Jaarlinghengst vermist Friesland

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twirre2006
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:06

Helaas ken ik deze opfok. En er zijn wel vaker pony’s of paarden vermist die nooit weer teruggevonden zijn. De eigenaren komen er vaak pas achter bij het ophalen. De beheerder is erg laks en weet van niks. Eigenlijk zou de kudde 1 of 2 x daags geteld en gecontroleerd moeten worden zoals bij de Gouden Hoep gebeurd. Als het betreffende paard in de sloot is beland vind je hem waarschijnlijk nooit meer terug omdat de sloten in open verbinding met de zee staan.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:08

Twirre2006 schreef:
Helaas ken ik deze opfok. En er zijn wel vaker pony’s of paarden vermist die nooit weer teruggevonden zijn. De eigenaren komen er vaak pas achter bij het ophalen. De beheerder is erg laks en weet van niks. Eigenlijk zou de kudde 1 of 2 x daags geteld en gecontroleerd moeten worden zoals bij de Gouden Hoep gebeurd. Als het betreffende paard in de sloot is beland vind je hem waarschijnlijk nooit meer terug omdat de sloten in open verbinding met de zee staan.


En hoe weet jij zo zeker dat het om hetzelfde bedrijf gaat?
Met jouw berichten kan ik me voorstellen dat er verkeerde conclusies worden getrokken door mensen... En daarnaast denk ik dat dit soort berichten mede verantwoordelijk zijn voor de bedreigingen en boze telefoontjes die diverse bedrijven in de omgeving hebben ontvangen na aanleiding van het FB bericht waarin het betreffende opfokbedrijf niet eens wordt genoemd...

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:09

Weet iemand of er actie op ondernomen wordt?

Met ruiters het gebied in als dat mogelijk is?
Drones,etc.

Twirre2006
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:21

Jannie 1990 ik vind jou reactie vrij pittig naar mij toe.

Ik heb contact gehad met de eigenaar van het betreffende paard en weet daarom om welk bedrijf het gaat. Kennis van ons is daar eens 5 pony’s kwijt geraakt van een groep van 30 die hij daar in opfok had staan. Ik ben daar zelf meerdere keren geweest en zou daar never nooit niet een paard in opfok neer zetten. Het doel van de eigenaar van het vermiste paard is om meer mensen te vinden die dit is overkomen. Om zo in de toekomst te voorkomen dat dit niet weer gebeurd.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:26

Twirre2006 schreef:
Jannie 1990 ik vind jou reactie vrij pittig naar mij toe.

Ik heb contact gehad met de eigenaar van het betreffende paard en weet daarom om welk bedrijf het gaat. Kennis van ons is daar eens 5 pony’s kwijt geraakt van een groep van 30 die hij daar in opfok had staan. Ik ben daar zelf meerdere keren geweest en zou daar never nooit niet een paard in opfok neer zetten. Het doel van de eigenaar van het vermiste paard is om meer mensen te vinden die dit is overkomen. Om zo in de toekomst te voorkomen dat dit niet weer gebeurd.


Ik stel slechts een vraag, ben niet verantwoordelijk voor jouw interpretatie van mijn vraag...

Gezien het bericht op FB vraag ik me wel af of de eigenaar van het verdwenen paard dit soort berichten zal aanmoedigen op een forum als Bokt... Want dat doel wat jij nu beschrijft lees ik eerlijk gezegd niet in het bericht op Facebook... Ze vraagt weliswaar om ervaringen, maar daar schrijft ze niet in dat ze als doel heeft het te voorkomen in de toekomst. Er staat überhaupt geen doel over die contacten in, dus daar doe ik verder maar geen aannames over...

Twirre2006
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:40

Je stelt niet alleen een vraag maar beschuldigd mij ook…….tsja

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 01:50

Dat er eens een keertje een paardje in de sloot beland, ala… maar 5 van 1 groep??

xLeoniee

Berichten: 2431
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 02:30

Devic schreef:
Dat er eens een keertje een paardje in de sloot beland, ala… maar 5 van 1 groep??


