Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1267
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:35

DuoPenotti schreef:
Toch vind ik dat ruitje wel een punt heeft.
Overigens de hele maatschappij vind ik tegenwoordig in veel dingen te overtrokken worden.
Doe gewoon denk ik dan, is gek genoeg.

Maar vroeger luisterde ik ook al naar mijn paard, kan toch niet de enige zijn geweest?
Raar voorbeeld wat me te binnen schiet:

Ik had in de zomer een paard zadelmak gemaakt, nog nooit met regen gereden.
Paard was altijd werkwillig, naar mijn idee vond hij het leuk.
Die dag, ik stap op zoals altijd, wil naar voren stappen en hij komt zwaar in verzet.
Dat deed hij nooit, dus ja ik ga kijken wat is er loos, zit het dekje met een vouw of zo? Of de singel raar.
Want nee ik schop een altijd werkwillig paard dan niet naar voren.
Ik wil zijn nee weten. Toen deed ik dat ook niet, nu nog steeds niet.

Nou goed, ik stap na alles gecontroleerd te hebben weer op.
Paard was blijkbaar in die tijd net wat gedraaid, dus stap weer aan en hij stapt braaf aan. Tot ik bij de hoek kwam, regen van voren komt en hij weer de rem in gaat en mijn kwartje valt. Hij had een hekel aan de regen.
En ja dan kom ik bij het punt, jammer dan, hij zal toch moeten luisteren.
Met een hele flinke beloning toen hij voorwaarts ging.
Maar dan voel ik me toch echt niet schuldig tegenover mijn paard dat ik hem rij en hij moet luisteren.

En ik zou dit nog steeds zo doen.
Kijken waarom de nee. Oke de nee is duidelijk, maar helaas je gaat er geen trauma van krijgen, dus lopen maar.

Kan mij niet voorstellen dat vroeger alle nee maar genegeerd werd.


Hier kan ik helemaal in komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:16

DuoPenotti schreef:
Toch vind ik dat ruitje wel een punt heeft.
Overigens de hele maatschappij vind ik tegenwoordig in veel dingen te overtrokken worden.
Doe gewoon denk ik dan, is gek genoeg.

Maar vroeger luisterde ik ook al naar mijn paard, kan toch niet de enige zijn geweest?
Raar voorbeeld wat me te binnen schiet:

Ik had in de zomer een paard zadelmak gemaakt, nog nooit met regen gereden.
Paard was altijd werkwillig, naar mijn idee vond hij het leuk.
Die dag, ik stap op zoals altijd, wil naar voren stappen en hij komt zwaar in verzet.
Dat deed hij nooit, dus ja ik ga kijken wat is er loos, zit het dekje met een vouw of zo? Of de singel raar.
Want nee ik schop een altijd werkwillig paard dan niet naar voren.
Ik wil zijn nee weten. Toen deed ik dat ook niet, nu nog steeds niet.

Nou goed, ik stap na alles gecontroleerd te hebben weer op.
Paard was blijkbaar in die tijd net wat gedraaid, dus stap weer aan en hij stapt braaf aan. Tot ik bij de hoek kwam, regen van voren komt en hij weer de rem in gaat en mijn kwartje valt. Hij had een hekel aan de regen.
En ja dan kom ik bij het punt, jammer dan, hij zal toch moeten luisteren.
Met een hele flinke beloning toen hij voorwaarts ging.
Maar dan voel ik me toch echt niet schuldig tegenover mijn paard dat ik hem rij en hij moet luisteren.

En ik zou dit nog steeds zo doen.
Kijken waarom de nee. Oke de nee is duidelijk, maar helaas je gaat er geen trauma van krijgen, dus lopen maar.

Kan mij niet voorstellen dat vroeger alle nee maar genegeerd werd.
Zo benader ik het ook. Mijn paard is van nature niet heel dapper en alles wat nieuw is, vindt ze niet leuk. Ze gaat niet in hevig verzet, maar ze staat ook niet te springen om het te doen. Pech, je blijft niet je hele leven op het land staan. Ik sla niet, ik schop niet, ik geef haar de tijd, maar ik maak wel duidelijk dat ze zich er even overheen moet zetten. Zodra ze ook maar de kleinste poging waagt, volgt er een beloning en zodra het kwartje vervolgens valt, valt de spanning weg, verdwijnen de zorgen, verandert haar blik en verandert die 'nee' heel snel in een 'ja'.

