[VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:57


Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:59

Jeetje wat een pech! Fijn dat je het pijnpunt in ieder geval gelokaliseerd hebt. Ik ga duimen dat het allemaal mee gaat vallen!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:09

Hoe gaat het nu TS?

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 22:24

Dankjewel voor de tips en topics!

Het gaat met vlagen. Ik merk dat de pijnmedicatie erg helpt. Een uur na het toedienen van de metacam durft ze er soms een stap op te zetten in stal. Vandaag is ze zelfs even 5 stappen uit stal geweest (ik stond voor de stal en ze duwde mij zo aan de kant om zelf even op onderzoek buiten de stal te gaan). Ze leek een paar passen het redelijk te doen. Toen ze weer in stal stond wel weer even op drie benen. Maar wel verbetering vergeleken met de eerste drie dagen! Morgen de dierenarts even op de hoogte brengen en kijken wat die zeggen. De locatie van de pijn is nu bekend en misschien toch voor de zekerheid nog een scan er tegen aan gooien

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:42

Zulke dingen zijn altijd zuur, maar als de inkt van koopcontract nog niet eens droog is, is het wel extra jammer -O-
Beterschap, hopelijk valt het allemaal mee.

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 12:12

Ondanks de trage start van het herstel laat ze nu toch wel wat verbetering zien! Sommige stappen beter dan de andere, maar vijf stappen voorwaarts lukt haar nu al. Ik hoop dat de verbetering blijft aanhouden en dat ze snel weer de oude is. Hopelijk is het dus iets simpels als een verrekte spier

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:14

Dat zou wel fijn zijn natuurlijk
Sterkte

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 00:35

Ik duim voor je dat dat het is.

Nicje87

Berichten: 9870
Geregistreerd: 26-06-06

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 00:46

Mijn duimen draaien voor jullie !!

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 01:22

Jeetje wat een pech!!!
Maar wat je zegt, een spierscheuring ofzo kan ook zó zeer doen.
Recent heb ik mijn bekken en heupen gekneusd gehad, en knieën en enkels verdraaid.
Maar ik liep zo slecht en had zoveel pijn dat ik foto’s gevraagd heb omdat ik per dag slechter ging lopen.
Na een poosje ging de fysio aan de slag toen het allerergste weg was, en het vermoeden is dat ik mijn psoas, een spier die van buik door het bekken naar je been/lies gaat verrekt of ingescheurd heb toen.
Ik had zoveel pijn ook na hydrotherapie bij de fysio met beleid, dat ik krom van de pijn met morfine daar later op tafel lag.
En mijn hele bekken is geröntgend, alles heel.
Maar zowel huisarts als beide fysio’s vroegen: die foto’s waren toch ok?
Zo van jezus wat loop jij beroerd, voor ik wat ga doen, er was toch niks gebroken..?
Dus een spierscheuring of vette kneuzing, kan gewoon ónwijs zeer doen, zo erg dat iedereen denkt aan breuken en jij zelf ook.
Houd dus moed en je hebt wel ónwijs pech hoor.
Nu is je paard belangrijker maar een half uur zeg, hoe erg wil je het hebben?

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 19:43

@Moonfish13: Jeetje wat een pech heb je zeg! Ik heb ook het idee dat spieren en pezen vaak nog meer pijn doen dan botbreuken. Ben je inmiddels wel helemaal hersteld?

Update
In overleg met de dierenarts laat ik haar nu elke dag ongeveer 10 passen zetten om te kijken hoe ze loopt en er daarna bij staat. Vandaag heeft ze deze stappen even buiten mogen zetten aangezien ze al zes dagen geen zonlicht had gezien. Nouja, wel vanuit stal maar niet in de open lucht. Ze liep eigenlijk heel goed. De eerste twee passen wat voorzichtig qua landing. Daarna de overige stappen heel goed en zonder te twijfelen. Daarna liet ze direct haar been rusten.

Morgen komt de tandarts. Ik had eerst maar even nagevraagd of het mogelijk was, mocht ze sedatie nodig hebben, maar zolang ze in stal op vier benen staat was dit geen enkel probleem. Uitstellen was voor mij geen optie aangezien ze wat propjes laat vallen zodra ik het bit in doe.

Dan nog ander leuk nieuws: mijn plan was om ooit een veulentje van dr fokken. Ze heeft drie jaar geleden haar eerste veulentje gehad dus ze heeft al eens een mama-ervaring gehad. Ik wist alleen zelf nog niet wanneer dit zou willen doen. Nou volg ik al een lange tijd het Youtube kanaal van de Begijnhoeve en zij hadden een winactie waarbij je drie rietjes sperma kon winnen. Voorgesteld aan vriendlief en hij was net zo enthousiast als ik. Eerst even verder verdiept in zo veel mogelijk ins en outs over fokken en toen de dappere schoenen aangedaan. Dus drie keer raden: we hebben het gewonnen *\o/* ! Nu hopen dat drie rietjes genoeg zijn! Morgen contact opnemen met kliniek Dennenoord om te vragen of zij kunnen begeleiden en hopelijk mogen we volgend jaar een gezond veulentje van Genesis Begijnhoeve verwelkomen!! _/-\o_

Oude foto van 28 maart in de oude bak:
Afbeelding

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:47

Oh ik zal zo voor je duimen! Na zoveel pech hebben jullie dit zo verdient!

