Wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:27

Qamarya schreef:
@superpony:

Heb je helemaal gelijk in, vind het enkel heel moeilijk te aanvaarden dat ik er nu veel geld in moet steken terwijl ik er weinig tot niets mee doe (kan). De stallen openzetten is een goed idee. Aan vaste uren pin ik me niet meer zo vast, ik voer nu bv. om 19u nog bij en zet ze pas later binnen. In het weekend wordt dat ook soms half 10 of 10u, afhankelijk van hoe snel ik in gang geraak.

Ik kan me niet zetten tot poetsen, opzadelen, iets doen met de paarden. Dus ik vertrek gewoon niet eens meer op buitenrit. ;(

De wei is volledig afgelost door een familielid. De weide was oorspronkelijk van mijn moeder maar owv omstandigheden heb ik die overgekocht een paar jaar terug. Nu, bijna 3 jaar later, betaal ik er dus maandelijks niet meer voor.

Ik deel dus omdat er ook veel geld van haar inzit, en eigenlijk gewoon geen knijt te zeggen heb. :+

Als het van jou is, heb je er alles over te zeggen. Maar mensen dichtbij weten hoe je bent en dat ze hiermee wegkomen.

Ik snap je gevoel qua rijden en dingen doen. Dat heb ik om andere redenen ook wel, maar ik denk niet dat het beter of makkelijker wordt als je van alles gaat veranderen. Je moet je ritme weer terugkrijgen en de zin en lol.
Het financiele deel moet je serieus oplossen, maar wij beheren jouw portemonnee niet, dus kunnen daar niks zinnigs over zeggen zo.

Daarom zei ik al eerder; Ga eens kijken voor hoeveel dit huis op de markt zou komen, wat je te besteden zou hebben en wat je daarvoor kan kopen. Als dat zo tegenvalt, kan je dat misschien laten vallen en het ook afstrepen.
Maar kan ook dat je een klein huisje ziet, echt meer geld overhoudt en dan met 1 paard in pension verder wilt.
Dat hele proces geeft wel weer stress en twijfels.

Als je al met iemand praat, maar niet verder komt, is iemand anders zoeken soms ook een optie.

Je hebt gewoon veel veranderingen in je leven en als je zoals jij zelf beschrijft niet sterk in je schoenen staat, kost het gewoon tijd om alles weer voor jezelf op de rit te hebben.

Britta31

Re: Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:43

Misschien heb ik het gemist ,maar als jij het huis verkoopt hoort het land er dan bij?Dan zal je moeder ook weg moeten met haar paarden van de nieuwe eigenaar.Dus misschien kan je moeder dan toch mee betalen.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:49

Kan je niet eens naar de bank gaan en vragen voor een herziening. Misschien geeft je dat net wat meer ademruimte. Nu je huis verkopen lijkt me geen goed plan, je hoofd zit overvol en dan de stress van verhuizen en de keuze voor een nieuw huis te maken is geen goed idee.
Misschien de weide die je deelt met je moeder ook echt verdelen in 2 stukken, dan heb je iets meer een tastbare grens en kan je die ook beter "verdedigen" 1 stuk van jou en 1 van je moeder en zij betaalt en onderhoud haar stuk. En jij die van jou.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:55

Het klinkt alsof je in een lastige situatie zit.
Zoals het nu op mij over komt zit je in een burn out onder andere door het niet kunnen stellen van grenzen.
Als je nu je paard of paarden weg doet, vermijd je eigenlijk het probleem.
Dan heb je minder gedoe misschien, maar ben je ook je hobby kwijt. En heb je nog steeds geen grenzen aangegeven.
Het klinkt alsof je in theorie een heel fijne plek hebt. Paarden aan huis, wie wil dat niet!
Maar door de situatie met je moeder loop je tegen allerlei beperkingen aan.
Als jij een verzorger of pensionklant wil dan moet dat kunnen! En als jij voor 7 paarden mest moet ruimen terwijl je er 2 hebt dan gaat er ook wat mis.