VuurVleugels schreef:
Hey, gek idee misschien hoor, maar je kan eens kijken of er een stal in de buurt is waar ze western dingen doen. Klinkt namelijk alsof je paard Trail dingen helemaal fantastisch zou vinden en dat kan je prima met Engels tuig doen. Is net zo goed dressuren, maar met veel afwisseling en leuke nieuwe uitdagingen! Ik heb er in ieder geval altijd erg veel lol mee gehad :D

Ruitje, het overdenken zie ik inderdaad ook wel hoor. Ik denk ook dat dat komt omdat het heel lang op een bepaalde manier is gegaan en de pundulum dus de ene kant op heeft gestaan, en voordat die mooi in balans hangt moet ie eerst ff de andere kant op slingeren. En jezelf echt vastdenken is inderdaad niet handig, maar ik denk dat paarden in ieder geval altijd wel de samenwerking aan willen blijven gaan. Alleen ja, als inderdaad de ruiter onzeker is, zal het paard ook afwachten vaak. Maar het feit dat er meer aandacht voor komt dan 'zadel erop en gaan, niet zeuren' vind ik hoe dan ook heel positief.
Ik denk dat de opkomst van het grondwerken daar inderdaad mee te maken heeft, maar vooral bij mensen die net dat beetje gevoel missen om het op intuïtie te doen. De mensen bij wie een instructeur ze moet vertellen wanneer ze x of y moeten doen, maar als iemand je dat vertelt, is je timing natuurlijk al niet goed. En ik betwijfel of iedereen dat gevoel kan ontwikkelen - ik denk dat sommige mensen met veel oefening wel kleinere signalen kunnen leren oppikken en zich bewuster kunnen worden van hun eigen lichaamstaal en -houding, maar dat er ook een groep zal zijn die altijd tegen dat overdenken aan zal blijven lopen omdat dat gevoel er nou eenmaal niet is.

koend
Berichten: 1267
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:38

ik denk dat er een paar dingen moeten onderscheiden worden.

Je ziet inderdaad vaak dat het ego van de ruiter in de weg zit in die zin dat hij teveel met zichzelf bezig is.
Vb: een kind dat zit te wenen omdat zijn pony "niet wil"
Een ruiter die dingen van zijn paard vraagt waar de combinatie helemaal niet aan toe is.
Een ruiter die zich persoonlijk aangevallen voelt als zijn paard schrikt en bang is.
Een ruiter die op zijn paard zit, maar met andere dingen bezig is.
Een paardenmens die een paard houdt om zich geliefd te voelen.

Dat wil niet zeggen dat de paardenmens geen duidelijk en stabiel ego moet hebben. Hij moet wel degelijk leiding nemen, weten en doen wat goed is op iets langere termijn. ( een paard denkt niet verder dan zijn onmiddellijke behoefte).

Dan "luisteren naar het paard".
Ja, in die zin dat je voortdurend de grote en kleine behoeftes en voorkeuren van het paard moet (proberen) oppikken.

Maar luisteren naar het paard wil niet zeggen dat je op alle wensen moet ingaan.
Vb: mijn paard houdt niet van de DA, niet van de tandarts, niet van werken na een paar dagen vakantie, niet van tegen de regen in lopen ...
hij houdt wel veel van krachtvoer, appels, bieten, snoepjes, voorjaarsgras ....

De paardenmens pikt dus op wat zijn paard aangeeft en past zich aan bij de dingen die op iets langere termijn goed zijn en wat voor de combinatie op dit moment haalbaar is.
Vb:
bij kleine tekenen van singelnijd of zadelpijn probeert hij de oorzaak te verhelpen: singel, zadel, training, management ...
Bij stijfheid past hij de training aan, misschien de voeding, zadel ...
Bij lusteloosheid kijkt hij naar de voeding, de training, het gezelschap, gezondheid ...

Nu moet je ook niet van iedere mug een olifant maken.
Deze morgen was mijn paard niet enthousiast bij het borstelen en opzadelen omdat hij nog wat meer hooi wilde eten.
Ik pik dit op en houd het in mijn achterhoofd dat ik hem liefst een half uurtje meer tijd geef.
Maar vandaag moet het rijden onmiddellijk gebeuren, of niet. Het zou voor ons beiden gezond zijn om een uurtje op buitenrit te gaan. Dus doen we dat gewoon. Ik bind hem vast om te borstelen, geen discussie, go.
En het werd een toffe, actieve buitenrit.
Nu staat hij tevreden en ontspannen hooi te knabbelen.

Houdt mijn paard van mij?
Hij respecteert mij, kent mij, hinnikt naar mij als hij honger heeft of uit de weide wil, hij werkt voor mij, hij wil bijna altijd doen wat ik vraag, hij vertrouwt mij, komt bijna altijd naar me toe gestapt als ik hem roep in de weide ...
Gek genoeg toont hij dat allemaal meest als we stevig trainen.

