Afstand nemen van je paard...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Re: Afstand nemen van je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 00:54

Hoe doe je het na je zwangerschap? De kosten zullen niet minder worden, blijf je hetzelfde werken, wat doet het met jullie inkomen/Uitgave?

Je schrijft dat hij van een asiel komt, nemen zij hem niet terug?

Hoeveel tijd heb je straks voor je paard en wat haal je ervoor jezelf uit? Veel ontspanning of enkel spanning om de rekening te betalen?

Het paard missen zal jammer zijn maar als je om het dier geeft moet je er het beste voor willen.

Veel succes met je beslissing.

psychonaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 01:33

Jeetje je zou me bijna anti kinderen kunnen noemen, maar deze reacties gaan mij zelfs te ver. Het leven is heel snel veel duurder geworden, en je weet de situatie van TS niet. Een zwangere vrouw een schuldgevoel aanpraten lijkt me toch echt wel not done.

Ik vraag me ergens wel af wat nou jouw rechten zijn met het asiel. Ik denk dat je dan dus een bruikleen overeenkomst hebt? Deze zijn zover ik weet ook altijd voor een bepaalde tijd? Want uiteindelijk vraag ik me af dat als er geen lease contract is, iemand je wat maken kan als iemand jou dus vrijwillig wat geld geeft en ook op het paardje rijd. Ik zeg nu ook maar wat hoor, maar een bijrijder/verzorger kan toch wel heel fijn zijn omdat je het vanaf nu echt drukker gaat hebben.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 07:40

psychonaut schreef:
Jeetje je zou me bijna anti kinderen kunnen noemen, maar deze reacties gaan mij zelfs te ver. Het leven is heel snel veel duurder geworden, en je weet de situatie van TS niet. Een zwangere vrouw een schuldgevoel aanpraten lijkt me toch echt wel not done.

Ik vraag me ergens wel af wat nou jouw rechten zijn met het asiel. Ik denk dat je dan dus een bruikleen overeenkomst hebt? Deze zijn zover ik weet ook altijd voor een bepaalde tijd? Want uiteindelijk vraag ik me af dat als er geen lease contract is, iemand je wat maken kan als iemand jou dus vrijwillig wat geld geeft en ook op het paardje rijd. Ik zeg nu ook maar wat hoor, maar een bijrijder/verzorger kan toch wel heel fijn zijn omdat je het vanaf nu echt drukker gaat hebben.

Een bijrijder heb ik al, maar zij moet niet betalen hiervoor. Ze koopt wel regelmatig eens mee snoepjes, producten,... ik vind niet dat ik van een bijrijder kan verwachten dat ze ervoor moeten betalen.
Maar de extra zorg voor mijn paard is belangrijk en die geeft zij wel. Dus ook alsnik straks wat minder tijd heb weet ik zeker dat hij wel alle aandacht en beweging zal krijgen die hij nodig heeft <3

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 07:44

mvdbijl schreef:
Hoe doe je het na je zwangerschap? De kosten zullen niet minder worden, blijf je hetzelfde werken, wat doet het met jullie inkomen/Uitgave?

Je schrijft dat hij van een asiel komt, nemen zij hem niet terug?

Hoeveel tijd heb je straks voor je paard en wat haal je ervoor jezelf uit? Veel ontspanning of enkel spanning om de rekening te betalen?

Het paard missen zal jammer zijn maar als je om het dier geeft moet je er het beste voor willen.

Veel succes met je beslissing.

Ik haal enorm veel ontspanning uit mijn paardje. En als ik hem zou moeten wegdoen gaat hij inderdaad terug naar het asiel.

En het is net omdat ik zoveel om hem geef dat ik over deze beslissing twijfel hé. Als ik niet om hem gaf dan had ik hem sowieso gehoude´ tot het mis zou lopen... en zoals al gezegd, ik zou op dit moment zonder problemen zowel kind als paard financieel gezien kunnen onderhouden. Maar dan blijft er amper iets over om te sparen voor eventuele noodgevallen...

