Zou jij je paard opnieuw kopen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:02

Ik heb al meerdere paarden gehad voor mijn sport en sommige zou ik weer kopen maar sommigen ook niet...
Puur omdat ik er toch de klik niet mee had en mijn verwachtingen er van te hoog waren.
Neemt niet weg het me wel pijn deed als ze weer verkocht werden. Ik hield van ze want ik verzorgde ze.
Wel onwijz veel geleerd van allemaal.

Lijsken
Berichten: 1044
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:03

Ik denk het niet. Mijn paarden zijn geweldig, maar......
Eentje heeft flinke fysieke problemen en is nu weidemaatje. Daar zou ik niet bewust voor kiezen
De ander is mijn rijpaard. Ik ben stapelgek op hem en heel blij dat ik hem heb, maar hij is behoorlijk flegmatiek en dat blijft een uitdaging. Vaak een erg leuke uitdaging, maar niet altijd. Na ruim 15 jaar samen lijkt een ander soort uitdaging me ook leuk in het rijden. Daarnaast is hij erg breed, en nu ik zelf wat ouder wordt beginnen mijn heupen soms problemen te geven met rijden op hem.

Ik heb echter ooit een pony bijgereden die wat te heftig was voor het kleine meisje dat hem reed, en die pony zou ik zo willen hebben. Doodbraaf en voor de duvel niet bang,= maar ook écht fanatiek en met een enorme will too please. Van alle paarden die ik mijn leven gereden heb (en dat zijn er nogal wat) sprong die kleine pony er echt uit voor me.

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:10

Equisync schreef:
Absoluut niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou vreselijk veel van mijn paard en wil hem voor geen geld op de wereld missen. Hij is al 10 jaar aan mijn zijde en hoop nog minimaal 10 jaar langer, maar ik zou hem nooit opnieuw kopen.
We hebben van die 10 jaar ruim 8 jaar gevochten om te komen waar we nu zijn en nog hebben we soms een terugval. Het was het waard, absoluut. Maar ik wil dat niet nog een keer over doen.


Dit voor mij ook :j
Nu nog geen acht jaar bezig, maar wel twee jaar met steeds enorme terugvallen.
Uiteraard heel leerzaam, maar ik had het graag zonder dit 'vechten' gedaan.

Ik vind het wel bemoedigend om te lezen dat er meer mensen zijn die jaren met hun paarden hebben moeten vechten om te komen waar ze zijn!

Britta31

Berichten: 13189
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:10

Nee, hij is mijn grote vriend,super in troosten en heb veel aan hem gehad in een moeilijke tijd in mijn leven,maar ook onzeker en dat was ik ook.Geen goede combinatie.Ook heeft hij verlatingsangst wat ik wist toen ik hem kocht.Ik zou nu dus een paard kopen met meer zelfvertrouwen.Maar hij is nu 28 en blijft bij mij tot zijn dood.Er komt ook geen ander paard meer,ik ga dan toch door met een nieuw pensionpaard erbij.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 04-04-23 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:11

Nee :D
Maar dat is puur omdat ik voort ouwe doos ben :')
Heb 1 pony + 2 paarden van groen naar z gereden en ondanks dat ik alles met hen kon (dus ook alleen boshobbelen etcetcetc) kom ik er nu toch wel achter dat er “bravere” paarden zijn :j

Maaaaar dankzij hen alle 3 wel zoveel geleerd & van alle 3 veel gehouden en genoten <3 :
van niet meer bij paarden in de buurt durven komen (door ongelukken) -O- tot wederom 8-) geworden (met mijn eigen beperkingen in het oog houdend)…

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:16

Goh… ik weet het niet.

Mijn haflinger was eerst niet het type paard dat bij mij paste toen ik met hem begon als verzorger: moddervet, stijf en sloom maar wel doorbraaf. Zo eentje had ik toen nooit gekocht. Nu na 8 jaar priveles en ons samen te kneden als combinatie is hij (op zijn 18de) superfit, goed op mijn been, soepel op beide kanten, en nog steeds doodbraaf thuis en buiten. Dusja nu heb ik er een gouden paard aan. Ik rij hem supergraag en hij gaat nooit weg maar voor mij wordt hij stilaan een beetje te makkelijk: hij loopt initiatie en niveau 1 wedstrijdjes maar hoger proberen is niet eerlijk naar hem toe met zijn ouderwetse bouw. Een galopwissel oid zullen wij nooit kunnen. Dus of ik hem nu - met mijn huidige rijniveau - nog opnieuw zou kopen weet ik niet.