5 van 1 groep klinkt dan eerder als handel 8)7
Misschien dinsdag eens opletten op de Zuidlaardermarkt?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 06:00

xLeoniee schreef:
Devic schreef:
Dat er eens een keertje een paardje in de sloot beland, ala… maar 5 van 1 groep??


5 van 1 groep klinkt dan eerder als handel 8)7
Misschien dinsdag eens opletten op de Zuidlaardermarkt?

Denk niet dat het er 5 van nu zijn...

Zoals ik kan opmaken uit de zin
"kennis is daar eens 5 pony's ...."

De "eens" duid op een tijdstip in het verleden. Kan dus net zo goed 5 jaar geleden zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30402
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 07:05

Denk ook niet dat ze die 5 nu bedoeld.
Maar die ene die nu kwijt is.
5 klinkt als handel, dus waarom nu ook niet deze.

xLeoniee

Berichten: 2431
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 08:00

DuoPenotti schreef:
Denk ook niet dat ze die 5 nu bedoeld.
Maar die ene die nu kwijt is.
5 klinkt als handel, dus waarom nu ook niet deze.


:j

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:12

Ja, er wordt nu via FB ook gevraagd of mensen mee kunnen kijken op handelsmarkten.
Maar het lijkt mij toch ook 'speciaal' als er maar 1 paard uit zo'n grote kudde gestolen zou kunnen worden. Ik denk dat hij toch ook eerder sneller in een sloot gaat liggen

DuoPenotti

Berichten: 30402
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 09:58

Anderzijds, stel dat die eigenaar er verduisterd, stel, want ik vind het onwaarschijnlijk.
Zal dat met 1 niet snel opvallen, met die 5 is een ander verhaal.
Daarnaast zie je hier al wat mensen zeggen, die zal wel verdronken zijn. Dat roept weinig vraagtekens op.
Dus theoretisch zou het mogelijk zijn.

Maar dan zit je nog met de chip. Mijn gedachten zijn niet crimineel genoeg te weten hoe je die onklaar maakt :)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:00

Ik denk dat gezien zijn medische geschiedenis de kans vele malen groter is dat hij overleden is dan dat ze juist die uit het koppel hebben gepakt om te verhandelen.

Padoertje
Berichten: 1583
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:06

The_Cat schreef:
Ja, er wordt nu via FB ook gevraagd of mensen mee kunnen kijken op handelsmarkten.
Maar het lijkt mij toch ook 'speciaal' als er maar 1 paard uit zo'n grote kudde gestolen zou kunnen worden. Ik denk dat hij toch ook eerder sneller in een sloot gaat liggen


Ik denk inderdaad eerder dat het arme beestje ergens is verdronken. Welke 'veedief' rijdt nu een flink stuk land op, om maar 1 jaarling mee te nemen? Als daar inderdaad weinig toezicht is, dan laadt je je wagen toch vol zou ik denken >;) Of je neemt minimaal twee dieren mee en niet eentje. Super sneu voor de eigenaresse, maar wel het risico als je je dier op zoveel hectare in zo'n grote kudde weg zet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:42

Cayenne schreef:
ApplePapple schreef:
Dit bevestigd mijn gevoel wel dat ik een maand geleden het juiste heb gekozen voor mijn veulentje. Opfok bij mensen thuis, kleine kudde, iedere dag in hand.
Dan maar geen hectares weide.

Dat maakt het uiteraard niet minder erg, hopelijk is hun paardje terecht of krijgen ze duidelijkheid...


Dat is natuurlijk onzin. Ook in kleine groepen kan het mis gaan.

Ik hoop dat hij snel terecht is!

