Veulen kopen ... waar begin je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Veulen kopen ... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:33

Mijn beste paarden hebben de eerste 2 jaar van hun leven in de heuvels van de eifel in kuddes gelopen zonder dat ze dagelijks in handen kwamen. Hoefjes worden ook op de weides getrimd.

Zijn allen ijzersterke sport paarden die op hoog niveau presteerden..
Ik breng daar nog altijd mijn veulens heen

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:33

Popstra schreef:
Mijn beste paarden hebben de eerste 2 jaar van hun leven in de heuvels van de eifel in kuddes gelopen zonder dat ze dagelijks in handen kwamen. Hoefjes worden ook op de weides getrimd.

Zijn allen ijzersterke sport paarden die op hoog niveau presteerden..
Ik breng daar nog altijd mijn veulens heen

Ik heb wel vaker dingen gehoord over die plek! Zijn dat alleen jonkies of gemengd?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:38

Enkel jonkies. Merrie kudde en hengsten kudde. Bij de hengsten staat een oudere ruin die de boel in het gareel houd.

Ik heb het over de opfok van de Eifel gold ranch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:44

Hoe zit het met de wolven in Duitsland inmiddels?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:29

mirjamalvaro schreef:
Veulentjes genoeg straks om uit te zoeken. Het seizoen is weer begonnen.

Volgende maand worden er hier ook 2 geboren en een nakomertje in july.
Vorig jaar was 1 vd veulens voor de geboorte al verkocht :')
Veulens blijven hier tot zo'n 8 maanden bij de kudde/moeders. Tussendoor kijken mag uiteraard wel maar eerder naar de opfok brengen dus niet. :+

Je kunt bij veel fokkers op de website wel zien welke veulens ze verwachten. Kun je de merrie en hengst opzoeken of die in je straatje passen.

Hoi TS, ik heb met ongeveer dezelfde beweegredenen als jij een veulen gekocht. Ik heb al een paard en twee werd nu even teveel van het goede, vandaar een veulen. Daarnaast is het ook ontzettend leuk om dat proces eens mee te maken.
Ik heb vorig jaar een veulen van Mirjam gekocht. Ik had van te voren een lijstje gemaakt met dingen die ik graag wilde (bloedlijnen bijvoorbeeld, maar ook wat je toekomstplannen zijn) en toen ben ik gaan kijken. Ik ben bij een aantal fokkers geweest, want over de fokker moet je ook een goed gevoel hebben. Het veulen staat daar toch een flink aantal maanden, dus je moet het er wel mee eens zijn hoe er met het veulen wordt omgegaan.
Een veiling is ook een optie, maar ik vind het persoonlijk fijner om een dier in het echt te zien. Foto's en filmpjes zijn soms erg gunstig geschoten, soms zijn de beelden vertraagd e.d. dus dan is het fijner als je zelf met eigen ogen kunt kijken.

Ik heb Peer vorig jaar eind mei gekocht en toen ben ik gelijk gaan rondbellen naar opfokstallen. Er was toen genoeg plek op meerdere locaties, maar bij een aantal hele populaire stallen (zoals de Eifel) kan het handig zijn om van tevoren te reserveren. Overigens ben ik hartstikke tevreden over de opfok. Ik ga meestal elke twee weken kijken, ze gaat mee de stal uit, ze wordt geborsteld, mijn kleine nichtje komt mee kijken, dus het is niet alsof ze alleen maar in een stal of op de wei staat en je er niets mee kan doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:00

Seltje schreef:
Ik heb in mijn hoofd het geweldige idee gekregen dat ik een veulen wil kopen. Ze zijn zo geweldig en schattig.

Het is niet mijn eerste eigen paard, maar wel de eerste keer dat ik nadenk over het aankopen van een veulen.

Waarom een veulen? Wegens privé situatie heb ik voorlopig geen tijd om meerdere keren per week naar een paard om te kijken. Dit gaat binnen een 2tal jaar verbeteren.

Dus als ik nu een veulen koop heb ik een leuk project binnen een ruime 3 jaar. Ik kan intussentijd het veulen in een opfok zetten, en af en toe gaan kijken, zonder het gevoel te hebben 'helemaal uit de paarden te zijn'.

Maar waar koop je een leuk veulen? Ik hoef niet de volgende grand prix topper, gewoon een leuk functioneel veulen.

Sporthorses staan verbazend weinig veulens, nu is het seizoen nog maar net begonnen en vermoed ik dat de fokkers nog niet bezig zijn met verkoop.