Mijn KWPN’ner niet denk ik - ik ben hard aan het werk om hem deftig aan mijn been te krijgen en het wegschieten en onnozel doen eruit te krijgen maar het gaat met ups en downs. Gisteren kon ik hem achter het behang plakken, met zijn uitbarstingen waar ie opeens de andere kant denkt op te schieten. Ik voel ‘ons’ als combi ook nog niet echt. Maar misschien vertel ik binnen 8 jaar hetzelfde over hem als nu bij mijn haflinger :)

Josien_

Berichten: 9053
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:21

Mijn eerste en oudje pony zou ik zo weer kopen, als ik haar kon klonen zou ik het doen _O- . Dat is echt mijn once in a lifetime paard, ondanks dat ze nu alweer even met vervroegd pensioen is ivm peesblessures.
Mijn tweede pony weet ik niet 100% zeker, ze was niet mijn eerste keus maar ik ben achteraf wel heel blij met haar ondanks onze struggles. Ik ben blij dat het zo gelopen is.

pinto_1

Berichten: 2578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:28

Absoluut! Zeker mijn merrie die ik nu al 20 jaar heb.
We zijn een keer samen in het bos gevallen (ze struikelde en viel voorover). Nadat ik een aantal minuten had liggen rollen van de pijn deed ik mijn ogen open en zag een zwarte snuit over me heen staan. Pas toen ik haar over haar neus aaide stapte ze van me weg, ze was echt aan het kijken of ik ok was.
Dat soort momenten laten mij zien hoe liefdevol de band met je paard kan zijn. <3

Waidida
Berichten: 763
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 09:28

Wat leuk om al jullie reacties te zien, en ook de heel eerlijke nee´s te horen.
Zelf had ik voor mijn paard een pony merrie, die zou ik niet opnieuw kopen, was opzich niks mis mee maar er miste iets, alles ging te gemakkelijk en het was een echte springpony en ik ben dan zo´n dressuurmuts. Maar mijn merrie nu, het enige waar ik spijt van heb is dat ik haar beste jaren bij mij verspild heb door bij goedkope en niet zo goede lesgevers te lessen. Als ik zie hoe ze nu loopt dan heb ik echt zin om nog vanalles te gaan doen maar dat is misschien niet helemaal meer eerlijk voor haar. Ook al doen we nu echt al veel en kan ze enorm veel! Of ik ze als 13 jarige opnieuw zou kopen als jong paard weet ik niet, ik denk niet dat dat goed zou komen maar als ik nu een jonge versie van haar zou tegenkomen dan koop ik ze direct.

Iemand zei hier ook nog iets over dat het zeker een ruin ging moeten zijn, dat zei ik na mijn pony ook, en ik ging zeker heel veel paarden testen alvorens op een verkoop over te gaan. Ja dat was buiten deze merrie gerekend, het was gewoon een teken van het universum ofzo dat het zo moest zijn. Ik wou zeker en vast geen merrie, nou vooral mijn moeder wou dat niet meer, maar toen we aankwamen en ze keek achterom was ik meteen om. Als ik nu terug kijk naar onze proefrit denk ik jesus welk deel van jou dacht ja dit doen we, dit gaat goed komen! We raceten die bak daar een beetje door, een giga stresskip onder me. Maar nu ze echt geaard is ze zoveel kalmer geworden. Ik heb ze dikwijls vervloekt maar de enige spijt dat ik heb nu is dat ze niet jonger is.
En ja dat komt van dezelfde persoon die een paar maanden geleden nog dacht aan verkopen :=

