Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:28

Marus schreef:
Hutcherson schreef:
Je dochter zit/gaat wss de groeispurt in en zal nog meer groeien. Binnen 4 jaar is zij wss 20 cm groter.
Als ik jou was zou ik lekker voor een paard gaan. Gewoon 1.65m lekker springpaardje dat met losse teugel op buitenrit kan. Ze zijn er.

:o :o Klinkt als ideaal!!! Maar vind ze maar eens. Heb niet heel veel goede ervaringen met de springers :roll:

4 jaar een super merrie gereden en crosstraining meegedaan (kon echt lekker springen) maar ook elk weekend naar de veluwe. Ook daar pakte we boomstammen mee maar was echt voor de duvel niet bang en genoot echt van overal mee naartoe gaan en genieten.maar als die een sprintje trok liepen de tranen horizontaal over mn wangen mn oren in zo snel.
Hoop dat mijn eigen hengst (jonkie) straks ook rond 1.65m wordt met een leuk verborgen talentje voor een sprong maar wel fatsoenlijk buiten kunnen rijden.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:28

Marus schreef:
[ [url=m/7AjHTW.png]Afbeelding[/url] ]

Even een foto voor idee
Hier rijdt ze op het paard wat ik in oktober kocht. Maar helaas de verkeerde.... dus afscheid moeten nemen.

Paard 1.65

Zou zo’n meisje toch echt een pony gunnen die bij haar leeftijd/grootte past, zo’n paard is haar veel te groot...

En voor jezelf natuurlijk ook een leuk paard

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:29

Marus schreef:

Even een foto voor idee
Hier rijdt ze op het paard wat ik in oktober kocht. Maar helaas de verkeerde.... dus afscheid moeten nemen.

Paard 1.65

Vind dit toch wel uit verhouding, en als ze nou alleen wat dressuurmatig reed, maar met springen/crossen zou ik dit geen prettige combinatie vinden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:32

Maar wat maakte het de verkeerde? Voor je dochter of voor jou? Of wat gezondheid betreft? Ik weet niet welk niveau je dochter heeft, maar hier waren beide met 12 nog wat afwachtend en lief in het rijden en kregen de pony's nog wel veel vrijheid zeg maar. Dan moet je wel een hele brave vinden, die geen gebruik maakt van de vrijheid en kracht waar hij met het vliegje op zijn rug naar toe zal gaan. Ze lijkt wel iets langer dan mijn dochter, misschien dan een kleine E samen? Eens met Shaggy verder. Ik weet niet hoe groot ze ongeveer gaat worden, hier zijn ze gezegend met kleine genen, haha, beiden zullen rond de 1.70 - 1.72 m eindigen en dat moet met onze E kunnen. Lastig altijd, je weet niet hoe snel ze groeien, maar te groot kopen ben ik altijd voorzichtig mee. Zie het vaker niet passen dan wel.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:34

Een actieve kruising koudbloedige type; X haflinger / Tinker / Fries etc van rond de 1.55groot. Dit soort type paarden zijn leuke Alrounders vaak mega sterk in gezondheid. Daar passen jullie beiden ook op!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:35

Secretly schreef:
Een actieve kruising koudbloedige type; X haflinger / Tinker / Fries etc van rond de 1.55groot. Dit soort type paarden zijn leuke Alrounders vaak mega sterk in gezondheid. Daar passen jullie beiden ook op!

Vind Tinkers en Friezen nou niet bepaald paarden voor in de cross.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:36

@Secretly Maar ook megasterk in karakter vaak en fysiek! Ik vind een koudbloed niet zo'n perfecte match voor een 12-jarige, zeker als je wilt gaan crossen, vind ik ze ook niet ideaal. Ook daar uitzonderingen natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:37

Floran schreef:
Misschien iets geks, maar is het de bedoeling dat de huidige ponys ook blijven? Is het geen idee dat deze ponys verkocht worden en dat er dan een geschikte pony voor haar komt én een paard voor jezelf? Ik vind dat je een hoop voor jezelf aan de kant zet als er voor haar een 3e pony/paard komt en voor jou eigenlijk nog net niks..

