Dillema: verkopen of niet verkopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Dillema: verkopen of niet verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:51

Een jong paard dat zoveel in een box heeft gestaan lijkt me minder goed te hanteren dan een dier dat gewoon vrije uitloop in de groep heeft gehad....

Ik zie dit meer als het resultaat van een dier verkeerd houden in combinatie met een gevoelig karakter....
Maar goed, dat blijft lastig inschatten op afstand.

Dikke kans dat hij met zijn karakter bij een HH regelmatig een dreun heeft gehad waardoor hij alleen maar ‘moeilijker’ is geworden

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 10:55

@ janderegelaa ik vind je nogal vervelend en schadelijk bezig. Je verdraait alles. Hij heeft op een training stal gestaan. Niet IN training gestaan.
Je weet niks over dit paard behalve wat je zelf verdraait en schrijft hem voor heel bokt af. Wil je gewoon lezen of anders hier weg gaan? Thanks. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:04

Janderegelaar adviseerde onlangs nog iemand haar paard te laten inslapen.
Bleek echter prima opgelapt te kunnen worden. ;-)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:08

Ik begrijp Jans reactie. Ik moet zeggen, dat ik deze gedachte ook had. Als een paard op een trainingsstal staat, ga ik er vanuit dat hij getraind wordt. Dat je dan na 2 maanden nog geen deken op kan leggen en hem normaal kan aanraken, baarde mij ook zorgen. Je bent niet helemaal volledig geweest in je informatieverstrekking, dus dan worden er conclusies getrokken die misschien niet helemaal terecht zijn.

Ontopic: goed dat je hem te koop hebt gezet. Bij de trainingsstal was geen optie? Als blijkt dat hij toch redelijk makkelijk nieuwe dingen aanleert, krijg je hem waarschijnlijk makkelijker en beter verkocht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:11

Ik zeg ook zeker verkopen. Jouw eigen gevoel hierbij is het belangrijkst. Als je een onderbuik gevoel houdt, dan is dit niet het paard voor jou. Maakt niet uit of hij braaf is of niet.

Ik snap ergens wel wat Janderegelaa zegt. Misschien wat hard gesteld, maar ik las het ook alsof hij eerst in training had gestaan en dan wordt de situatie wel anders. Dat valt dus mee. Wij hebben hier paarden gehad die alleen zwaar verdoofd in handen waren geweest in de opfok, omdat ze je anders het licht uit de ogen sloegen. Hoe moeilijk het begin ook was, met een paar weken waren ze onherkenbaar veranderd. En dan ben ik maar een hobbyruiter, geen handige paardenvrouw met ultiem gevoel. Ik heb er een gehad die heel ril bleef en ik vond hem te slecht reageren op harnachement om zadelmak te maken (ik ben geen cowboy, dus ik ga er alleen op als ik denk dat paard er helemaal klaar voor is). Het werd wel iets beter, maar ik kon niets bevestigen. Hij bleef bang. Vervolgens is hij helemaal binnenstebuiten gekeerd door de eigenaren. De dierenartsen vonden een oude fractuur ergens in zijn achterhand. Ik weet niet meer of dit in het bekken was of ergens anders, maar het was een moeilijke plek om goed op de foto te krijgen en het was niet gezien in de keuringen die voorafgaand waren uitgevoerd. Hij liep goed, maar had echt pijn en er viel niets aan te doen, dus hij is ingeslapen. Vandaar dat ik ook wat huiverig ben als je niet meteen een flinke verbetering merkt bij het paard. Gelukkig is het meestal 'gewoon' onzekerheid, geen fysiek probleem, en krijg je de paarden binnen enkele maanden heel fijn. Dat zou ik lekker aan een ander overlaten.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 10-02-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 11:11

Tessebes schreef:
Ik begrijp Jans reactie. Ik moet zeggen, dat ik deze gedachte ook had. Als een paard op een trainingsstal staat, ga ik er vanuit dat hij getraind wordt. Dat je dan na 2 maanden nog geen deken op kan leggen en hem normaal kan aanraken, baarde mij ook zorgen. Je bent niet helemaal volledig geweest in je informatieverstrekking, dus dan worden er conclusies getrokken die misschien niet helemaal terecht zijn.

Ontopic: goed dat je hem te koop hebt gezet. Bij de trainingsstal was geen optie? Als blijkt dat hij toch redelijk makkelijk nieuwe dingen aanleert, krijg je hem waarschijnlijk makkelijker en beter verkocht.

