Als je grootste nachtmerrie ineens werkelijkheid wordt...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:42

Fly_high schreef:
Dat is best een beschuldigende reactie vind ik waar ik op het moment best weinig aan heb.

De dierenarts is er gisteravond meteen geweest, binnen half uur ofzo, en obv klinisch beeld ter plekke gekozen voor boxrust op stal en vandaag de foto's. Of een paard in deze situatie moet worden vervoerd terwijl hij voor balans op het geblesseerde been probeert te steunen is ook een afweging die ik aan DA overlaat :o

Dat is trouwens niet mijn vaste kliniek, Bodegraven kon er gisteren helaas niet met spoed zijn en ik ben door hun naar de huidige kliniek/arts doorverwezen.

Geen beschuldiging naar jou, zo moet je het niet lezen. Meer onbegrip voor het handelen van de DA adh van je verhaal (ernst).
Ik ga uit van de kunde van de DA, als ie zegt dat het klinische beeld goed genoeg is om af te wachten dan is dat zo. Ik was er niet bij en ik heb er niet voor geleerd.

Nogmaals sterkte, ik hoop dat het allemaal meevalt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 12:07

Dankjewel!

Ik ben nog vanzelfsprekend best emotioneel en schiet waarschijnlijk te makkelijk in de verdediging, excuus, maar ik denk dat de meeste paardeneigenaren zich er iets bij kunnen voorstellen hoe rot ik me ongeveer voel :(

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:12

Fly_high schreef:
Dankjewel!

Ik ben nog vanzelfsprekend best emotioneel en schiet waarschijnlijk te makkelijk in de verdediging, excuus, maar ik denk dat de meeste paardeneigenaren zich er iets bij kunnen voorstellen hoe rot ik me ongeveer voel :(

Ik ging zowat dood van onrust en verdriet. Dus ik voel je. :+:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:15

Zeker, ik heb t zelf meegemaakt en het is vreselijk frustrerend omdat je zo machteloos bent. En zolang je niet weet wat er aan de hand is maak je je enorm zorgen ook al zegt je verstand dat het misschien allemaal nog meevalt. Dus je mag best je emotie spuien hier. :(:)

Is dit nu het paard dat je nog maar zo kort hebt?

Ladygiroc

Re: Als je grootste nachtmerrie ineens werkelijkheid wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:26

Denk dat iedereen begrijpt dat je wat prikkelbaar bent op dit moment. :knuffel:

Hopelijk komt er zo uit de foto's wat duidelijkheid zodat je iets rustiger het weekend in kan.

Ik duim voor je mee.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 12:30

Ja, het is inderdaad het paard dat ik in april heb gekocht. En toen binnenste buiten laten keuren, omdat ik mezelf allerlei ellende willen besparen. Ik weet dus zeker dat hij geen onderliggende problemen heeft.

In die tijd dat hij hier staat heeft hij ook nooit wat gehad, altijd heel rustig in de kudde en kon het prima met andere ruinen uit zijn groep vinden. Zo fit was die nog een weekje terug...

Afbeelding

Hij is ook geen type om raar te doen of uit zijn plaat te gaan, allesbehalve, echt een onwijs relaxed en nuchter paard. Ik zou zo'n verhaal bij bepaalde paarden wel verwachten of aan kunnen zien komen maar bij hem, nee, dat is echt een klap.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:37

Paar jaar terug had onze merrie op de wei een gekke bui, begint te galopperen, bokt en slaat het achterbeen uit. Ik zag het gebeuren, hoorde tegelijkertijd ook iets breken. Direct een dikke hak, op drie benen. Dierenarts erbij, konden eerst ook weinig vanwege de zwelling. Na een aantal dagen zware pijnstilling, boxrust, dagelijks meerdere malen koelen kon er een foto en echo worden gemaakt. In eerste instantie niets te zien. Merrie knapte niet op, werd gevaarlijk op stal. Na een paar dagen toch terug en paard op de trailer en naar de kliniek, daar op een andere manier foto's gemaakt en ja hoor, hak gebroken en de pees voor 95% afgescheurd. Advies was toen om haar in te laten slapen. Was een dusdanig lange revalidatie geworden met weinig kansen, iedere keer als ze ook maar iets te wild was geworden was alles wat je aan herstel had opgebouwd weer afgebroken. Plus het was geen paard om langdurig in de box te gaan houden. Hoop dat het voor jullie mee gaat vallen!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:39