Ik denk dat je pas weer de rust terug vindt als je dit bij de kern aanpakt. Hoe lastig dat ook is.
Zorgen dat jij en je moeder zo weinig mogelijk, of eigenlijk niks, met elkaar delen qua paarden lijkt me de eerste stap.

Verder ben ik het eens met dat je niet te grote beslissingen moet nemen in je huidige mentale staat. Het kan zomaar zijn dat je straks wel weer het plezier erin terug vindt, als de hele situatie beter geregeld is en je grenzen hebt gesteld.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:35

Temeraire schreef:
Zoals het nu op mij over komt zit je in een burn out onder andere door het niet kunnen stellen van grenzen.
Als je nu je paard of paarden weg doet, vermijd je eigenlijk het probleem.
Dan heb je minder gedoe misschien, maar ben je ook je hobby kwijt. En heb je nog steeds geen grenzen aangegeven.
Het klinkt alsof je in theorie een heel fijne plek hebt. Paarden aan huis, wie wil dat niet!
Maar door de situatie met je moeder loop je tegen allerlei beperkingen aan.
Als jij een verzorger of pensionklant wil dan moet dat kunnen! En als jij voor 7 paarden mest moet ruimen terwijl je er 2 hebt dan gaat er ook wat mis.

Ik denk dat je pas weer de rust terug vindt als je dit bij de kern aanpakt. Hoe lastig dat ook is.
Zorgen dat jij en je moeder zo weinig mogelijk, of eigenlijk niks, met elkaar delen qua paarden lijkt me de eerste stap.

Verder ben ik het eens met dat je niet te grote beslissingen moet nemen in je huidige mentale staat. Het kan zomaar zijn dat je straks wel weer het plezier erin terug vindt, als de hele situatie beter geregeld is en je grenzen hebt gesteld.

Succes!

Dit lees ik ook: het is tijd dat je grenzen gaat stellen. Stel dat je moeders paarden niet meer op het land zouden staan en jij niks meer met haar (paarden) te maken hebt. Wellicht kan je er dan 1/2/3/5 betalende pensionklanten bijnemen die ook nog het werk van je overnemen en je financieel wat makkelijker zit..
Dat zou wel betekenen dat je grenzen moet stellen naar je moeder.
Geen idee of het mogelijk is hoor, maar er zijn meer wegen om te vinden wat je zoekt.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:19

Mijn grote droom was een huis met een plek voor de paarden..... Binnen een half jaar heb ik mijn paard verhuisd naar een pensionstalling.

Thuis had ik geen aanspraak, was altijd alleen met het paard bezig.. Altijd aan het zorgen voor het paard, wei uitmesten, voeren, verzorgen, alles klaar zetten etc etc. Ik heb in dat half jaar 1x gereden..Kortom het plezier was weg...
Daarna paard verhuisd naar een pensionstalling en weer het plezier terug gekregen, ondanks dat het vol pension was toch dagelijks daar te vinden maar nu met plezier. En zien rijden doet rijden voor mij.

Succes met beslissen

Qamarya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 20:26

amies100 schreef:
Mijn grote droom was een huis met een plek voor de paarden..... Binnen een half jaar heb ik mijn paard verhuisd naar een pensionstalling.

Thuis had ik geen aanspraak, was altijd alleen met het paard bezig.. Altijd aan het zorgen voor het paard, wei uitmesten, voeren, verzorgen, alles klaar zetten etc etc. Ik heb in dat half jaar 1x gereden..Kortom het plezier was weg...
Daarna paard verhuisd naar een pensionstalling en weer het plezier terug gekregen, ondanks dat het vol pension was toch dagelijks daar te vinden maar nu met plezier. En zien rijden doet rijden voor mij.

Succes met beslissen

Zo voel ik het nu eigenlijk ook wel aan. Daarbovenop komt het financiële kostenplaatje er ook nog bij. Ik zit met een hoge hypotheek, dus voor mij is de lol intussen er wel af.