Nee zei hebben daar de markt niet voor. Het is een western stal. Mijn pony is western beleerd. Dit is geen western paard en dat zijn dus ook niet de mensen die ernaar opzoek zijn. Ik zou ze daar natuurlijk wel het grondwerk kunnen laten doen maar zoals ik al heb gezegd heb ik er nu even niet de middelen voor om hem daar neer te zetten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:12

Achaiah schreef:
@ janderegelaa ik vind je nogal vervelend en schadelijk bezig. Je verdraait alles. Hij heeft op een training stal gestaan. Niet IN training gestaan.
Je weet niks over dit paard behalve wat je zelf verdraait en schrijft hem voor heel bokt af. Wil je gewoon lezen of anders hier weg gaan? Thanks. :)

Ja ik vind ook dat hij alles behoorlijk uit zijn context trekt. En daarbij, zonder bij het paard aanwezig te zijn geweest kun je toch nooit een oordeel vellen?

Ik heb eind vorig jaar met heel veel pijn mijn paard die ik al 6 jaar had verkocht. Alles eerlijk vermeld, zelfs dingen die er absoluut niet toe deden, maar ik wilde dat de nieuwe eigenaar alles van hem wist (en dan ook echt alles!) Ik verkoop eigenlijk nooit mijn eigen paarden, alles van mij zelf wordt oud bij mij, maar we paste gewoon niet meer bij elkaar. Daardoor maakte ik sommige dingen ook groter dan ze waren. Ik wilde gewoon nooit dat hij ergens terecht kwam bij iemand die hem niet volledig kon accepteren zoals hij was. Ik weet zeker dat iedere andere verkoper er nog niet een kwart bij had verteld van wat ik heb gedaan.

Janderegelaa: Jammer dat je hier in het topic komt schoppen tegen een paard wat je nog nooit in real life gezien hebt, en het zo ongeveer als staatslevensgevaarlijk neer zet.....Terwijl ik alleen maar een eigenaresse hoor die het beste wil voor haar dier en ook gewoon het eerlijk vertelt. Wat moet ze dan met hem: omdat hij jong is en nog niet zo veel kent en misschien sensibel is maar naar de slager brengen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:20

@Lorette; zo'n paard heb ik ook gehad. Bleef ril en onbetrouwbaar, terwijl hij aan de andere kant zeer leergierig en zachtaardig was. Bleek een gedeeltelijk afgescheurde sesamband te hebben. Geen leuke dingen... Maar goed, daar gaan we met dit paard maar niet van uit! Succes met de verkoop TS!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:21

@Ts: Ik zou verzoeken dit topic te laten sluiten, dat is bij uitzondering volgens mij mogelijk. Een potentiele koper kan hier alles lezen en krijgt een fair beeld. Ik zie niet zo goed wat een verdere discussie nog kan toevoegen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 11:24

Ik heb helemaal niks te verbergen. Wie wil mag het paard binnenstebuiten keren, al willen ze hem 4 keer röntgen laten keuren tot zijn grote teen aan toe mag het van mij ook. Hij is hartstikke gezond en heeft nog nooit een pas kreupel gelopen. Hij is gewoon onzeker, groen en sensibel. Niet ervan maken wat je ervan maken wil. Beest is absoluut niet staatsgevaarlijk, onhandelbaar of iets in die trant. En ik ga ervanuit dat een enthousiaste potentiële koper die dit verhaal leest daar ook niet vanuit gaat. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:30

Dit verhaal zou mij vroeger als jonge ruiter zeker niet afgeschrikt hebben. Integendeel zelfs.
Ik reed toen het liefste de "rillerige" paarden, daar kon ik het beste mee uit de voeten.
Heerlijk, die paarden verstaan een half woord, letterlijk en figuurlijk.