Maar het is niet zo dat hij kwispelstaartend en dolenthousiast als een gezelschapshondje komt aangerend als hij me ziet.
Houdt hij van mij?
Tja, ik zie hem graag.

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:17

koend schreef:
Dat wil niet zeggen dat de paardenmens geen duidelijk en stabiel ego moet hebben. Hij moet wel degelijk leiding nemen, weten en doen wat goed is op iets langere termijn. ( een paard denkt niet verder dan zijn onmiddellijke behoefte).

Maar ego en leiding nemen hebben niets met elkaar te maken. Sterker nog, je ego denkt vooral aan wat je zelf wilt en nodig hebt, en negeert de behoeften en wensen van de ander. Juist als leider moet je dat ego opzij kunnen zetten en kijken wat nu echt nodig is, en niet zelden moet je daarvoor je eigen willen opzij zetten omdat dat niet in het belang is van "wij".

Paarden kunnen absoluut verder denken dan de onmiddellijke behoefte, anders zou een kudde niet kunnen functioneren. Een leidende merrie zet een koers uit, managet kudde-verhoudingen, bepaalt wat er gegeten worden en wanneer, bepaalt wat een veilige plek is en wat niet, ze denkt na over het welzijn en de zorg voor jonge en kwetsbare dieren. Dat gaat een stuk verder dan de onmiddellijke behoefte. Als ze echt alleen maar daaraan zouden denken, viel de kudde heel snel uit elkaar.

Maar dat is niet wat we zien. Wat we zien is dat kuddes stabiel zijn, dynamisch, er onderling eerder vriendelijke familiebanden zijn dan een harde pikorde. Die harde pikorde is er bij kippen, die mentaal veel minder complex zijn dan paarden.
Bij paarden kunnen we hele complexe en dynamische verbanden zien, die een stuk verder gaan dan het simplistische: paard jaagt ander paard weg bij het voer, die is dus de baas.


koend schreef:
De paardenmens pikt dus op wat zijn paard aangeeft en past zich aan bij de dingen die op iets langere termijn goed zijn en wat voor de combinatie op dit moment haalbaar is.
Vb:
bij kleine tekenen van singelnijd of zadelpijn probeert hij de oorzaak te verhelpen: singel, zadel, training, management ...
Bij stijfheid past hij de training aan, misschien de voeding, zadel ...
Bij lusteloosheid kijkt hij naar de voeding, de training, het gezelschap, gezondheid ...

Of hij is zo eerlijk dat hij eerst naar zichzelf kijkt en toegeeft dat 90% van de rijtechnische problemen bij de ruiter liggen en maar 10% medisch is. Want door te zeggen: goh, we kijken naar singel, zadel, voeding, training, gezondheid enzovoorts kan hij fijn zijn eigen ego intact houden. Maar de kans is heel erg groot dat hij zélf de problemen veroorzaakt waar hij tegenaan loopt.
Ik kon vroeger mijn Kieffertje haast op ieder paard flikkeren, geen ideale pasvorm maar je kon er goed mee rijden, en ik hing overal een ongebroken trensje in (dat laatste doe ik nog trouwens), geen bitfitter nodig. Als je kan rijden, kun je rijden. Maar je kan het dat paard niet kwalijk nemen dat die niet vrolijk wordt van een ruiter die niet kan zitten, en geen stabiel contact kan onderhouden. En daardoor zet dat paard de rug vast.
En die osteo gaat dat niet oplossen, beter rijden wel. En dus moeten we dat laagje dieper gaan, maar daar loop je onvermijdelijk tegen dat ego aan. En ik heb daar zelf ook moeite mee. Want het is pijnlijk. So what? Aan het eind van dat verhaal ben jij een betere ruiter en paardenmens, en je paard zit goed in zijn vel en ziet er heel goed uit.


koend schreef:
Houdt mijn paard van mij?
Hij respecteert mij, kent mij, hinnikt naar mij als hij honger heeft of uit de weide wil, hij werkt voor mij, hij wil bijna altijd doen wat ik vraag, hij vertrouwt mij, komt bijna altijd naar me toe gestapt als ik hem roep in de weide ...
Gek genoeg toont hij dat allemaal meest als we stevig trainen.

Maar het is niet zo dat hij kwispelstaartend en dolenthousiast als een gezelschapshondje komt aangerend als hij me ziet.
Houdt hij van mij?
Tja, ik zie hem graag.

Goede vraag. Ik kan die onmiddellijk met ja beantwoorden. Monster staat heel hard te roepen als hij mij hoort, wil niets liever dan aandacht en laat er alles voor staan.