Edit: was ik nog vergeten zeggen, mijn merrie is echt niet zo´n standaard dressuurpaard, lange holle rug, korte benen en dikke buik (wss van een veulen) maar ze heeft me wel geleerd dat het niet perse gaat om de bouw van je paard maar vooral om de mentaliteit, en die heeft zij echt enorm, het zou echt zo´n goed paard kunnen geweest zijn :')
Laatst bijgewerkt door Waidida op 04-04-23 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49250
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:34

Mijn eerste Arabier Pax, ja, die zou ik wel terug willen hebben. Geweldig braaf bomproof dier.
Schimmelmans Gorino (ook een Arabier) was een arrogante hufter eerste klasse, en hij had melanomen. Ik kon er uiteindelijk mee lezen en schrijven, maar doe maar niet nog eens - vooral die melanomen niet.
Ik denk trouwens dat ik zijn reincarnatie heb gefokt en hier nog heb lopen. Net zo'n arrogante klojo. Wel smokey, dus geen melanomendreiging, maar die gaat wel verkocht worden.

Eigen fok Caprice was ook een heel fijn paard - die mag ook nog eens terugkomen.
En de (eigen fok) tante van Caprice, Folly, die hier nog - helaas een beetje stuk ondertussen - loopt wil ik ook nog wel een keer terug.

_Lorette_

Berichten: 12122
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:47

Ik denk dat wij heel makkelijk zijn met paarden kopen, omdat ik me met kneusjes en projecten ook red en we meerdere paarden hebben. Daarnaast hebben we ook eigen fok en daar valt verder niets aan te kiezen, dat is gewoon afwachten. Ik vind het allemaal prima en van elk paard leer je weer iets nieuws. Ons moeilijkste en gevoeligste paard heeft ons gezin ontzettend veel geleerd. Zonder hem waren wij totaal andere paardenmensen geweest. Dus ja, ik zou ze allemaal opnieuw kopen. Zeker als we teruggingen in de tijd, maar nu eigenlijk ook wel weer. Ik denk dat ik ze met de kennis en handigheid van nu nog veel beter kan rijden en managen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 04-04-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

noordje

Berichten: 2249
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:52

Het paard (koudbloed) die ik nu nog heb, zou ik niet weer kopen.
Ondanks dat ze ontzettend lief is en super is om mee in het bos te rijden, erger ik me heel vaak aan haar eet obsessie. En hoever ze daarvoor kan gaan.

Mijn EV die ik vorig jaar heb moeten laten gaan, die zou ik zo weer opnieuw kopen (al is hij bij ons geboren)
Ondanks dat het een enorme stresskip was, paste hij bij (en op) mij.

Celebi
Berichten: 3851
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:56

Ja, 100%! :j

Ik kende mijn paard al 10 jaar van vakanties in het buitenland en ik grapte altijd dat ik hem op een dag mee nou nemen. Iets wat ondenkbaar was overigens in die tijd. Na de verkoop van de camping waar hij stond was hij meeverkocht aan de nieuwe eigenaren. Vreselijk vond ik het. Ze wilden hem in eerste instantie niet verkopen, maar goed gezien hij nu van mij is kan ik wel verklappen dat het uiteindelijk wel gelukt is. :+

Het is echt een soort droom die uitkwam, een soort Penny verhaal. Hij is echt mijn vriendje en hoop echt dat hij minstens de 40 gaat halen. Ik kocht hem op 20 jarige leeftijd dus dat vond ik wel een eerlijke deal. Ondanks alle heftige momenten en zware periodes is hij echt mijn droom paard en a once in a lifetime horse. Qua karakter, maar zeker ook door het verhaal erachter.

