is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:05

fransje23 schreef:
Bij verschillende optomingen heb je naast druk op de neus of in de mond ook nog druk in de kingroeve, achter de oren of om een groot deel van het hoofd.

Als je kijkt hoe groot het oppervlak is waarover de druk wordt verdeeld komt een brede riem beter uit de bus dan een dun bit of touw

Uit welk onderzoek blijkt dat? :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:11

996981 schreef:
fransje23 schreef:
Bij verschillende optomingen heb je naast druk op de neus of in de mond ook nog druk in de kingroeve, achter de oren of om een groot deel van het hoofd.

Als je kijkt hoe groot het oppervlak is waarover de druk wordt verdeeld komt een brede riem beter uit de bus dan een dun bit of touw

Uit welk onderzoek blijkt dat? :)

De natuurkundeles :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:25

fransje23 schreef:

Dan heb je het dus puur over theorie en niet over hoe het in de praktijk ervaren wordt. Laat juist dat per individueel paard kunnen verschillen. Je blind staren op theorie werkt niet met levende wezens helaas

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:34

Het gaat ook niet op, het bit werkt ook niet in op een punt. Maar afhankelijk van het type bit, op de lagen, mondhoeken, tong.

De bitloze hoofdstellen zitten dus vaak om de gevoelige drukpunten op het hoofd, dus meer druk verdeeld ja..vriendelijker nee imo niet.

Daarnaast maken mensen vaak de denkfout dat een contactteugel met de mond betekent dat er "druk" op staat. Dit is niet zo..je kan een contactteugel en vederlichte aanleuning hebben zonder druk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:41

Meer verdeelt is altijd vriendelijker.
Druk met 1 vinger op je arm of geef dezelfde druk met je platte hand. Dat voelt anders.

Maar ik ben het wel met je eens dat een kopstuk en neusriem vaak gevoelige punten raakt. Dus al is de druk verdeeld dat het nog steeds gevoelig is.

Met trens hoofdstellen is het nu een trend de gevoelige punten van de neus te vermijden. Diverse neusriemen modellen daarvoor op de markt.
Maar bitloos heeft dat niet. Terwijl daar de ruiter hand aan "trekt".
Bij een gewone neusriem niet.

pluisje88

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:54

Ik heb zelf als bit hoofdstel een lingus dus zonder neusriem/kinbandje. Als ik met het hoofdstel aan kom dan steekt ze zelf haar hoofd erin. Als ik bitloos hoofdstel pak dan draait ze haar hoofd weg en als ik de neusriem wil dicht maken dan wil ze dat eigenlijk niet. Ze trekt nog net niet de riempjes uit m’n handen. Op het bit is ze met verderlichte aanleuning tevreden. Aangezien er geen dichte neusriem aan zit kan ze haar mond openen als ze wil. Dit doet ze niet.

Met een bitloos hoofdstel keert ze een beetje in zichzelf. Ze heeft haar oren in haar nek en zet zich schrap, om vervolgens zelf heel veel druk op te gaan zoeken. Alle communicatie stopt. Ze wordt mega hard en pinnig. Ze trekt rimpels in haar neus. Dus ik weet niet of het voor het paard altijd wel fijner is om bitloos gereden te worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:28

fransje23 schreef:
Wat doet constante druk in de mond?

I.m.o. maakt constante druk een paard wat niet meer reageert, geen respons meer geeft omdat er altijd druk aanwezig is en juist het wegnemen van druk werkt belonend en zal een paard "snappen" dat die het juiste doet.
Loslaten is het belangrijkst bij het rijden, druk niet.
Een paard zal "doof" worden in de mond of op de neus als die druk nooit loskomt ( al was het alleen maar omdat de zenuwbanen min of meer "uitgeschakeld" worden door die doorlopende druk ) , net als een doorlopend kloppend been of doorlopend prikkende spoor. Om dus lichtheid, gevoeligheid en een snelle reactie te stimuleren moet de druk dus wegvallen anders krijg je een logge "machine" die nauwelijks meer reageert.

Eigenlijk is "signaalrijden" dus korte hulpen, geen constante druk maar hooguit licht contact en steeds weer loslaten, geven het hoogste rendement en een attent paard.

Ik zie teveel ruiters hun paarden dagelijks compleet afstompen door voortdurende druk, voortdurende hulpen die nooit stoppen als het paard het gevraagde uitvoert. Hoe kan zo'n paard dan ooit snappen dat het goed is wat die doet? Dus daarom geen constante druk ;-).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:29

Dat heeft niks met bit vs bitloos te maken, maar met goed vs slecht paardrijden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:33

996981 schreef:
fransje23 schreef:

Dan heb je het dus puur over theorie en niet over hoe het in de praktijk ervaren wordt. Laat juist dat per individueel paard kunnen verschillen. Je blind staren op theorie werkt niet met levende wezens helaas

Wie heeft het over blind staren?

Het is gewoon een vast gegeven. Hoe het ervaren wordt is een tweede.
Een brede leren riem verdeeld de druk meer dan een dun koord of bit.