Ieder paardenmens met hart voor paarden zou moeten snappen hoe jij je nu voelt. :(:)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:42

Heel veel sterkte en beterschap voor je paard.
Hopelijk weet je straks wat er aan de hand is. :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:56

Wat een schrik zeg dan ben je gewoon in een soort van paniek dat snap ik helemaal.Ik hoop dat wat er uit de foto,s komt mee valt.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:59

Och meid wat een ellende, ik kan me heel goed voorstellen hoe verschrikkelijk je je moet voelen.
Helaas heb ik in de afgelopen 12 maanden afscheid moeten nemen van mijn jaarling, mijn 16-jarige en mijn veulentje van 7 weken en tussendoor ook nog van mijn 2 poezen, en ik ben nog steeds in een bepaalde staat van onzekerheid, grenzende aan wanhopig angstig voor wat de toekomst zal brengen voor mijn andere dieren..
Heel veel sterkte, ik hoop met je mee dat het iets kleins is en makkelijk te verhelpen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:30

Sterkte TS. Hopelijk valt het alsnog mee. Niet te veel nadenken. Ongelukken gebeuren nu eenmaal en hoe verdrietig ook, je kunt het enkel maar accepteren. Zou het ook verschrikkelijk vinden om mijn paard zo aan te treffen. :(:)

@ Nicky: Jij ook veel sterkte Y;(

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:39

duimen draaien en hopen op een goeie uitslag

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:57

Meid wat vind ik dat erg voor je. Voor iedereen trouwens die dit overkomt, maar ik herinner me nog uit het paardenkopentopic hoe blij je met hem bent.....

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:11

meggiemeg schreef:
Paar jaar terug had onze merrie op de wei een gekke bui, begint te galopperen, bokt en slaat het achterbeen uit. Ik zag het gebeuren, hoorde tegelijkertijd ook iets breken. Direct een dikke hak, op drie benen. Dierenarts erbij, konden eerst ook weinig vanwege de zwelling. Na een aantal dagen zware pijnstilling, boxrust, dagelijks meerdere malen koelen kon er een foto en echo worden gemaakt. In eerste instantie niets te zien. Merrie knapte niet op, werd gevaarlijk op stal. Na een paar dagen toch terug en paard op de trailer en naar de kliniek, daar op een andere manier foto's gemaakt en ja hoor, hak gebroken en de pees voor 95% afgescheurd. Advies was toen om haar in te laten slapen. Was een dusdanig lange revalidatie geworden met weinig kansen, iedere keer als ze ook maar iets te wild was geworden was alles wat je aan herstel had opgebouwd weer afgebroken. Plus het was geen paard om langdurig in de box te gaan houden. Hoop dat het voor jullie mee gaat vallen!

Meggiemeg, wat heeft ze nu aan dit verhaal, vreselijk voor het paard en voor jou hoor, maar
hier knapt TS toch niet van op :(:) ...

TS, ik hoop dat je inmiddels wat meer duidelijkheid hebt kunnen krijgen, en ik duim
dat het onwijs meevalt :*

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:11

Jeetje wat is dat schrikken he! Hopelijk inmiddels al iets meer nieuws.

Mijn paard stond een aantal maanden geleden ook op 3 benen, dierenarts is ook gelijk geweest. Dacht dat er niets ernstigs gebroken was en zij moest ook eerst een dag of 4/5 op volledige boxrust voor hij adviseerde om te scannen/foto's te maken. De mijne was met een goede dosis pijnstilling ook veelste vrolijk. Toen de dierenarts na een paar dagen kwam scannen moest ik ook gelijk heel veel minderen met de metacam want ze bewoog veelste veel voor de blessure die ze had. Wel fijn om ze de eerste paar dagen met een stuk minder pijn te zien. Want het is verschrikkelijk je paard zo op 3 benen te zien strompelen. Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben en dat hij voorspoedig zal opknappen!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:12

Pff wat een spanning TS. Ik duim voor je!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:59

Echt serieus ts is bloed nerveus en dan zet iemand hier haar horror verhaal neer. Mijn duimen draaien ook ts.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:00

Is er iets uit de röntgenfoto's gekomen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:10

Jeetje, wat klote. Ik snap je emoties helemaal.

