Wanneer ben je te groot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 09:11

De pony is 5,5

Nessie

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:14

Nee dat past gewoon echt niet.. Ik zou nog even verder zoeken, op die leeftijd zal de pony ook niet dusdanig uitzwaren dat het een passende combinatie wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:19

Tja, ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Met dit gewicht kun je prima op zo'n pony rijden en dat het wat minder uit ziet als het perfecte plaatje daar valt mee te leven lijkt me.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:26

Elisa2 schreef:
Tja, ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Met dit gewicht kun je prima op zo'n pony rijden en dat het wat minder uit ziet als het perfecte plaatje daar valt mee te leven lijkt me.

Waar trek jij de grens van gewicht?
Ik ben zeer benieuwd hoe jij dit inschat.

Want mijn eigen berekening is de volgende:
Mama 63 kg
Pony 330 kg
Tuig 8 kg

Mama+tuig = 71 kg = 22% van het gewicht op een jonge, iele pony.
Dacht dat de absolute maximumgrens op 20% was overeengekomen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:43

Vind iedereen nogal hard van de toren blazen voor iemand van 1.72 en een pony van 1.46. Ik ben zelf 1.78 en heb behoorlijk succesvol endurance gereden met een NRPS van 1.44. Het ligt erg aan of het dier nog wat uitzwaart, en dat gebeurt vaak als de pony wat doorgereden wordt.
Mijn pony kocht ik toen ze 6 was, een ielig ding dat jaar een veulen gehad. Kocht haar toen eigenlijk voor te mennen. Maar met rijden bleek ze zo leuk dat we dus zijn gaan rijden.

Toen ik nog onder de 18 was had ik ook een NRPS, die was 1.45, reed ik M springen / M dressuur mee en Z samengesteld. Was wel in andere tijd (ik ben nu 57 ;-) ) maar dan nog, nooit iemand die twijfelde of het kon.

Wat vooral belangrijk is is je gewicht en of je een goede balans hebt. Want je zit toch anders op je paard dan wanneer je een grotere onder je hebt.

Met lange benen (ik heb ze ook ;-) ) is het plaatje vaker niet 'zoals het hoort'. Maar daar zou ik me niets van aantrekken. Mijn ideale plaatje had ik pas met paard van 1.78 ... die ging na een half jaar dood door een vergiftiging. Weg paard. Weg ideale plaatje. Dus tja... wat zegt dat in de paardenwereld...

Ik op paardje van 1.55
Afbeelding

Ik op paardje van ... 1.64
Afbeelding

Ik op mijn pony van 1.44 (klasse 2 endurance)
Afbeelding

Tja, dit past dus wel... maar dan heb je het over 1.78... en dan zie je nog doordat ik mijn been naar achteren houd dat ik tegen de buik zit, maar als ik mijn been goed zou houden piep ik er nog onderuit.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-03-21 10:12, in het totaal 8 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:44

Elisa2 schreef:

Maar waarom zou je perse dit paard kopen, terwijl er honderdduizend andere paarden zijn die ook beschikbaar zijn, maar veel beter bij je passen? Ik zag er bij mijn oude verzorgpony ook zo uit op het laatst hoor, maar die had ik al 10 jaar.. om dat nou zo bewust zo te kopen echter.. dat lijkt mij niet verstandig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:44

Deze pony weegt echt wel minstens 400 kg, pony heeft een wat korte rug wat vertekend. Maar TS past prima in het zadel en het zadel is ook niet te lang. De TS komt niet boven het maximale gewicht uit, mama misschien wel maar daar zijn ook nog wel oplossingen voor te vinden wbt een lichtgewicht zadel. TS kan ook prima met haar benen om de pony zitten, zonder dat deze enorm uitsteken. Pony is 5,5 en gaat alleen maar sterker worden naarmate deze uitgegroeid en uitgezwaard is.

https://www.passievoordieren.nl/blog/di ... t%20gegaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:46

Narya schreef:
Elisa2 schreef:

Maar waarom zou je perse dit paard kopen, terwijl er honderdduizend andere paarden zijn die ook beschikbaar zijn, maar veel beter bij je passen? Ik zag er bij mijn oude verzorgpony ook zo uit op het laatst hoor, maar die had ik al 10 jaar.. om dat nou zo bewust zo te kopen echter.. dat lijkt mij niet verstandig.