Heb je je gedachte hier al eens over laten gaan? Want dat was eigenlijk het eerste wat als advies in mijn hoofd schoot, maar er is blijkbaar maar 1 andere Bokker die ook deze reflex maakte (of ik heb niet goed gelezen, kan ook :D ). Edit: jup, het is dus dat laatste. :')

Het nadeel van een compromis is dat het moet lukken. Succesverhalen zijn leuk om te lezen, maar er is ook een mogelijkheid dat het niet echt lukt en dan zit je met een compromis-paard waar geen van beide partijen echt 100% gelukkig mee is. Ik zou dus de wensen van 1 iemand op dit moment voorrang geven en in dit geval zou ik voor jou, de moeder, kiezen. Ik zou voor een paard gaan dat gewoon helemaal voldoet aan jouw wensen, punt.
Blijkt achteraf dat jouw dochter ook wel leuk met jouw paard kan wegrijden, dan is dat mooi meegenomen. Is dat niet het geval, dan kan zijn er voor je dochter eigenlijk nog wel een aantal opties 1) op haar huidige pony blijven rijden totdat het echt niet meer kan, 2) haar huidige rijpony verkopen en er een grotere pony volledig naar haar wens voor terugkopen of 3) indien je de huidige pony niet wilt verkopen, kan ze nog altijd ervaring opdoen en haar wensen doen uitkomen op bijrijd- of leasepony's.

Moraal van het verhaal :D :
1) ga niet voor een compromis bij de aankoop van een paard wanneer de wensen zodanig verschillen
2) nadat dochter al twee pony's heeft mogen krijgen, is het nu eens tijd voor mama
Laatst bijgewerkt door Gini op 07-02-21 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Re: Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:39

Schreef ik ook Gini, lijkt mij ook niet verkeerd, pony's groeien niet mee, verkoop niet altijd leuk, maar dan wel de mogelijkheid misschien om beiden met een passend dier verder te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:48

Ik was ook 12/13 toen wij een "familiepaard" kochten. Hoofdzakelijk voor mij, maar mijn moeder en zusjes moesten er ook op kunnen. Ik ben nu 1,60 dus ik denk dat ik in die tijd een vergelijkbare lengte had als jouw dochter. Wij kochten een fijn leerpaard van 1,63. Heerlijk diertje, had Z dressuur gelopen en kon leuk springen. Was braaf bij mijn moeder en zusjes en wat heter bij mij. Wat hebben wij veel plezier aan haar gehad. Het was in het begin even wennen aan de maat, ik ben persoonlijk meer een ponymens dus dat speelt ook mee, maar dat ging ook best goed. Wellicht is het een optie om tijdelijk een leasepony o.i.d. voor je dochter te nemen, zodat jij je eigen paard hebt, waar je dochter ook wat mee kan als ze wat langer is.

Maar het allerbelangrijkste is wel om goed te kijken naar jullie wensen en te bepalen wat echt belangrijk is, op welke punten je absoluut geen concessies wil doen. Bij ons was een braaf, wat meer ervaren paard het belangrijkst. Juist omdat dit ons eerste eigen paard was. Ras, kleur, stokmaat en leeftijd waren van minder belang.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:51

Marus schreef:
Ja rationeel gezien weet ik het.....
Maar gevoel speelt mee..... en voel me dan al snel een ego.

Damespaardje voor mij niet oke.
Ben niet een iel gebouwd

Met jouw lengte en gewicht kan 1.60 tot 1.65 prima hoor. Ik ben langer en dat past ook :). Beter een kleiner en iets breder gebouwd paard, dan een wat grotere en smaller gebouwd.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:11

Floran schreef:
Misschien iets geks, maar is het de bedoeling dat de huidige ponys ook blijven? Is het geen idee dat deze ponys verkocht worden en dat er dan een geschikte pony voor haar komt én een paard voor jezelf? Ik vind dat je een hoop voor jezelf aan de kant zet als er voor haar een 3e pony/paard komt en voor jou eigenlijk nog net niks..

