Tweestrijd paarden houden of stoppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:25

Popstra schreef:
Ik snap je ook helemaal echter is het grootste dilemma niet het rijden maar de dagelijkse verzorging van de paarden en hun stal enz. Daar gaat de meeste tijd in zitten.

Als je dan toch graag blijft rijden zou je toch evt een pension stalling kunnen overwegen waar dit alles gedaan word en jij lekker kunt komen rijden wanneer het je uit komt.

Je kan ze dan altijd nog eens terug naar huis halen als je daar weer aan toe bent

Ik vraag mij dan af wat ik anders doe? Ik vind juist de dagelijkse gang van zaken helemaal niet veel tijd kosten.

Buitenzetten, drollen uit de stal en rechttrekken, hooi geven, voer geven, 's avonds binnen zetten.
Het stelt in mijn ogen niks voor als ze in je achtertuin staan. Ik doe dit zelf bij mijn ouders voor en na het werk al zolang als ik op mezelf woon. In de weekenden natte plekken uit de stal halen en de staarten een keer wassen en borstelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:28

is het raar als ik zeg van ga minder werken?
al zou je 1 middag minder, of dagelijks een uurtje minder of wat dan ook,dat kan enorm schelen :j
dan hou je meer tijd over voor jezelf en lukt de rest misschien ook beter?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:37

Annlifehorse schreef:
pmarena schreef:
Hier was dat echt geen optie, die kleine van ons ging helemaal over de flos als je hem "alleen" liet. Het is beter om jezelf ook op dat scenario voor te bereiden: dat je de pech kan hebben dat je eigenlijk niets meer kan doen behalve even een bak voer geven ofzo. En dat je voor het echt iets doen met of bij je paarden, dan echt afhankelijk bent van iemand anders die de baby-dienst over kan nemen....

En ik vraag me af hoe realistisch dat is als je al beiden 50-60 uur van huis bent voor je werk en voor die uren al iemand moet inschakelen om voor de kleine te zorgen. Om daar nou nog uren extra aan vast te plakken voor het verzorgen van je paarden... wanneer breng je dan nog tijd met je kind door.... :(:)

Ik weet niet hoeveel jullie slapen of werken,

Maar 2 personen , 19 u per dag 5u slaap per dag, 7 dagen per week maakt 2x 133 uren

Dus 133uren min 60 werkuren geeft nog 73uren die je kunt besteden aan je hobby en kind per week per persoon , das toch best veel tijd nog denk ik

Dus nee onze baby zal zeker geen aandacht tekort komen,... wel is een extra persoon voor de paarden erg welkom omdat ook enkel voor hen het beste goed genoeg is

Nou als je uitgaat van 60 uur per week werken. En dan hopelijk 1 vrije dag in de week. Dan kom ik uit op 10 uur per dag weg zijn voor werk zo'n beetje? (in een hondentopic zou men dan afraden om een hond te nemen...) En nachten van 5 uurtjes, dat vind ik wel heel kort hoor... is dat iets dat je jaren vol kan houden, ook als die 5 uurtjes door baby onderbroken worden?

Vergis je er ook niet in hoeveel verschil het kan maken of je aan 1 stuk on-onderbroken kan slapen, of dat je steeds midden in je diepe slaap wakker gehuild wordt...als je al aan die diepe slaap toe komt :(:)

Je schrijft dat jullie 5-7 uur 's ochtends naar je werk gaan. Dat is in principe de tijd dat een klein kind meestal nog hoort te slapen, dus dan ga ik uit van in de ochtend nauwelijks contact met je kind hebben.
En misschien dat je voor het weggaan ook nog iets met de paarden doet, voeren ofzo?

Dan werken en je geeft aan dat jullie na 3/4 uur 's middags weer thuis zijn.
Moeten er dan niet dingen gedaan worden als boodschappen, koken, schoonmaken, eten.... en om 7 uur moet kind in principe weer naar bed. Misschien nog wel eerder als je het al voor 7 uur 's ochtends weg wilt brengen naar opvang die eerste 4 jaar?