Zelf reageer ik meestal goed op het moment en krijg daarna de klap en word er dan wel letterlijk ziek van.

Heb mn ruin weleens op 3 benen gevonden en dan is het inderdaad waardeloos om ze te verplaatsen. Was een hoefzweer, maar toch. Je voelt je zo waardeloos dat ze toch in beweging moeten.

En laatst was mn veulen 3 weken en liep de merrie vreselijk kreupel LA. Ik haalde me van alles door mn hoofd. Veearts erbij, klinisch niks te vinden en behandeld als hoefzweer, maar bleek het ook njiet. Gaat nu goed, maar ze gaat straks toch een keer op de foto in achter gebied.

Ze lopen hier 24/7 rond en ook ik heb hun ruimte toen beperkt tot stal en uitloop, maar meer omdat zij enorm veel spanning kweekt op stal.

En laatst raakt ze voor mn neus haar veulen en stond hij op 3 benen. Heb ze ook gelijk naar stal gebracht. Eerst opgesloten en toen hij erop stond wel uitloopje open omdat hij enorm geschrokken was en wat afstand hield van zijn moeder.

Je moet ook doen wat goed voelt. Ik ben echt voor 24/7 vrij bewegen en hou ook weleens mijn hart vast. Zeker nu met 2 hengstveulens die over de heuvels racen, plat door de bochten gaan etc.
Maar mn vorige ruin heeft met zijn peesblessure er weer belang bij gehad en het nog jaren wel goed gedaan.

Maar zoals nu wel op stal of iig hun ruimte sterk beperken qua beweging, maar wel de rust bewaren doe ik wel als dat imo de beste optie is en ook alles rustig houdt.

Ik hoop dat het rontgen onderzoek duidelijkheid heeft gegeven. Veel sterkte

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:58

Het kan vanalles zijn aan de sprong.
Mijn merrie vond ik als 4 jarige ook zo op 3 benen met een dik spronggewricht. Die had de sprong verdraait door bijvoorbeeld uit te glijden. De collateraalbanden waren kapot en het gewricht moest operatief opgekuist worden.
In eerste instantie was mijn DA ook heel bang voor een breuk en einde verhaal.
Dit paard is uiteindelijk 23 jaar geworden en vorig jaar overleden aan cushing.

Zo zie je maar, het kan vanalles zijn. Ook al lijkt het zo dramatisch in het begin. Ik duim dat de schade meevalt en dat het weer goed komt!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:10

Ik hoop ook enorm dat het meevalt! TS heeft nog niet gereageerd en ik weet niet of dat nou goed nieuws is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:10

Ik merk dat ik ook te vaak F5

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:53

Ik volg al van gisteravond. Maar vind een nieuwe update ook lang duren. Hopelijk geen slecht nieuws.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 19:14

Daan13 schreef:
Is er iets uit de röntgenfoto's gekomen?

Er is geen botbreuk of andere schade te zien!

Hij moest ook zijn box uit en een klein stukje lopen om de foto's te maken, misschien 10m ofzo door het gangpad, en dat ging verbazingwekkend goed. Ook de zwelling is meer dan gehalveerd sinds gisteren. DA is er heel voorzichtig positief over.

Diagnose voor nu is flinke verdraaiing, de vraag is nog of er (blijvende) schade aan de weke delen is. Zonder echo niets over te melden uiteraard en dat is op zijn vroegst volgende week.

Voor de rest is die hartstikke lief, knuffelig en onwijs braaf met alles. Vergeleken met Fly die na een halve dag boxrust het liefst iedereen om haar heen dood wilde hebben :+ is het een enorme opluchting. We bouwen in de loop van komende dagen ontstekingsremmers en pijnstilling af en afhankelijk van het beeld gaan we in overleg met DA waarschijnlijk over naar kleine stukjes stappen.

Ik ben zelf best een trainwreck :') veel meer kan ik er niet over zeggen.

Henkie is helaas wat afgevallen, gisteren had die uiteraard 0 eetlust door de pijn en boxrust vond die eerst ook niet zo geweldig waardoor die zijn hooi niet helemaal op krijgt. Echt bizar hoeveel slechter hij ineens eruitziet vergeleken met die wedstrijdfoto van nog geen 2 weken terug :( lijkt een oud paard zo. Ik ga dan maar flink aan de slag met slobber bijvoeren :o