Paardenoppas hoeveel vragen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:21

TS rijdt 1x per week op haar bijrijdpaard en doet dan ook alle klussen die dag. Dus niet “het hele jaar gratis”.
Ik vind €5 per dag een beetje kinderachtig bedrag ofzo?
3x zou ook moeten kunnen, lijkt mij:
1x ochtend: voeren en buiten zetten
1x na het werk: stallen mesten, paarden binnen, buiten uitmesten
1x voor het slapen: laatste voerronde

€150 voor iemand die je paarden al kent en dit allemaal wil doen en die betrouwbaar is: ik had het wel geweten :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:26

roekes schreef:
Eerlijk gezegd is het maar goed dat je niet op mijn ponys rijdt.
Je geniet al 2 jaar van het rijden en verzorgen en je hebt nooit iets hoeven te betalen. Zie het als iets wat je terug kan doen voor de eigenaren. Als mijn ruiters geld zouden vragen voor zoiets ga ik opzoek naar een andere ruiter.
Het leven is geven en nemen.

Wow, stoppen met iemand als bijrijder omdat diegene niet 3x per dag naast haar fulltime werk en eigen huisdieren gratis het werk wil overnemen. En ze doet sowieso al wat terug door al de klusjes te doen als ze er is dus het is niet al 2 jaar wel de lusten en niet de lasten.
Het leven is geven en nemen maar met een gratis hulp neem je vooral. Want wat heeft TS eraan? Je hebt dan geen eens tijd om nog wat leuks met die paarden te doen.

waikiki_6

Re: Paardenoppas hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:31

Ze doet op de dagen dat ze het paard rijdt die klusjes ook voor niets. Er staat dus al wat tegenover. Ik zou voor dit allemaal op mijn stal per paard 5 euro per dag kwijt zijn, maar zou van m’n bijrijder wel coulance qua prijs verwachten omdat het inderdaad geven en nemen is. Als paarden eigenaar zou ik 10 euro per dag verwachten, maar 150 zou ik er ook nog wel voor geven. Niet veel meer dan dat, dan zou ik wel iemand anders uit mijn omgeving vragen. Maar ik kan niet in haar portemonnee kijken en als het echt een issue zou worden dan zou ik zelf persoonlijk met minder ook akkoord gaan. Zeker als jullie verstandhouding nu goed is.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:31

Bij ons was het 15 jaar geleden al 25 euro per dag. 10 euro voor de ochtend en avond beurt. 5 euro voor de middag beurt

Schema werd dan ingevuld door de pensionklanten. Toen ik geen eigen paard meer had maar 7 dagen in de week 1 van hun paarden reed heb ik geen geld meer aangenomen.

Maar dat is wel iets anders als iemand die normaal maar 1x per week komt, 150 euro is zo gek nog niet.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:32

Amandavd schreef:
Ik vind het echt bizar dat mensen vinden dat TS dit maar gratis mag doen want ze mag 1x in de week op een paard rijden. Want TS hoeft geen benzine te betalen, haar auto rijdt op water? Met 4x per dag op en neer rijden en benzine die 2 euro de liter kost en dat maal 8 zou ik het ook niet gratis doen.

Je kan het ook omdraaien he, TS geeft dat paard gratis beweging en doet er nog klusjes langs.
Wat een bizarre instelling van sommigen. Dat je zegt, goh, voor de tijd die ik er kwijt mee ben hoef ik niks maar de benzine kosten zie ik wel graag vergoed dan oke. Maar helemaal niks? Dat is echt schandalig.

Hier ben ik het mee eens. TS doet al klusjes in ruil voor het rijden op het paard en dat staat imo gelijk aan een maandelijkse bijdrage in geld. Daarnaast gaat het niet om een scholier die op deze manier een zakcentje bijverdient in de zomervakantie.