Dan heb je dus maar een paar uur om door te brengen met je kind, waarin nog vanalles moet gebeuren? En als je dan ook nog eens al snel een uur daarvan bezig moet zijn om de paarden een beetje verzorgd de nacht in te laten gaan..... het lijkt mij wel erg pittig hoor.

Ieder zijn eigen keuzes wat dat betreft :j En ik zeg niet dat het slecht is ofzo. Maar het lijkt mij vreselijk hectisch en onbevredigend en een groot risico van het gevoel krijgen dat je alles maar zo-zo kan doen en nergens echt goed de tijd voor hebt.

Zonnetje81

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:55

Met minder werken ga de dagelijkse zorg echt niet compenseren. En minder werken kost bergen met geld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:05

Ik heb de paarden ook aan huis, dus weet het werk.
Maar dat kun je ook zo gek maken als je wilt natuurlijk.
Ergens schrijf je, je kunt hier van de grond eten. Mijn vraag is, is dat nodig dan?

Ik ben helaas ziek geworden, dus heb er geleerd te reguleren in de energie.
En ja ik hou het graag netjes, maar dat precieze wat ik ooit eens heb gehad heb ik wel af moeten leren.
Eerst hing er geen spinnenwebje, nu vele. Het is niet anders.
Ik mest elke dag de stallen, ik veeg elke dag bij. Ze krijgen netjes hun voer enz dus de paarden merken er niet veel van.

Ik heb een paard gehad die ik verkocht heb omdat deze ook graag aan het werk was en ik dat hem dus niet meer kon bieden.
Ik had een bijrijder, maar deze was eerst fanatiek, kreeg een vriendje en kwam nog maar amper.
Fanatieke bijrijders vinden is moeilijk.
Dus ik heb mijn paard uit liefde verkocht zodat hij ergens anders wel zijn aandacht kreeg.
En ik heb van weinig dingen in mijn leven spijt.... maar daar heb ik nog elke dag verdriet van.
Ik heb hem naar een plekje verkocht waar hij ook hele dagen in de wei stond.
Maar blijkbaar zag zij het minder nauw met verkopen en is hij op een 24/7 binnen stalling gekomen.
Je zag hem daar wegkwijnen...meer dan hier met te weinig aandacht.... en ondertussen leeft hij al niet meer en daar had hij de leeftijd nog niet voor.

Dus die aandacht... ik kijk er voortaan anders tegen aan als je wel nog wel kunt knuffelen en af en toe rijden.
Het alles op orde hebben, dat heb ik af moeten leren en misschien is dat maar goed ook want zo puntje precies is ook meer dwangmatig dan nodig.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:11

De tweestrijd wordt er ook niet beter op aangezien je (volgens mij) ook je paarden niet zo maar aan iemand verkoopt zonder dat ze minstens dezelfde verzorging en training krijgen of beter.
Ze zijn schaars maar bestaan wel, mensen die met je meedenken en helpen. Zet een advertentie waarin je overduidelijk aangeeft wat je zoekt, wie weet reageert er wel een andere moeder met een kindje waardoor jullie ook op elkaars kinderen kunnen passen terwijl de ander de paarden doet. (#wishfull thinking).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:24

Ik zou sowieso even wachten tot na je bevalling. In je zwangerschap nooit ingrijpende beslissingen maken, hormonen doen rare dingen met je.

En verder? Ik heb een pensionstal (40+ paarden), meerdere eigen wedstrijdpaarden, een geblesseerde merrie op een andere doe-het-zelfstal staan waar ik nu de zorg voor 4 andere paarden heb, en een dochter van 5 jaar. Het is nu makkelijker, omdat ze naar school gaat en graag mee gaat naar stal, maar ook daarvoor liep het goed. Als je maar goede afspraken met je man hebt. Jij hebt ze aan huis staan, lijkt me nog simpeler.