BarbaLala

Berichten: 9621
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:06

SjonnieZ schreef:
Tja jouw twijfel is haar twijfel hè
Althans zo werkt dat bij die van mij…
Gave foto!


Exact.
Daarbij zit TS zo onwijs in haar hoofd, wellicht tijd om daar eens uit te komen.

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:34

Mkango schreef:
Ik denk dat de opkomst van het grondwerken daar inderdaad mee te maken heeft, maar vooral bij mensen die net dat beetje gevoel missen om het op intuïtie te doen. De mensen bij wie een instructeur ze moet vertellen wanneer ze x of y moeten doen, maar als iemand je dat vertelt, is je timing natuurlijk al niet goed. En ik betwijfel of iedereen dat gevoel kan ontwikkelen - ik denk dat sommige mensen met veel oefening wel kleinere signalen kunnen leren oppikken en zich bewuster kunnen worden van hun eigen lichaamstaal en -houding, maar dat er ook een groep zal zijn die altijd tegen dat overdenken aan zal blijven lopen omdat dat gevoel er nou eenmaal niet is.


Daar zou je zeker wel eens een punt kunnen hebben... Een vraag die dan bij mij op komt is: die groep mensen waarbij dat gevoel ontbreekt en dat ook niet/nauwelijks zal ontwikkelen, zouden die dan met paarden moeten willen werken? Of, met welk ander iets dan ook waarbij intuïtie en inleving nodig is? Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik écht niet met (ingewikkelde) machines moet willen werken, dat veroorzaakt alleen maar narigheid. Verschil is wel dat ik een machine niet kan kwetsen (tenminste, voor zover we nu weten ;)), maar een ander wezen wel.

Ethisch en filosofisch vraagstuk dus niet rechttoe rechtaan, maar het popte op in mijn hoofd.

(Excuses als het wat elitair overkomt, het is zeker niet bedoelt om te oordelen over wat een ander wel of niet zou mogen. Maar ik leef op filosofische brainfarts 8)7 :D )

koend
Berichten: 1267
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:48

Met het meeste wat je schrijft ben ik het eens. Toch een paar kleine opmerkingen.
Avalanche schreef:
Maar ego en leiding nemen hebben niets met elkaar te maken. Sterker nog, je ego denkt vooral aan wat je zelf wilt en nodig hebt, en negeert de behoeften en wensen van de ander.

Wij vatten het woord ego gawoon anders op. Voor mij is mijn ego gewoon mijn eigen ik, mijn eigen zelfbewust zijn. Het heeft niets met egoïsme te maken. Mijn ego houdt van heel wat mensen, mijn paarden enz.

quote="Avalanche"]
Of hij is zo eerlijk dat hij eerst naar zichzelf kijkt en toegeeft dat 90% van de rijtechnische problemen bij de ruiter liggen en maar 10% medisch is.
.[/quote]
Voor mij omvat "training" zeker ook het rijden, inclusief de rijkunstige beperkingen van de ruiter

quote="Avalanche"]
Houd mijn paard van mij?
Goede vraag. Ik kan die onmiddellijk met ja beantwoorden. Monster staat heel hard te roepen als hij mij hoort, wil niets liever dan aandacht en laat er alles voor staan.[/quote]
Extra leuk voor jou.
Zelf vind ik het prima dat mijn paard enthousiaster roept naar zijn paardenmaatje dan naar mij, hoort bij gewoon normaal paard zijn.

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:54

koend schreef:
Avalanche schreef:
Houd mijn paard van mij?
Goede vraag. Ik kan die onmiddellijk met ja beantwoorden. Monster staat heel hard te roepen als hij mij hoort, wil niets liever dan aandacht en laat er alles voor staan.

Extra leuk voor jou.
Zelf vind ik het prima dat mijn paard enthousiaster roept naar zijn paardenmaatje dan naar mij, hoort bij gewoon normaal paard zijn.

Ik kan dit op heel veel manieren lezen. Maar mijn punt is simpelweg dat ik niet hoef na te denken over die vraag. En de relevantie met wel of niet normaal paard zijn zie ik niet zo :)

Petrichor

Berichten: 10570
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:59

Tja ik ga ook liever op de bank Netflixen dan dat ik naar mijn werk ga. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:05

VuurVleugels schreef:
Mkango schreef:
Ik denk dat de opkomst van het grondwerken daar inderdaad mee te maken heeft, maar vooral bij mensen die net dat beetje gevoel missen om het op intuïtie te doen. De mensen bij wie een instructeur ze moet vertellen wanneer ze x of y moeten doen, maar als iemand je dat vertelt, is je timing natuurlijk al niet goed. En ik betwijfel of iedereen dat gevoel kan ontwikkelen - ik denk dat sommige mensen met veel oefening wel kleinere signalen kunnen leren oppikken en zich bewuster kunnen worden van hun eigen lichaamstaal en -houding, maar dat er ook een groep zal zijn die altijd tegen dat overdenken aan zal blijven lopen omdat dat gevoel er nou eenmaal niet is.


