Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L16a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 15:49

Afbeelding

MightyMike

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:51

Wat je ook kiest en voor welk bedrag je een pony aan gaat schaffen, laat hem/haar keuren door een dierenarts. Deze is wat mager en rug zou ook beter kunnen. Niets verdrietiger dan blij zijn met een nieuwe aankoop en er blijkt wat mis te zijn medisch gezien. Klinisch keuren in deze prijsklasse zou ik zeker doen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:00

Oef -O- is deze wel 15? Moet daar niet 10 jaar bij op? Rug is niet echt top zo op het oog, magertjes, diepere oogkassen en een te bol buikje. Staat voor wat steil, achter vrij korte hoeven. Een heel grondige aankoop keuring bij een echt onafhankelijke dierenarts. Wat geld er af want een goed passend zadel met hogere schoft en daarna een duikrug gaat ook nog wat geld kosten

Maar dan nog? Waarom is die pony daar gekomen? Wat is het verhaal er achter?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:04

Oef, die is schraal en uit conditie zeg. Erg korte voetjes achter Hoe is dat zo gekomen, deze conditie?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:07

Pfoe. Daar zou ik een hele grondige aankoopkeuring op loslaten. Ze ziet eruit alsof ze al t nodige meegemaakt heeft in 15 jaar.

Ze is in onderconditie, kan ook zijn dat ze opeens heel anders van karakter worden als er meer spieren en vet op komen.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:12

L16a schreef:
[ [url=m/xGvRul.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet doen als eerste eigen paard.
Tenzij je geld over hebt om te betalen voor de kennis die je nodig hebt om dit diertje op te knappen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:21

Deze pony zou ik eerst flink ontwormen gok ik.

Daarna een goede smid erbij en evt op cushing testen. Evt tandarts erbij.

Als de lesgeefster aangeeft dat het karakter past kom je al een eind.
Er is begeleiding, ouders willen investeren in hun eigen opleiding. Dus dat zal wel goedkomen.

Pony heeft wel wat tlc nodig

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:03

Oei... Ik zou inderdaad ook goed na denken voor je de koop afrond. Niets is zo erg als je dochter blij maken met een pony die achteraf in slechte conditie blijkt tr zijn

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:09

Als "ervaren" paardenmens zeg ik hierop... het karakter van dit dier kun je nu niet inschatten... dier ziet er slecht uit... als die weer beter in zijn vel zit heb je daar hoogstwaarschijnlijk een heel ander en fitter dier aan...

Waarom zegt jouw lesgeefster dat dit een match is? Kende ze dit dier al voordat het zich in deze schandalige conditie bevond?

Ennn zeker uitvoerig laten keuren...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:12

Wat kan je nou zeggen van een foto uit deze hoek?

Keuren: ja

Op basis van deze foto zeggen dat hij een slechte conditie heeft/25 jaar moet zijn: knap :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:19

Ik vind de foto niet echt handig genomen :=

Weet niet hoe het er in het echt uit ziet, maar zo op de foto lijkt de rug heel hol en niet bespierd :=

Maargoed, zoals ik al aangaf, foto kan enorm vertekenen.
Buitenom dat, zou ik geen onzekere pony kopen voor een beginnend kind.

Weet natuurlijk niet hoe dat voor een kind is, maar ik zelf word bvb heel erg onzeker van paarden die overal van schrikken.
Had ook niet fijn geweest voor mij om op te leren rijden.

Bomproof is natuurlijk nooit 100% met levende wezens, maar een pony die al een hoop gezien en gedaan heeft en zichzelf prima red met een kind op zijn rug lijkt me een beter idee.
Nu staan die pony's natuurlijk ook niet op iedere hoek van de straat te koop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:25

Ruitje ik vraag of het dier geen 10 jaar ouder is. Dat is alles. Er wordt nog al eens gerommeld met dingen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:38

Ik zou een onafhankelijke dierenarts de pony laten keuren voordat jullie haar definitief kopen. Op de foto oogt ze niet gezond in elk geval.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:46