Als je een rugzak draagt zal die met brede banden comfortabeler zijn dan die met een koordje op de schouder.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:37

Het zou overigens fijn zijn als mensen de neusriem minder strak vast snoeren.
Want als het paard de mond opent om onder de druk uit te komen krijgt het als nu snel veel druk op de neus.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:38

.
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 20-09-23 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:48

fransje23 schreef:

Als je een rugzak draagt zal die met brede banden comfortabeler zijn dan die met een koordje op de schouder.

Zo vast is dat gegeven niet. Zoals Elisa ook mooi uiteengezet heeft :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:57

996981 schreef:
fransje23 schreef:

Zo vast is dat gegeven niet. Zoals Elisa ook mooi uiteengezet heeft :)

Naar mijn idee is die uitleg niet toereikend. :(
Ik ga ook niet uit van 1 punt maar druk over het gehele contactgebied.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:25

fransje23 schreef:

Natuurkunde en wetenschap gaat toch niet over meningen? :) is de tong een kleiner oppervlak dan het neusbot? Volgens mij niet. In dat licht zou een ongebroken trens dus vriendelijker zijn dan een
Sidepull, want de druk wordt over de gehele oppervlakte van de tong verdeeld en niet enkel op het neusbot

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:29

WHorse schreef:
Daarom rijd ik graag met bosal. Die ligt op de neus. Als de bosal goed past en op de juiste plaats ligt, is er geen gevaar voor het neusbotje en ligt hij niet op de zenuwbanen. De zenuwbanen aan de zijkant van de neus liggen vrij (bosal sluit daar niet aan). Met een goede bosalhanger heb je ook geen druk achter de oren.

Wij rijden ook al jaren met de hackamore/ bosal. Maar jammer genoeg lopen er nog veel paarden met slecht passende bosals ( waar wel 6 omslagen van de mecate om moeten om deze "passend" te krijgen zoals vaak verkondigd wordt ;-) ) die dan ook nog van slechte kwaliteit zijn waardoor ze niet geshaped kunnen worden of men heeft nog nooit van shapen gehoord.........

Dus een goede bosal is de meeste ideale bitloze optoming maar is een prijzige aanschaf en veel mensen hebben geen idee hoe zo'n ding werkt; er doen heel wat fabelen de ronde over de bosal.

Mijn paard met de Californische hackamore ( bosal).

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:51

fransje23 schreef:

Maar het is te simplistisch. Wat heb je liever in je mond, een potlood of een bezemsteel?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:11

Avalanche schreef:
fransje23 schreef:

Maar het is te simplistisch. Wat heb je liever in je mond, een potlood of een bezemsteel?

Een potlood aangezien een bezemsteel mij echt oncomfortabel lijkt O:)

Niet alle paarden doen het goed op een dik bit trouwens… waaronder een van mij twee helden bvb.
Daarnaast vraag ik mij ook af hoe het met de druk op de atlas en wervels achter de oren zit. Mij lijkt bitloos daar juist heel erg slecht voor, zeker die met de prachtige hefbomen. Maar misschien zie ik dat verkeerd?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:12

Het verhaal van de drukverdeling gaat enigszins op maar als je rijdt zoals het hoort dan zie ik liever een dun bit dan, inderdaad, die bezemsteel die sommige paarden in hun mond hebben waarbij de lippen open blijven staan. Als je rijdt met het bit ( of de bitloze optoming) als communicatie middel i.p.v. controle/ drukmiddel en met signalen rijdt i.p.v. constante druk dan is een dunner bit dus prima. Ik rijdt mijn paard nu in de two rein ( bit en bosalito) maar soms ook alleen op de bosalito met een nosebutton van 3/8 inch. Dat is dun maar je zal nooit een afgebroken haartje zien.............of een afdruk in de neus.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:23

Poekkie schreef:
Mij lijkt bitloos daar juist heel erg slecht voor, zeker die met de prachtige hefbomen. Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Dat gaat zeker op voor de mechanische hackamore, zeker die dan ook nog een ketting onder de kaak hebben lopen maar in principe alle mechanische hackamores ( dus met een stuk ijzer en dat geldt dus ook voor de zo vriendelijk betitelde "bloem" hackamore ) ; die knijpt flink op neus en onderkaak en achter de oren; op zich kan je er best mee rijden als je weet hoe.............. :o dus met signalen maar ik zie die dingen vaak met doorgeslagen scharen. Overigens vind ik dat ook het probleem bij als die kin en kaar gekruiste gevallen die ook overal op het hoofd druk geven.
Voordeel van een, goed passende en goed gemaakte!, bosal is dat er alleen maar druk komt op kaak en/of de neus, de rest van het hoofd blijft onaangetast en juist daarom reageert een paard hier vrijwel altijd zo goed op; de hulp is duidelijk ( maar niet pijnlijk) en altijd op hetzelfde punt; er is geen ruis wat bij veel van die andere dingen ( ook bijv. een sidepull en (dubbel) gebroken bitten) wel het geval is. Meer is minder gaat hierbij heel goed op.

