Mijn artrosepaard inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:24

anjali schreef:
Ik laat de beslissing over de noodzaak van euthanaseren over aan de DA. Omdat die de medische kennis heeft om te zien of iets nog kan herstellen of niet.

Dan hadden mijn laatste 3 paardjes hier nog rondgelopen.
De eerste had ernstige (pijnlijke) spat en een flinke chronische peesblessure (mocht niet meer gek doen en was met pijnstilling nog best te houden op een klein stukje met zeer beperkte beweging), daarna een merrie (21 jaar) die best te opereren was (hoge kosten, lang herstel tijd.. enkele maanden tot max 1 jaar levensverlenging) en mijn laatste die regelmatig met een slokdarmverstopping stond (had een erfelijke afwijking waardoor zij een progressieve slokdarmverlamming had en alleen op zand kon met 2 a 3x daags een emmer slobber, geen plukje gras/hooi/luzerne enz).
Deze heb ikzelf gekozen om te laten gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:30

Maar dat is gelijk ook vaak het probleem. Paarden die lichamelijk iets mankeren, blijven toch redelijk lang sterk, in overleven modus en houden wel hun behoefte.

Mijn groep is vrij hecht, maar soms zie je ook dat een paard apart gaat staan, zelf of afgestoten door de rest. Niet meer mee kunnen komen, uit een groep liggen etc is ook echt heel naar voor een paard.

Van mij hoeft ( bijna ) niemand of geen dier onnodig dood, maar je moet inderdaad realistisch zijn. Ik zie mensen om me heen dokteren en paarden rond laten lopen, dat ik echt was gestopt. Maar als je er zelf voor staat, zie je niet alles even scherp en mensen om je heen kletsen vaak naar de mond.

Daarom moet je altijd bekijken wat rekken voor toegevoegde waarde heeft. Ja, het paard heeft recht op leven. Maar dat leven moet wel echt paard waardig zijn.

Voor een paard maakt het echt niet uit wanneer het wordt ingeslapen. Ik denk maar zo; als ze gesedeert worden voor een behandeling of iets, vinden we het allemaal geen probleem, want we helpen het paard, krijgen antwoorden etc.
Maar zodra we weten dat daarna de dood gaat volgen, is het opeens heel anders. Waar het voor het paard echt hetzelfde is, mits het netjes gebeurt natuurlijk.
En zelfs dan...........In 2017 lukte bij ons het inslapen niet heel vlot en dat is echt wel even rot. Maar alsnog is het kort en heeft het paard daarna er echt geen weet van, geen pijn, niks.

Iedereen die mij kent, weet dat ik dag en nacht met mijn paarden bezig ben, echt alles voor ze over heb etc.
Maar ook ik denk soms; Wat heeft het voor toegevoegde waarde dat X er nog staat? Voor wie doe ik het? Voor hem/haar? Voor mezelf? Mij kost het alleen heel veel geld, tijd, energie en ook veel verdriet. Soms denk ik ook; inslapen en dan rust in de tent. Want feitelijk kan ik dan meer tijd en energie stoppen in de paarden die niet iets extra's nodig hebben en waar je wel mee kan rijden, een werkje doen etc.

Maar nogmaals; Iets wat er langzaam insluipt is echt lastiger dan in 1x moeten beslissen. We zijn maar mensen en hebben ergens een teken nodig dat het goed is zo. Maar het alles proberen en rekken doen we echt voor onszelf. Wij willen dat ze oud worden, lang bij ons blijven en zeker weten dat we de juiste beslissing nemen.

lies_sparkle

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:35

Wat een lastige keuze TS, helemaal omdat je ook zoveel van het dier houdt.

Wij hadden ook een merrie, een friese dame van 19. In de zomer kwamen we erachter dat ze artrose had.
Dit verslechterde ook snel, ze werd chagrijnig en lag veel. Best gek want eerst was ze echt de leider van de kudde.
Wij hadden haar ook op gluco gezet maar dat verbeterde niks alleen ze werd er wel heel heet, gestresst en onhandelbaar van.
Uiteindelijk met de dierenarts overlegd en toen gekeken of buut wat kon helpen. Maar nog voor de 24 uur voorbij waren lag ze alweer.
Dat is geen paardwaardig leven en daarom hebben wij haar toen ook laten gaan.

