Moeilijke keuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:41

Het klinkt zo alsof Fries inslapen en Shet proberen te koppelen aan nieuwe pony, de beste optie zou kunnen zijn...? Of wil je er eigenlijk gewoon liever klaar mee zijn als Fries zou gaan hemelen? Wel waardeloos zeg dat je zo in deze situatie komt.... op zich is het het goed recht van de eigenaars van het perceel dat ze er een ander dier op willen maar wel rot dat je zo aan de kant geschoven wordt :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:44

pinto_1 schreef:
Sorry, maar mijn schoonfamilie "eist"?
Het zijn jouw paarden TS, neem alsjeblieft geen beslissingen omdat anderen dat willen.

Precies dít. Eerlijk? Ik zou allang met mijn beide paarden vertrokken zijn, f.ck de schoonfamilie. Daar kan ik stellig in zijn, hoor.

Ik heb er zelf twee, stapelgek op elkaar, waaronder een Shet. Niemand bepaalt wat ik met mijn twee paarden doe, behalve ikzelf. Op naar een andere plek!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:50

Wat een verschrikkelijke schoonfamilie!
Dus 3 paarden kan niet en dan moet jij maar een oud paard weg doen? Tenminste zo is het erg kort door de bocht samengevat wel?

En als jij ze nu beide weg doet, dan staat de pony van het nichtje alleen?

Ik begrijp dat je aan inslapen denkt.
Deze paarden verkopen zou ik ook nooit doen, echt nooit.
Maar ik begrijp dat je financieel ze nergens goedkoop kunt stallen.
Moeilijk hoor.

En wat zegt ja man er van?
Die kan niet tegen zijn ouder zeggen, die paarden gaan niet weg, zet ze maar met 3 neer.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:03

Ik snap wel dat hier gezegd wordt dat hemelen een goede optie is, en zeker voor de Fries. Maar die shetlander vind ik nou niet zo'n extreem geval. Gevoelig voor HB, maar welke shet is dat niet? Bovendien worden die beestjes gemakkelijk 30.

Ik ging 3j geleden op zoek naar precies zoiets (oudere shet, mag kneusje zijn, als gezelschap voor mijn paard). Heb uiteindelijk een jongere shet geadopteerd, wel eentje met ZE. Dit is met een adoptie contract, dus heb geen eindzeggensschap over hem. Maar was/is voor mij geen probleem. Die plekjes bestaan dus heus wel. Nu lijkt dat zelfs niet in de overweging meegenomen te worden? Inslapen kan je nog altijd als je niemand geschikt vindt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:03

Als ik ze beide wegdoe, staat de pony van nichtje straks alleen. Maar heel eerlijk, zal mij dat aan m'n achterwerk oxideren. Ik ben klaar met hun. Zal er alleen nog voor het hoognodige komen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:38

Zo zou ik ook denken. Vrees, dat het voor veel frustraties gaat zorgen, als je er nog met 1 blijft staan.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:43

Ik vind je persoonlijk behoorlijk ondankbaar voor de tijd dat jouw dieren wel gratis bij je schoonfamilie heeft mogen staan. Zij staan denk ik aan prima in hun recht om te zeggen dat wegens omstandigheden dat niet meer gaat.
Dat jij het financieel niet op kan brengen ze op een pensionstalling te zetten is neem ik aan niet hun schuld.
Dus nu zoeken naar oplossingen, hoe naar het ook voor je is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:47

Dat doet ze nu toch ?

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:48

Ik heb je een pb gestuurd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:49

Gratis staan is soms ook een wederdienst in dat gras bijvoorbeeld niet gemaaid hoeft te worden.
Dat alles er netjes bij ligt.
Anders moet er wat anders verzonnen worden als je een stukje grond aan huis hebt.
Doe je dat dan zelf of gaat het de verhuur in met nog veel vreemdere mensen aan je huis.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 18:50

Zorry schreef:
Ik heb je een pb gestuurd.