Daar zou je zeker wel eens een punt kunnen hebben... Een vraag die dan bij mij op komt is: die groep mensen waarbij dat gevoel ontbreekt en dat ook niet/nauwelijks zal ontwikkelen, zouden die dan met paarden moeten willen werken? Of, met welk ander iets dan ook waarbij intuïtie en inleving nodig is? Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik écht niet met (ingewikkelde) machines moet willen werken, dat veroorzaakt alleen maar narigheid. Verschil is wel dat ik een machine niet kan kwetsen (tenminste, voor zover we nu weten ;)), maar een ander wezen wel.

Ethisch en filosofisch vraagstuk dus niet rechttoe rechtaan, maar het popte op in mijn hoofd.

(Excuses als het wat elitair overkomt, het is zeker niet bedoelt om te oordelen over wat een ander wel of niet zou mogen. Maar ik leef op filosofische brainfarts 8)7 :D )
Ik zie niet in waarom niet, mits het dier er geen hinder aan ondervindt of oneerlijk behandeld wordt. Als die mensen genoegen nemen met een rondje door de bak sloffen omdat ze niet meer uit hun paard krijgen, dikke prima wat mij betreft. :P Alleen wees zo eerlijk naar jezelf en je paard toe om te accepteren dat jij het probleem bent en niet je paard, je bit, je zadel, de osteo, de fysio, de smid, de DA of een zelfverzonnen, niet-bestaand trauma uit het verleden.

Petrichor schreef:
Tja ik ga ook liever op de bank Netflixen dan dat ik naar mijn werk ga. :+
Ja? Ook de rest van je leven?

Avalanche schreef:
Ik kan dit op heel veel manieren lezen. Maar mijn punt is simpelweg dat ik niet hoef na te denken over die vraag. En de relevantie met wel of niet normaal paard zijn zie ik niet zo :)
Ik ook niet. :+ Mijn paard verkiest andere paarden boven mij en eten boven alles, en dat vind ik prima. Ieder paard is anders, ieder paard heeft andere sociale behoeften; sommige paarden zijn erg zelfstandig, sommige paarden hangen erg aan andere paarden, sommige paarden zijn wat meer gericht op mensen. Mijn paard is happy genoeg als ik 'r meeneem om wat te gaan doen, maar als ik haar weer terugzet in het land rent ze na een paar tellen en een laatste aai hard hinnikend terug naar haar vriendinnetjes (en het hooi). En eigenlijk kan ik daar alleen maar van genieten. :+:

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:23

VuurVleugels schreef:
Mkango schreef:
Ik denk dat de opkomst van het grondwerken daar inderdaad mee te maken heeft, maar vooral bij mensen die net dat beetje gevoel missen om het op intuïtie te doen. De mensen bij wie een instructeur ze moet vertellen wanneer ze x of y moeten doen, maar als iemand je dat vertelt, is je timing natuurlijk al niet goed. En ik betwijfel of iedereen dat gevoel kan ontwikkelen - ik denk dat sommige mensen met veel oefening wel kleinere signalen kunnen leren oppikken en zich bewuster kunnen worden van hun eigen lichaamstaal en -houding, maar dat er ook een groep zal zijn die altijd tegen dat overdenken aan zal blijven lopen omdat dat gevoel er nou eenmaal niet is.


Daar zou je zeker wel eens een punt kunnen hebben... Een vraag die dan bij mij op komt is: die groep mensen waarbij dat gevoel ontbreekt en dat ook niet/nauwelijks zal ontwikkelen, zouden die dan met paarden moeten willen werken? Of, met welk ander iets dan ook waarbij intuïtie en inleving nodig is? Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik écht niet met (ingewikkelde) machines moet willen werken, dat veroorzaakt alleen maar narigheid. Verschil is wel dat ik een machine niet kan kwetsen (tenminste, voor zover we nu weten ;)), maar een ander wezen wel.

Ethisch en filosofisch vraagstuk dus niet rechttoe rechtaan, maar het popte op in mijn hoofd.

(Excuses als het wat elitair overkomt, het is zeker niet bedoelt om te oordelen over wat een ander wel of niet zou mogen. Maar ik leef op filosofische brainfarts 8)7 :D )

Je kunt een machine ook "kwetsen". Niet in de letterlijke zin maar als jij iets fout doet met een machine, dan bijt die machine terug, in enigerlei vorm.