Een logische gedachte idd.
De ene shet is inmiddels 28 jaar en blijft hier. Haar andere pony kan evt verkocht worden ( al vinden wij dat wel heel erg moeilijk) maar dan nog moet er wel een bedrag bijgelegd worden voor een leuke springpony.
Daarbij hebben wij hier thuis prima ruimte voor deze 2 pony’s en heeft ze een bakje van 20 x 20 om in te rijden. Mochten wij voor een grotere pony gaan dan kan er niet hier volop getraind worden en zullen we dus veel op pad moeten. An sich niet erg maar om daarnaast dan nog een paard voor mijzelf op pension te hebben staan kost dan veel tijd....
En ik ben eerlijk dat een paard EN een pony dit jaar niet gaat lukken financieel.
Leuk paardje heb je niet beneden de 5000 en een beetje leuke pony zit je daar ook al snel op

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:16

Ik vind dat toch wel wat hoor. Zo'n guppie op een paard van 1.65.

Hier een 10-jarige (ze zal nu rond de 1.49 zijn) die af en toe op mijn paard mag. Harstikke leuk. Maar ondanks dat hij heel braaf is, zijn die grote bewegingen toch nog best lastig voor haar.

Nu heeft ze geluk dat we ook nog een 4-jarige hebben, die E-pony is gebleven.
Kan ik prima op:
Afbeelding

En zij straks ook, zodra die wat verder doorgereden is,
Zou zo iets niet iets zijn?

En anders wordt het kiezen, want optimaal voor jou en voor haar, is toch lastig.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:16

Ik ben van mening dat het karakter mee moet zitten. Ik heb een kwpner van 177, ben zelf 172 met 68 kilo. Mn buurmeisje is 160 en ik denk 45 kilo, 14 jaar en die stuurt er ook zo mee weg. Paard is 5 jaar en super braaf, springt ze rustig een parcours mee. Goed karakter is alles of het nou een pony of een paard is. Ik heb een e pony gehad met een rot karakter en er vaak af gevallen en dingen gebroken. Volledig verpest was ik. Dit paard geeft enorm veel vertrouwen en dat is bij een jong meisje het belangrijkste.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:20

_Lorette_ schreef:
Van een uit de kluiten gewassen shet naar een paard waarmee ze ook nog wil springen vind ik een te grote overgang. Ze is slechts 1.50 m groot. Serieus rijden en springen is mogelijk op die leeftijd en op een paard, maar dan moet je als amazone een natuurlijke aanleg hebben en over een paard beschikken dat van erg goede wil is. Het is de vraag of je het moet willen (proberen). Persoonlijk vind ik jullie wensen, leeftijd en postuur te ver uit elkaar liggen om een goede kans te maken op een fijne compromis. Daarnaast vond ik de ponytijd geweldig. Mocht ze wedstrijden willen rijden of lessen willen rijden bij een rijvereniging, dan zou ik het jammer vinden om haar al over te laten gaan naar de paarden.

Wij hebben een grote, KWPN gefokte E-ruin gehad. Overbouwd en zonder schoft, stevig type met grof beenwerk. Mijn moeder reed ermee, maar mijn vader en broertje (ergens tot een jaar of 14, toen stopte hij) konden er ook op. Als je wil delen, dan zou ik zoiets zoeken. Maar mijn broertje kwam van een grote C pony en was aanzienlijk langer dan jouw dochter. Dat is dan toch wel een verschil.

Ik kan niet inschatten wie van jullie voorrang zou verdienen, om het op een rare manier te formuleren. De tekst hierboven klinkt alsof je met een paard je dochter tekort zou doen, maar eigenlijk is elke andere optie nadelig voor jou en je geeft aan dat je echt uitkijkt naar een eigen paard. Moeilijk dat jullie net op dit moment allebei toe zijn aan iets nieuws en er geen ruimte is voor 2 nieuwe aanwinsten. Ik neem aan dat er niet een andere scenario mogelijk is? Zoals het verkopen van de huidige pony's en wel een pony + paard te kopen en deze (eventueel met een aanpassing) aan huis te kunnen stallen? Om zo pensiongeld uit te sparen? Of dat je dochter ergens een pony kan leasen terwijl je zelf een paard koopt en ze 'af en toe' je paard kan lenen als dat zo uitkomt?