Als je echt wil is er wel een weg in te vinden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:30

Ik zou even afwachten, er gaat echt geen paard dood van een beetje minder doen en meer paard zijn.

Je leven gaat straks flink veranderen, je prioriteiten gaan anders liggen en je hebt geen idee wat je moedergevoel straks gaat doen. Ik ben er zelf van geschrokken hoe weinig ik uit handen wilde geven en hoe veel ik bij mijn kinderen wilde zijn. Die had ik van te voren niet zo erg zien aankomen.

Kortom; kwestie van ervaren. Het komt vanzelf goed. En even voor mijn nieuwsgierigheid: gaat de kleine dan vier dagen naar de opvang tot 15.15? Of hebben jullie iets anders geregeld? Jouw schema lijkt mij sowieso zonder kinderen al behoorlijk pittig. Maar je zal inmiddels wel gewend zijn aan die vroege tijden.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:00

- 1x per jaar stallen, stalmatten uithogedrukken
- schilderwerken
-afspanning nakijken en bijstellen
- dagelijks uitmesten stallen en paddockjes
- 3x wekelijks mest uit grasweides halen
- 2x per jaar de weide slepen ( breken molshopen)
- 2 tot 4 x per jaar spuiten voor het onkruid en verwijderen
-2-4x per jaar bijzaaien en meststoffen smijten
- 1x per maand de trainingspadock slepen en sproeien
- hooi binnenhalen voor het ganse jaar
- stalstrooisel wegzetten voor de winter als het geleverd word
- 2-4 x per jaar de mest van mesthoop wegvoeren
- uitkuisen en onderhoud schuur
- onderhoud van de paardentrailer 2xper jaar uithogedrukken minimum
- om de 2 maanden krachtvoer, supplementen aanhalen en wegzetten
- 2 x per week water bijvullen en uitschrobben

Is het een mogelijkheid om deze klussen uit te besteden? In België zal ook vast een agrarische opleiding zijn. Er zullen vast jongeren zijn die deze klussen tegen betaling keurig netjes uit kunnen voeren. Een nicht van mij is zo bij een boer jarenlang aan het werk geweest, zij was inzetbaar voor alle klussen. Zo kon de boer ook eens een weekendje weg, zij draaide de hele boerderij.
Blijft voor jullie de leuke dingen over van het paardrijden. Neem je 2x in de week een goede oppas en iemand die je huis netjes maakt, zo kunnen jullie samen rijden. Niet meer zo veel als je nu doet maar
je zult ergens 'water bij de wijn' moeten doen, alles volhouden met een klein kind is niet mogelijk.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:00

Waarom is een pensionstal tijdelijk geen optie? Je geeft aan de meeste moeite te hebben met de dagelijkse verzorging, wanneer je op een volpensionstal staat hoef je alleen nog heen om aandacht en beweging te geven en je kunt prima een dag overslaan. Dan heb jij even een adempauze en ze kunnen altijd weer terug naar huis toch?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:24

Getup schreef:
Je baby blijft niet klein, hè :) . Op een gegeven moment krijg je ook weer meer tijd.

Heb m'n paarden ook aan huis, vond juist ook het verzorgen etc heerlijk .

Tijdje vakantie is lekker voor ze, en je ziet op een gegeven moment wel, of je nog blijft rijden of niet.

Dit, het wordt pas vervelend als ze gaan lopen :+

Lekker in de draagzak mee wandelen bv. Longeren kan dan nog, en uitmesten kan zeker als ze nog zo klein zijn, leg je de baby lekker in de kinderwagen :)

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:58

ellepel schreef:
is het raar als ik zeg van ga minder werken?
al zou je 1 middag minder, of dagelijks een uurtje minder of wat dan ook,dat kan enorm schelen :j
dan hou je meer tijd over voor jezelf en lukt de rest misschien ook beter?