Als TS met deze een klik heeft en met de rest niet, waarom zou je hem dan laten staan?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:47

Beter plaatje wil niet zeggen beter passen.
Persoonlijk zou ik het plaatje altijd laten gaan als je zo'n goed gevoel hebt bij de pony. Ik vind het er niet storend uit zien. En het komt vast nog een stuk bij elkaar als ze in training gaat.

Daarom dus.

Aha Elisa ik zie dat jij er hetzelfde in staat.

Ik weet uit ervaring dat je zoveel paarden kunt bekijken en er rationeel een uit kunt zoeken maar dat is niet alles. Dat gevoel dat 'deze' het is, en het is een leuk dier om te zien, ze staat er echt niet raar op, dat zou ik volgen. En nogmaals vooral NRPS / pony 's / paarden met wat arabisch bloed zwaren altijd behoorlijk uit. Komt zo in de breedte 2, 3 zadelmaten bij.

Kwam ook nog zo'n opmerking voorbij over IJslanders. Dat dat al snel veeeeeel te klein zou zijn. IJslanders zijn nou typisch zo'n ras wat door volwassenen wordt gereden en waarbij het 'plaatje' totaal anders is.

Dus vandaar dat ik zei dat ik veel opmerkingen nogal ... kort door de bocht vind.
Trouwens ik weet niet of je Edward Gal wel eens goed op een paard hebt zien zitten voor het goede plaatje, als je een voorbeeld wilt.... die heeft zulke lange benen, die steekt er altijd onderuit of hij heeft het zadel zodanig laten maken dat hij zijn beugels relatief kort kan doen tov het ideale dressuurplaatje (geen fan van EG maar goed ff voor het beeld).

Ander voordeel van een NRPS / iets met scheut arabisch maar ook bijv New Forest of iets dergelijks is dat het vaak erg taaie dieren zijn die weinig blessures oplopen en gewoon 'lang' meegaan. Dat kan je van veel grotere paarden niet zeggen. Pony die je wil kopen is ook al 5.5, is niet veel belast, dus zuinig mee gedaan, heeft goed uit kunnen groeien (bottechnisch gezien, dat is wat anders dan in de breedte wat ik al eerder zei dat gaat nog wel gebeuren).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:06

Poekkie schreef:
Elisa2 schreef:

Mama 63 kg
Pony 330 kg
Tuig 8 kg

Achja, die cijfertjes, wie wat waar is 20% overeengekomen? De praktijk laat zich niet vangen in cijfertjes, die zelf ook weer discutabel zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:10

Hahahaha een paard dat op 3 wordt ingereden ondanks perfect plaatje is dierenmishandeling in een ander topic,

Maar hier 2 overduidelijk te grote ruiters, waarvan een ook nog eens te zwaar volgens alle huidig gehanteerde richtlijnen op een jonge pony... acht die cijfertjes, wie valt daar nou over als je gevoel maar goed is :') :')

Bokt op zijn best. Ik hoop oprecht dat die verkoper meer om zijn pony geeft dan sommigen van ons hier. Want als het van mij afhangt, dan klasseer ik dit geval juist onder grensgeval dierenmishandeling.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:16

** nou nou nou **

Bokt op z'n best ja :')
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-03-21 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Oef, wat kort door de bocht en totaal niet ingelezen als je het mij vraagt. Als je zo gaat beredeneren dan ken ik een heleboel mensen die aan dierenmishandeling doen op hun grotere paarden (maar met zwaarder gewicht en minder rijkunst).