Thanx voor je uitgebreide reactie.
Ze heeft ervaring op verschillende pony’s met springen en dat gaat dikke prima. Geen makkelijke pony’s ook dus het is niet helemaal zo dat ze van shet naar paard gaat.
Maar wat je schrijft kan ik mij dus in vinden en daar loop ik ook op vast.
Het komt nu idd gewoon ruk uit... Ik heb eigenlijk geen zin om nog langer te wachten. Voor mijn lichaam ook veel beter dat ik rijd. Werk ook hard voor de pony hobby zoals de meesten hier doen haha.
Maar tsja wat ik idd aangaf de pony tijd kun je maar 1 x meemaken. En die heb ik zelf niet gehad doordat mijn ouders daar de financiële middelen niet voor hadden. Dus ik heb het later opgepakt bij de paarden.

Pony leasen wellicht optie maar ze is hier iedere dag met haar ponys thuis bezig. Dat maakt ook dat ik zo sterk twijfel. Als ze nu eens per week zich druk maakte om haar ponys maar ze is super fanatiek. En ook een therapie voor haar.

Paard en een pony kopen in deze tijd is niet mogelijk voor nu. Misschien als de prijzen straks wat inkakken ;(

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:20

Buiten het formaat van het dier en dat het karakter geschikt is, ze wil wedstrijden rijden begrijp ik? Ik vond het als kind vreselijk tussen de paarden starten. Je hebt geen leeftijdsgenoten, het is veel competitiever en minder vriendelijk. Dat heeft mij destijds het plezier in rijden ontnomen. Ik vind het erg jammer dat ik de ponytijd gemist heb en was altijd jaloers op mijn broertje en zusje. Zij konden wel met vriendjes op concours en ik niet.

Ik denk echt dat jullie wensen te ver uit elkaar liggen.
Laatst bijgewerkt door Chiren op 07-02-21 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:22

Afbeelding
Met haar eigen pony :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:22

En een bijrijdpony dan? In veel regio's staan ze te springen om zelfstandige kids. Weet biet in welke regio je zit.

Edit, of een bijrijdpaard voor jou.
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 07-02-21 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:23

@hutscherson heerlijk zo’n paard. Ik hoop met je mee

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:23

Maris__ schreef:
Marus schreef:

Even een foto voor idee

Paard 1.65

Zou zo’n meisje toch echt een pony gunnen die bij haar leeftijd/grootte past, zo’n paard is haar veel te groot...

En voor jezelf natuurlijk ook een leuk paard

Zou het leukste zijn..... Maar met de prijzen van nu helaas niet haalbaar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:24

Soms vind je klein gebleven paarden die in de E-maat blijven hangen. Dan heb je gewoon de galop en vermogen van een paard maar een paar centimeter minder hoogte. Ik zou in die richting zoeken.
Braaf en toch fijn springen is prima haalbaar. Sterker nog, een betrouwbaar dier om mee te crossen heeft juist een stabiel karakter nodig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:25

Ik zou voor een leuk paard voor jezelf gaan kijken.

Je dochter heeft al een pony waarop ze kan rijden. Ja, daar zal ze waarschijnlijk uitgroeien. Als dat het geval is, is de tijd daar om voor haar een nieuw paard/pony te kopen, of niet. Misschien heeft ze dan wel andere interesses en/of kan ze toch op jouw paard rijden. Ook de 28-jarige shet heeft (helaas) niet het eeuwige leven. Als die er niet meer is en de pony waar je dochter uitgegroeid is wordt verkocht, is er ruimte voor 2 rijpaarden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:25

Kind heeft al twee paarden, dus je mag best ook een beetje aan jezelf gaan denken. Dus als ze persé een ander paard wil, gaat er eerst eentje weg.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:25

Shaggy09 schreef:
Marus schreef:

Even een foto voor idee

Paard 1.65

Vind dit toch wel uit verhouding, en als ze nou alleen wat dressuurmatig reed, maar met springen/crossen zou ik dit geen prettige combinatie vinden.

Precies en dan is dit een luxe gebouwd type van 1.65. Smaller moest ze voor mij zeker niet.
Ben helaas de fotos kwijt ivm crash telefoon anders konden jullie het zien

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:28

Marus

Waarom stel je je vraag eigenlijk :D je bent de hele tijd aan het
verdedigen waarom toch iets voor dochter.
En dat dochter op paard kan.......