Dat is zeker iets om over na te denken een uurtje minder werken per dag,... dat moet ik qua inkomsten dan maar eens goed bekijken hoe en wat... bedankt

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 16:09

Een hond 10 u op appartement binne is not done, maar onze honden kunnen lekker warm binnen en buiten over een domein van 15000m², ik kan me geen beter hondenleven voorstellen...

En ja we slapen weinig maar dat zijn we zo gewend en hebben daar geen last van...

Idd naar de opvang 4 dagen per week van 7u tot 15u15( wat echt op heel veel plekken het geval is)

We hebben huishoudhulp 4 uur per week die kuist, boodschappen doen doen we tussendoor en wassen en strijken ook voor we vertrekken naar het werk alsook de paardjes buiten of binnen halen of van voer voorzien

Het is hectisch maar is allemaal strak gepland en haalbaar en we zijn het zo gewend...

Minder werken is minder inkomsten en dus ook minder geld voor alles, maar dat kunnen we mss toch nog eens bekijken...

En voor de baby heeft altijd 1 van ons de tijd op ermee bezig te zijn, of de ene werkt of de andere,...

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 16:11

DuoPenotti schreef:
Ik heb de paarden ook aan huis, dus weet het werk.
Maar dat kun je ook zo gek maken als je wilt natuurlijk.
Ergens schrijf je, je kunt hier van de grond eten. Mijn vraag is, is dat nodig dan?

Ik ben helaas ziek geworden, dus heb er geleerd te reguleren in de energie.
En ja ik hou het graag netjes, maar dat precieze wat ik ooit eens heb gehad heb ik wel af moeten leren.
Eerst hing er geen spinnenwebje, nu vele. Het is niet anders.
Ik mest elke dag de stallen, ik veeg elke dag bij. Ze krijgen netjes hun voer enz dus de paarden merken er niet veel van.

Ik heb een paard gehad die ik verkocht heb omdat deze ook graag aan het werk was en ik dat hem dus niet meer kon bieden.
Ik had een bijrijder, maar deze was eerst fanatiek, kreeg een vriendje en kwam nog maar amper.
Fanatieke bijrijders vinden is moeilijk.
Dus ik heb mijn paard uit liefde verkocht zodat hij ergens anders wel zijn aandacht kreeg.
En ik heb van weinig dingen in mijn leven spijt.... maar daar heb ik nog elke dag verdriet van.
Ik heb hem naar een plekje verkocht waar hij ook hele dagen in de wei stond.
Maar blijkbaar zag zij het minder nauw met verkopen en is hij op een 24/7 binnen stalling gekomen.
Je zag hem daar wegkwijnen...meer dan hier met te weinig aandacht.... en ondertussen leeft hij al niet meer en daar had hij de leeftijd nog niet voor.

Dus die aandacht... ik kijk er voortaan anders tegen aan als je wel nog wel kunt knuffelen en af en toe rijden.
Het alles op orde hebben, dat heb ik af moeten leren en misschien is dat maar goed ook want zo puntje precies is ook meer dwangmatig dan nodig.

Ja dat is echt een heel triest verhaal,... en het is net dat wat we willen vermijden en kijken waar we ons kunnen aanpassen en onze eisen wat bijstellen maar we zijn al heel fel afgenomen in perfecte na te streven...

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 16:12

GraceZarif schreef:
De tweestrijd wordt er ook niet beter op aangezien je (volgens mij) ook je paarden niet zo maar aan iemand verkoopt zonder dat ze minstens dezelfde verzorging en training krijgen of beter.
Ze zijn schaars maar bestaan wel, mensen die met je meedenken en helpen. Zet een advertentie waarin je overduidelijk aangeeft wat je zoekt, wie weet reageert er wel een andere moeder met een kindje waardoor jullie ook op elkaars kinderen kunnen passen terwijl de ander de paarden doet. (#wishfull thinking).

