Ik kan me helemaal vinden in wat @babootje schrijft. Als je nog niet hebt besloten je paard te verkopen, zou ik je adviseren je paard een aantal weken in training te zetten bij een professional en te zorgen dat je daar zelf een aantal keren per week met begeleiding van hen gaat rijden.
De jonge pony die ik kocht voor mijn dochter (die al een eigen pony had gehad en al een leuk potje kon rijden) ging ineens met regelmaat rodeo rijden. We weten nu dat we nog consequenter met hem hadden moeten zijn en dat het een pony is met karakter waar ze net nog even wat ervaring voor miste.
Ik heb besloten hem 4 weken (dat is uiteindelijk 6 weken geworden) in training te zetten en na 1,5 week is mijn dochter daar 3x per week gaan rijden. Eerst op een heel braaf paard van deze instructrice (om weer wat vertrouwen te krijgen en omdat instructrice nu wist waar ze aan moesten werken) en na een week terug op haar eigen pony. En toen ging het supersnel. Instructrice bleef die weken de pony bijrijden en longeren.
Na 6 weken ging hij weer mee naar huis.
Mijn dochter is zo ongelooflijk vooruit gegaan (en de pony ook!!) Ze zijn echt een team geworden en begrijpen elkaar nu. Ze hebben vertrouwen in elkaar gekregen. Het is nog steeds een pittig ding waarbij je altijd consequent moet blijven, je kunt niet teveel 'verslappen' maar dat vindt mij dochter nu echt leuk. Ze krijg nog steeds (nu bij ons) les van deze instructrice en indien nodig stapt deze zelfs nog wel eens op (stiekem vindt ze de pony erg leuk) en daar heeft dochter ook profijt van.
We zijn zo blij dat we dat hebben gedaan! Maar dat kan alleen als je daar zelf toe gemotiveerd bent.
Mijn dochter is echt qua niveau enorm vooruit gegaan dus het kan ook erg leerzaam zijn.
Sterker nog, 6 weken geleden hebben we een 2e 4-jarige erbij gekocht die ze nu weer opleidt

Aan de andere kant, als je denkt dat je er tegenop blijft zien, is er niets op tegen om een ander thuis te zoeken voor je paard uiteraard.