L16a schreef:
[ [url=m/xGvRul.jpg]Afbeelding[/url] ]

oef, daar zou ik niet aan beginnen. Die pony is erg mager en uit conditie en ziet er zeker niet gezond uit. Enorm schraal, lelijk in de vacht, extreem kort op de voeten. Bovendien twijfel ik of deze echt 15 is. Ik gok eerder op 25, te zien aan zijn/haar hoofd.
Als die echt 15 is, en in betere conditie, zou het kunnen zijn dat je er niks meer mee kan omdat je een heel ander dier krijgt.
Nee, sorry, hier zou ik van wegstappen en een ander dier zoeken. Vind het ook raar dat de lesgeefster zoiets aanprijst :=

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:50

Ik zou ook niet voor deze pony gaan, een onzekere pony van 15 jaar én in deze conditie… dat kan met goede voeding best een raketje worden.
Niets verdrietiger voor een kindje dan dat er geen match is en de pony weer weg moet.

Kijk in een wat hogere prijsklasse voor een goed opgeleide pony die lekker gereden is en met liefde verzorgt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:13

Oi, die zou ik ook laten staan := Hij oogt idd niet echt gezond nee :n Niet lekker in de vacht, mager maar bolle buik, korte hoeven, hol ogende rug. Nope, daar zou ik niet enthousiast van worden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:13

Neva_da schreef:
Het is wat gevaarlijk om een pony/paard te kopen voor een kind. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik was 11 (nu 24j) toen we mijn merrie hebben gekocht (ze was toen ook nog niet zadelmak, 2.5j oud) en de eerste jaren had ik veel tijd maar met secundair en dan universiteit heb ik chronisch tijdtekort. Plus nu heb ik ook problemen met tussenwervelschijf in mijn rug en mede daarom nu al meer dan twee jaar niet meer gereden. Verder gebruiken mijn ouders mijn paard nu tegen mij als ik zeg dat ik bijna mijn studies ga afronden, werken en ooit verhuizen. Mijn mama zegt dan "en wat met Giana?" maar stalling in de buurt is veel te duur met een startloon dus ik moet ooit gaan uitleggen dat ik ze niet zomaar kan meenemen.. ben in de loop der jaren ook wat uit de paardensport gegroeid; het voordeel is wel dat onze twee paarden thuis staan dus ik zie en verzorg ze nog dagelijks en daar geniet nog steeds enorm van!

Snap jou reactie door de situatie waarin jij nu zit . Maar moet je alle kinderen nu maar een
Pony gaan onthouden doordat ze ooit eens gaan studeren ? Buiten dat jou situatie anders is omdat die van jou aan huis staan .
Nee joh . Kinderen leren zoveel van een eigen pony . Verantwoordelijkheid, doorzetten etc . En zeker de leuke tijd met allemaal jonge meiden bij elkaar op de manege en tutten bij de pony’s.
En is de lol over of ontbreekt de tijd dan kan de pony altijd nog verkocht worden .

Ts ik zou over de pony op de foto met het verhaal erbij goed nadenken . In ieder geval de pony klinisch laten keuren net een bloedonderzoek erbij if alles oké is . En eigenlijk een proef periode willen tot dat de pony weer een beetje aangekomen is en kijken hoe ze dan is . Normaal ben ik altijd tegen proef periodes maar in dit geval zou ik het zeker aanraden . Of bv de pony eerst 3 maanden leasen

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:08

Neon schreef:
Als "ervaren" paardenmens zeg ik hierop... het karakter van dit dier kun je nu niet inschatten... dier ziet er slecht uit... als die weer beter in zijn vel zit heb je daar hoogstwaarschijnlijk een heel ander en fitter dier aan...

Waarom zegt jouw lesgeefster dat dit een match is? Kende ze dit dier al voordat het zich in deze schandalige conditie bevond?

Ennn zeker uitvoerig laten keuren...

Heb je nog meer foto's van de pony?

Ik sluit me helemaal aan bij Neon. Lastig inschatten hoe het karakter is als dit diertje weer in de juiste conditie is. In ieder geval niet kopen zonder uitgebreid te keuren.