Fly_high

Berichten: 3325
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:58

Nee, ik mag Henk heel erg maar vind het genoeg om hem een keer te hebben gehad denk ik :o
Ik heb namelijk enorme hekel aan stresskippen en kijkers en hij is dan uiteraard een kijkerige stresskip := Ik heb er nooit daadwerkelijk mee hoeven te "vechten" ofzo, we gaan met die banaan en het lukt allemaal best aardig :) maar een wedstrijduitje kost me vaak mentaal toch net iets meer dan wat me lief is vanwege zijn karakter. Hij is me soms ook net iets teveel ruin zeg maar :+ Dus de opvolger wordt hopelijk weer een dappere merrie :o

Verder is Henkie wel een schat van een paard, zijn gewicht in goud waard zo eerlijk als dat beest is :j maar zo'n once in a lifetime super bijzondere klik hebben we niet echt denk ik. En na zijn overlijden (hopelijk nog ver, ver weg in de toekomst!) ben ik waarschijnlijk ook al een oude doos die zo'n grapjas helemaal niet meer aandurft :=

Mijn Fly <3 wil ik enerzijds wel heel graag terug hebben maar qua gezondheid ook weer liever niet...

Oh en als ik de vraag zou zijn of ik mijn paard weer zou kopen als het om een soort tijdmachineverhaal ging (dus terug naar het moment van aankoop qua eigen leeftijd, ervaring, verwachtingen etc) dan ik zou ik zowel Fly als Henk 100% zeker nog een keer willen kopen :j het blijft heel leerzaam waar ik ook dankbaar voor ben

beegee
Berichten: 958
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:01

Ja en nee. Ja voor zijn fantastische karakter, het is het leukste, mooiste, grappigste en slimste paard dat ik ooit heb gezien. Hij is zo op mij gericht en we zijn dol op elkaar. Denk niet dat ik dit nog met een ander paard ga krijgen. In die zin het allerbeste wat mij is overkomen, echt <3

Nee voor de lichamelijke problemen die hij heeft. Dat klinkt misschien heel egoïstisch, want ik zou alles voor hem over hebben, maar objectief gezien zou ik hem absoluut laten staan. Hij mankeert zo veel en heeft zo veel zorg nodig, dat hij eigenlijk te complex kan zijn voor een pensionstal. Had ik dit vooraf geweten, had ik hem laten staan, maar nu is hij er en ik ben zo gek op hem, dat hij bij mij blijft tot zijn dood en nooooooit meer weggaat.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:03

Super leuke vraag!
Mijn paardje is inmiddels al een jaar overleden helaas... maar ik denk niet dat ik haar nu opnieuw zou kopen. Ik heb super veel van haar geleerd en heb echt vertrouwen op kunnen doen met de omgang met een paard, maar ik zou nu een paard kopen die geschikter is voor de sport. Met mijn paardje heb ik vooral buitenritten gereden en vooral heel veel getroeteld en dat was voor toen helemaal top, maar ik zoek nu andere dingen in een paard!

Moonlight17
Berichten: 2354
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:18

Als ik haar als 5 jarige had kunnen kopen, toen ik mijn huidige paard ging bijrijden. Ja dat is de ingewikkelde puzzel echt waard geweest. Echter sinds ik haar gekocht heb, ben ik aan het klooien met blessures. Hoeveel ik ook aan haar gehecht ben met deze blessures ben ik echt klaar.

Cowgirl

Berichten: 23769
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:44

Ja...allebei mijn paarden. 1 is al overleden overigens.

Maar als we opnieuw mochten beginnen, gezond en wel(ik en de paarden ) dan zou ik ze zeker nog een keer kopen.

Het zijn/waren super lieve en werkwillige paarden. Met de haflinger kon ik lezen en schrijven en met mijn fjord heb ik de laatste 3 jaar alleen maar meer connectie gekregen....en hij is bijna 25

Het gaat me nu dan ook zo aan het hart dat hij al op leeftijd is en net weer een terug valletje heeft gehad. Hij ging zo goed, leek wel 10 jaar en nu moet ik beslissen of ik hem met pensioen ga doen. Wat mij betreft draaien we de klok ff 20 jaar terug.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:48

Nee.

Hoewel mijn paard echt mijn once in a lifetime paard was.
(Ik heb hem recent moeten laten gaan)

De hoeveelheid twijfels, zorgen, financiële uitdagingen, de moeite om een goede stal te vinden, dat alles in beschouwing genomen, nee

Geen enkel paard meer.


Qua karakter en bij mij passen was hij wél echt mijn perfecte paard. Dat wèl.

Cinnepin

Berichten: 8973
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:25

Ik heb mijn paard gekregen van de eigenaren toen hij nog mijn bijrijdpaard was.