Dankjewel! Ga ik uitzoeken ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:50

cobiie schreef:
Ik vind je persoonlijk behoorlijk ondankbaar voor de tijd dat jouw dieren wel gratis bij je schoonfamilie heeft mogen staan. Zij staan denk ik aan prima in hun recht om te zeggen dat wegens omstandigheden dat niet meer gaat.
Dat jij het financieel niet op kan brengen ze op een pensionstalling te zetten is neem ik aan niet hun schuld.

Wat zeg jij nou toch....?
Ondankbaar?? Dus TS moet blij zijn voor de tijd dat ze er was en nu blij ophoepelen?
Wat weet jij nou over de omstandigheden dat de situatie zo ontstaan is. Mensen kunnen financieel er ineens op achteruit gaan, of er kan ze belooft worden dat ze hier kosteloos mogen staan en dus houd je geen rekening met ineens veel hogere kosten.

Volgens mij gaat dit topic over de mogelijke oplossingen en stelt TS zich heel kwetsbaar op door ruimen hardop als optie te overwegen.
En ben je nu dankbaar voor mijn post?? Zou maar dankbaar zijn hoor want ik heb dit zomaar kosteloos getypt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:11

mrie schreef:
cobiie schreef:

Wat zeg jij nou toch....?
Ondankbaar?? Dus TS moet blij zijn voor de tijd dat ze er was en nu blij ophoepelen?
Wat weet jij nou over de omstandigheden dat de situatie zo ontstaan is. Mensen kunnen financieel er ineens op achteruit gaan, of er kan ze belooft worden dat ze hier kosteloos mogen staan en dus houd je geen rekening met ineens veel hogere kosten.

Volgens mij gaat dit topic over de mogelijke oplossingen en stelt TS zich heel kwetsbaar op door ruimen hardop als optie te overwegen.
En ben je nu dankbaar voor mijn post?? Zou maar dankbaar zijn hoor want ik heb dit zomaar kosteloos getypt

Ik vind het vooral interessant hoe bij mensen gunsten veranderen in rechten in de loop van tijd.
Dat heeft mij al geleerd om niet over langere tijd iemand een gunst te verlenen, omdat wanneer je dat niet meer wilt/kunt voortzetten je dus verwijten naar je hoofd kan krijgen.

Ik hoop van harte dat ts een passende oplossing weet te vinden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:18

Ik heb zelf nooit gevraagd om mijn paarden daar in de wei te zetten. Dat is gevraagd door mijn schoonouders. Ruimte genoeg op de melkveehouderij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:36

gillian schreef:
Ik heb zelf nooit gevraagd om mijn paarden daar in de wei te zetten. Dat is gevraagd door mijn schoonouders. Ruimte genoeg op de melkveehouderij.

Dan is het toch geen probleem als er nog een pony voor dat nichtje bijkomt.Die moet toch ook gezelschap hebben.Het zijn ts haar schoonouders,is toch familie.Kan de partner van ts hierin niet bemiddelen want dit verstoort de familierelatie lijkt me.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:45

Ik zou het zelf niet kunnen. Inslapen is voor mij een optie om een dier uit uitzichtloos lijden te verlossen. Maar ik zou de keuze van iemand anders wel begrijpen. In jouw geval zou ik dan de Fries laten gaan en voor de Shetlander een nieuw baasje zoeken.

Ik heb er hier twee die enkel als ‘huisdier’ dienen. Wellicht is er wel iemand die jouw Shetlander een mooie oude dag gunnen. En anders als maatje voor het toekomstige paard van je nichtje.

Succes met je besluit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:49

Maar een ziek paard verkoop je niet, want dan kan het in verkeerde handen uitzichtloos lijden worden.
Dat is net het moeilijke bij ouderere of zieken dieren.
Natuurlijk bestaan er ook mensen die wel echt goed omgaan met de kwalen van een betreffend paard, maar dan moet je de eigenaar al kennen of zo.
Een wildvreemde geloven?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:59

DuoPenotti schreef:
Maar een ziek paard verkoop je niet, want dan kan het in verkeerde handen uitzichtloos lijden worden.
Dat is net het moeilijke bij ouderere of zieken dieren.
Natuurlijk bestaan er ook mensen die wel echt goed omgaan met de kwalen van een betreffend paard, maar dan moet je de eigenaar al kennen of zo.
Een wildvreemde geloven?

