Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:58

Avalanche81 schreef:
Ninx schreef:
Ik geef aan dat zulke paarden niet bestaan.

De rest ook. Wat is je probleem?

Zit jij een ander topic te lezen? >;) :o?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:02

TS, jij bent zeker wel geschikt om een eigen paard te hebben. Jouw topic bewijst juist dat je het beste voor het paard wilt doen.

Maar.. de mogelijkheden hier in de regio zijn beperkt. Je moet echt verder weg wil je je paard een goed paardwaardig bestaan kunnen geven. Een van de redenen waarom ik geen paard meer heb, is dus die ellende rondom pensionstallen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:04

Nee maar jij volgens mij wel. Wat dit:

SophievdV schreef:
Paarden houden is maatwerk. Waar de een happy wordt van hele dagen buiten, staat de ander ook prima een paar uur per dag buiten en de rest binnen in een schone box met voldoende ruwvoer.

Avalanche81 schreef:
Precies dit. Is je paard tevreden? Dan zo laten.

koend schreef:
Och och, ik vind dat je het prima doet.
Je hebt binnen het haalbare het beste gezocht voor je paard en in durf wedden dat je bovengemiddeld goed scoort op Nederlandse normen. Op wereldschaalnormen zal je nog beter scoren.

Is niet hetzelfde als:
Ninx schreef:
Nou Avalanche81, in antwoord op je vraag waar ik lees dat men het prima vindt dat dit paard 22 uur binnen staat... en dan heb ik nog niet de positieve reacties van de eerste pagina meegenomen....

En dan heb ik de reactie van Marigo even weggehaald. TS zegt namelijk helemaal niet dat haar paard 23 uur binnenstaat, en afgezien van Marigo zegt ook helemaal niemand dat. Dus het komt er een beetje op neer dat je reageert op dingen die helemaal niemand gezegd heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:07

[quote="Avalanche81"
En dan heb ik de reactie van Marigo even weggehaald. TS zegt namelijk helemaal niet dat haar paard 23 uur binnenstaat, en afgezien van Marigo zegt ook helemaal niemand dat. Dus het komt er een beetje op neer dat je reageert op dingen die helemaal niemand gezegd heeft.[/quote]

Het paard staat 2 uur buiten geeft ze aan.
Dat betekent dat het paard 22 uur binnen staat. Je hebt gelijk, dat is niet hetzelfde als 23 uur :+

Nojoukus

Re: Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:14

Volgens mij staat er dat het paardje 2 uur door de stal wordt buiten gezet, misschien zet ze het later op de dag ook nog wel zelf een paar uur extra buiten?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:15

Nogmaals, afgezien van Marigo zegt niemand dat dat ideaal is. Fijn dat je hier je natural views komt preken, en een TS komt aanvallen die haar best doet om het goed te doen, maar nogmaals, 24/7 buiten is niet ideaal voor ieder paard. Wat mensen wel zeggen, is dat je het best haalbare moet zoeken, en TS heeft dat absoluut gedaan. Dus nogmaals, je bent op zaken aan het reageren die niemand gezegd heeft.

En ik ga geen dingen verdedigen die ik in de eerste plaats niet heb gezegd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:18

Avalanche81 schreef:
Nogmaals, afgezien van Marigo zegt niemand dat dat ideaal is. Fijn dat je hier je natural views komt preken, en een TS komt aanvallen die haar best doet om het goed te doen, maar nogmaals, 24/7 buiten is niet ideaal voor ieder paard. Wat mensen wel zeggen, is dat je het best haalbare moet zoeken, en TS heeft dat absoluut gedaan. Dus nogmaals, je bent op zaken aan het reageren die niemand gezegd heeft.

Snotver de potver...... lees mijn eerste reactie aan ts eens...., de vriendelijkheid en het meedenken druipt er aan alle kanten vanaf.
Ik zeg ook nergens dat ze het dier 24/7 buiten moet zetten...
Ik heb suggesties gegeven hoe je soms aan passender huisvesting kan komen en haar daar veel succes mee gewenst, te meer omdat een paard op een goede plek jezelf ook veel meer rust geeft.

Enfin, mijn 'scherpe' reactie is gericht aan hen die zeggen dat het allemaal wel prima is zo... want dat is het niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:18

Daar gaat het toch helemaal niet om? Om PP en 'natural' etc? Het gaat erom dat dingen afdoen als "als je paard gelukkig oogt is het goed" gewoon niet klopt.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:22

TS; ik begrijp jou volledig. Ik heb dit dilemma ook gevoeld toen ik mijn eigen paard nog had. En nu, ik sinds kort het paardrijden weer opgepakt heb, voel ik het weer zo.