Nu, hopelijk is het met mijn bijbaantje erbij opgelost, maar dat kan enkel tijd uitwijzen. Dus we gaan het nog eventjes een paar maandjes aankijken en dan beslissen we er pas over!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:21

Je kan je paard in de verzekering zetten, dan krijg je een groot deel van de kosten vergoed mochten er eens onvoorziene medische kosten komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:26

Mijn laatste veearts rekening was 2000 euro, als ik weinig te besteden zou hebben zou ik me echt niet fijn voelen. Een paard houden is gewoon een dure hobby.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:02

Verstandig om nu te kijken of het werkt met je bijbaantje (10 uur per week is zelfs tegen een tientje netto per uur al ruim 400 euro per maand dus dan kan je ineens weer prima sparen). Maar hou er wel rekening mee dat het op de lange termijn heel lastig gaat worden. Een baby, twee (oververmoeide) ouders met banen van 45 uur per week, je huishouden en een paard, dat klinkt haast als een garantie op een burn-out ben ik bang.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:33

marleen_usar schreef:
Mijn laatste veearts rekening was 2000 euro, als ik weinig te besteden zou hebben zou ik me echt niet fijn voelen. Een paard houden is gewoon een dure hobby.

Het is niet dat ik weinig te besteden heb, maar met de komst van een kindje gaan er veel extra kosten komen. Alsook is het leven de afgelopen maanden ineens veeeeel duurder geworden (denk aan water, gas, elektriciteit,...) waardoor er steeds minder en minder overblijft aan het einde van de maand.
En ik wil gewoon net voorkomen dat we in een financiële put zouden geraken...
Ik hou enorm enorm enorm veel van mijn paardje, hij is mijn soulmate en heeft mij indertijd uitgekozen, niet andersom. En dat is net de reden dat ik twijfel, ik wil echt niet dat hij iets zou moeten tekortkomen...

Hopelijk is het opgelost door mijn extra baantje erbij maar dat kan dus enkel de tijd uitwijzen :)

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:37

Yessy schreef:
Verstandig om nu te kijken of het werkt met je bijbaantje (10 uur per week is zelfs tegen een tientje netto per uur al ruim 400 euro per maand dus dan kan je ineens weer prima sparen). Maar hou er wel rekening mee dat het op de lange termijn heel lastig gaat worden. Een baby, twee (oververmoeide) ouders met banen van 45 uur per week, je huishouden en een paard, dat klinkt haast als een garantie op een burn-out ben ik bang.

Gelukkig krijg ik bij mijn bijbaantje ook bonus op basis van verkoop. Ik heb deze job al gedaan voorheen (toen fulltime, maar is niets vr mij om dit hele dagen te moeten doen), en die bonus bedraagt toch ook nog eens tussen de 200-300 euro per maand. Dus komt er ineens weer een smak geld per maand meer bij.
En deze job kan ik helemaal tot de dag voor de bevalling uitvoeren en zou ik (bij wijze van spreken) de week na de bevalling al terug kunnen beginnen doen (niet dat dat de bedoeling is) omdat het volledig van thuis uit is en maar 2uurtjes per dag :p

Nu, we gaan het bekijken en er alles, maar dan ook echt alles, aan doen dat we mijn liefste soulmate niet moeten wegdoen!
Maar, in zijn eigen belang, als moet blijken dat het niet lukt dan kan ik niet anders dan hem teruggeven aan het asiel :/ Maar voor nu blijven we positief en gaan we er vanuit dat het nu ´opgelost´ is ;)

En voor het paard heb ik gelukkig wel 2 hele goede, verantwoordelijke en toegewijde verzorgster die (om beurten) elke dag even komen helpen <3
Laatst bijgewerkt door Darliiing7 op 08-04-22 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:38

mvdende schreef:
Je kan je paard in de verzekering zetten, dan krijg je een groot deel van de kosten vergoed mochten er eens onvoorziene medische kosten komen.

Die verzekering is ook niet gratis he. Waar denk je dat zij hun geld vandaan halen?

TS, ik hoop dat je bijbaantje nu lucht geeft, maar besef wel dat als het nu nodig is om die er bij te hebben om te sparen, je straks na de komst van jullie kindje (gefeliciteerd trouwens!) dit geld ook nodig bent.