Klinkt leuk, maar idd wishfull thinking,

Ik ben optimistisch maar blijf toch realistisch

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 16:16

Utixo schreef:
Ik zou sowieso even wachten tot na je bevalling. In je zwangerschap nooit ingrijpende beslissingen maken, hormonen doen rare dingen met je.

En verder? Ik heb een pensionstal (40+ paarden), meerdere eigen wedstrijdpaarden, een geblesseerde merrie op een andere doe-het-zelfstal staan waar ik nu de zorg voor 4 andere paarden heb, en een dochter van 5 jaar. Het is nu makkelijker, omdat ze naar school gaat en graag mee gaat naar stal, maar ook daarvoor liep het goed. Als je maar goede afspraken met je man hebt. Jij hebt ze aan huis staan, lijkt me nog simpeler.

Als je echt wil is er wel een weg in te vinden.

Ja het is dus je fulltime job waar je zowiezo al elke dag bent, scheelt al veel,...

en nu eerlijk een pension dat dezelfde qualiteit bied als wij hier aan onze paardjes dat is gewoon onbestaande,...

Niets tegen mensen die hun paard op pension zetten, maar dat is zeker niet voor ons, wij hebben een gans andere visie op paarden en levenskwaliteit en ook het hele idee van pension en de werking ervan ( en ja ook een paddock paradise ) dat is niets voor ons,... dus pension liefhebbers, gelieve niet meer te reageren

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:17

Zonnetje81 schreef:
Popstra schreef:
Ik snap je ook helemaal echter is het grootste dilemma niet het rijden maar de dagelijkse verzorging van de paarden en hun stal enz. Daar gaat de meeste tijd in zitten.

Als je dan toch graag blijft rijden zou je toch evt een pension stalling kunnen overwegen waar dit alles gedaan word en jij lekker kunt komen rijden wanneer het je uit komt.

Je kan ze dan altijd nog eens terug naar huis halen als je daar weer aan toe bent

Ik vraag mij dan af wat ik anders doe? Ik vind juist de dagelijkse gang van zaken helemaal niet veel tijd kosten.

Buitenzetten, drollen uit de stal en rechttrekken, hooi geven, voer geven, 's avonds binnen zetten.
Het stelt in mijn ogen niks voor als ze in je achtertuin staan. Ik doe dit zelf bij mijn ouders voor en na het werk al zolang als ik op mezelf woon. In de weekenden natte plekken uit de stal halen en de staarten een keer wassen en borstelen.

Ja maar als je zoals de TS zegt bij hun van de grond kunt eten zo schoon dan kan dat boeltje netjes houden ook een soort van obsessie worden en ben je constant in de weer met een poepschep en een bezem :)

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 16:56

Dat klopt, vroeger was dat wel degelijk zo, elke minuut opruimen en opscheppen, nu is het 1 x per dag dat we mesten en opruimen en dat is echt wel minimum en dat scheelt al heel veel, maar maakt nog wel steeds dat alles ordelijk is en moet blijven en als he het bijhoud is het lichter werk en gaat alles langer mee

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:04

AMCM schreef:
Gefeliciteerd met de zwangerschap TS :)

Een baby kan je leven behoorlijk op z'n kop zetten.

Veel valt of staat met hulp en organisatie.

Sta je dadelijk helemaal alleen voor de zorg van jullie kleintje, dan zal het zwaar worden om én te zorgen voor én te trainen met je merries.

Maar als jouw man / moeder / grootvader / ... bereid is om mee op te passen dan zou ik mijn paarden zeker bijhouden!

Anders krijg je al snel het gevoel dat heel je wereld alleen om de baby draait. De baby is er immers dag en nacht, 7 op 7. Sommige baby's slapen al snel door maar andere houden het maar liefst 3 jaar vol dat nachtbraken. Dan is het toch wel fijn dat je paarden er voor je zijn om je batterijen weer even op te laden.