Ja, maar dan zie je het wel en kan het dier snel verlost worden indien nodig. Als dit dier overleden is, wat waarschijnlijk is, god weet hoe lang het dan heeft liggen creperen.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:45

Ayasha schreef:
Ja, maar dan zie je het wel en kan het dier snel verlost worden indien nodig. Als dit dier overleden is, wat waarschijnlijk is, god weet hoe lang het dan heeft liggen creperen.


Triest, maar vergeet niet dat dit hemelsbreed amper 200km verderop willens en wetens gewoon gebeurt...

Bij zo'n opfok is ongeacht het beleid dit niet de intentie...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:48

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:
Ja, maar dan zie je het wel en kan het dier snel verlost worden indien nodig. Als dit dier overleden is, wat waarschijnlijk is, god weet hoe lang het dan heeft liggen creperen.


Triest, maar vergeet niet dat dit hemelsbreed amper 200km verderop willens en wetens gewoon gebeurt...

Bij zo'n opfok is ongeacht het beleid dit niet de intentie...

Dat kan allemaal best maar dat het elders gebeurt betekent toch niet dat je het maar oke moet vinden? :?
Of het de intentie is of niet maakt me weinig uit. Als je weet dat je een groep als deze niet voldoende kan controleren (want als dat kon waren ze hem niet kwijt.) dan moet je zo'n groep niet willen houden. Doe je dat wel, dan is je intentie alleszins ook niet om ze goed te controleren. Ik begrijp nog minder dat een eigenaar zijn dier hier neer zet. Gaan die er dan van uit dat het en niet zal overkomen ofzo?

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:52

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:

Triest, maar vergeet niet dat dit hemelsbreed amper 200km verderop willens en wetens gewoon gebeurt...

Bij zo'n opfok is ongeacht het beleid dit niet de intentie...

Dat kan allemaal best maar dat het elders gebeurt betekent toch niet dat je het maar oke moet vinden? :?
Of het de intentie is of niet maakt me weinig uit. Als je weet dat je een groep als deze niet voldoende kan controleren (want als dat kon waren ze hem niet kwijt.) dan moet je zo'n groep niet willen houden. Doe je dat wel, dan is je intentie alleszins ook niet om ze goed te controleren. Ik begrijp nog minder dat een eigenaar zijn dier hier neer zet. Gaan die er dan van uit dat het en niet zal overkomen ofzo?


Dan stel ik jou ook maar eens de vraag: hoe weet jij zo zeker dat er onvoldoende gecontroleerd kan worden?

En ik ben ook wel even benieuwd wat voor mensen jij denkt dat hun paarden naar de kwelders brengen?

Ik zeg overigens niet dat je het maar oke moet vinden, ik probeer een perspectief te schetsen. Geen vergelijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:05

Janine: Omdat ze hem kwijt zijn? Hoe vertelt jou dat niet dat ze niet voldoende kunnen controleren? Het feit dat het pas opgemerkt is toen 1 trailer leeg bleef én dat ze hem vervolgens niet vinden na dat ze zijn gaan zoeken zegt toch genoeg over hoeveel controle die beesten krijgen? Dat ze het pas laat op merken kan ik me nog voorstellen, als ie een paar uur er voor "kwijt" geraakt is dan is dat prima te begrijpen. Maar dat ze hem vervolgens niet vinden, dat zegt imo wel wat over hoeveel er gecontroleerd wordt en kan worden.

Ik heb geen ide wat voor mensen paarden naar daar brengen. Ik vind het alleen geen verstandige keuze.

Happinez

Berichten: 8411
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:13

Ayasha schreef:
Ja, maar dan zie je het wel en kan het dier snel verlost worden indien nodig. Als dit dier overleden is, wat waarschijnlijk is, god weet hoe lang het dan heeft liggen creperen.