Ik zou die 5 euro per dag niet eens durven opperen als eigenaar, ook niet als er een minder zakelijke band is. Je wil voor iemand die jouw verantwoordelijkheden overneemt in je vakantie toch minstens de onkosten (benzine etc) vergoeden met wat extra erbij. Hoeveel dat extra is zou voor mij liggen aan de verstandhouding onderling, maar met 5 euro per dag kom je maar net, of net niet, aan je benzinekosten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:36

roekes schreef:
Je geniet al 2 jaar van het rijden en verzorgen en je hebt nooit iets hoeven te betalen. Zie het als iets wat je terug kan doen voor de eigenaren. Als mijn ruiters geld zouden vragen voor zoiets ga ik opzoek naar een andere ruiter.

De andere kant is: De eigenaar van de dieren wil met vakantie en wil graag een al vertrouwd persoon voor de verzorging. Die al een fulltime baan heeft en je die week behoorlijk extra belast met veel extra werk en opzadelt met veel extra benzinekosten ( die de pan uitrijzen momenteel )
Ze heeft al vaker een weekend opgepast voor niets. En iedere keer dat ze voor het bijrijdpaard komt doet ze de stallen en land mesten. Iets wat normaal is hoor voor verder gratis rijden, maar een week helemaal verzorgen vind ik toch anders en best lang om dat even gratis te doen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:00

Ik vind het een verschil of je 1x per dag gaat ivm vakantie opvang of dat je vaker per dag moet langsgaan naast je fulltime baan. Ik zou het overigens niet redden om in 3 uur 4 stallen en land te mesten, paarden te voeren en verzorgen, kippen, konijnen en de post te doen, naast m’n reistijd. Ik ben voor 1 paard al minstens 2 uur op stal qua verzorging/mesten, beweging/aandacht geven en dan hoef ik het voer alleen maar klaar te zetten.

Het is daarnaast een behoorlijke verantwoordelijk om als enige zorg en zicht te houden op zoveel dieren. We hebben het hier niet over een pensionstal, waar stalhouder en stalgenoten ook zicht op de dieren hebben wanneer jij er niet bent. Als er tussendoor iets gebeurt met 1 van de dieren, kan je ook nog vrij nemen van je werk omdat er niemand is die de boel opvangt tot jij van je werk komt. Dit is gewoon een volwaardige opvangklus ipv lekker wat vaker ‘gratis’ paardrijden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:49

Niqui schreef:
Gillbo schreef:
Ik zou dit gratis doen, lekker een week lang je eigen paarden of een les gratis krijgen ofzo.
Maar ach het is een weekje en ik neem aan dat je er niet ophoeft te verdienen, hooguit bezine geld ofzo.
Mag je ook vaker rijden in deze week?

Gillbo: de TS moet gewoon werken. 40 uur per week. Het is geen weekje vakantie voor haar. Dus aan die week lang haar eigen paarden heeft ze niet zoveel. Zeker als ze er naast haar werk nog 3 uur mee bezig is.

Ze moet niet he.Het is een vraag.Waarom zou je er zoveel geld voor willen het is geen werk, je doet het omdat je graag bij de paarden bent en het zijn maar 5 dagen de andere 2 dagen zijn weekend en heb je alle tijd. Misschien eens nadenken dat je qua planning er niet 4x per dag hoeft te zijn.
Haar partner kan misschien ook eens mee.
Ik verbaas me erover dat er geen gunsten meer inzitten maar dat het gelijk zakelijk aangepakt moet worden. Hoeveel betaal jij eigenlijk voor je bijrijpaard?Niks toch

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:59

[/quote]
Ze moet niet he.Het is een vraag.Waarom zou je er zoveel geld voor willen het is geen werk, je doet het omdat je graag bij de paarden bent en het zijn maar 5 dagen de andere 2 dagen zijn weekend en heb je alle tijd. Misschien eens nadenken dat je qua planning er niet 4x per dag hoeft te zijn.
Haar partner kan misschien ook eens mee.
Ik verbaas me erover dat er geen gunsten meer inzitten maar dat het gelijk zakelijk aangepakt moet worden. Hoeveel betaal jij eigenlijk voor je bijrijpaard?Niks toch[/quote]