Ik ben benieuwd wat er tijdens de second opinion wordt gezegd.
Maar onthoud: een paard is een vluchtdier en de meesten laten echt niet zomaar pijn zien!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:53

Ik vind van die termen als 'ik zag nog plezier in zijn ogen' of de wil om te leven bij paarden snel een vermenselijking. Paarden kunnen niet snel zwakte laten zien, want dan zijn ze kwetsbaar. Het is al stressvol voor een paard als hij niet meer goed op kan staan, of niet goed mee kan komen met de kudde. Want hij is daarbij van nature in levensgevaar, een prooi voor roofdieren. Dat is hoe een paard functioneert.
Ik ben ooit eens uitgestapt toen ik zag dat een paard plat op de grond lag en werd aangevallen door zijn kuddegenoten. Hij deed niks. Dus ik erheen, ik probeerde hem in de benen te krijgen die overigens warm en dik waren, maar hij verzette zich hevig. Toen kwamen de eigenaren aan rijden met de shovel en wat banden, ja want ze tilde hem dan weer in de benen en dan ging het wel weer.
Voor mij zou dat 10 bruggen te ver zijn, want hij was kuddeleider en werd liggend aangevallen door zijn groep. Ik kon het ze niet aan het verstand krijgen, dus ik ben maar weg gelopen.

Nja kort gezegd, als ik jouw verhaal hoor TS dan zou ik hem laten gaan. Als ze zo opleeft met medicatie dan kun je niet vroeg genoeg zijn, dan heeft ze al veel te lang pijn en kan ze geen paard meer zijn zoals het hoort.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:01

Als je je paard kent, in mijn geval 23 jaar, zie je dat wel. Dat is geen vermenselijken maar ook zien dat een dier het nog prima vind. Zeker aan huis waar je ook door de raam kijkt en ze niet zien dat je er bent, je kunt zien hoe ze met de andere om gaan.
Ja ze zijn vluchtdier maar weten ook wel dat die wolf niet ineens in de wei staat.

Niet goed mee komen met de kudde was hier dan weer niet hij is tot het laatst de baas geweest.
Aangevallen worden door de andere zou voor mij ook 10 bruggen te ver zijn, zeker.
Maar soms zie ik ook paarden ingeslapen worden waarvan ik denk, dat paard liep niet meer goed, maar was nog heel tevreden.
Maar goed hij kost wel geld, dus ja zeker op pension snap ik dat ook.

Paardengriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 19:04

Helaas.. -O-

De 2e dierenarts raadde ons af om nog maar iets anders met haar te doen dan poetsen en adviseerde om de dosering buut omhoog te gooien omdat ze nog duidelijk teken van pijn en ongemak liet zien. Artrose in sprongen en knieen en vermoedelijk ook in haar heup (wat we niet op locatie op foto konden zetten). Ze zei dat we wel verder kunenn dokteren door ook haar rug en hals op de foto te zetten omdat ze het daar ook in vermoed maar zal niet veel uitmaken.

Ze bevestigde de moeilijkere ademhaling en vertelde een vertekend beeld van pijn te zien door de pijnstilling, maar wel nog pijn/ongemak zag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:07

Oh wat verdrietig voor je :knuffel:

Heel veel sterkte.
Maar dan weet je het nu ook zeker, dat is een fijne gedachte. Niet had ik maar dit of dat.

Paardengriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 19:13

DuoPenotti schreef:

Heel veel sterkte.
Maar dan weet je het nu ook zeker, dat is een fijne gedachte. Niet had ik maar dit of dat.

Daar was ik ook heel erg bang voor inderdaad. Dus vandaar die second opinion. gehoopt op toch hoopvoller nieuws...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:17

Uiteraard had je gehoopt op ander nieuws. uiteraard.
Maar nu hoef je je niet schuldig te voelen als je haar laat gaan.... geen knagend gevoel meer daarna van misschien was er nog iets te doen. En dat scheelt veel met de verwerking :j
Dikke knuf. Verwen haar nog maar flink.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:18

Dikke knuffel voor jou TS!
Sterkte

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:23

Heel veel sterkte TS! T' blijft altijd moeilijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:34

Paardengriet schreef:
DuoPenotti schreef:

Heel veel sterkte.

Daar was ik ook heel erg bang voor inderdaad. Dus vandaar die second opinion. gehoopt op toch hoopvoller nieuws...

Tuurlijk :knuffel: sterkte!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:40

Heel veel sterkte met de moeilijke beslissing! De mijne was zelfs met buut stokkreupel dus de beslissing was wel makkelijker.

Blijf kijken naar je paard, geloof me je ziet het als het genoeg is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:26

Wat een rotnieuws. Ik snap je zo goed. Je wil antwoorden, maar diep in je hart hou je hoop.

Hopelijk geeft dit je straks wel rust in je beslissing. Wel echt goed dat je dit nog hebt gedaan.