Dat weet je niet, misschien was het dier direct dood. of wellicht springt hij nog ergens vrolijk rond. ( wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt )

Moet je bij voorbaat maar van het slechte uitgaan ?
Er komen er meer wel terug dan niet, en dat gebeurd ook in een andere opfok.
Daar komt ook niet alles eind van het seizoen terug bij de eigenaar. ( alleen zijn ze dan vaak niet vermist maar al afgevoerd door de rendac )

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:14

Ayasha schreef:
Janine: Omdat ze hem kwijt zijn? Hoe vertelt jou dat niet dat ze niet voldoende kunnen controleren? Het feit dat het pas opgemerkt is toen 1 trailer leeg bleef én dat ze hem vervolgens niet vinden na dat ze zijn gaan zoeken zegt toch genoeg over hoeveel controle die beesten krijgen? Dat ze het pas laat op merken kan ik me nog voorstellen, als ie een paar uur er voor "kwijt" geraakt is dan is dat prima te begrijpen. Maar dat ze hem vervolgens niet vinden, dat zegt imo wel wat over hoeveel er gecontroleerd wordt en kan worden.

Ik heb geen ide wat voor mensen paarden naar daar brengen. Ik vind het alleen geen verstandige keuze.


Maar waaruit haal jij dat het paard niet pas een dag of twee verdwenen is? Volgens mij is dat gezien de gegeven informatie ook nog steeds een optie als je zelf niet te veel wilt invullen in het verhaal.

Wat ik vooral bedoel te zeggen is dat we niet alles weten en hier veel dingen schrijven die gebaseerd zijn op aannames en daarnaast hun eigen ideeën van paarden houden. Dat is niet erg, maar die ideeën hoeven de ideeën van andere mensen niet te veroordelen natuurlijk.

Wat betreft de mensen die hun paarden daar heen brengen... Laten we zeggen dat er hier en daar wel wat zeer fortuinlijke kuddes staan... :Y)

Happinez

Berichten: 8411
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:15

Ayasha schreef:
Ik heb geen ide wat voor mensen paarden naar daar brengen. Ik vind het alleen geen verstandige keuze.


:wave:

Ik begrijp dat ik mij nu een slechte eigenaar moet voelen :Y)

DuoPenotti

Berichten: 30402
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:17

Maar zien jullie niet het verschik wat Ayasha bedoeld?

Dat er ongelukken gebeuren in de opfok weten we allemaal
Dat is ook niet de discussie lijkt me.
Maar een paard kwijt zijn is toch wat anders.
En dan niet eens aan kunnen geven, gisteren weet ik zeker dat hij er nog was.
Nee hij kan 3 dagen kwijt zijn maar ook 3 maanden.
Maar we weten het nu omdat een baasje geen paard mee kan nemen. Dat is toch bizar?

Dat is toch wat anders dan een paard dat direct gemist word. Met misschien hetzelfde lot als deze, maar wel meteen bekend.
Dat is brute pech, maar kan helaas.

Joltsje

Berichten: 9057
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:18

ik denk dat niemand moedwillig een paard in gevaar wil brengen. de eigenaren niet, maar de opfok ook zeker niet. dat ze beide het risico verkeerd in hebben geschat kan ik me we voorstellen.

Bij een kleine opfok kan het uiteraard ook gebeuren dat een paard in de sloot beland, kreupel is of om wat voor reden ingeslapen moet worden. het risico op een ongeluk is mijn inziens evengroot als bij een andere opfok stal. hoe snel iets gesignaleerd wordt is wat anders. mijn paard heeft bij de opfok gestaan en daar stond hij in een groep van 15 hengsten. ik weet dat ze daar dagelijks even een rondje regio deden bij alle landen langs. telden en even controleerden. als er dan een paard in de sloot ligt, dan ligt die er dus maximaal 24 uur in. kan al overleden zijn, maar dat wordt dus wel tijdig gemeld.

in dit geval is het onduidelijk en dat lijkt me killing. is hij verdronken, dan moet je dat verwerken. is hij gestolen, dan moet je daar mogelijk wat mee. of iemand misschien toch het verkeerde paard mee? je blijft met zoveel vragen zitten. ik heb echt met de eigenaren te doen en ik ben bang dat er nooit duidelijkheid zal komen.