Maar waar ga ik al rondkijken?

Wat zoek je ? Schofthoogte ?
Bij mij word een luso Arabe geboren, als het weer een hengst is gaat deze de verkoop ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:21

meganvr schreef:
Dat kan best ja, ieder zn ding. Bij mij gaat er geen 1 naar de opfok.

Dat staat een ieder vrij. Echter maakt het het een niet perse beter dan het ander.
Ik begreep uit jouw vorige post dat je veulen een weigert te verkopen aan iemand die niet iedere week met het dier bezig is. Dat vind ik een beetje bijzonder, hoe kun je een veulen nou niet plek gunnen met schitterende groene weides omdat het dan niet regelmatig een schikparcours kan oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:23

Ik heb destijds ook een veulen gekocht. Het enige waar ik wel wat angstig voor was, was dat hij aan de kleine kant zou blijven, maar hij werd een stuk groter dan verwacht :D
Hij is in een gemengde kudde opgegroeid. Met drie oudere merries van 16+ en 2 andere veulens. Is me fantastisch bevallen. Opvoeding door de oudere en speelkameraadjes van eigen leeftijd, top.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:27

Sizzle schreef:
meganvr schreef:
Dat kan best ja, ieder zn ding. Bij mij gaat er geen 1 naar de opfok.

Dat staat een ieder vrij. Echter maakt het het een niet perse beter dan het ander.
Ik begreep uit jouw vorige post dat je veulen een weigert te verkopen aan iemand die niet iedere week met het dier bezig is. Dat vind ik een beetje bijzonder, hoe kun je een veulen nou niet plek gunnen met schitterende groene weides omdat het dan niet regelmatig een schikparcours kan oefenen?

Dat begrijp je niet helemaal goed... Ik vind het raar als je een veulen koopt omdat je nu geen tijd hebt. Bij mij zou je inderdaad niet terecht kunnen als je eigenlijk geen tijd hebt voor je veulen (als ik het goed begrijp van de ts). Verder maakt het mij niet uit als je een jonkie in de opfok doet of niet hahah. T gaat me om t feit dat ik t “raar” vind dat je een veulen gaat kopen omdat je de komende 2 jaar geen tijd hebt. Wacht dan lekker totdat je wel tijd hebt zou ik denken.

Wel vind ik huisvesting heel belangrijk. Of dat nou opfok is of een gewone stal. Ik zou geen paarden (jong of oud maakt niet uit) verkopen aan mensen die de paarden kort of helemaal niet buiten hebben staan. Dat heb ik heel duidelijk met mezelf afgesproken omdat ik zelf mn best doe om mijn paarden zo “natuurlijk” mogelijk te houden en dan zou het raar zijn als ik wel akkoord ga met een plek waar ze hele dagen of bijna hele dagen op stal staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:32

Geen tijd voor een rijpaard kun je toch totaal niet vergelijken met een veulen :?

Ik heb mijn veulen ook gekocht destijds met het oog dat ik mijn andere paard ging verkopen. Ik had geen tijd voor 2 rijpaarden in een pension stal maar gewoon even op een zondag je veulen even een aai over de bol geven is totaal geen vergelijk kwa tijd.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:44

Volgens mij is haar naam al genoemd, maar Vulina heeft zoveel kennis en ervaring! Ben haar zelf ook heel dankbaar, wij hebben vorig jaar een bijna 1 jarige toen gekocht. Een super mooie merrie (totilas). En wat zijn we er blij mee! Geen gladde praatjes, maar puur eerlijk advies en zoveel knowhow. Voor mij echt een topper!!

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:03

Wat ik vooraf had willen weten is de kans op besmettelijke ziektes.
Ik had er eentje gekocht die op dat moment tussen meerdere veulens stond in een soort van opfok.

Kwam bij ons aan niks aan de hand, met een dag of 7 begon er een bult te vormen bij de kaak. Nou ik wist meteen wat het was, uiteindelijk doordat ik te kort had geïsoleerd (want veulens zet je niet alleen vond ik toen) nog 2 paarden flink ziek gehad.

Nou kan dit met volwassen dieren ook gebeuren, maar met jonge dieren uit de opfok is de kans veel groter.

Veulen was niet ziek voordat de bult vormde, had ook geen koorts toen de dierenarts kwam.
De andere 2 hadden het wel flink.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:43

Ik zou zelf trouwens eerder voor een jaarling gaan.
Daar kijk ik ook wel een klein beetje naar rond.. en die dan dus ergens in een niet te grote gemengde groep zetten .