In mijn ideaal plaatje staat mijn toekomstige paard op een pensionstal met voldoende (luxe) faciliteiten voor de ruiter (binnenbak, droog staan bij de stallen, poets plaatsen met warm water, voldoende uitrij mogelijkheden) En komt het paard minimaal 8 uur per dag (in de winter) buiten met soortgenoten en in de zomer bij voorkeur 24/7.

Ik heb deze plek nog niet gevonden. Daarom voor mij ook geen eigen paard meer.

Een ander opperde hier dat dit een keuze is van stalhouders. Die is vast nog nooit in de randstad geweest. Beperkte ruimte en klei grond.

“Dan maar geen paard nemen” zei een ander. En ja, dat is een keuze die ík voor nu heb gemaakt. Geen paard meer tenzij ik een echt goede stal vind. Maar ik vind niet dat een ander kan bepalen dat iemand wel of geen paard mag omdat de manier van paarden houden zo anders is dan je eigen ideaal beeld.

Je bent echt zoekend en je hebt de beste intenties voor je paard. Ik weet zeker dat je in je zoektocht het (bijna) ideale plaatje nog tegen gaat komen. Geduld. En tot die tijd, roeien met de riemen die je hebt!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:28

Ik snap het ook goed ts. Bij mij in de buurt zijn alleen stallen waar paarden veel binnen staan. Om deze reden heb ik gekozen voor een stal een half uur hier vandaan en ga ik zelf een stuk minder.

Het paard ziet liever de eigenaar minder maar woont op een fijne locatie. Daar heb ik dus voor gekozen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:43

Ninx schreef:
Avalanche81 schreef:

Snotver de potver...... lees mijn eerste reactie aan ts eens...., de vriendelijkheid en het meedenken druipt er aan alle kanten vanaf.
Ik zeg ook nergens dat ze het dier 24/7 buiten moet zetten...
Ik heb suggesties gegeven hoe je soms aan passender huisvesting kan komen en haar daar veel succes mee gewenst, te meer omdat een paard op een goede plek jezelf ook veel meer rust geeft.

Enfin, mijn 'scherpe' reactie is gericht aan hen die zeggen dat het allemaal wel prima is zo... want dat is het niet.

Ok laat ik mezelf dan verduidelijken.
Ik snap TS dat ze wat anders wilt. Zoals eerder gezegd, mijn ideaal is 24/7 buiten.

Maar...... niet alles past bij ieder paard. En daarom vind ik het belangrijk naar je paard te kijken, of die happy is en tevreden. En sommige paarden zijn echt heel ongelukkig als ze altijd met andere paarden staan, andere paarden zullen diep ongelukkig zijn als ze veel binnen staan. Punt is, er is een groot grijs gebied, maar uiteindelijk is het paard degene die er woont, en dus de bepalende factor is, niet de eigenaar. En dus heb ik mijn gepensioneerde merrie op een plek staan waar ze 24/7 buiten komt, met andere paarden, want dat past bij haar. Zou ik haar vaker op stal zetten, dan legt ze zich daar wel bij neer, maar gelukkig en tevreden is zij niet. En dat is voor mij dus niet goed genoeg.

Mijn andere paard geniet van een aantal uur (in de zomer is dat meer dan in de winter, ik zou dat graag anders zien) met haar vriendje samen. En zij begint absoluut veel socialer te worden dan ze was, maar zij wordt niet gelukkig in een hele groep. Ik heb dit namelijk geprobeerd en het was zacht uitgedrukt, geen succes.

Nu is ze wel happy en dus heb ik haar in omstandigheden die voor haar optimaal zijn. Ik geloof persoonlijk niet dat er veel paarden zijn die gelukkig zijn met 2 uur buiten (tenzij ze binnen veel loopruimte hebben en maatjes) maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. Of dat normaal en gezond is, is een tweede.
Punt is dit: uiteindelijk is je paard degene die bepaalt en daarom zeg ik ook: kijk naar je paard. En daarin moet je uiteraard wel goed kijken, want een paard dat zich ergens bij neerlegt, is niet hetzelfde als een tevreden paard.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:47

Geschikt als paardeneigenaar klink je zeker wel.
Maar vind je het ook leuk genoeg? Goede vraag.