Het grote voordeel vind ik is dat je ze aan huis hebt :) tijdens het middagslaapje kan je lekker gaan rijden! (Babyfoon aan en gaan) En het mesten etc. kan gezellig met de kleine in de kinderwagen. Ook met een draagzak kom je een heel eind.

Win-win want die kindjes vinden het heerlijk om buiten tussen de paarden te zijn.

Ik zou in ieder geval eerst een jaar wachten voor je beslissingen gaat nemen. Na een jaar komt er weer veel meer structuur in je leven, ben je gewend aan een nieuw leven als moeder, en weet je vanzelf of paarden daar nog bijhoren of niet.

Dit is wel heel rooskleurig geschetst hoor. Ik heb de paarden aan huis en een baby en ik vind het geen doen. Paard was doodziek in mijn kraamweek en ik kon niks doen behalve kijken hoe ziek hij was want ik kon de eerste weken mijn bed niet uit. (uiteraard heeft hij zorg gehad, maar dat moest ik wel allemaal regelen).

Baby slaapt 's nachts geweldig maar overdag niet langer dan 30 minuten (ja ik heb echt alles geprobeerd, incl coaches en slaaptraining etc), dus tijdens het middagslaapje de paarden doen is er niet bij. In de kinderwagen zitten gaat niet als de kinderwagen stilstaat, dus uitmesten met baby is nogal stressvol met een huilende baby in de wagen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik alleen vanaf 19u in de avond m'n handen vrij heb. Dan moeten we soms nog eten, keuken opruimen, paarden mesten en weer bijtijds naar bed want de wekker gaat weer om 6.30.

Daarbij komt in mijn geval nog dat ik 4 dagen werk en dus mijn dochter alleen in de ochtend even kort zie en in de avond vlak voordat ze naar bed gaat. De dagen dat ik dan vrij ben wil ik haar ook niet heel de dag uit handen geven aan oppas/papa/oma want ze heeft mama al 4 dagen amper gezien.

Ik vind het wel veel lastiger combineren dan gedacht. Tel daar het onderhoud van een groot huis + groot perceel bij op, het feit dat met paarden aan huis je vrijwel altijd in buitengebied zit dus je niet even naar de supermarkt loopt, je vaak voor alles met de auto weg moet met je kindje en niet met de wandelwagen even een boodschap doet of naar de opvang brengt oid. Kost allemaal extra tijd.

Edit: ik vond het tijdens mijn zwangerschap allemaal nog wel te doen maar nu met baby & werk & paarden & honden & groot perceel/huis zijn de keren dat ik nog iets met de paarden heb gedaan op 2 handen te tellen. Baby is bijna 9 maanden :+

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 18:38

_Nelleke_ schreef:
AMCM schreef:
Gefeliciteerd met de zwangerschap TS :)

Een baby kan je leven behoorlijk op z'n kop zetten.

Veel valt of staat met hulp en organisatie.

Sta je dadelijk helemaal alleen voor de zorg van jullie kleintje, dan zal het zwaar worden om én te zorgen voor én te trainen met je merries.

Maar als jouw man / moeder / grootvader / ... bereid is om mee op te passen dan zou ik mijn paarden zeker bijhouden!

Anders krijg je al snel het gevoel dat heel je wereld alleen om de baby draait. De baby is er immers dag en nacht, 7 op 7. Sommige baby's slapen al snel door maar andere houden het maar liefst 3 jaar vol dat nachtbraken. Dan is het toch wel fijn dat je paarden er voor je zijn om je batterijen weer even op te laden.

Het grote voordeel vind ik is dat je ze aan huis hebt :) tijdens het middagslaapje kan je lekker gaan rijden! (Babyfoon aan en gaan) En het mesten etc. kan gezellig met de kleine in de kinderwagen. Ook met een draagzak kom je een heel eind.

Win-win want die kindjes vinden het heerlijk om buiten tussen de paarden te zijn.

