Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dan wringt ze zelf haar hoofd door de opening 
 Sindsdien helpt ze me ook met haar halster om doen, duwt ze haar hoofd daar ook zelf in. 

Maar als ze haar balans houdt, en ik zet mijn voet daarna weer terug, dan zet zij hem ook weer terug, haha. Verder dan dat zijn we nog niet, maar zo nu en dan puzzelen we daar samen verder aan!
 Momenteel ben ik op het punt dat ze heel braaf meeloopt naast me, ze komt ook aanrennen als ik achteruit van haar af loop, en ik ben aan het puzzelen met dat ze om me heen cirkelt, maar daar heeft ze eigenlijk de kracht en balans niet zo goed voor, dus dat zal in de loop van de winter wel beter worden, want ik wil haar ook wat regelmatiger gaan longeren, volgens mij is ze daar inmiddels wel klaar voor. 
                                                         Citaat:Dat spiegelen was eigenlijk heel grappig, ik stond tegenover haar en kruiste mijn benen, en zij deed toen (ik denk toevallig) hetzelfde en ik heb er meteen op geclickt en beloond omdat ik het zo'n leuk moment vond. En die pony is zo reteslim dat ze meteen linkjes legde, dus toen ik het nog een keer deed en heel subtiel haar vroeg dezelfde kant op te komen kruiste ze weer haar benen, dus weer beloond.... en daar is het een beetje uit voortgekomen. Ze 'valt' alleen nog snel om zodra ze het doet en dan zet ze nog drie passen extra om weer in balans te komenMaar als ze haar balans houdt, en ik zet mijn voet daarna weer terug, dan zet zij hem ook weer terug, haha. Verder dan dat zijn we nog niet, maar zo nu en dan puzzelen we daar samen verder aan!

Maar als ik de stapjes klein genoeg houd dan geniet ze gewoon. 

liet zichzelf gewoon kei braaf rondjes sturen, gossie.
 Idealiter had ik de oefening net moeten afronden voordat ze er zelf uit liep, maar ik was net te laat.

Of het nou nuttige reacties zijn of niet, ik vind het altijd heel erg leuk om te lezen!
 ). Dat deed ze al voordat ik uberhaupt zijgangen meepakte tijdens het lange teugelen. Ik denk dat dat het gevolg is van een slanke wiebelige jonge arabier zijn, haha. Haar lijf kan alle kanten op.
 Het is dus nog een work in progress, maar het gaat al veel beter dan eerst.                                                         
 Zulke lieve reacties doen me goed! 

Als je ooit twijfelde of ze een echte merrie was, dan had ze gisteren al je twijfel weg kunnen nemen. 

Maar ze vindt er duidelijk wel iets van. Van zo'n kleine smurf als zij is het eigenlijk vooral heel grappig om te zien dus zowel de bekapper als ik kunnen er ook wel een beetje om lachen 
 Ze heeft echt meer attitude dan ze groot is. Maar ik vind het aan de andere kant vooral sneu dat ze zo sceptisch is naar vreemden dat ze zich niet zo aan hen durft te laten zien als dat ze dat bij mij doet. Hopelijk groeit dat met de jaren want het is al een heel stuk beter dan het bijvoorbeeld vorige winter was.

Wat een figuur is het ook.
  Nu hopen dat hij lang genoeg heel blijft 

Bij onze huidige bekapper nu is het een mak lammetje en werkt hij top mee xD                                                         
 . 
 We leven in een land met vrijheid van meningsuiting hé? 
                                                         Sadira schreef:Van de week had Sadira ineens een worm in de mestSuper balen, want ze heeft mestonderzoek gehad, en daarnaast is ze ook 2x preventief ontwormd (o.a. ivm stalbeleid), en ze heeft bloedonderzoek gehad. Uit al die dingen was niks gekomen, en nu bleek ze toch wormen te hebben. Uiteraard meteen voor behandeld. Hopelijk blijkt dat dan ook de reden te zijn dat haar bovenlijn maar niet lekker bij wilde trekken en komt ze nu eindelijk lekkerder in haar vel.
Deze week was ze ook wat opgeblazen en winderig. Colosan gegeven en daarnaast een aantal dagen achter elkaar goed beweging gegeven. Gelukkig heeft dat geholpen en gaat ze nu weer beter.
De eerste keer met longeren dacht ik echt dat ze alles vergeten was wat we ooit gedaan hadden wat betreft longerenZe bouwde een beetje een fissa voor zichzelf, staart over de rug en vooral je lijf niet goed gebruiken, haha.
De dag erna hebben we losgewerkt in de longeercirkel, en toen kwam er toch een explosie aan energie uitHeel fanatiek veel draf en galop. En vandaag was ze ineens weer helemaal zichzelf, hahaha. Zo zacht, fijn en lief aan de hulpen, weer helemaal braaf voorwaarts neerwaarts enzo. Dus ik denk dat Sadira gewoon een klein beetje veel energie had de afgelopen dagen
Daarnaast heb ik nog lekker wat met haar gespeeld qua clickertraining en een beginnetje gemaakt aan de spagaat. Ze wordt dan super fanatiek en meedenkend. Overenthousiast eigenlijk. Maar niet omdat haar focus op de brokjes ligt maar gewoon omdat ze het heel graag goed wil doen.
Ze werd zo fanatiek dat toen ze doorhad dat ik haar vroeg om een pasje naar voren te zetten, dat ze haar benen echt naar voren zwaaide tot ze totaal buiten de massa stondenHeel lief, schat, maar dat is een tikkeltje overdreven. Uiteindelijk viel het kwartje. Heb alweer zin in de volgende keer.

Deze week heeft ze haar allereerste pasjes travers gelopen. Ik merk dat ik steeds meer met haar verschil kan maken tussen rechtuit, buiging, zijgangen, afwenden, en daar steeds subtieler in kan zijn. Als ik de buitenteugel verleng (hand iets naar voren meegeven) en mijn lichaam naar binnen draai wendt ze af, maar als ik de buitenteugel verleng en ik blijf rechtdoor lopen, zet ze bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts in. Puur door de intentie waar ik heen kijk en heen draai. Dat hoef ik steeds minder expliciet en 'groot' te doen qua hulpen en we hebben steeds minder misverstanden over wat ik precies bedoelde. Ook in draf blijft ze steeds meer een fijne ontspannen houding opzoeken en kunnen we meer in contact blijven.