Maar HB gevoelig is niet hetzelfde als ziek.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:00

Maar helaas ook niet gezond.
Hb is goed te managen, maar wie schaft er een 20 jarige hb gevoelige pony aan waar je, op wat poetsen en wandelen na,niks mee kan.
Ik zou er zelf ook niet voor kiezen hoor, als ik naar een pony op zoek zou zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:07

Als shetlanderliefhebber en eigenaar doet me dit echt pijn

gillian schreef:
niks mee kan.

Een shetlander is vreselijk veelzijdig, je moet het alleen willen.
Puur laten inslapen omdat ze gevoelig is is gewoon niet oke.

En nee ik hoef haar er niet bij, ik heb 2 zeer veelzijdige pony's waar ik veel mee doe.
Newsflash het is gewoon een bruikbaar paard in het klein.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:16

Onali schreef:

gillian schreef:
niks mee kan.

En nee ik hoef haar er niet bij, ik heb 2 zeer veelzijdige pony's waar ik veel mee doe.

Jij kent haar goed, lees ik.
Newsflash: het niet gewoon een bruikbaar paard in het klein.
Het is een superlief ponytje, dat prima als weidemaatje te gebruiken is, maar het is geen gewoon bruikbaar klein paardje...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:17

Inslapen moet je idd een dierenarts aan boord hebben. Andere optie is laten slachten, dat kan altijd en slachthuizen doen dat ook. Dus dat is sowieso een optie als ze allebei niet verkocht of herplaatst kunnen worden.
Wat mensen zich niet altijd realiseren, is dat euthanasie de last van de eigenaar verlicht, maar het voor een dierenarts ook niet leuk is om te doen. Zeker als het gezonde paarden zijn. Ik slaap echt geen gezonde dieren in als er nog hoop is. Dat iemand niet wil herplaatsen is niet mijn probleem. Dat zie ik vaak zat, met een beetje moeite is er heus een huisje te vinden. En soms kost het ook nog geld… naja, ik ga geen oudje in laten slapen zodat er een puppy gekocht kan worden. Ik wil s nachts ook slapen.

Oké, niet geschikt om op te rijden, maar in principe gezond. Een shet van 20 met aanleg voor HB, dan vraag ik me af of er geen PPID speelt…
Maar goed, het is als eigenaar je goed recht in daar niet mee verder te willen. De slacht is altijd een optie…

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:28

gillian schreef:
Onali schreef:

Jij kent haar goed, lees ik.
Newsflash: het niet gewoon een bruikbaar paard in het klein.
Het is een superlief ponytje, dat prima als weidemaatje te gebruiken is, maar het is geen gewoon bruikbaar klein paardje...

Lange lijnen, VD, wandelen, fietsen, longeren, spelen, hardlopen.

Ik lees enkel dat ze hbgevoelig is en niet aangespannen kan.
Dus kan je nog genoeg andere dingen wel doen.

Maar volgens mij heeft TS en haar gevolg de keuze al gemaakt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:44

Vd en wandelen zou idd gaan ja. De rest niet. Want dat heb ik jaren geleden ook gedaan. Dat is wat ik bedoel met niet zomaar een bruikbare pony ;) Ik ken haar al langer dan vandaag.
Ze mag best weg naar de juiste persoon, maar dat is heel moeilijk. Heb net ook met iemand contact gehad, maar die zoekt niks hb gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:01

Lekker toontje sla je aan, Onali. Ik lees in dit topic dat TS het een vreselijk moeilijke beslissing vindt om te nemen, dat ze het welzijn van haar dieren voorop stelt én dat ze al heeft geprobeerd de shetlander te verkopen. Wat geeft jou het recht om daar zo met de botte bijl doorheen te komen? >;)

Veel sterkte ts, wat de keuze ook wordt.