Ik zou in ieder geval eerst een jaar wachten voor je beslissingen gaat nemen. Na een jaar komt er weer veel meer structuur in je leven, ben je gewend aan een nieuw leven als moeder, en weet je vanzelf of paarden daar nog bijhoren of niet.

Dit is wel heel rooskleurig geschetst hoor. Ik heb de paarden aan huis en een baby en ik vind het geen doen. Paard was doodziek in mijn kraamweek en ik kon niks doen behalve kijken hoe ziek hij was want ik kon de eerste weken mijn bed niet uit. (uiteraard heeft hij zorg gehad, maar dat moest ik wel allemaal regelen).

Baby slaapt 's nachts geweldig maar overdag niet langer dan 30 minuten (ja ik heb echt alles geprobeerd, incl coaches en slaaptraining etc), dus tijdens het middagslaapje de paarden doen is er niet bij. In de kinderwagen zitten gaat niet als de kinderwagen stilstaat, dus uitmesten met baby is nogal stressvol met een huilende baby in de wagen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik alleen vanaf 19u in de avond m'n handen vrij heb. Dan moeten we soms nog eten, keuken opruimen, paarden mesten en weer bijtijds naar bed want de wekker gaat weer om 6.30.

Daarbij komt in mijn geval nog dat ik 4 dagen werk en dus mijn dochter alleen in de ochtend even kort zie en in de avond vlak voordat ze naar bed gaat. De dagen dat ik dan vrij ben wil ik haar ook niet heel de dag uit handen geven aan oppas/papa/oma want ze heeft mama al 4 dagen amper gezien.

Ik vind het wel veel lastiger combineren dan gedacht. Tel daar het onderhoud van een groot huis + groot perceel bij op, het feit dat met paarden aan huis je vrijwel altijd in buitengebied zit dus je niet even naar de supermarkt loopt, je vaak voor alles met de auto weg moet met je kindje en niet met de wandelwagen even een boodschap doet of naar de opvang brengt oid. Kost allemaal extra tijd.

Edit: ik vond het tijdens mijn zwangerschap allemaal nog wel te doen maar nu met baby & werk & paarden & honden & groot perceel/huis zijn de keren dat ik nog iets met de paarden heb gedaan op 2 handen te tellen. Baby is bijna 9 maanden :+

Dat is echt mega realistisch wat je hier neer schrijft, als je het zo voorstelt is het inderdaad iets wat hier ook van toepassing is, en we weten ook dat een baby meenemen heel uitzonderlijk kan voor even maar zeker niet om echt iets gedaan te krijgen...

We zijn ons bewust van wat ons te wachten staat en proberen nu al wat te anticiperen waar we kunnen... en ja we zullen het ondervinden of het haalbaar blijft of niet... maar het hele domein netjes houden zonder paarden heeft weinig zin om dan zo groot te wonen,... vandaar dat we alles uit de kast willen halen om het toch mogelijk te maken en hier ook nog van te genieten... want onze hobby is waarvoor we uiteindelijk deze plaats nodig hebben en een tuin als deze met paarden, honden, groen, schuur, geitjes en kippetjes is voor een kind dan ook een leuke omgeving om op te groeien en te spelen,... dus we hopen stiekem dat het een kind is dat graag buiten zal spelen en zich graag vuil maakt en van dieren houd... zodat die ook tevreden is als hij gewoon ff met mama en papa kan helpen in de tuin en zich weet bezig te houden en hier plezier aan beleeft,...

Uiteraard staat een maandelijks uitje een daguitstap ook op de planning voor de kleine en wekelijks familiebezoek, ijsjes gaan eten na het werk en andere dingen die maar enkele uurtjes in beslag nemen ook op het programma,... maar we hebben een grote tuin waarin veel te beleven valt en willen dit graag combineren...

