Advies paard overkopen bekende

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:28

Eretria schreef:
Een goede osteopaat zou beter moeten weten en door moeten verwijzen. Mijn paard werd overigens niet meer gereden.
Ik heb het filmpje ook gezien maar ik vind het allemaal reuze meevallen. Ik zie een jong, groen paard onder het zadel dat een hoop moet leren. Ik zie aan de longe een paard dat prima door zijn lijf beweegt maar ook daar moet leren.


eens..

dat zie ik ook een jong groen ruim lopend paard, wat moeite heeft met balans op de volte.. hij moet groeien en sterker worden, dan heeft ie meer balans evenwicht en kracht. dit paard heeft tijd nodig(minimaal6md) om sterk te worden, een zomer een goede grasweide op, en onbeperkt ruwvoer als hij op stal staat,en aanvullen met bix/muesli waar voedingseigenschappen in zitten dat ze vlees/spieren krijgen.

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:40

Waar vinden jullie dit filmpje dan?
Over de prijs kan ik weinig zeggen. Zou hem sowieso opnieuw laten keuren, zeker op de sprong!!

Maar ik gok ergens tussen de 7,5k tot 15k.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:45

Doe Het Niet.
Veel rode vlaggen bij deze deal.
Je hebt een hele zwakke onderhandelingspositie, je hebt een emotionele band met het paard, het dier is niet 100%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:25

Kuggur schreef:
Doe Het Niet.
Veel rode vlaggen bij deze deal.
Je hebt een hele zwakke onderhandelingspositie, je hebt een emotionele band met het paard, het dier is niet 100%.


Ben jij arts?
Dit is wel erg kort door de bocht.

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:36

Evamarie schreef:
Kuggur schreef:
Doe Het Niet.
Veel rode vlaggen bij deze deal.
Je hebt een hele zwakke onderhandelingspositie, je hebt een emotionele band met het paard, het dier is niet 100%.


Ben jij arts?
Dit is wel erg kort door de bocht.


Ik ben ook geen arts, maar ik kan wel zien dat er iets met dat paard mankeert.

prugelpiet

Berichten: 12616
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:47

Maar waar zien jullie dan een filmpje?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102550
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:47

Die heeft ze in PB gestuurd als ik goed gelezen heb.

Anoniem

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:06

Ben nu ook wel benieuwd naar de beelden TS.
Hoe gaat het nu?

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 20:29

Bellatrix schreef:
Die heeft ze in PB gestuurd als ik goed gelezen heb.

Ja klopt!

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 20:30

Evamarie schreef:
Ben nu ook wel benieuwd naar de beelden TS.
Hoe gaat het nu?

Ik heb op dit moment verder nog niks vernomen van de eigenaar.

Anoniem

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:52

Spannend. Gun ergens ook voor het paard dat het bij jou terecht komt. Maar het moet wel een koop zijn die goed zit. Wens je wijsheid.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:09

Evamarie schreef:
Kuggur schreef:
Doe Het Niet.
Veel rode vlaggen bij deze deal.
Je hebt een hele zwakke onderhandelingspositie, je hebt een emotionele band met het paard, het dier is niet 100%.


Ben jij arts?
Dit is wel erg kort door de bocht.

Niet zo relevant wat ik ben, ik zou het paard toch niet kunnen onderzoeken vanachter mijn beeldschermpje.

Wat veel belangrijker is in deze situatie is dat het paard niet te koop stond en de eigenaar er (begrijpelijk) de hoofdprijs voor wil. De onderhandelingspositie van de potentiele koper is dus zwak, verergert door de band die ze heeft met het paard.

Dit gekoppeld aan een onzuiver lopend paard maakt dat waarschijnlijkheid dat ze (veel) te veel geld moet betalen voor een paard waarvan de gezondheid ter discussie staat erg groot is.

Ergo mijn advies, doe het niet. Ze is bijrijdster, het paard stond niet te koop, geen reden niet rustig af te wachten.

Ik ken persoonlijk iemand die zo haar veel te dure bijrijdpaard kocht, ongewone rug, duur zadel aan laten meten, óók niet zuiver lopend, bleek hoefkatrolontsteking te hebben, da rekeningen om van te smullen, speciaal beslag, was al snel niet meer te rijden...Ik zeg niet dat dit geval zo hoeft te lopen, maar denk met je hersenen, niet met je hart...

Eretria

Berichten: 452
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:26

Onzuiver lopend… jij moet langs hans anders :+

Ts kan het paard altijd herkeuren bij een goede arts als ze twijfelt. Daar kan geen van iemand op een online forum verder iets zinnigs over zeggen dan een goede arts. Als je lang genoeg blijft kijken is elk paard onzuiver.
Geen van ons allen hebben het paard in werkelijkheid gezien is het niet?