Nessie

Poekkie schreef:
Hahahaha een paard dat op 3 wordt ingereden ondanks perfect plaatje is dierenmishandeling in een ander topic,

Maar hier 2 overduidelijk te grote ruiters, waarvan een ook nog eens te zwaar volgens alle huidig gehanteerde richtlijnen op een jonge pony... acht die cijfertjes, wie valt daar nou over als je gevoel maar goed is :') :')

Bokt op zijn best. Ik hoop oprecht dat die verkoper meer om zijn pony geeft dan sommigen van ons hier. Want als het van mij afhangt, dan klasseer ik dit geval juist onder grensgeval dierenmishandeling.

Ik zie hier net zoveel voor/tegenstanders als in het topic van een paard wat met nog geen 2.5 jaar oud wordt beleerd hoor. Het is een forum, mensen mogen hun inzicht en mening geven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:19

PRecies. Inzicht, meningen, ervaringen. Waarom zo'n hard oordeel? Want dat is echt niet terecht. Misschien ook iets prettiger aanspreekvorm? TS is 16...

Maar goed, mijn conclusie is dat TS een fijne pony heeft gevonden, die volgens mijn ervaring met iets vergelijkbaars prima kan, mits met goed verstand gereden etc maar lijkt me dat dat voor wat voor combinatie dan ook van toepassing is.

**pakt kop koffie en leest lekker verder**

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:23

Joh dat lijkt prima! Ts is ook nog eens hartstikke slank ook (ze heeft haar hand ervoor maar het lijkt zelfs dat het zadel nog een kleinere zitmaat mag hebben), de pony is mooi compact. Niks aan veranderen zou ik zeggen!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:48

Als ik jou was zou ik toch op zoek naar een groter of langer of breder model paard. Qua gewicht kan deze combi vast. Je hebt prachtige lange benen die nu net even te hoog in de beugels hangen. Echter iets eronder uitsteken geeft misschien een rijtechnische uitdaging maar is geen drama. Het puntje zit in het bovenlijf. Niet qua gewicht hoor, echt in lengte. Ergonomisch is het daardoor zwaarder voor de pony om te dragen en voor jou om balans te houden. Misschien een gek voorbeeld maar een zak biks van 20kg is voor jou makkelijker te hanteren en te dragen dan een balk van 20kg en pak m beet 2 meter.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:56

Ik heb een vergelijkbaar formaat pony gehad en die had echt moeite met mijn lengte. Ik had haar om te mennen, maar in de winter rij ik vooral onder het zadel ivm vroeg donker. Gewoon een buitenritje ging prima, maar zodra je bochtjes ging rijden (dressuurmatig in de bak), dan merkte je gewoon dat ze hier super veel moeite mee had. Met een kleiner persoon niet. We reden aangespannen Z dressuur, dus het lag niet aan te weinig training/spieren. Ik zou het risico dus niet nemen en voor een grotere gaan. Tevens vond ik het ook voor geen meter zitten als je echt dressuurmatig aan de slag wilde

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:00

Ik zou het niet doen TS. Je staat aan het begin van een hele leuke en spannende commitment. Dat betekent dat je nu nog de keuze hebt om voor een vliegende start te gaan. Ik ben ervan overtuigd dat je later tegen e.e.a. aan gaat lopen omdat je te groot bent bij deze pony, terwijl je dat gewoon kunt voorkomen door deze niet te kopen en op zoek te gaan naar een ander heel leuk paard.

Ik heb met mijn 1.77 een pony van 1.53 gehad. Als ik die keuze nu opnieuw had mogen maken, was ik echt voor een paar maten groter gegaan. Niet eens zozeer vanwege lange benen. Je merkt het ook met alles waarmee je bovenop je paard zit. Doordat je te lang bent breng je een pony gewoon veel makkelijker uit balans. Ik heb ook een paard gehad van 1.62, daar kon ik gewoon veel lekkerder mee/op bewegen.

troi schreef:
Joh dat lijkt prima! Ts is ook nog eens hartstikke slank ook (ze heeft haar hand ervoor maar het lijkt zelfs dat het zadel nog een kleinere zitmaat mag hebben), de pony is mooi compact. Niks aan veranderen zou ik zeggen!

Ivm de lengte van TS gaat ze een kleinere zitmaat niet redden. Dan kan ze haar benen niet goed kwijt in de wrongen (want die zijn dan ook afgesteld op een maatje kleiner).