Zoals terecht aangekaart, blijven de zorgen voor een groot deel, gaat het niet om de huisvesting, dan zijn er genoeg andere zaken om je zorgen over te maken: welk voer heeft hij nodig, wel ijzers/geen ijzers, da/fysio/zadelmaker etc etc wel of niet inschakelen. Welke instructeur kies je en blijft dit passend? Welke medische behandeling kies je, wanneer stop je met behandelen en de rotste van al, wanneer laat je hem gaan... Toen ik nog een eigen pony had was ik altijd aan het plannen en vooruitkijken, wanneer kan ik naar hem toe. Welk weer wordt het (wel/geen deken, vliegenmasker etc.)

Ik heb 16 jaar een eigen pony gehad en nu al 4 jaar niet meer. Waarom niet? Vooral al de zorgen die erbij komen kijken. Ik heb ontzettend veel plezier met hem beleefd en gelukmomenten gehad, maar of ik ooit nog een paard wil? Daar ben ik nog niet uit.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:41

Lionlakes schreef:
Hoi! Advies gevraagd.
Ik ben sinds bijna 3 maanden de gelukkige eigenaar van een eigen paard. Het is een fantastisch beestje. Nadat ik allerlei workshops heb gevolgd, boeken gelezen, lidmaatschappen had afgesloten voelde ik me voorbereid genoeg en kon ik het avontuur aan. Ik reed altijd zo heerlijk op de manege waar ik het zo ontzettend naar mijn zin had.
Vanaf het eerste moment dat ik hem had, kwamen de zorgen.. ik woon in de randstad van Rotterdam en opeens voelde de manege niet meer goed genoeg voor hem. Hij stond naar m’n zin teveel op stal, had te weinig sociaal contact, kreeg te weinig voer momenten. Dus heb ik mijn manege een beetje hals over kop verlaten voor een manege dichterbij, zodat ik zelf nog hooi kon geven elke avond en nog extra met hem kon lopen. Deze manege echter vond ik veel te rommelig. Druk, maar 15 minuten paddock loslaten en in de zomer maar 2 uur weidegang. Al met al dus geen goed gevoel en dus op zoek naar wat anders. Nu sta ik sinds een week op een Trainingsstal 10 minuten van m’n huis. Kleinschalig, hij wordt elke ochtend met een ander paardje buiten gezet voor uurtje of 2. Maar nu denk ik van.. ja leuk die ochtend, maar de ochtenden deed ik eigenlijk zelf ook al. Ik ben er vooral onder schooltijden en zit dus nog steeds met een gat van de late middag tot de volgende ochtend. Had ik een bijrijder gevonden, die dan 3 avondjes kon pakken, maar vraag ik me weer af.. is dat dan waar hij blij van wordt. Daarbij ben ik zo bezig met zijn belangen, dan ik zelf eigenlijk alleen maar zorgen heb en de lessen en groepslessen van mn oude manege behoorlijk mis. Soms denk ik wel eens van, waar ben ik aan begonnen. Ik ben veel te gevoelig voor dit soort zaken en wil het beste voor hem. Liefst heb ik dat ie gewoon de hele dag buiten loopt met andere paardjes, in de winter avond en nacht op stal, prima, maar dat vele stal staan doet me pijn aan mn hart. Toch krijg ik van de meeste mensen gewoon te horen, joh.. hij is niet anders gewend, hij staat zo prima, hij komt er genoeg uit… ik heb echt al heel wat stallen bezocht en helaas is er in deze omgeving echt helemaal niks wat volledig voldoet aan mn wensen.. ik kan de reden waarom ik hem kocht (lekker rijden op mn eigen paard) en de liefde die ik voor hem voel (waardoor ik het beste voor hem wil en alles wil geven wat hier blijkbaar niet kan) soms niet meer combineren in mn hoofd. Maar ik wil hem natuurlijk eigenlijk ook niet kwijt. Ik mis de tijd dat ik gewoon lekker reed op mn eerste manege. Hier mensen met ervaring? Plessers geen reacties over dat paarden de hele dag buiten horen met andere paarden, want dat weet ik nu wel.. dat hebben we hier nou eenmaal niet en als ik een uur moet rijden voor hem ga ik het voorlopig zelf niet redden om veel bij hem te zijn…

Als je zo bewust bezig bent met het welzijn van je paard, dan ben je een prima eigenaar. Maar soms heb je ook wat tijd nodig om het zo te managen als je zou willen. Wat in eerste instantie een fijne stal leek, kan in de praktijk tegenvallen en dat maken de meeste mensen mee hoor. Je kunt dat niet altijd meteen oplossen en dat geeft niet, geef jezelf ook wat credits hè. En probeer vooral van je paard te genieten in plaats van alleen de punten te zien die beter kunnen. Dat komt vanzelf wel goed. Anders wordt het alleen maar een bron van zorgen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Blijf positief en niet te streng voor jezelf!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:05

ingvdh schreef:
Ik snap wel waarom ts zo onzeker is over het houden van een paard, want het is bijna onmogelijk te voldoen aan de “bokt standaard” en dat is 24/7 buiten op een mooie droge paddock paradise.