Nou dit dus, overal moet tegenwoordig geld tegenover staan. Gelukkig niet in mijn wereld.
Zelf doe ik dit ook en in vraag maar een €10,- per keer dus ik ben echt goedkoop. Voor mij erg belangrijk dat iedereen kan genieten, mens en de dieren ook al kom ik er ipv de eigenaar. O ja en als ik aan de studie ben doet mijn man het bij de klanten :D :o

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:09

Ik betaal mijn oppas 25 per nacht, dan hoeft ze alleen 3 keer te voeren.. ik geloof dat ik ook te veel betaal maar ben blij dat ze er is (paarden staan aan huis, toch fijn als er toezicht is)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:12

Parisse schreef:
Ik betaal mijn oppas 25 per nacht, dan hoeft ze alleen 3 keer te voeren.. ik geloof dat ik ook te veel betaal maar ben blij dat ze er is (paarden staan aan huis, toch fijn als er toezicht is)

Maar zij slaapt dan daar, ts niet

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:14

Gillbo schreef:
Parisse schreef:

Maar zij slaapt dan daar, ts niet

Nee die kan meerdere keren per dag heen rijden. Met slapen heb je gewoon je slaap.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:22

roekes schreef:

De meeste mensen hebben geen bijrijders uit vrijgevigheid, maar om daar zelf ook meer vrije tijd voor terug te krijgen (die dag hoeven ze niet naar paard) terwijl er wel voor paard gezorgd wordt en de klusjes gedaan worden.

Ik vind 16 uur van iemands week nemen, terwijl diegene ook al 40 uur werkt, wel érg veel nemen. TS moet dan ook voor en na werk heen hè. Ik zou me schamen als ik verwacht dat ze gratis op haar zou nemen omdat ze 1x per week op het paard mag in ruil voor klusjes.

Sommige mensen vergeten echt hoe veel vrije tijd en benzine waard is, vooral in deze tijden. Het is geen weekje vakantie voor TS.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:26

En het gaat niet eens om 16 uur maar om 24 uur. Meer dan een halve werkweek, die nog eens bovenop je normale werkweek komt. En dat doe je graag voor de eigenaars van je bijrijdpaard. Maar waarom zou dat gratis moeten? Vier keer heen en weer rijden kost al meer dan ze nu aangeboden krijgt.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:29

Ik zou toch eens om de tafel gaan zitten of er voor die week wat aangepast kan worden in het schema.
De weide uitmesten zou je best kunnen laten vallen voor die week, zodat de eigenaren dat zelf weer oppakken als ze terug zijn.
Voeg dingen samen, laat de paarden wat langer buiten, dan moet dit ook kunnen in twee keer.
Je mag best aangeven dat het een hele kluif is naast je fulltime baan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:45

Kanzi schreef:
Ik zou toch eens om de tafel gaan zitten of er voor die week wat aangepast kan worden in het schema.
De weide uitmesten zou je best kunnen laten vallen voor die week, zodat de eigenaren dat zelf weer oppakken als ze terug zijn.
Voeg dingen samen, laat de paarden wat langer buiten, dan moet dit ook kunnen in twee keer.

Dit inderdaad.

Van jouw kant vind ik het raar om zulk groot bedrag te vragen voor ‘vrienden’, ik zou ook wel ergens een gunfactor verwachten.

Anderzijds vind ik het raar van hun kant om iemand te vragen 4x te komen, dat kan veel minder. Hooi buiten voeren en paarden eventueel langer buiten laten, zodat je er met 2x op een dag wel bent. Of gewoon een week meer hooi geven zodat die nachtronde niet meer nodig is, van een weekje wat te veel eten gaan ze nu ook niet dood.