Dit is, in de verkeerde handen ( en dat gaat als snel met dit vreselijke ding) echt een neuzenbreker:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 01-03-22 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:23

996981 schreef:
fransje23 schreef:

Natuurkunde en wetenschap gaat toch niet over meningen? :) is de tong een kleiner oppervlak dan het neusbot? Volgens mij niet. In dat licht zou een ongebroken trens dus vriendelijker zijn dan een
Sidepull, want de druk wordt over de gehele oppervlakte van de tong verdeeld en niet enkel op het neusbot

Nee, de tong niet maar het bit of een touw heeft wel een kleiner oppervlak dan een bredere riem.

Is het neus zoveel smaller dan de onderkaak?

Avalanche schreef:
fransje23 schreef:

Een snoepje :j

Natuurlijk is het simplistisch, ik beheer toch ook niet dat het niet zo is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:51

Daarom is goed passend ook wel een sleutelwoord.
Of dat nu de neusriem is of het bit.
Daarnaast de hand, maar daar waren het wel al over eens :)

Ik merk hier zelfs het kleine verschil tussen diverse dubbel gebroken bitten.
Toevallig lopen beide hier nu op een dubbel gebroken KK ultra. Die heeft een kleiner tussenstukje en is 45 graden gedraaid. Een simpele harrys horse willen ze niet, beide dubbel gebroken.

Mijn vorige paard wilde juist weer ongebroken. Die was overigens ook prima te rijden op een brede zachte hackamore met aan de onderkant ook een breed leren riempje. Goed te rijden op een stalhalster :+
Maar weer niet op kaak gekruist.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:11

Ieder paard heeft zijn voorkeur :j
Al zijn er optomingen waarbij ik vraagtekens zet of een paard bestaat wat daar zelf voor zou kiezen.

Mijn vorige paard vond dubbelgebroken, ook die van K&K, verschrikkelijk maar enkelgebroken juist prettig. Bitloos had ook niet haar voorkeur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:14

ElCid schreef:
fransje23 schreef:
Wat doet constante druk in de mond?

I.m.o. maakt constante druk een paard wat niet meer reageert, geen respons meer geeft omdat er altijd druk aanwezig is en juist het wegnemen van druk werkt belonend en zal een paard "snappen" dat die het juiste doet.
Loslaten is het belangrijkst bij het rijden, druk niet.
Een paard zal "doof" worden in de mond of op de neus als die druk nooit loskomt ( al was het alleen maar omdat de zenuwbanen min of meer "uitgeschakeld" worden door die doorlopende druk ) , net als een doorlopend kloppend been of doorlopend prikkende spoor. Om dus lichtheid, gevoeligheid en een snelle reactie te stimuleren moet de druk dus wegvallen anders krijg je een logge "machine" die nauwelijks meer reageert.

Eigenlijk is "signaalrijden" dus korte hulpen, geen constante druk maar hooguit licht contact en steeds weer loslaten, geven het hoogste rendement en een attent paard.

Ik zie teveel ruiters hun paarden dagelijks compleet afstompen door voortdurende druk, voortdurende hulpen die nooit stoppen als het paard het gevraagde uitvoert. Hoe kan zo'n paard dan ooit snappen dat het goed is wat die doet? Dus daarom geen constante druk ;-).

Klopt loslaten is het belangrijkste, alleen hoeft dat niet letterlijk te zijn. :) Loslaten in eigen spierspanning en meegaan met de hand in de beweging van het paard is ook loslaten zonder dat een teugel letterlijk losgelaten hoeft te worden. Dit is het meest vriendelijke qua rijden met bit, want op deze manier kun je al communiceren door een pink beweging. :)

Tegenwoordig hebben veel paarden een kleiner en smaller hoofd, en een kleinere mond..zo zijn veel bitten al snel te dik.

Bosal heb ik begrepen is absoluut niet geschikt voor beginners, ik heb een paard gehad die ermee gereden was. Maar ik reed die zelf liever op touwhalster of bit, dat kon ook in dit geval omdat deze zodanig was afgericht zonder contactteugel. Hier betekende iets druk op de voorkant juist harder gaan in tempo. Totaal anders afgericht dan een dressuurpaard. (was gangenpaard) Dit was voor mij minder verfijnd rijden dan op een fijn afgericht dressuurpaard.

Mensen die die neusriem strak dichtsnoeren snappen het echt niet..juist een losse neusriem of geen zorgt dat het paard veel beter de kaken kan bewegen en ontspannen. Die tong gooien ze er echt niet zo maar uit als er gewoon fijn gereden wordt met een bit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:16

Veel paarden vinden ongebroken (zeker van een ander materiaal dan metaal) prettiger dan een (enkel of dubbel) gebroken trens

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:33

996981 schreef:
Veel paarden vinden ongebroken (zeker van een ander materiaal dan metaal) prettiger dan een (enkel of dubbel) gebroken trens

En dat geldt dus absoluut niet voor alle paarden..