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:09

Kan ze dat gewicht van dracht dan dragen met een zeer been

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 20:17

cariena1973 schreef:
Kan ze dat gewicht van dracht dan dragen met een zeer been



Het is niet dat ze vandaag nog geïnsemineerd wordt en direct zwaar is. We wachten sowieso nog een halve maand/maand voordat we voor het eerst proberen te insemineren. Mocht het pakken dan zijn we inmiddels weer een jaar verder. De dierenarts verwacht een goed herstel en zo ziet het er op dit moment ook na uit. Mocht het echt niet hersteld zijn over een maand dan kijk ik nog wel even aan of we het dit jaar doen

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:37

Oh nee wat een rot start zeg! Hopelijk gaat het snel beter....

Betreft het veulen fokken, er komt idd niet direct al meer gewicht op het been. Maar vergeet niet dat een drachtigheid veel van een lichaam vraag, al vanaf het begin, en die energie dan niet wordt gebruikt bij het herstel van de blessure... Wellicht iets om over na te denken :)

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 21:24

Tancreda4 schreef:
Oh nee wat een rot start zeg! Hopelijk gaat het snel beter....

Betreft het veulen fokken, er komt idd niet direct al meer gewicht op het been. Maar vergeet niet dat een drachtigheid veel van een lichaam vraag, al vanaf het begin, en die energie dan niet wordt gebruikt bij het herstel van de blessure... Wellicht iets om over na te denken :)


Dat is zeker wel iets waar we rekening mee houden! Daarom kijk ik eerst nog een maand of misschien langer aan en alles natuurlijk in overleg met twee klinieken. Maar goed dat je het even benadrukt en meedenkt!

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:03

MissSicarius schreef:
cariena1973 schreef:
Kan ze dat gewicht van dracht dan dragen met een zeer been



Het is niet dat ze vandaag nog geïnsemineerd wordt en direct zwaar is. We wachten sowieso nog een halve maand/maand voordat we voor het eerst proberen te insemineren. Mocht het pakken dan zijn we inmiddels weer een jaar verder. De dierenarts verwacht een goed herstel en zo ziet het er op dit moment ook na uit. Mocht het echt niet hersteld zijn over een maand dan kijk ik nog wel even aan of we het dit jaar doen

Had ook niet verwacht dat ze gelijk gedekt zou worden hoor hopelijk knapt ze snel op en volgend jaar een veulentje

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 09:54

Gisteren even contact gehad met de DA. Tweemaal daags 5 minuten stappen en de metacam geleidelijk afbouwen zodat we er zeker van zijn dat ze herstellende is ipv dat de pijn zich verschuilt onder de metacam. Daarna opbouwen met wandelen en mocht ze slechter worden dan doen we een pasje terug.

Ook is de tandarts (Maud Smedts) gisteren geweest. Het was Highley ipv Hailey want ze was lekker high van de sedatie. Zelf heb ik ook mee mogen kijken en ik kreeg er uitleg bij, wat ik enorm fijn vind! Het gebit was mooi recht en hoefde weinig aan te gebeuren. Wel had ze twee plekjes bij haar voorste kiezen in de onderkaak. Deze zijn veroorzaakt door een bit. Of dit van het huidige bit of een hele lange tijd geleden is valt helaas niet te zien, aangezien de plekjes nauwelijks helen. Voor de zekerheid heeft Maud nog wel even gekeken naar haar huidige bit, een bustrens level 2 van myler. Ondanks dat ik deze al een maat kleiner heb gekocht dan de normale bitmaat blijkt hij dus toch te groot te zijn. Myler zegt aan dat de bitten ruimer horen te liggen dan normaal, maar daar twijfel ik nu dus enorm aan. Binnenkort op aanraden eens een ongebroken bustrens proberen en kijken hoe ze daar op reageert.



Afbeelding

Kidde
Berichten: 3496
Geregistreerd: 24-10-09

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:47

Hoi TS, ik was benieuwd hoe het nu gaat?