En 30 uur werken plus 10 uur bijbaantje lijkt mij niet haalbaar met een kind, als je partner ook nog eens fulltime werkt.

Moeilijk hoor, maar soms is het hard in het leven. En ik begrijp heel goed dat je soms er voor moet kiezen om je geliefde dier weg te doen, omdat het anders financieel niet meer haalbaar is.
Sterkte met de beslissing.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:48

Ik snap het probleem niet.
Buiten dat het heeeel zuur is dat je paard weg moet doen omdat het eenvoudig financieel niet gaat natuurlijk. En dat verdriet begrijp ik heel goed begrijp me niet verkeerd.

Maar wanneer je een paard adopteert en het gewoon retour adoptie bedrijf gaat zoeken zij een fijn nieuw huisje voor het dier. Jij hebt meer financiele armslag en thats it.

Tuurlijk doet het zeer maar een paard is nu eenmaal niet goedkoop, als sta je echt al voor minimaal bedrag ergens, wat als hij wat gaat mankeren.....

TS: enige juiste beslissing is het dier terugbrengen naar het adoptiebedrijf, even heel hard huilen en je gaan focussen op je baby!!!!! Dat is je nieuwe toekomst!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:58

Je kunt het ook eerst bespreken met je bijrijders want die zullen het ook niet leuk vinden als het paard weg moet. Of zij een bijdrage in de kosten zouden willen geven. Dat mag toch wel bij adoptie, alleen commercieel verhuren zoals een manege of verhuurbedrijf doen meestal niet. Overigens is zoals Elcamino schrijft er niet zo'n groot probleem want het dier is geadopteerd dus jij hebt niet de stress van het zelf moeten verkopen of zoeken naar een ander baasje.Hij kan gewoon terug als dat nodig is.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:16

Wat een lastige situatie zit je in. Ik snap heel goed dat je je stukje ontspanning, je vriendje niet wilt opgeven. Maar even als advocaat van de duvel; jullie zitten nu al zo krap dat je naast je 30 urige werkweek nog een bijbaan moet nemen voor 10-15 uur. Dus zowel jij als je partner werken 40-45 uur per week. Hoe zie je dat voor je als jullie kindje er is? Als je mazzel hebt krijgen jullie een voorbeeldige baby maar zelfs dan; gebroken nachten, geregel met opvang, extra kosten... Je moet dan wel een heel goed sociaal vangnet hebben. Dan loop je op je tandvlees en blijkt het paard vooralsnog te duur en moet je toch verkopen. Ik zou de knoop nu door hakken en verkopen, voor de (financiële) problemen niet meer te overzien zijn.

Edit; ik zag iets over adoptie, gaat het paard dan terug daar naar toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:38

Ik snap de reacties een klein beetje maar vindt ze niet terecht. Uit de openingspost kreeg ik ook het idee dat de kosten niet meer opgebracht konden worden. Als 150 euro een probleem zijn klinkt een kind wel erg risky. Gaat het ons nog steeds niet aan, er zijn zoveel dingen die mee kunnen spelen bij een zwangerschap, maar ik denk dat het vooral wat onhandig geformuleerd is.

Als ik verder lees, lees ik dat je het wel op kan brengen maar je het vooral belangrijk vindt om een grotere buffer te hebben, nu er wat andere buffers weggevallen zijn en ivm de komst van een kindje. En dat jullie er bij de financiele puzzel achter zijn gekomen dat het wegdoen van de paarden hier een grote bijdrage aan kan leveren aan het opbouwen van extra buffer.

Dat klinkt juist als een hele verstandige keuze. Niet eentje waar je je schuldig over zou moeten voelen. Zo gaan die dingen soms nou eenmaal. Komt er iets nieuws moois in je leven betekent dat dat je soms ruimte moet maken in een ander van je leven. Ik hoop dat je er uit gaat komen en een mooie oplossing tegemoet gaat (evt. in de vorm van een nieuw baasje) want het blijft dubbel en rottig :(:) . Sterkte TS!