Helaas is dit maar voor heel weinig mensen weggelegd en niet elk paard gedijt in deze zogenoemde standaard.

Er zit ook nog een geheel grijs gebied tussen 2 uur per dag de box uit en 24/7 de box uit.

Daarbinnen zal je als eigenaar moeten zoeken wat jullie ( jij en je paard) het beste past. Ga aub niet mee met alle mensen die zeggen hoe je het moet doen, dat werkt voor hun namelijk, maar dat betekend niet dat het ook voor jou werkt. Je zal altijd concessies moeten doen, want ook aan huis is er altijd wel iets dat je anders zou zien of willen. Een stalhouder kan ook niet voldoen aan iedere wens want we willen allemaal wat anders.

Verder, hou er rekening mee dat het voor het paard ook niet fijn is om van de ene stal naar de andere gesleept te worden. Ik zou dus nu alleen maar gaan verhuizen als de nieuwe stal helemaal naar wens is en niet een halfbakken tussenstation omdat deze iets beter is dan de vorige maar je eigenlijk verder blijft zoeken.

Nou in die bokt standard pas ik dan toch ook niet.
Ondanks dat ik reageer hier in dit topic en vele van deze topics zit ik toch in groep grijs.
Want naar mijn mening zijn de goede PP's op 1 hand te tellen.
Bij de meeste is het te weinig grond met teveel paarden. Maar daar een sausje van natuurlijk overgieten zodat het ineens weer goed zou zijn.

Er is idd heel veel tussen 2 uur buiten en 24 buiten. Heel veel.
Maar als grijs niet haalbaar is, wat helaas ook te vaak nog zo is, zou een paard houden van mij idd niet meer mogen. Zo stellig ben ik dan wel weer ja :j

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:28

Gefeliciteerd met je vriendje!

Tja, je zorgen maken...er is idd altijd wel iets... Het is ook leren loslaten, en leren vertrouwen in jezelf dat je het heus wel ziet als er iets echt niet goed is.
Op de manege is makkelijk: er wordt je een paard aangewezen waarvan je mag aannemen dat ie gezond is. Na de rit verzorg je hem zoals de wens van de manege is, vertelt hem dat ie braaf was, en gaat verder. Als dat manegepaard morgennacht koliek heeft, is het aan de manegeeigenaar om op te lossen.
1 x per jaar ga ik met mn oude menegegroep nog een weekend weg waarbij we paarden huren, en eerlijk..ik vind het best relaxed. Wilt de begeleider in de Ardennen full speed ahead over de heuvel? Is goed joh, ik volg wel. Zou ik dit met mn eigen paardje doen ben ik meteen hyperalert op haar ademhaling, en hoe is de ondergrond, en... :')

Echter, je zorgen om zijn huisvesting vind ik geheel terecht. Ja, paarden passen zich makkelijk aan. Er zullen paarden genoeg zijn die het 'accepteren' 23 uur per dag op stal te staan. Maar is het acceptabel? Nee. Het hele lichaam is ingesteld op beweging, hapje stapje. Ik vind 8 uur buiten daarom een minimum. Natuurlijk kan dat in de winter met storm dan eens 6 uur zijn, maar dat zou geen uitgangspunt moeten wezen.

Mijn huidig paardje staat in een 24/7 buiten groep. Nee, ook niet perfect, want er zijn 3 schuilstallen voor 15 paarden, maar als er een ziek/ geblesseerd/ nieuw is, heeft deze een schuilstal voor zich. We hebben wat paarden met te grote persoonljke bubbels om die 2 overgebleven stallen dan te delen. Dit zorgde dat afgelopen winter de een na de ander geblesseerd of ziek raakte. Vervolgens maandelijk een nieuw paard. Pas nu een jaar later is er weer rust in de groep, en is het weer een kudde.
Zolang je te maken hebt met een pensionstal zal je afwegingen moeten maken: wat is harde eis, wat zou je graag zien. Want bij iedere stal zal je ergens op aan moeten passen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:41