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 15:20

Soms ben je je er niet van bewust dat mensen nog volgen, oeps :+

Het is nu bijna drie weken geleden dat het euvel begon. De metacam heb ik geprobeerd af te bouwen, ze zit nu op een dosis voor een paard van 200 kilo (voorheen 600 kilo). Dus dit is al laag, maar toch durf ik haar er niet helemaal af te halen. Ze staat sinds een week buiten in een kleine paddock. Hier is ze rustig, maar ze loopt wel iets meer dan wanneer ze in stal staat. Ik denk dat dit ook de reden is dat ze weer wat slechter werd. Ze stapt normaal, maar wanneer we stil staan gaat ze direct op rust met het pijnlijke been.

Dus: toch maar even voor de zekerheid een andere DA gebeld: kliniek Dennenoord. Zij gaan ook de uiteindelijke merrie begeleiding doen. Morgen komen ze langs. Echo en röntgen nemen ze morgen ook direct mee. Misschien dat we gaan uit verdoven, maar ik ben sowieso een voorstander van een echo. We gaan het morgen meemaken.

Over een weekje wil ik ook iemand langs laten komen voor voeradvies en het uitmeten van kruiden. Voor een herstel heeft ze wel de juiste stoffen nodig en ik merk dat er qua voer nog veel te behalen valt.

Sherivey
Berichten: 8842
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:53

Ik volg je topic. Wat een pech heb jij met je paard zeg :(:)

Misschien ook hogerop in het been laten kijken?
Mijn draver kwam afgelopen september van de wei op 3 benen, met dikke kogel. Foto's en scans gemaakt, niks te vinden.
Boxrust, ging beter, naar de paddock, weer op 3 benen, boxrust, knapte weer op. Bleek uiteindelijk een breuk in het griffelbeen te zijn :(
Hadden we dus niet direct aan gedacht, omdat de kogel in eerste instantie dik was. Dachten aan verdraaiing, spierscheur oid

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:00

MissSicarius schreef:
Soms ben je je er niet van bewust dat mensen nog volgen, oeps :+

Het is nu bijna drie weken geleden dat het euvel begon. De metacam heb ik geprobeerd af te bouwen, ze zit nu op een dosis voor een paard van 200 kilo (voorheen 600 kilo). Dus dit is al laag, maar toch durf ik haar er niet helemaal af te halen. Ze staat sinds een week buiten in een kleine paddock. Hier is ze rustig, maar ze loopt wel iets meer dan wanneer ze in stal staat. Ik denk dat dit ook de reden is dat ze weer wat slechter werd. Ze stapt normaal, maar wanneer we stil staan gaat ze direct op rust met het pijnlijke been.

Dus: toch maar even voor de zekerheid een andere DA gebeld: kliniek Dennenoord. Zij gaan ook de uiteindelijke merrie begeleiding doen. Morgen komen ze langs. Echo en röntgen nemen ze morgen ook direct mee. Misschien dat we gaan uit verdoven, maar ik ben sowieso een voorstander van een echo. We gaan het morgen meemaken.

Over een weekje wil ik ook iemand langs laten komen voor voeradvies en het uitmeten van kruiden. Voor een herstel heeft ze wel de juiste stoffen nodig en ik merk dat er qua voer nog veel te behalen valt.

Kliniek Dennenoord heeft sinds vorige week een laser. Ik weet zeker dat dat jouw paard heel erg kan helpen. Informeer anders even of ze die mee willen nemen!

MissSicarius

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 22:13

Dilan93 schreef:
Ik volg je topic. Wat een pech heb jij met je paard zeg :(:)

Misschien ook hogerop in het been laten kijken?
Mijn draver kwam afgelopen september van de wei op 3 benen, met dikke kogel. Foto's en scans gemaakt, niks te vinden.
Boxrust, ging beter, naar de paddock, weer op 3 benen, boxrust, knapte weer op. Bleek uiteindelijk een breuk in het griffelbeen te zijn :(
Hadden we dus niet direct aan gedacht, omdat de kogel in eerste instantie dik was. Dachten aan verdraaiing, spierscheur oid



Wat ontzettend zuur zeg. Vooral als je daar pas later achter komt!

Haileys been is nergens warmer of dikker. Dat maakte het in het begin lastig. Per toeval tijdens het maken van de RX-foto’s een pijnreactie gevonden op het bovenbeen. Daar RX van laten maken. Niks te zien. Hele been is op de foto geweest behalve de sprong. Misschien is dat nog wel een idee.

janderegelaa schreef:
Kliniek Dennenoord heeft sinds vorige week een laser. Ik weet zeker dat dat jouw paard heel erg kan helpen. Informeer anders even of ze die mee willen nemen!


Goeie! Dankjewel voor het meedenken! Ik ga ze morgenochtend direct bellen _/-\o_

Kidde
Berichten: 3496
Geregistreerd: 24-10-09

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:20

Veel succes morgen bij de dierenarts!

kim2008
Berichten: 298
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:38

Wat een pech!!! Hebben ze de knie ook op de foto gezet?