Het heeft een reden waarom onze monteurs zo streng worden opgeleid: 10.000Volt bijt heel hard terug als je je niet aan de spelregels houdt.

In die zin is er dus wel een gelijkenis: je moet altijd nadenken bij wat je aan het doen bent, ongeacht of dat paard, auto of 10.000Volt is.
Maar je moet ook weer niet te veel na denken (post van Ruitje) en die grens is waar het meestal fout gaat, zowel bij paard, auto als 10.000Volt (alleen halen die laatste twee vaker de krant).

Het principe blijft hetzelfde, de manier waarop je er vorm aan geeft verschilt.

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:17

ikke schreef:
Je kunt een machine ook "kwetsen". Niet in de letterlijke zin maar als jij iets fout doet met een machine, dan bijt die machine terug, in enigerlei vorm.

Het heeft een reden waarom onze monteurs zo streng worden opgeleid: 10.000Volt bijt heel hard terug als je je niet aan de spelregels houdt.

In die zin is er dus wel een gelijkenis: je moet altijd nadenken bij wat je aan het doen bent, ongeacht of dat paard, auto of 10.000Volt is.
Maar je moet ook weer niet te veel na denken (post van Ruitje) en die grens is waar het meestal fout gaat, zowel bij paard, auto als 10.000Volt (alleen halen die laatste twee vaker de krant).

Het principe blijft hetzelfde, de manier waarop je er vorm aan geeft verschilt.


Klopt, een machine kan terug'bijten', maar het verschil is wel dat de machine zelf niet gevoelsmatig lijdt onder de verkeerde omgang. Op zowel de korte als de lange termijn niet, puur omdat er geen 'leven' in zit. Hiermee doe je dus vooral jezelf pijn en niet de machine, maar de 10.000 volt die terugbijt is dus wel één van de redenen waarom ik er niet mee aan de slag ga ;).

@Mkango, als iemand zonder intuïtie en inleving inderdaad een rondje hobbelt en het paard daarmee niet schaadt is dat niet direct verkeerd. Maar ik denk persoonlijk wel dat er minstens een drempelhoogte intuïtie aanwezig moet zijn omdat een paard (of welk ander levend wezen dan ook) welke alleen maar rondhobbelt zonder dat eventuele signalen van verveeldheid/pijn/ongemak/verwarring/noemmaarop worden opgepikt volgens mij geen heel gelukkig paard is.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:28

Ik heb juist het gevoel vaak dat mensen niet lang genoeg na denken over de keuzevrijheid, leervermogen en intelligentie van een paard. Het is wat avalanche hier ook zegt. Een kudde is een geheel. Paarden leren van elkaar en denken om elkaar. Ze kunnen prima de belangen van een mens er bij nemen en integreren in hun leven. Maar dat betekend wel dat je elkaar moet begrijpen en respecteren zoals dat normaal is in paarden.

Ik leer mijn paarden heel veel. Hoe meer ik ze leer van wat ik van ze wil hoe meer ze ook weten wat van ze verwacht wordt en wat de prioriteit is. Maar hoe meer ik ze leer, hoe meer ik ook te weten kom waar struikelblokken zitten en hun prioriteiten. Dat kun je vervolgens inpassen. Hebben ze dingen echt geleerd, dan laat ik ze vervolgens vrij om het geleerde naar hun en mijn prioriteit in te zetten.
Voorbeeld: Beide mijn paarden staan altijd op stal in mijn aanwezigheid met de deuren open. Ze hebben geleerd op stal te blijven, dat heb ik actief bekrachtigd. Maar zo af en toe vraag ik ze wel om te komen als de deur open staat en ik ergens anders ben. Soms komen ze ook zelf de stal uit om iets te doen en keren dan vervolgens ook weer terug. Soms hoor ik dan mensen zeggen, ze maken er misbruik van. Nee, ze wegen hun prioriteit heus wel af. Komen ze vaak voor iets van stal, dan betekend dat eerder nog dat ik hun prioriteiten verkeerd inschat. Dan moet ik iets doen. Denk ik daar elke dag bij na? Welnee, dat groeit vanzelf. Ze leren mij per slot ook van alles.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:32

VuurVleugels schreef:
ikke schreef:
Je kunt een machine ook "kwetsen". Niet in de letterlijke zin maar als jij iets fout doet met een machine, dan bijt die machine terug, in enigerlei vorm.

Het heeft een reden waarom onze monteurs zo streng worden opgeleid: 10.000Volt bijt heel hard terug als je je niet aan de spelregels houdt.

