Wat ga jij enorm vooruit! Leuk!
Ik heb ook goede ervaring met flexchair! Ze kunnen precies laten zien en voelen, welke spieren je (on) bewust aanspant en welke je moet loslaten. Je kan echt droog oefenen.
En als je toch zo goed bezig bent: misschien mag je weer eens naar je zadel laten kijken? Als je paard zo vooruit gaat, mét een passend zadel, kan hij erg snel gaan groeien in zijn spieren. Het lijkt alsof dit bij Dam gebeurt is. Alsof de voorkant van het zadel omhoog gekomen is. Ik leid dit af aan de droge plek op je bezwete paard (foto eerder) én ik denk dat je bij lichtrijden wat te lang aan je zadel geplakt blijft. Het lijkt of het energie kost om uit het zadel te komen, alsof je bewust moet gaan staan. Het is niet "sta-zit" zoals je waarschijnlijk vroeger geleerd hebt. Je zou meer vanzelf iets opgetild moeten worden. Meer is het eigenlijk niet.
Nu hebben wat voorgangers al aanwijzingen gegeven om het lichtrijden te vergemakkelijken, te verbeteren; misschien kan het zadel ook meehelpen.
Zelf kan je ook een indruk van je zadel en je zit krijgen, door na het rijden de onderkant van je dekje te kijken: is er overal evenveel zweet? Zijn links en rechts gelijk? Zit ik dan scheef? Zijn er droge plekken? Knelt het zadel op die plek?
Daarnaast zal je het zelf ook merken, als Dam weer meer met de handrem erop gaat lopen.
Misschien heb ik het mis! Het is tenslotte maar vanaf foto en filmpje. Maar dan kan je dat weer van je lijstje afstrepen.
Enne .. hoe meer je weet .. des te moeilijker wordt het!

Dan ga je overal over nadenken