Ik begrijp dat men hierboven zegt dat ik het plezier moet terugvinden, maar als elke maand het water aan m'n lippen staat financieel, is dat echt heel moeilijk. Ik blijf maar in het vicieuze cirkeltje zitten, en zolang ik niks doe of verander, denk ik niet dat het snel zal overgaan. En ik weet niet of ik dit eerlijk gezegd nog lang trek. ;(

Qamarya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 20:30

Britta31 schreef:
Misschien heb ik het gemist ,maar als jij het huis verkoopt hoort het land er dan bij?Dan zal je moeder ook weg moeten met haar paarden van de nieuwe eigenaar.Dus misschien kan je moeder dan toch mee betalen.

Ik heb een grote tuin (paddock) aan huis met twee stallen. Op de wei staan ze dag en nacht in de zomerperiode, meestal van mei-sept. Die is 1 km verder.

Meebetalen is geen optie. Ga ik ook niet vragen. Denk echt dat ik voor mezelf de keuze moet maken of ik al dan niet nog paarden wil.

Verder heb ik mijn moeder vandaag verteld dat het mentaal niet goed gaat. Dit erkende ze eerst niet. Ik heb haar gezegd dat ik wss mijn oudste paard zal wegdoen. Met haar heb ik de minst goede band en de hoogste kosten. Hoe zwaar het mij ook valt, ik denk dat ik beter overschakel naar 1 paard en het dan weer even bekijk hoe dat lukt. Dan kan ik op termijn nog beslissen of ik het andere paard houd of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:38

Qamarya schreef:
Britta31 schreef:

Ik heb een grote tuin (paddock) aan huis met twee stallen. Op de wei staan ze dag en nacht in de zomerperiode, meestal van mei-sept. Die is 1 km verder.

Meebetalen is geen optie. Ga ik ook niet vragen. Denk echt dat ik voor mezelf de keuze moet maken of ik al dan niet nog paarden wil.

Verder heb ik mijn moeder vandaag verteld dat het mentaal niet goed gaat. Dit erkende ze eerst niet. Ik heb haar gezegd dat ik wss mijn oudste paard zal wegdoen. Met haar heb ik de minst goede band en de hoogste kosten. Hoe zwaar het mij ook valt, ik denk dat ik beter overschakel naar 1 paard en het dan weer even bekijk hoe dat lukt. Dan kan ik op termijn nog beslissen of ik het andere paard houd of niet.

Ik snap dat het voor jou heel lastig is allemaal, maar vraag je ook eens af in hoeverre je er echt iets mee opschiet als je één paard weg doet? Maakt het daadwerkelijk zoveel verschil in de kosten?
De komende maanden als ze op het land staan in ieder geval al niet. En dan maakt het ook geen verschil in het werk denk ik, als je moeder niet naar rato bijdraagt.
Zoals het nu is zou het eerlijk zijn als zij 5 dagen per week uitmest en jij 2... ik begreep al dat dat niet zo is, dus denk je dat zij meer gaat uitmesten als jij je paard verkoopt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:47

Ik snap even niet waarom het geen optie is als je moeder zou gaan meebetalen. Ze staat verdorie met 5! paarden gratis (ga ik van uit) op jouw land en dan moet jij ook nog eens wei gaan mesten??
Als jouw moeder nou eens gewoon gaat betalen voor gebruik van het land dan scheelt jou dat een hoop in de kosten.
Als jij uit dat huis moet is ze haar wei ook kwijt dus lijkt me logisch dat ze je helpt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:50

Ik zou de wei aan je moeder verkopen of aan een derde als je moeder dwars ligt.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:52

Ik denk dat een paard wegdoen geen slecht idee is. Wat ik wel zou doen is een pensionklant (al dan niet met een shetlander?) terugnemen die meebetaald en waarmee het goed klikt. Misschien krijg je op die manier ook weer wat contacten in paarden terug!