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 11:39

Poekkie schreef:
Elisa2 schreef:

Mama 63 kg
Pony 330

Het duurt nog wel even voor dat mams er op gaat :o

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:45

Ik denk dat de klik uiteindelijk nog het belangrijkste is, zeker als je er plezier in wilt hebben. (en zodra je niet met overgewicht er op gaat zitten en correct traint het absoluut geen probleem hoeft te zijn.)

Ik heb mijn paard van ruim 1.78 verkocht omdat hij toch echt te groot was (hoogtevrees wat steeds erger werd) en ik de klik onder het zadel er niet meer mee had. Ik heb nu een pony. Nog niet zadelmak, want nog veel te jong. Maar zal ergens tussen de 1.46 en 1.50 eindigen verwacht ik. Ik ben zelf 1.67 en voel me zelf nu eenmaal wat prettiger bij wat kleins.

De reden van er staat heel veel te koop vind ik ook niet echt op gaan momenteel. Degene die dat roepen hebben duidelijk niet heel veel kennis van de markt op dit moment.....Fijne goede, betaalbare dieren zijn schaars.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:51

Poekkie schreef:

Niet zo hoog van de toren blazen en woorden als dierenmishandeling in de mond nemen. En sarcasme over cijfers is nergens voor nodig. Er is nog steeds veel discussie over, niet alleen hier maar ook wetenschappelijk.
Jouw mening is net zoveel waard als van elk ander die hier mee babbelt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:53

CharleyT schreef:
Poekkie schreef:

Niet zo hoog van de toren blazen en woorden als dierenmishandeling in de mond nemen. En sarcasme over cijfers is nergens voor nodig. Er is nog steeds veel discussie over, niet alleen hier maar ook wetenschappelijk.
Jouw mening is net zoveel waard als van elk ander die hier mee babbelt.

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085

Artikel over invloed van te zware ruiters op het welzijn van het paard.

En ja... als ik dat plaatje zie, in gedachten houdende dat er hier meerdere keren per week op gereden zal worden inclusief met een nog zwaardere ruiter, dan noem ik dat echt op de grens van dierenmishandeling.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:56

Een tijdje terug zat ik in hetzelfde schuitje met het zoeken naar een paard voor mijn vriend en ik. Zelf ben ik best klein maar het was de bedoeling dat we er uiteindelijk allebei op kunnen rijden en mijn vriend is toch echt een stuk langer. We waren veel aan het kijken naar Tinkers en Fellpony's maar de twijfel zat er toch super dik in omdat mijn vriend op een pony er toch echt gek uit ziet.

Uitendelijk hebben we een Fries/Tinker combi gevonden waar we later beide op kunnen. Hij is nog te jong (2,5) om te rijden maar is nu 1.55. De de veearts verwachtte dat hij tussen de 1.60 en 1.65 zal worden.

We zijn nu heel blij dat we toch voor een grotere zijn gegaan want het was anders voor mijn vriend en de pony echt niet comfortabel geweest.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:56

Sky_As schreef:
Ik denk dat de klik uiteindelijk nog het belangrijkste is, zeker als je er plezier in wilt hebben. (en zodra je niet met overgewicht er op gaat zitten en correct traint het absoluut geen probleem hoeft te zijn.)

Ik heb mijn paard van ruim 1.78 verkocht omdat hij toch echt te groot was (hoogtevrees wat steeds erger werd) en ik de klik onder het zadel er niet meer mee had. Ik heb nu een pony. Nog niet zadelmak, want nog veel te jong. Maar zal ergens tussen de 1.46 en 1.50 eindigen verwacht ik. Ik ben zelf 1.67 en voel me zelf nu eenmaal wat prettiger bij wat kleins.

De reden van er staat heel veel te koop vind ik ook niet echt op gaan momenteel. Degene die dat roepen hebben duidelijk niet heel veel kennis van de markt op dit moment.....Fijne goede, betaalbare dieren zijn schaars.

Plus dat alle fijne recreatiepaarden vaak dezelfde dag al op gereserveerd staan. :=