Paard kopen die weeft ja of nee?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:00

Onali schreef:
MarleenKl schreef:
Zo jammer dat bepaalde paarden dat ontwikkelen, voor de rest is het hem helemaal..


Niet de schuld van het paard.

Je zou eigenlijk moeten zeggen wat jammer dat het dier het ontwikkeld heeft omdat hij in het verleden verveling/ stress op stal heeft meegemaakt.



Mijn ervaring hiermee is toch dat het niet altijd uit trauma of verveling ontstaat, maar eerder sommige paarden hiervoor aanleg hebben. Sommige hengsten staan ook bekend dat ze dit wel vaker doorgeven.
Het is wel ontzettend triest om een paard deze tick te zien ontwikkelen, maar het ene paard reageert gewoon veel anders op stress als een andere. Voor de meeste paarden is het vertrekken van een buurpaard of voedertijd stressvol, alleen reageren ze hier anders op. Dit soort situaties kun je moeilijk gaan vermijden en het op stal kunnen staan vind ik toch ook wel basisopvoeding van een paard. Leuk als ze 24/7 op de wei kunnen, maar net zo leuk als ze in afwachting hoefsmid, dierenarts of wat dan ook even op stal kunnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:03

Het probleem van weven (eigenlijk van alle stalondeugden) is dat het ook een stukje "verslavend" is. (Ze maken endorfines vrij door de stalondeugd) Stel dat het dier door kortdurende stress waar je weinig aan kan doen als eigenaar (pak nou vuurwerk, een trailer rit, verhuis, noem maar iets waardoor een paard stress ervaart ook al doe je als eigenaar alles dat in je macht ligt om het zo goed mogelijk te laten verlopen.) het "trukje" ontdekt. Dan kan een paard daar zomaar de rest van zijn of haar leven mee vertrokken zijn. Het hoeft niet altijd te komen door een langdurig verkeerd management.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-06-22 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Berichten: 4430
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:04

MarleenKl schreef:
Ik heb mijn staleigenaresse een berichtje gestuurd. Eventueel is er nog plek op de 24/7 weide en een andere stalgenoot zoekt nog een paddockmaatje, ook voor 24/7.

Zou dit een goede oplossing kunnen zijn of is het nog steeds af te raden?


Ik heb een shet die op stal soort weeft….(loopt continu heen en weer) maar buiten doet hij dit niet.
Zolang hij in een kudde buiten staat op een paddock of in de wei os er niets aan de hand.
Ik zou 24/7 zeker aandurven.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:10

betadine schreef:
Onali schreef:
Je zou eigenlijk moeten zeggen wat jammer dat het dier het ontwikkeld heeft omdat hij in het verleden verveling/ stress op stal heeft meegemaakt.



Mijn ervaring hiermee is toch dat het niet altijd uit trauma of verveling ontstaat, maar eerder sommige paarden hiervoor aanleg hebben. Sommige hengsten staan ook bekend dat ze dit wel vaker doorgeven.
Het is wel ontzettend triest om een paard deze tick te zien ontwikkelen, maar het ene paard reageert gewoon veel anders op stress als een andere. Voor de meeste paarden is het vertrekken van een buurpaard of voedertijd stressvol, alleen reageren ze hier anders op. Dit soort situaties kun je moeilijk gaan vermijden en het op stal kunnen staan vind ik toch ook wel basisopvoeding van een paard. Leuk als ze 24/7 op de wei kunnen, maar net zo leuk als ze in afwachting hoefsmid, dierenarts of wat dan ook even op stal kunnen.


Ook mijn ervaring, vaak komt deze aanleg naar boven als het ergens door getriggerd wordt. Daarom is 24/7 ook echt niet altijd de oplossing. Ik heb ook een wever gehad, als die de wei uitwilde ging ze voor het hek staan weven. (voor avond eten op stal oid) Deze had het vrij extreem, een mildere wever die rontgenologisch goed is zou ik overwegen als de prijs goed genoeg is en de stallingsvoorwaarden oke.

Andere ontwikkelde het...in de wei :( omdat ie gedwongen apart moest staan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard kopen die weeft ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:43

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:48

MarleenKl schreef:
lnvdh schreef:
ik zou het aandurven echter op zoek gaan naar een andere stalling. met 2 paarden 24/7 buiten vind ik ook net niks. als het ene paard dan uit de paddock wordt gehaald om bijv gereden te worden hoe is het dier dan.. overdag zullen er andere paarden om hem heen staan maar hoe is dat in de avond en nacht? Hoe groot is de stal waar je wilt gaan staan en hoe belangrijk is het dat je toekomstige paard daar komt te staan,. Als je echt op deze stal wil staan dan zou ik een ander paard zoeken wat hiervoor geschikt is. als je meer keuzes hebt in stalling zo ik kiezen voor een kleinere pensionstal waar meerdere paarden dan 24/7 buiten worden gehouden.

succes


Hier zit een kleine misopvatting denk ik.