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 21:34

.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 01-12-23 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:37

Eretria schreef:
Onzuiver lopend… jij moet langs hans anders :+

Kun je niet beter lezen dan dat? Ik leg uitgebreid uit waarom dat niet het belangrijkste punt is.
Ik heb dit hele paard niet gezien.

pluisje88

Berichten: 8183
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:37

Ik zou je aanraden om te testen op pssm zoals eerder gezegd. Mocht hij positief zijn en je hem alsnog zou willen hebben dan kan dat zeer gunstig uitpakken voor de aanschafprijs. De vraag is of je bewust een pssm er moet willen kopen, maar oké.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:43

Daargaanwe schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Moeite met aan de teugel en achterhand onder brengen is inderdaad niet zo gek voor zijn leeftijd. Trailermak en fatsoenlijk naar de smid moet ook wel goed komen met de juiste training. Wat mij alleen wat zorgen baart is dat hij best veel is gereden voor zijn leeftijd (vier en soms vijf keer per week), dus dan is keuren zoals jullie zeg wel handig.

Das niet uitzonderlijk veel lijkt me op 4 jaar, ik reed de mijne vrijwel dagelijks en sprong er al parcoursjes mee.
Maar ik zou 'm wel laten keuren voor dat spronggewricht.

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 21:46

pluisje88 schreef:
Ik zou je aanraden om te testen op pssm zoals eerder gezegd. Mocht hij positief zijn en je hem alsnog zou willen hebben dan kan dat zeer gunstig uitpakken voor de aanschafprijs. De vraag is of je bewust een pssm er moet willen kopen, maar oké.

Bedankt voor de tip. Ik ga me er even in verdiepen.

prugelpiet

Berichten: 12616
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:56

We weten helemaal niet of de eigenaar er de hoofdprijs voor wil, want TS heeft geen bedragen genoemd. De handelaar zegt 3500, dat is echt belachelijk laag, maar misschien wil de eigenaar wel ‘maar’ 8000. Dat is geen hoofdprijs, maar kan natuurlijk best 2000 verschillen met wat TS er voor wil geven.

TS: goed dat je voor jezelf een grens trekt met wat je er voor wil geven. Dat je in een slechte onderhandelingspositie zit, is voor jou jammer. Maar, tegenwoordig zit niemand in een goede onderhandelingspositie want die jonge beesten gaan, mits ze goed zijn, echt als warme broodjes over de toonbank. Zeg ik, ik bied 1500 lager, geeft iemand anders er diezelfde dag nog de volle mep voor.

Het is voor jou lastig dat je al emotionele waarde hecht aan het dier. En de eigenaar weet wellicht dat die daar wat extra geld kan proberen te winnen. Daarom zei ik in mijn eerste post: bedenk voor jezelf hoe graag je hem wilt. Is die het waard om meer geld voor neer te leggen, of ga je er vrede mee hebben als die weg is?

Ik heb mijn paard overgenomen van een bekende. Ok, ik kreeg hem tegen een heel schappelijk vriendenprijsje, maar mocht het anders zijn geweest had ik er wel meer geld voor neergelegd dan dat het beest waard was. Slim? Misschien niet, maar ik zou eeuwig spijt hebben gehad als ik het niet gedaan zou hebben.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 23:26

Met ts contact gehad, filmpjes gezien en ik heb haar, op basis van wat ze vertelde geadviseerd om zeker als eerste het bekken/si gewricht heel goed te onderzoeken. Een van de symptomen van een pijnlijk iets op die plek kan zijn uithalen wanneer je de achterbenen hoger optilt, zoals een smid dus doet.
Paard loopt ook niet goed , veel te traag, vasthouden bovenlijn en volgens ts zelfs kreupel de laatste keer. Ze heeft er een osteopaat bij gehad en ook die gaf aan dat het dier niet helemaal goed in z’n vel zat in zijn ogen.
Dus lang verhaal kort, allerlei zaken onderzoeken maar beginnen bij het bekken/si . Ts is nog niet zover dat ze rijtechnisch van alles op kan lossen ( wie wel) en mijn mening was dat ze beter een gezond leerpaard kan zoeken.
Maar het is helemaal aan haar zolang ze er maar met verstand ipv emotie naar kijkt.
Ik zou voor dit paard absoluut de vraagprijs niet betalen en verwacht dat hij niet eens door een keuring komt.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 01:30

Eretria schreef:
Een goede osteopaat zou beter moeten weten en door moeten verwijzen. Mijn paard werd overigens niet meer gereden.
Ik heb het filmpje ook gezien maar ik vind het allemaal reuze meevallen. Ik zie een jong, groen paard onder het zadel dat een hoop moet leren. Ik zie aan de longe een paard dat prima door zijn lijf beweegt maar ook daar moet leren.