Niet vergeten goed te ontwormen en een goede vitaminebrok geven!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:39

Oei, met deze rug vraag ik me af of deze pony geschikt is voor een beginnende ruiter. Dan zou ik toch gaan voor een pony met een stevige rug. Dit paardje zal bij belasting toch snel pijn kunnen krijgen, en dan geen fijne betrouwbare pony zijn. Met een goede training zou dit paardje beter gespierd kunnen raken, maar juist een beginnend ruitertje kan die goede training niet geven.

L16a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 09:46

Volgende week wordt ze gekeurd, ontworming is net gegeven... hoe correct kan een DA leeftijd inschatten ?We willen haar graag een kans geven, veel tlc ook, de juiste voeding dat ze er bovenop komt(heeft augustus en september op de wei gestaan)...stel dat ze zou pittiger worden zoeken we voor haar een andere eigenaar...

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:57

sevke schreef:
Een oude pony die alles al gezien en meegemaakt heeft. Zeker geen pony met een rugzak of gebruiksaanwijzing.

Dit! Mijn dochter en nichtje hebben toen ze klein waren enorm veel plezier gehad met wat wij 'het bejaardenhuis' noemden, een setje oudere brave kleine D-ponies die nergens van op keken en overal braaf waren. Heerlijke dingen mee gedaan, zoals bosritten, maar ook door de waterbak op de grote bixiedag in Ermelo tussen al die vlaggen en alle kanten ponies. onbetaalbaar!

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:04

Hij/zij zal eerder een schatting kunnen geven dan een exacte leeftijd. Tanden gaan meer zeggen dan de foto. 20+ zou niet direct mijn gok zijn omdat je dan wat grijs haar verwacht? Maar is puur gebaseerd op eigen ervaringen en de eene foto van deze pony.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:11

Een DA kan vrij correct de leeftijd inschatten. Moest ik in jullie schoenen staan, ik zou toch nog even verder kijken en nog een paar andere ponys proberen. Dit dier ziet er ronduit slecht uit. Slecht in de vacht en je zou haar dikker verwachten als ze van de weide afkomt.Die lelijke vacht kan van een ernstige wormbesmetting zijn, maar ook bv wijzen op de ziekte van Cushing.
De pony is verder ook niet heel voordelig gebouwd, met een karperrug, onderhals en extreem korte achtervoeten. Laat de DA bij keuring ook de rug nazien, want als de pony last heeft van haar rug, en daardoor haar achtervoeten sleept, zou dat een reden kunnen zijn van de zeer korte voetjes. Een passend zadel vinden voor die rug zal ook geen makkelijke zijn.
Dit mag dan misschien een goedkope pony lijken, maar met hetgeen je riskeert aan DA kosten kan ze wel eens net zoveel gaan kosten dan een goede dure.
o ja, tip : laat bij de keuring bloed prikken! Doen wij ook altijd standaard, maar niet elke DA doet het. Even globale bloedwaardes laten controleren en moest de pony binnen een paar weken kreupel beginnen lopen, kun je nog laten nazien op verdovende middelen.
Ik kocht voor mijn kinderen altijd oude geroutineerde ponies. 20+ is geen probleem, als de verkoper er dan ook eerlijk over is. Maar als er gelogen wordt over de leeftijd, zal er over andere zaken ook niet eerlijk gesproken worden. Ik heb wel nooit een pony gekocht die er zo slecht uitzag als deze. Het is niet omdat ze oud zijn dat ze er uitgezakt uitzien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:16

Laat je ook bloed controleren op ppid? Deze pony is wel schraal als ze de afgelopen maanden op de wei heeft gelopen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:18

Krijg nu wel het gevoel alsof jullie het door een roze bril zien, ook omdat het nu een makkelijke optie is. Maar zou vanwege je dochters leeftijd en het feit dat het haar eerste pony wordt, zeker een paar pony’s proberen en niet direct de eerste die je tegenkomt kopen.