Bij het paard dat we in 2017 hebben moeten laten inslapen kregen we heel duidelijk antwoord na echt lang zoeken en ergens was ik daar wel blij mee. We konden gewoon niks voor hem doen, ook niet met een ingewikkelde en dure operatie bijv. Dat gaf echt wel rust.

Heel veel sterkte de komende tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:29

Rotnieuws inderdaad, maar je hebt er alles aan gedaan en dit haalt ook de twijfel weg waardoor je 100% achter je beslissing kan gaan staan.

De discussie over te vroeg/ te laat is een hele moeilijke, ieder mens moet daar in zelf de moeilijke keuze maken denk ik. Belangrijk is dat er 100% achter gestaan kan worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:34

Wat goed dat je dit hebt gedaan.... het geeft je denk ik het antwoord waar je naar zocht.
Ik had voor je gehoopt dat het beter nieuws zou zijn.

Veel sterkte de komende tijd!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:52

Mijn pony was vorig jaar steeds stroever. Verschillende plekken artrose.

Weet je wat het is. Mijn gedachte is altijd "voor wie moeten ze blijven?" Voor ons omdat we ze niet los kunnen laten? Ze kon de hele zomer nog op de wei, maar mocht niet meer mee en op medicatie had ze ook de winter nog wel meegekund, maar ze mocht niet meer mee.

Ik heb haar dus in laten slapen. Mijn paarden hoeven niet onder pijnstillers oud te worden en daarbij gaan de meeste paarden door ondanks ondragelijke pijn.

Ik slaap ze liever waardig in dan wanneer ze echt op zijn, want als ze echt op zijn ben je meestal al te laat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:20

Klopt, maar we mogen als mens ook wel wat egoïstisch zijn om even voor zo'n groot besluit en verlies wat tijd te nemen zodat we er zelf ook aan toe zijn.
Sterkte TS, ik heb het met je te doen. In laten slapen is gewoon ruk!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:23

Als ze pijn heeft elke dag en je kunt dit niet echt wegnemen met pijnstilling, en ze gewoon geen paard meer kan zijn, dan is voor mij meestal de keuze gemaakt. Maar dat is echt wat je zelf moet beslissen. Jij kent haar het beste. Sterkte :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:36

Voor mij zijn medicijnen om iets te genezen, niet om permanent te geven. Pijnstillers na operatie/blessure/oid geen probleem mee, maar om langdurig toe te dienen? Nee.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:49

Paardengriet schreef:
Update van vandaag; vannochtend was ze helemaal happy, zoals ik haar eigenlijk niet eerder zag zo druk. In de middag liep het al wat af toen ik haar pijnstilling kwam brengen (24 na eerste x pijnstilling) vanavond wilde ik er even testen of ze goed liep, dus even op het harde laten lopen. na 4 rondjes ongeveer op het harde liep ze weer niet goed.. ondanks de pijnstilling dus.

Ik geloof dat ik mijn beslissing heb gemaakt.. in hoeverre moet je nog verder dokteren.. .

Moedige en eerlijke beslissing TS. Jouw paard zal je er dankbaar voor zijn.
Sterkte de komende periode

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:00

Ach wat verdrietig.... :knuffel:

Ik ben wel zo dat als het paardwaardig is en van toegevoegde waarde, ik d'r nog wel een laatste zomertje of laatste fijne dagen / weken zou gunnen. Ook om jezelf de tijd te geven om het wat meer af te kunnen sluiten en haar wat makkelijker los te kunnen laten.

Het is toch fijn als je dier nog wat mooie laatste dagen heeft :+:

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:06

Heel veel sterkte!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:10

pmarena schreef:
Ach wat verdrietig.... :knuffel:

Ik ben wel zo dat als het paardwaardig is en van toegevoegde waarde, ik d'r nog wel een laatste zomertje of laatste fijne dagen / weken zou gunnen. Ook om jezelf de tijd te geven om het wat meer af te kunnen sluiten en haar wat makkelijker los te kunnen laten.

Het is toch fijn als je dier nog wat mooie laatste dagen heeft :+:

Mijn vriendin heeft dit ook gedaan. Pijnstilling erin, lekker in het zonnetje nog een zomer op de wei en in september rustig in laten slapen.

Sterkte.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:05

Wat verdrietig voor je TS. Weet je.. je zegt het zelf al. Je zag het, hebt het door een andere arts nogmaals laten onderzoeken en die kwam tot dezelfde conclusie.
Zoiets heb je gewoon nodig om tot een goed besluit te komen. Wegen en overwegen, je hart en hoofd in overeenstemming. Dat kan niet altijd, ik vind je dapper :(:)