Ik heb het filmpje ook gezien en sluit mij hierbij aan.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 02:39

Maar de vraagprijs is niet genoemd toch? Dus dat is gokken.

Jij rijdt het paard als enige? Dus dan voel je de problemen al even? of heeft ze er zelfs ingereden? Niet rot bedoeld, maar als je vindt dat hij teveel wordt gereden, terwijl je hem zelf rijdt, is dat makkelijk op te lossen.........

De eigenaar denkt dat hij er ooit een topprijs voor gaat krijgen? Hoeveel kennis en ervaring heeft de eigenaar? Mensen denken dat al snel.

Een prijs, is maar een prijs. Als de eigenaar er zelf nog een "oude" prijs voor betaald heeft, er zelf niks mee kan of doet en een goed huisje belangrijker vindt en ook jou het paard gunt, staat de vraagprijs los van de huidige markt.

Als het paard is aangeschaft om te laten rijden en daarna met winst te verkopen, zou ik stoppen als jij voor het rijden moet betalen eerlijk gezegd. Als je "gewoon" bijrijder bent, dan is de bijdrage weer anders.

Een 4 jarig paard hoort netjes alle 4 de voeten op te tillen, maar dat ook fysiek te kunnen. Een arts zal dat ook doen bij een keuring.

Laat het paard keuren en zorg dat jullie er allebei bij zijn, zodat de eigenaar ook hoort wat het paard eventueel mankeert. Niet dat het via jou moet.
Sommige problemen zijn op te lossen. Wat je er dan voor moet geven.............Tja. Ik vind dat mensen krankzinnige prijzen betalen voor een paard met een mankement, omdat hun budget laag is of omdat ze per se een paard willen.

Daargaanwe
Berichten: 22
Geregistreerd: 17-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 08:11

superpony schreef:
Maar de vraagprijs is niet genoemd toch? Dus dat is gokken.

Jij rijdt het paard als enige? Dus dan voel je de problemen al even? of heeft ze er zelfs ingereden? Niet rot bedoeld, maar als je vindt dat hij teveel wordt gereden, terwijl je hem zelf rijdt, is dat makkelijk op te lossen.........

De eigenaar denkt dat hij er ooit een topprijs voor gaat krijgen? Hoeveel kennis en ervaring heeft de eigenaar? Mensen denken dat al snel.

Een prijs, is maar een prijs. Als de eigenaar er zelf nog een "oude" prijs voor betaald heeft, er zelf niks mee kan of doet en een goed huisje belangrijker vindt en ook jou het paard gunt, staat de vraagprijs los van de huidige markt.

Als het paard is aangeschaft om te laten rijden en daarna met winst te verkopen, zou ik stoppen als jij voor het rijden moet betalen eerlijk gezegd. Als je "gewoon" bijrijder bent, dan is de bijdrage weer anders.

Een 4 jarig paard hoort netjes alle 4 de voeten op te tillen, maar dat ook fysiek te kunnen. Een arts zal dat ook doen bij een keuring.

Laat het paard keuren en zorg dat jullie er allebei bij zijn, zodat de eigenaar ook hoort wat het paard eventueel mankeert. Niet dat het via jou moet.
Sommige problemen zijn op te lossen. Wat je er dan voor moet geven.............Tja. Ik vind dat mensen krankzinnige prijzen betalen voor een paard met een mankement, omdat hun budget laag is of omdat ze per se een paard willen.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 21-04-23 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18973
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:18

Als wat een dier kwa investering ooit gekost heeft, leidraad is voor een verkoopprijs van nu....

Ik heb er eentje als jaarling gekocht. Hij is nu 20 jaar. Heeft me bij aankoop 3.500 gekost en daarna ieder jaar gauw 3.000 euro.
Denkt er ook maar iemand dat ik daarom nu 60K voor dat inmiddels gepensioneerde dier kan vragen?!

Paarden zijn in 99,9% van de gevallen gewoon een slechte investering. Je krijgt je inleg er vrijwel nooit meer uit.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:23

Verstandig TS! ik zou zeggen..mochten jullie het eens worden over de prijs laat het dier dan rontgenologisch doorlichten, rug en hals er bij. Waarschijnlijk is het beroerd gereden en daarom ook minder waard (no offence naar jou toe). De investering waar de eigenaar het over heeft zou hij er pas uithalen als het dier ook daadwerkelijk presteert en dus geklasseerde zou zijn in de sport. Voor nu is het alleen een belofte.