Avalanche81 schreef:Ninx schreef:Ik geef aan dat zulke paarden niet bestaan.
De rest ook. Wat is je probleem?
Zit jij een ander topic te lezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SophievdV schreef:Paarden houden is maatwerk. Waar de een happy wordt van hele dagen buiten, staat de ander ook prima een paar uur per dag buiten en de rest binnen in een schone box met voldoende ruwvoer.
Avalanche81 schreef:Precies dit. Is je paard tevreden? Dan zo laten.
koend schreef:Och och, ik vind dat je het prima doet.
Je hebt binnen het haalbare het beste gezocht voor je paard en in durf wedden dat je bovengemiddeld goed scoort op Nederlandse normen. Op wereldschaalnormen zal je nog beter scoren.
Ninx schreef:Nou Avalanche81, in antwoord op je vraag waar ik lees dat men het prima vindt dat dit paard 22 uur binnen staat... en dan heb ik nog niet de positieve reacties van de eerste pagina meegenomen....
Avalanche81 schreef:Nogmaals, afgezien van Marigo zegt niemand dat dat ideaal is. Fijn dat je hier je natural views komt preken, en een TS komt aanvallen die haar best doet om het goed te doen, maar nogmaals, 24/7 buiten is niet ideaal voor ieder paard. Wat mensen wel zeggen, is dat je het best haalbare moet zoeken, en TS heeft dat absoluut gedaan. Dus nogmaals, je bent op zaken aan het reageren die niemand gezegd heeft.
En ik ga geen dingen verdedigen die ik in de eerste plaats niet heb gezegd.
Ninx schreef:Avalanche81 schreef:Nogmaals, afgezien van Marigo zegt niemand dat dat ideaal is. Fijn dat je hier je natural views komt preken, en een TS komt aanvallen die haar best doet om het goed te doen, maar nogmaals, 24/7 buiten is niet ideaal voor ieder paard. Wat mensen wel zeggen, is dat je het best haalbare moet zoeken, en TS heeft dat absoluut gedaan. Dus nogmaals, je bent op zaken aan het reageren die niemand gezegd heeft.
Snotver de potver...... lees mijn eerste reactie aan ts eens...., de vriendelijkheid en het meedenken druipt er aan alle kanten vanaf.
Ik zeg ook nergens dat ze het dier 24/7 buiten moet zetten...
Ik heb suggesties gegeven hoe je soms aan passender huisvesting kan komen en haar daar veel succes mee gewenst, te meer omdat een paard op een goede plek jezelf ook veel meer rust geeft.
Enfin, mijn 'scherpe' reactie is gericht aan hen die zeggen dat het allemaal wel prima is zo... want dat is het niet.
Lionlakes schreef:Hoi! Advies gevraagd.
Ik ben sinds bijna 3 maanden de gelukkige eigenaar van een eigen paard. Het is een fantastisch beestje. Nadat ik allerlei workshops heb gevolgd, boeken gelezen, lidmaatschappen had afgesloten voelde ik me voorbereid genoeg en kon ik het avontuur aan. Ik reed altijd zo heerlijk op de manege waar ik het zo ontzettend naar mijn zin had.