In die zin is er dus wel een gelijkenis: je moet altijd nadenken bij wat je aan het doen bent, ongeacht of dat paard, auto of 10.000Volt is.
Maar je moet ook weer niet te veel na denken (post van Ruitje) en die grens is waar het meestal fout gaat, zowel bij paard, auto als 10.000Volt (alleen halen die laatste twee vaker de krant).

Het principe blijft hetzelfde, de manier waarop je er vorm aan geeft verschilt.


Klopt, een machine kan terug'bijten', maar het verschil is wel dat de machine zelf niet gevoelsmatig lijdt onder de verkeerde omgang. Op zowel de korte als de lange termijn niet, puur omdat er geen 'leven' in zit. Hiermee doe je dus vooral jezelf pijn en niet de machine, maar de 10.000 volt die terugbijt is dus wel één van de redenen waarom ik er niet mee aan de slag ga ;).

@Mkango, als iemand zonder intuïtie en inleving inderdaad een rondje hobbelt en het paard daarmee niet schaadt is dat niet direct verkeerd. Maar ik denk persoonlijk wel dat er minstens een drempelhoogte intuïtie aanwezig moet zijn omdat een paard (of welk ander levend wezen dan ook) welke alleen maar rondhobbelt zonder dat eventuele signalen van verveeldheid/pijn/ongemak/verwarring/noemmaarop worden opgepikt volgens mij geen heel gelukkig paard is.

Nou ja, die machine gaat stuk als het verkeerd uit pakt.
Die machine "lijdt" daar niet van, hij doet het dan niet meer :D

Maar dat geldt in zekere zin voor een paard ook. Onze instructrice schreef daar een treffend E-book over: Help, hij doet het niet!
https://www.dewegvanhetpaard.nl/gratis-e-book/

Petrichor

Berichten: 10570
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:50

@Mkango, werk is eigenlijk een verplichting als ik miljonair was ging ik in elk geval niet meer werken. Dat betekend niet dat ik de hele dag zou Netflixen maar het betekend wel dat ik ontspanning leuker vind dan mijn werk. Dus voor de meeste paarden betekend dat dat ze liever in de wei staan te grazen dan dat ze verplicht met ons een rondje moeten rijden.

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:55

Veel paarden vinden in de wei staan prima. Samen met andere is dat paard zijn.
Maar daarnaast dingen ondernemen met hun baasje ook.
Vele gaan erg goed op juist die afwisseling.
En ze werken graag samen voor die aandacht, knuffel of wat lekkers.
En zien het vaak niet als verplicht rondje. Zowel aan de ruiter om te kijken waarom dat is. Saai? Geen afwisseling? Onduidelijk? Te zwaar?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-01-23 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:55

Petrichor schreef:
@Mkango, werk is eigenlijk een verplichting als ik miljonair was ging ik in elk geval niet meer werken. Dat betekend niet dat ik de hele dag zou Netflixen maar het betekend wel dat ik ontspanning leuker vind dan mijn werk. Dus voor de meeste paarden betekend dat dat ze liever in de wei staan te grazen dan dat ze verplicht met ons een rondje moeten rijden.

Dat is iets wat heel veel mensen denken, en dat is dus niet zo. Zeker niet als we ze niet alleen voor het rijden halen, maar allerlei dingen met ze doen.

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:59

Ik zou rijden eerder vergelijken met sporten dan met werken. Als je het goed doet train je uithoudingsvermogen, spierkracht en lenigheid. Voor mij valt dat onder sport. Bij sport komen endorfine vrij. Ik denk dat paarden, net als mensen, daar "verslaafd” aan kunnen raken en met ons sporten dus wel degelijk leuk kunnen (gaan) vinden als je het goed doet.

Jessix

Berichten: 16497
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:19

Mijn paard vind rijden niet zo leuk en ik heb een fysieke beperking wat het rijden lastig maakt. Om die redenen doen we het bijna nooit meer.

Maar soms na een fijne grondwerksessie wil ik nog wel eens even een rondje uitstappen op die blote paardenrug. Ik klim dan op het hek en mijn paard komt dan uit zichzelf netjes naar mij toe om me er op te laten. Een enkele keer niet en dan stap ik ook niet op. Als ik er op zit is hij braaf en geduldig, maar als hij me zat is brengt hij me weer terug naar het hek precies naar de plek waar ik opstapte. Ik moet dan lachen, geef hem een knuffel en stap weer af. :D

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:39

996981 schreef:
Ik zou rijden eerder vergelijken met sporten dan met werken. Als je het goed doet train je uithoudingsvermogen, spierkracht en lenigheid. Voor mij valt dat onder sport. Bij sport komen endorfine vrij. Ik denk dat paarden, net als mensen, daar "verslaafd” aan kunnen raken en met ons sporten dus wel degelijk leuk kunnen (gaan) vinden als je het goed doet.