De 24/7 weide is een grotere kudde, met uiteraard beschikking tot een inloopstal en etc.
Op de 24/7 paddock staan ze inderdaad met 2, aangrenzend met meerdere 24/7 paddocks. Ook allemaal met eigen inloopstal. Mocht het ene paard hier dus uitgehaald worden dan staan er altijd nog andere paarden omheen.


dan zou ik het wel aandurven

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard kopen die weeft ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:10

Ik zou het niet aandurven. Ooit een wever op stal gehad, en daar werd ik zelf ook enorm onrustig van... Alleen al door het proberen hem blij te houden. Daarbij valt en staat het niet altijd alleen maar met buiten komen. Ik heb ook een wever gekend die in de kudde bleef weven omdat hij daar niet op z'n plek was.
Omdat ik er zelf ook gevoelig voor ben, zou ik hem zelf persoonlijk laten staan. Als je er weinig van hebt, zou je het kunnen proberen...

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:55

MarleenKl schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb een paard op het oog, precies wat ik zoek en meteen een goede klik.
Het enige is dat hij zo nu en dan kan weven..

Zo staat het in de advertentie:
... is gezond en vrij van gebreken, wel doet hij af en toe als het druk is op stal weven. Wij merken hier vrij weinig van omdat hij bij ons lekker de hele dag op de paddock staat en dat geeft hem veel rust als hij weer op stal staat. Op de paddock weeft hij niet.

Hij zal bij mij op een stal komen waar ze van 8 tot 15 op de paddock staan en in het weekend de wei op mogen.

Uiteraard laat ik hem als het zover is helemaal keuren. Wat zeggen jullie, wel of niet doen?


Ik denk dat ik weet welk zoekertje je bedoelt, aangeizn ik ook voor een paard aan het rondkijken ben. Volgens mij heb ik dit zoekertje ook opengeklikt en vroeg ik wat weven precies was, want ik had er nog niet van gehoord. Kreeg ik het antwoord op om het even te googlen, dus niet eens uitleg wat het was. Toen was mijn goesting ook wel weg in dit paard.
Achteraf bekeken zoek ik wel een paard zonder gebreken (of met iets heel kleins wat nog leefbaar is). Ik heb deze laten schieten.
Ik denk dat je voor jou moet uitmaken of het weven voor jou leefbaar is of niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:29

mystery3434 schreef:
Ik denk dat ik weet welk zoekertje je bedoelt, aangeizn ik ook voor een paard aan het rondkijken ben. Volgens mij heb ik dit zoekertje ook opengeklikt en vroeg ik wat weven precies was, want ik had er nog niet van gehoord. Kreeg ik het antwoord op om het even te googlen, dus niet eens uitleg wat het was. Toen was mijn goesting ook wel weg in dit paard.
Achteraf bekeken zoek ik wel een paard zonder gebreken (of met iets heel kleins wat nog leefbaar is). Ik heb deze laten schieten.
Ik denk dat je voor jou moet uitmaken of het weven voor jou leefbaar is of niet.

Ze willen een paard verkopen, geen school opstarten. Als je niet weet wat het is kan je er waarschijnlijk inderdaad best niet aan beginnen. Wevers vergen nl. wel een zeker management. Als je in deze tijd waar informatie zo makkelijk te vinden is niet even de moeite wilt nemen om het op te zoeken, dan is de kans reëel dat je sowieso niet geschikt bent voor zo'n paard. Alleen weten wat het betekent is nl niet voldoende om zo'n paard goed te houden.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:35

Ayasha schreef:
mystery3434 schreef:
Ik denk dat ik weet welk zoekertje je bedoelt, aangeizn ik ook voor een paard aan het rondkijken ben. Volgens mij heb ik dit zoekertje ook opengeklikt en vroeg ik wat weven precies was, want ik had er nog niet van gehoord. Kreeg ik het antwoord op om het even te googlen, dus niet eens uitleg wat het was. Toen was mijn goesting ook wel weg in dit paard.
Achteraf bekeken zoek ik wel een paard zonder gebreken (of met iets heel kleins wat nog leefbaar is). Ik heb deze laten schieten.
Ik denk dat je voor jou moet uitmaken of het weven voor jou leefbaar is of niet.

Ze willen een paard verkopen, geen school opstarten. Als je niet weet wat het is kan je er waarschijnlijk inderdaad best niet aan beginnen. Wevers vergen nl. wel een zeker management. Als je in deze tijd waar informatie zo makkelijk te vinden is niet even de moeite wilt nemen om het op te zoeken, dan is de kans reëel dat je sowieso niet geschikt bent voor zo'n paard. Alleen weten wat het betekent is nl niet voldoende om zo'n paard goed te houden.


uiteraard heb ik het opgezocht hoor :) Maar zelfde probleem als hierboven: ik blijf op dezelfde stal staan waar ze 's nachts binnen komen, en dan is dit volgens mij niet de ideale optie

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:09

MarleenKl schreef:
Volgende week wordt hij 12. Sinds dat hij bij de huidige eigenaren staat weeft hij nog nauwelijks omdat hij daar zoveel buiten staat.

Ik ga maandag nogmaals kijken, maar wel met idee dat ik deze misschien toch maar beter kan laten staan.


Dan is de kans wel groot, dat het op een nieuwe stal weer veel erger wordt.
Ik heb wel wevers gezien, daar ben je echt niet blij mee.
Ook al is het nog zo'n leuk paard, ik zou het echt niet doen.