Hier een kleine stal waarbij er per dag ook zo’n 2-3 uur per dag aan werkzaamheden zijn, 8 dieren in totaal te verzorgen en mesten. Mijn bijrijder heeft onlangs een week opgepast en deed dat gratis. Nu reed zij ook wel gratis en mag ze alles met dat paard. Maar wij hebben wel alles zo eenvoudig mogelijk gemaakt, inclusief alle optionele poedertjes weg, hooizakken gevuld en gewoon meer hooi zodat ze best wel wat langer binnen konden staan indien nodig. Uiteraard heb ik haar achteraf nog een best mooi bedrag gegeven uit respect, maar als ze dit zo als betaling op voorhand had gevraagd had ik daarna toch wel even de huidige stand van zaken ivm het bijrijden opnieuw geevalueerd.

Persoonlijk zou ik als eigenaar in dit geval verwachten dat ikzelf zorg voor aanpassingen om het werk te verminderen en dat de bijrijder haar kosten rekent + een extra’tje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:50

Kanzi schreef:

Dit dus. Al houd ik nog steeds de indruk dat ts het wat overdrijft... 3 hectare land iedere dag uitmesten? Koekoek... Dat doet echt niemand.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:54

Ik betaalde €5 per dag extra bovenop mijn stalgeld wanneer ik op vakantie ging en de staleigenaar mijn paard moest voederen, uitmesten en binnen zetten. Maar die moest daar dus sowieso zijn en dit kostte hem in totaal misschien 20min extra. Ik vind 150 euro dus ook echt geen gekke prijs, zeker niet als je 4x over en weer moet...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:57

Achterom schreef:
Kanzi schreef:

Dit dus. Al houd ik nog steeds de indruk dat ts het wat overdrijft... 3 hectare land iedere dag uitmesten? Koekoek... Dat doet echt niemand.

Ik heb geen 3 hecatare maar 1. Ik doe dat het liefst elke dag zodat het schoon is en ik niet op mijn vrije dag voor een hele week aan het scheppen ben. Dan is mijn vrije dag zo veel mogelijk vrij. Ik vind dat dus echt niet gek.
Wellicht niet nodig als je het een weekje over neemt.

Maar ga om de tafel. Hoor van elkaar wat er wel wordt verwacht die week en maak dagje bedrag en keuze.
Wordt er inde. alles verwacht wat TS aangeeft in de OP. Dan vind ik 150euro echt niet gek. Was TS een pennymeisje van 16 geweest met die week vakantie was het anders maar TS is een volwassen vrouw met een dito leven. Dan kan je zo'n inzet niet verwachten.

Komt eruit dat het met 2 keer per dag af kan. Dan zou ik alsnog de branstof+wat extra rekenen. Of 10euro per dag.

En ze kan altijd nog er voor bedanken. Of aangeven wat ze wel kan/wil bieden.

Maar je vertrouwde bekende verzorger vragen. Daar mag best wat tegenover staan vanuit wederzijds respect.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:09

belle_boef schreef:
Achterom schreef:

Ik heb geen 3 hecatare maar 1. Ik doe dat het liefst elke dag zodat het schoon is en ik niet op mijn vrije dag voor een hele week aan het scheppen ben. Dan is mijn vrije dag zo veel mogelijk vrij. Ik vind dat dus echt niet gek.
Wellicht niet nodig als je het een weekje over neemt.

Maar ga om de tafel. Hoor van elkaar wat er wel wordt verwacht die week en maak dagje bedrag en keuze.
Wordt er inde. alles verwacht wat TS aangeeft in de OP. Dan vind ik 150euro echt niet gek. Was TS een pennymeisje van 16 geweest met die week vakantie was het anders maar TS is een volwassen vrouw met een dito leven. Dan kan je zo'n inzet niet verwachten.

Komt eruit dat het met 2 keer per dag af kan. Dan zou ik alsnog de branstof+wat extra rekenen. Of 10euro per dag.