Of het ons lukt, dat zal de toekomst uitwijzen,... maar ik geloof alvast dat we samen als gezin sterk zijn en het aankunnen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:43

Stel je kiest er voor om de paarden niet te houden.
Verkoop van je huis is nog een veel grotere stap.
Je erf netjes houden is dan zoveel extra werk toch niet?
Wei verhuur je aan een boer om te hooien. Klaar.

Dan kan je kindje in je tuin spelen.
En stel het blijkt een ruitertje te zijn kun je alsnog weer lekker een pony kopen en misschien zelf een paard.

Ik denk dat je nu nergens over moet gaan beslissen met de hormonen en ook daarna goed moet gaan ontzwangeren. En dan pas grote beslissingen voor de paarden als je huis te maken.

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 18:50

DuoPenotti schreef:
Stel je kiest er voor om de paarden niet te houden.
Verkoop van je huis is nog een veel grotere stap.
Je erf netjes houden is dan zoveel extra werk toch niet?
Wei verhuur je aan een boer om te hooien. Klaar.

Dan kan je kindje in je tuin spelen.
En stel het blijkt een ruitertje te zijn kun je alsnog weer lekker een pony kopen en misschien zelf een paard.
Ik denk dat je nu nergens over moet gaan beslissen met de hormonen en ook daarna goed moet gaan ontzwangeren. En dan pas grote beslissingen voor de paarden als je huis te maken.

Wij zijn erg op onze privacy gesteld en er word hier dus niets verhuurd of uit handen gegeven of uitbesteed aan boeren of dergelijke,... en verhuizen is nu echt niet het einde van de wereld, we hebben zowiezo nog een kleinere eigendom die momenteel verhuurd word... als we binnen 10jaar weer iets groter nodig hebben verhuizen we gewoon nog een keertje,... het is echt niet dat we hier dit jaar of volgend jaar een drastische beslissing zullen over nemen,... we wegen gewoon alle opties en mogelijkheden af met voor en nadelen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:54

Ik ben ook erg van de privacy gesteld, maar het laten hooien is naar mijn idee echt niet privacy gevoelig.
Juist om die reden laten wij het hooien omdat we teveel land hebben voor 2 paarden. En verhuren het bewust niet voor pensionpaarden.
Wij verhuren het niet maar geven zelf opdracht. Maar dan moet je zelf het weer enz in de gaten houden.

Verhuizen zou ik dan niet aan moeten denken maar ieder zijn ding natuurlijk :)

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 19:09

DuoPenotti schreef:
Ik ben ook erg van de privacy gesteld, maar het laten hooien is naar mijn idee echt niet privacy gevoelig.
Juist om die reden laten wij het hooien omdat we teveel land hebben voor 2 paarden. En verhuren het bewust niet voor pensionpaarden.
Wij verhuren het niet maar geven zelf opdracht. Maar dan moet je zelf het weer enz in de gaten houden.

Verhuizen zou ik dan niet aan moeten denken maar ieder zijn ding natuurlijk :)

Ja maar jullie percelen liggen rond het huis waarschijnlijk en zijn niet volledig omheind,...

Hier is de indeling als volgt, oprit, huis met automatische poorten,... oprijlaan naar de garages waarbij je de eerste tuin achter het huis passeert met terras, dan kom voorbij het 2de deel van de tuin en vervolgens passer je de kippen hun plek en kom je uiteindelijk bij de schuur en de paddock om te rijden,... daarachter liggen de grasweides en achter de schuur de stalletjes voor paarden en geitjes en hun paddocks... alles is volledig afgesloten en geen inkijk mogelijk... je begrijpt dan wel waarom hier geen landbouwvoertuigen kunnen of mogen passeren,... het is een afgesloten domein

Het is geen boerderij fzo maar een gewoon huis met grote tuin en paardenaccomodatie

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:12

Ja compleet omheind met een gazen hekwerk.
Maar idd wel met een weidepoort naar de straat. Dit ook om te laten bemesten enz. dat kan anders ook niet.

Jammer dan dat het geen optie is voor jullie.