Vroeger, en in andere landen nog, moesten paarden wel echt hard werken. Tegenwoordig in o.a. Nederland zou ik het rijden ook eerder als sport zien dan als werk.Een gezond en fit paard mag best iets doen voor zijn dure onderhoud ,daar hoef je als eigenaar geen gewetensbezwaar over te hebben. Voor al te eetgrage paarden kan het zelfs de kans op hoefbevangenheid verkleinen als ze wat sportieve beweging krijgen.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:11

Petrichor schreef:
@Mkango, werk is eigenlijk een verplichting als ik miljonair was ging ik in elk geval niet meer werken. Dat betekend niet dat ik de hele dag zou Netflixen maar het betekend wel dat ik ontspanning leuker vind dan mijn werk. Dus voor de meeste paarden betekend dat dat ze liever in de wei staan te grazen dan dat ze verplicht met ons een rondje moeten rijden.


De theorie van Maslow hierin is boeiend. Die gaat er vanuit dat eerst bepaalde onderdelen uit een piramide gehaald moeten worden voordat men verder stijgt in de piramide. Werk kan onder zekerheid vallen( heb ik geld) , maar de 3 hogere stukken in de piramide zijn lastig te behalen met alleen op Netflixen :)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:46

anjali schreef:
Een gezond en fit paard mag best iets doen voor zijn dure onderhoud ,daar hoef je als eigenaar geen gewetensbezwaar over te hebben


En toch kan ik niet anders dan echt bezwaar maken tegen deze en soortgelijke opmerkingen. Want 1) een paard heeft geen cognitief besef van zijn dure levensonderhoud, 2) een paard bepaalt de kosten van zijn levensonderhoud niet, en 3) als je een paard neemt heb je zelf de keuze gemaakt dat dure levensonderhoud aan te gaan, en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor die keuze. Geven en nemen werkt alleen met twee cognitief bewuste wezens die beiden de gevolgen van dat geven en nemen kunnen overzien. Niet met een paard wat nergens voor gekozen heeft en geen flauw benul van zaken heeft.

Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:00

VuurVleugels schreef:
anjali schreef:
Een gezond en fit paard mag best iets doen voor zijn dure onderhoud ,daar hoef je als eigenaar geen gewetensbezwaar over te hebben


En toch kan ik niet anders dan echt bezwaar maken tegen deze en soortgelijke opmerkingen. Want 1) een paard heeft geen cognitief besef van zijn dure levensonderhoud, 2) een paard bepaalt de kosten van zijn levensonderhoud niet, en 3) als je een paard neemt heb je zelf de keuze gemaakt dat dure levensonderhoud aan te gaan, en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor die keuze. Geven en nemen werkt alleen met twee cognitief bewuste wezens die beiden de gevolgen van dat geven en nemen kunnen overzien. Niet met een paard wat nergens voor gekozen heeft en geen flauw benul van zaken heeft.

_/-\o_

prompter

Berichten: 11339
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:03

Daar ben ik het ook mee eens. Het paard is mij niets "verschuldigd".

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:03

VuurVleugels schreef:
anjali schreef:
Een gezond en fit paard mag best iets doen voor zijn dure onderhoud ,daar hoef je als eigenaar geen gewetensbezwaar over te hebben


En toch kan ik niet anders dan echt bezwaar maken tegen deze en soortgelijke opmerkingen. Want 1) een paard heeft geen cognitief besef van zijn dure levensonderhoud, 2) een paard bepaalt de kosten van zijn levensonderhoud niet, en 3) als je een paard neemt heb je zelf de keuze gemaakt dat dure levensonderhoud aan te gaan, en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor die keuze. Geven en nemen werkt alleen met twee cognitief bewuste wezens die beiden de gevolgen van dat geven en nemen kunnen overzien. Niet met een paard wat nergens voor gekozen heeft en geen flauw benul van zaken heeft.

Eens. Het wordt ook vaak gebruikt om goed te praten dat iemand doorgaat op het moment dat het paard duidelijk oncomfortabel is. Dat paard heeft nooit voor dat onderhoud gekozen.
Het is zelfs zo, dat als jij de keuze maakt voor een paard te zorgen, jij ook de plicht op je neemt om dat paard in zijn behoeften te voorzien. Een paard heeft récht op dat onderhoud, voer, water, een schone droge plek om te liggen, sociale contacten en vrije beweging. Daar hoeft hij niet voor te werken.