Vanaf het eerste moment dat ik hem had, kwamen de zorgen.. ik woon in de randstad van Rotterdam en opeens voelde de manege niet meer goed genoeg voor hem. Hij stond naar m’n zin teveel op stal, had te weinig sociaal contact, kreeg te weinig voer momenten. Dus heb ik mijn manege een beetje hals over kop verlaten voor een manege dichterbij, zodat ik zelf nog hooi kon geven elke avond en nog extra met hem kon lopen. Deze manege echter vond ik veel te rommelig. Druk, maar 15 minuten paddock loslaten en in de zomer maar 2 uur weidegang. Al met al dus geen goed gevoel en dus op zoek naar wat anders. Nu sta ik sinds een week op een Trainingsstal 10 minuten van m’n huis. Kleinschalig, hij wordt elke ochtend met een ander paardje buiten gezet voor uurtje of 2. Maar nu denk ik van.. ja leuk die ochtend, maar de ochtenden deed ik eigenlijk zelf ook al. Ik ben er vooral onder schooltijden en zit dus nog steeds met een gat van de late middag tot de volgende ochtend. Had ik een bijrijder gevonden, die dan 3 avondjes kon pakken, maar vraag ik me weer af.. is dat dan waar hij blij van wordt. Daarbij ben ik zo bezig met zijn belangen, dan ik zelf eigenlijk alleen maar zorgen heb en de lessen en groepslessen van mn oude manege behoorlijk mis. Soms denk ik wel eens van, waar ben ik aan begonnen. Ik ben veel te gevoelig voor dit soort zaken en wil het beste voor hem. Liefst heb ik dat ie gewoon de hele dag buiten loopt met andere paardjes, in de winter avond en nacht op stal, prima, maar dat vele stal staan doet me pijn aan mn hart. Toch krijg ik van de meeste mensen gewoon te horen, joh.. hij is niet anders gewend, hij staat zo prima, hij komt er genoeg uit… ik heb echt al heel wat stallen bezocht en helaas is er in deze omgeving echt helemaal niks wat volledig voldoet aan mn wensen.. ik kan de reden waarom ik hem kocht (lekker rijden op mn eigen paard) en de liefde die ik voor hem voel (waardoor ik het beste voor hem wil en alles wil geven wat hier blijkbaar niet kan) soms niet meer combineren in mn hoofd. Maar ik wil hem natuurlijk eigenlijk ook niet kwijt. Ik mis de tijd dat ik gewoon lekker reed op mn eerste manege. Hier mensen met ervaring? Plessers geen reacties over dat paarden de hele dag buiten horen met andere paarden, want dat weet ik nu wel.. dat hebben we hier nou eenmaal niet en als ik een uur moet rijden voor hem ga ik het voorlopig zelf niet redden om veel bij hem te zijn…
ingvdh schreef:Ik snap wel waarom ts zo onzeker is over het houden van een paard, want het is bijna onmogelijk te voldoen aan de “bokt standaard” en dat is 24/7 buiten op een mooie droge paddock paradise.
Helaas is dit maar voor heel weinig mensen weggelegd en niet elk paard gedijt in deze zogenoemde standaard.
Er zit ook nog een geheel grijs gebied tussen 2 uur per dag de box uit en 24/7 de box uit.
Daarbinnen zal je als eigenaar moeten zoeken wat jullie ( jij en je paard) het beste past. Ga aub niet mee met alle mensen die zeggen hoe je het moet doen, dat werkt voor hun namelijk, maar dat betekend niet dat het ook voor jou werkt. Je zal altijd concessies moeten doen, want ook aan huis is er altijd wel iets dat je anders zou zien of willen. Een stalhouder kan ook niet voldoen aan iedere wens want we willen allemaal wat anders.
Verder, hou er rekening mee dat het voor het paard ook niet fijn is om van de ene stal naar de andere gesleept te worden. Ik zou dus nu alleen maar gaan verhuizen als de nieuwe stal helemaal naar wens is en niet een halfbakken tussenstation omdat deze iets beter is dan de vorige maar je eigenlijk verder blijft zoeken.
Avalanche81 schreef:Nogmaals, afgezien van Marigo zegt niemand dat dat ideaal is. Fijn dat je hier je natural views komt preken, en een TS komt aanvallen die haar best doet om het goed te doen, maar nogmaals, 24/7 buiten is niet ideaal voor ieder paard. Wat mensen wel zeggen, is dat je het best haalbare moet zoeken, en TS heeft dat absoluut gedaan. Dus nogmaals, je bent op zaken aan het reageren die niemand gezegd heeft.
Marigo schreef:Avalanche81 schreef:Nogmaals, afgezien van Marigo zegt niemand dat dat ideaal is. Fijn dat je hier je natural views komt preken, en een TS komt aanvallen die haar best doet om het goed te doen, maar nogmaals, 24/7 buiten is niet ideaal voor ieder paard. Wat mensen wel zeggen, is dat je het best haalbare moet zoeken, en TS heeft dat absoluut gedaan. Dus nogmaals, je bent op zaken aan het reageren die niemand gezegd heeft.
Uhm ik reageerde op iemand anders die het over 23/7 had. Lees mijn reactie nog even goed. Ik geef nergens aan dat dit ideaal is. Het was een figure of speech. Wilde iemand anders z’n reactie iets minder zwart wit maken. En gaf een genuanceerd antwoord die jij nu weer zwart wit maakt want volgens min staan wij er hetzelfde in, namelijk dat geen enkel paard hetzelfde is. En maatwerk nodig is per paard. De eigenaar weet het uiteindelijk het beste. Dat was mijn punt.