Avalanche81 schreef:

Uhm ik reageerde op iemand anders die het over 23/7 had. Lees mijn reactie nog even goed. Ik geef nergens aan dat dit ideaal is. Het was een figure of speech. Wilde iemand anders z’n reactie iets minder zwart wit maken. En gaf een genuanceerd antwoord die jij nu weer zwart wit maakt want volgens min staan wij er hetzelfde in, namelijk dat geen enkel paard hetzelfde is. En maatwerk nodig is per paard. De eigenaar weet het uiteindelijk het beste. Dat was mijn punt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:53

Marigo schreef:
Avalanche81 schreef:

Uhm ik reageerde op iemand anders die het over 23/7 had. Lees mijn reactie nog even goed. Ik geef nergens aan dat dit ideaal is. Het was een figure of speech. Wilde iemand anders z’n reactie iets minder zwart wit maken. En gaf een genuanceerd antwoord die jij nu weer zwart wit maakt want volgens min staan wij er hetzelfde in, namelijk dat geen enkel paard hetzelfde is. En maatwerk nodig is per paard. De eigenaar weet het uiteindelijk het beste. Dat was mijn punt.

Ok, bedankt voor de uitleg :)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:00

Ik vind dat mensen erg ver gaan in het “natuurlijke” houden van paarden. Dit is geen natuur meer, je kant het beste voor je paard willen. Dit is wat anders . En in vergelijking met vroeger denk ik dat we het in Nederland, gemiddeld gezien, best goed doen, want vroeger kwam een paard in de winter helemaal niet buiten.

Ja ik wil mijn paarden ook graag veel buiten hebben. Soms staat de een om 3 uur al bij het hek. Als ik thuis ben mag die naar binnen. De ander om 6 uur pas. Heb 3 paarden en kijk per paard wat die nodig heeft per dag. Ik heb ze aan huis. Dit is hetzelfde met voer management. Het viel mij op dat mijn merrie wat te knagen wilde, dan geef ik wat stro bij. Het is vooral aan iemand als eigenaar om te luisteren naar de behoeftes per paard. De een is gelukkig met 1 uur buiten en de ander is na 15 uur nog niet tevreden. Goed kijken hoe je paard erbij staat. Zijn ze happy, zien ze er gezond uit etc. Dit is denk ik het aller belangrijkst. Het ene paard is liever buiten dan binnen maar je zult ze vast ook andersom hebben. Je moet dit wel kunnen. Ik heb ze al mijn hele leven aan huis en ken ze heel goed en weet nu ongeveer de behoefte per paard, maar heb het ook nog wel eens mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:20

TS ik vind het echt knap dat je na 3 maanden al tot dit punt bent gekomen +:)+

Jij bent een prima paardenhouder als je er zo bewust mee bezig bent.

Ik begrijp het gevoel volledig van de (groeps)lessen op een manege te missen.
In mijn paardenleven zijn er vaak manegeperiodes geweest maar ook periodes op kleinschaliger stallen, paarden aan huis etc. En dan mis ik toch elke keer weer die sociale drukte, rijden in groep, gezellig kletsen tijdens uitstappen,...

Een oplossing kan eventueel zijn om een plekje te zoeken waar je paard beter past, en dan wekelijks met de trailer op pad te gaan naar een manege of club.

Als dat geen optie is (begrijpelijk, want die dingen kosten tijd én geld), lijkt het me het beste om de gulden middenweg te zoeken tussen wat jij wil en wat je paard nodig heeft en dan op een gegeven moment proberen te relativeren.

Want inderdaad: in Nederland is het helaas niet overal mogelijk om het hele jaar rond een heerlijk groene wei ter beschikking te hebben en voor de nachten een stal van 5 x 5. We dromen er allemaal van maar ik denk dat het toch een minderheid is op bokt die het daadwerkelijk voor mekaar krijgt, ondanks dat zij natuurlijk het meest vertegenwoordigd zijn in topics omdat mensen die hun paarden minder buiten zetten per dag, dat hier niet meer kunnen zeggen zonder afgebrand te worden...