En ze kan altijd nog er voor bedanken. Of aangeven wat ze wel kan/wil bieden.

Maar je vertrouwde bekende verzorger vragen. Daar mag best wat tegenover staan vanuit wederzijds respect.

Heb je de paarden dan altijd op de hele weide staan? Ik niet in ieder geval, is ook geen goed idee voor je wei als het nooit rust heeft.
Ik snap ook niet zo goed waarom de eigenaar de benzine moet vergoeden voor het rijden van een afstand van maar 3 kilometer... Ts kan makkelijk op de fiets, is vaak ook nog net zo snel. Dat zij voor de auto kiest is dan toch haar probleem?
Ik ben het trouwens met je eens over dat wederzijds respect... Maar dat lijkt hier wel een beetje het probleem aan beide kanten?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:22

Persoonlijk zou ik veel overhebben voor een oplossing als deze als eigenaar... Wij hadden 3 honden en als we een weekend (3 dagen) weggingen dan kwam een vriend bij ons in huis. 2x voeren en 3x wandelen per dag, volle koelkast die op hem was afgestemd en een volle snacklade. Hij kreeg dat weekend een auto en minimaal 150 euro.
De honden goede zorg, wij geen zorgen, dat is echt veel waard!

150 euro voor een hele week is ontzettend netjes naar mijn mening met zulke werkzaamheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:24

Ik betaal een oppas €10 per uur werk en kilometervergoeding. Die 3 uur is met reistijd erbij. Om even makkelijk te rekenen tel ik dus dat je 2 uur werk hebt. Bij mij zou je dus €20 krijgen per dag. €140 dus en kilometers. Ik neem ook altijd wat mee van lekkers als wij terug zijn en nagenoeg altijd gaan wij ook uit eten of krijg je daarvoor een bon en je bent vrij om drinken te nemen in huis. Ik zag hierboven dat kilometers €4 per dag kwam dus ik zou jou €168 betalen. + lekkers + uit eten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:50

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:00

Vind het ook wel heel bijzonder dat mensen vinden dat TS dit maar gratis moet doen.
Een wereld waar overal maar geld tegenover moet staan... nee, een wereld waarin je maar voor niks 21 uur extra werk moet doen en nog op je blote knieen voor moet bedanken :?

Als er dan geen geld tegenover kan staan, bied dan op zijn minst iets anders aan wat enigszin in verhouding staat. In de vorm van extra lessen of iets anders leuks met het bijrijdpaard.

Maar snap niet dat TS maar in d'r handjes moet wrijven dat ze aangeboden krijgt om veel tijd en werk te doen en niet te vergeten een flinke dosis verantwoordelijkheid draagt die week, zonder dat daar iets tegenover hoeft te staan.

TS,
als ik op vakantie ga komt er ook een oppas voor de 9 paarden hier.
Zij blijft dan wel in huis en heeft per dag tussen de 4 en 5 uur werk totaal. Ik betaal hier 60 euro Per Dag voor en met alle liefde.

Ik vind het onbetaalbaar dat iemand voor de paarden zorgt zodat ik zorgeloos op vakantie kan.

Dus in mijn ogen, is jouw 150 euro voor een volle week alles behalve onredelijk.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:15

Als paardeneigenaar zou ik mijn bijrijdster niet eens durven vragen om 4 (vier!) keer per dag te komen. En dan ook nog voor een vergoeding die amper de reiskosten dekt.

Wanneer ik op vakantie ga, zorg ik dat het werk minimaal is zodat 1x per dag voldoende is en mijn verzorgsters hooguit 1 dag extra tov hun normale dagen hoeven langskomen.

Ze vragen behoorlijk veel (niet alleen verzorging van de paarden, maar ook de andere dieren, plus post, plus containers) en ik snap heel goed dat jij daar een vergoeding voor vraagt. Maar zorg vooral dat je het uitspreekt naar ze, zodat jullie beide er geen naar gevoel aan overhouden.