Maarja ik zou het doen. Het is een hele uitdaging geweest. Ik heb het echt niet makkelijk gehad met hem hoor. Bijrijders die voor mij waren gooide handdoek al snel in de ring..hij gooide je echt gemeen af als hij ergens niet mee eens was. Ook in verdere omgang zeker niet de makkelijkste.

Ik ben iemand die niet snel opgeeft. Bloed zweet en tranen soms. Maar nu we 10 jaar verder zij sinds ik hem ken ( en hem 2 jaar mijn eigen mag noemen ) kan ik lezen en schrijven met hem. Hij heeft mij noot expres afgegooid, ookal ben ik wel van hem gevallen en soms ook hard ook, meneer vond schrikken erg leuk.

Nog steeds accepteert hij niet iedereen. als de hoefsmid er al is voor ik er ben b.v, die krijgt hem echt niet te pakken. Net als oudjaars avond moest hij op stal. Ook de vorige eigenaar kreeg hem niet te pakken, of ik ff wilde komen ;). jahoor ik pak die aap wel ;).

Zoals de vorige eigenaar en hoefsmid zeggen en nog meer : * hij heeft jou uitekozen *

Dier betekent ook echt alles voor me. We zijn zo ver gekomen in onze vertrouwens band. Als ik me niet goed voel of niet lekker in mijn vel zit, en ik ga naar hem voel ik me al snel goed.
Ik doe alles voor hem, en hij gaat voor mij door het vuur.

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:46

Als ik alles wist van nu had ik haar 100% laten staan.. Ben al bijna een jaar lang aan het emmeren met vage problemen...

juval

Berichten: 13330
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:27

ja, als ik 20 jaar jonger was, en 25 kilo lichter, en mijn paardje dan dus ook jong, en liefst nog 10 cm groter... haha.. het karakter is goud. We hebben een geweldige tijd gehad samen, nu is ze 31 en geniet van pensioen. en ik zie het ook niet meer gebeuren hierna een nieuw paard te kopen en weer te gaan rijden. Dus het is goed zo.
Maar ik zou het zo over doen. :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:06

Leuke vraag.
We hebben een aardige groep paarden gehad sinds ik naar IJsland ben gekomen, meer dan 15. Momenteel 9 staan waarvan 1 drachtig.

Dus mijn eerste wedervraag zou zijn "welke"?

En als algemeen antwoord, "nee, niet beslist".
Natuurlijk zitten er in die groep paarden waar het meer en minder mee klikt (Er zijn twee die ik niet eens gratis weer zou willen hebben.. _O- ).
Maar een groot deel van het plezier rond paarden is het ontdekken van de individuele unieke karakters en daar mee werken.

Ik begrijp ook niets van mensen die een kloon van bijvoorbeeld hun hond willen hebben (zoals de steenrijke vrouw van de vorige voorzitter van IJsland heeft gedaan).

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:18

Er zijn paarden van klanten die ik nooit zou willen hebben. Mijn eigen paarden....... goh, ik geloof dat iedereen met zijn eigen paarden het nodige meemaakt, en toch zou ik ze nooit willen missen. Mijn meiden niet, en het figuur wat nu de boel onveilig maakt ook niet.

Slapeloze nachten heb ik erom gehad. Echt, de eerste dagen met hem me echt afgevraagd waar ik aan begonnen was. Nu, een dik jaar later, is het het allemaal waard geweest.

ClaudiaHS

Berichten: 8064
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:29

Ik zou mijn paard nooit weer kopen.
Ik heb hem nu 15 jaar (vanaf veulen) maar het is een gruwelijke stresskip en hartstikke bang voor alles wat beweegt.
Trailerladen is een hel, buitenrit nog nooit gedaan en op wedstrijden dus ook nooit, ondanks dat kan hij best leuk lopen als hij een 'goede' dag heeft.
Hij dient nu vooral als weideopvulling samen met oma Fries.

Mijn vorige haflinger zou ik wel zo opnieuw kopen.
Nog van het ouderwetse type, lekker koel in het koppie en voor de donder niet bang.