Dus gebruik je gezond verstand, wat wil je, wat is realistisch en haalbaar? Ben je bereid om je paard minder te zien, hem wat verder weg te zetten omdat dit beter zou werken? Dat soort vragen :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:38

Herkenbaar herkenbaar
Hier ook zelfde omgeving zelfde conclusie. Hoe meer je weet hoe meer je ziet waar het fout gaat zeg ik altijd. Met een beetje zoeken zijn er in deze omgeving ook best aardige stallen, ook 24/7 buiten, voldoende ruwvoer voldoende beschutting. Ruimte is meestal wel een dingetje maar met een sociaal paard kom je een eind.
Het is een beetje schipperen en zoeken wellicht iets toegeven op afstand of lessen wat jullie het beste past. Zoek de juiste basis voor je paard zijn behoefte kijk naar hem en zijn karakter waar je consessies kunt doen. Succes en mocht je adresjes zoeken mag je rustig een pb doen. Gaat vast goedkomen en veel plezier met je paard jullie komen er vast.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:13

Heel herkenbaar dit hoor! Ik heb net voor het eerst mijn echte eigen paard, nadat ik als kind ook paarden gehad heb. Toen wilden we ze al graag veel buiten en zijn we ook een paar keer verhuisd van stal. Maar op elke plek was wel iets. Zo ook op een plek waar ze zogenaamd 24/7 buiten stonden met z'n tweeën. Dat werd uiteindelijk een stalletje van 3 bij 4 en een uitloop van 3 bij 5. Of een andere plek waar ze in een kudde kwamen. Daar kregen ze twee keer per dag ruwvoer met z'n allen wat binnen 30 minuten op was.

Ik sta nu met mijn nieuwe paard op een plek waar ze een ruime stal hebben (ik heb bewust een niet te groot paard gekocht omdat de gemiddelde stalgrootte vrij klein is bij de meeste pensionstallen) en waar ze goed en genoeg voeren. Helaas komt ze naar mijn idee niet lang genoeg buiten (wel meer dan 2 uur gelukkig, maar heb ze het liefst van zonsopkomst tot zonsondergang) en er wordt buiten niet gevoerd. Ze staat gelukkig wel samen met een ander paard. Dat blijkt al vrij uniek te zijn hier in de buurt.

Ik bedenk altijd maar dat ze het sowieso beter heeft dan waar ze vandaan komt en dat ze het beter heeft dan heel veel andere paarden. Als ik haar wegdoe, is de kans groot dat ze het slechter treft. Dus maak ik er het beste van en kom ik s'avonds laat vaak nog even om haar er nog een rondje uit te laten of straks om te rijden. Dan plan ik dat bewust in haar staltijd. Perfect gaat het nooit worden, hoe graag ik dat ook zou willen.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 00:00

ik snap heel goed wat je bedoelt, je bent zeker niet de enige. Soms mis ik ook die eerste onbezorgde tijd op de manege, leuke lessen, wedstrijdjes, buitenritten, kamp. Toen kreeg ik een eigen paard en ben je steeds meer bewust van wat je wilt voor je paard en hoe beperkt de mogelijkheden op de manege waren (of in mijn tijd althans). En dan inderdaad de zorgen als ze wat mankeren, dierenarts, vage kreupelden, etc. Ik mis de tijden dat mijn paard gezond was en we lekker konden trainen en lekker op pad, de tijd daarna dat het tobben werd was een vervelende tijd met alle zorgen. Nu heb ik al een hele tijd geen paard meer, wel bijgereden, en ik mis de goede tijden, maar vanwege alle zorgen van de tijden dat het niet goed ging, denk ik niet dat ik er ooit weer zelf aan zou beginnen. Aan de andere kant mis ik het trainen met een eigen paard wel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 00:49

Ik heb nooit de echte manegetijd gehad en vind de rust juist heerlijk op stal, dus dat herken ik niet. Maar wat ik wel herken is het altijd nadenken en zorgen hebben over je paard. En ik denk dat veel eigenaren dat hebben. Dat hoort er ‘helaas’ bij, maar is het waard.

Wat ik echter niet begrijp, is dat het 2 uur per dag buiten staan in deze tijd nog geaccepteerd wordt. Ik ben geen 24/7 buiten type, maar er is een heel stuk tussen de uitersten 2 uur en 24 uur. In welke omgeving je ook staat, je zorgt dat je paard overdag buiten staat. En niet maar 2 uur. Kan je geen stalling in 5km omtrek vinden die dat biedt? Dan kijk je verder. Heb jij het niet voor je paard over om ‘zo lang’ in de auto te zitten naar je paard? Dan neem je geen paard.
En ja ook de mijne heeft maanden lang binnen gestaan ivm blessure, en vond het prima. Maar is dat voor mij een reden om haar daarna maar altijd binnen te houden? Absoluut niet.