Nu als oude niet meer gezonde muts niet, nu heb ik liever het tegenover gestelde (al is dat met mijn merrie ook weer niet gelukt :+ )

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:35

Zoals ik in pb al zei, als ik mijn jonkie toch niet al had.... Ik houd zelf juist van de sensibele dieren. Denk dat we ze beter hadden kunnen omruilen, die van mij is zo nuchter als wat :+

Overigens denk ik ook dat het prima doorbroken kan worden door rustig en consequent met hem aan de slag te gaan. Hij doet verder niks gevaarlijk zo te lezen en is enkel zo groen als gras en rillerig. Ik zou er niet voor terugdeinzen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:35

Alleen de TS kent het paard. Wat wij hier allemaal zeggen is gewoon een mening over de situatie die we geven aan de hand van beperkte informatie (waardoor de verwarring over het al dan niet in training staan ontstond). Ik kan me niet voorstellen dat een potentiële koper er meteen op afhaakt. Het is juist fijn om aan de hand van een uitgebreid verhaal een afweging te kunnen maken. Zelf kocht ik per ongeluk een paard dat geslacht had moeten zijn bij een handelaar. Paar jaar plezier van gehad en redelijk kunnen achterhalen wat er was gebeurd. Ik had haar zonder verhaal kunnen verkopen, maar omdat ik de juiste persoon voor haar zocht, had ik alle gekkigheid opgeschreven. Volgens mij heeft Achaiah het beste voor met de ruin en wil ze ook een goede match maken áls ze besluit te verkopen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 11:40

Hij hoeft niet morgen weg te zijn. En ik selecteer goed. Ik denk dat ik ook gauw genoeg kan zien of kijkers wel of niet bij hem passen, aan de manier hoe hij op ze reageert en andersom. Zie ik het niet zitten dan gaat hij gewoon niet mee, dan vreet ie nog maar een baal hooi op, dat maakt ook niet zoveel uit :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:47

Ninx schreef:
Janderegelaar adviseerde onlangs nog iemand haar paard te laten inslapen.
Bleek echter prima opgelapt te kunnen worden. ;-)

Wat janderegelaa constateerde als eerste in dat topic nadat hij de foto's aan zijn eigen DA had laten zien en ook netjes gemeld heeft. Wel het volledige verhaal vertellen graag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:54

_Lorette_ schreef:
Ik zeg ook zeker verkopen. Jouw eigen gevoel hierbij is het belangrijkst. Als je een onderbuik gevoel houdt, dan is dit niet het paard voor jou. Maakt niet uit of hij braaf is of niet.

Ik snap ergens wel wat Janderegelaa zegt. Misschien wat hard gesteld, maar ik las het ook alsof hij eerst in training had gestaan en dan wordt de situatie wel anders. Dat valt dus mee. Wij hebben hier paarden gehad die alleen zwaar verdoofd in handen waren geweest in de opfok, omdat ze je anders het licht uit de ogen sloegen. Hoe moeilijk het begin ook was, met een paar weken waren ze onherkenbaar veranderd. En dan ben ik maar een hobbyruiter, geen handige paardenvrouw met ultiem gevoel. Ik heb er een gehad die heel ril bleef en ik vond hem te slecht reageren op harnachement om zadelmak te maken (ik ben geen cowboy, dus ik ga er alleen op als ik denk dat paard er helemaal klaar voor is). Het werd wel iets beter, maar ik kon niets bevestigen. Hij bleef bang. Vervolgens is hij helemaal binnenstebuiten gekeerd door de eigenaren. De dierenartsen vonden een oude fractuur ergens in zijn achterhand. Ik weet niet meer of dit in het bekken was of ergens anders, maar het was een moeilijke plek om goed op de foto te krijgen en het was niet gezien in de keuringen die voorafgaand waren uitgevoerd. Hij liep goed, maar had echt pijn en er viel niets aan te doen, dus hij is ingeslapen. Vandaar dat ik ook wat huiverig ben als je niet meteen een flinke verbetering merkt bij het paard. Gelukkig is het meestal 'gewoon' onzekerheid, geen fysiek probleem, en krijg je de paarden binnen enkele maanden heel fijn. Dat zou ik lekker aan een ander overlaten.

Daarom zeg ik ook; laat hem eens nakijken door een goede osteopaat. Foto's alleen vertellen niet het hele verhaal.

Ik heb elk jaar jonkies uit de opfok, ook wel waarbij ik denk "waar beginnen we aan" en die zijn ze binnen 1-2 weken hartstikke braaf dus ik vind het best een raar verhaal. En ook ik heb de verhalen gehoord van de karakters die sommige Mc Jonas nakomelingen hebben maar dat heb ik niet uit eerste hand dus dat kan ik niet beoordelen. Het past alleen wel in het beeld. Maar zal me er verder niet meer mee bemoeien.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 12:59

Ja Jan, maar jij kijkt naar dit verhaal vanuit jezelf. Je bent zo aan je profiel te zien een hele ervaren paardenman die dat gewoon gewend is die jonkies, en er goed mee om kan gaan/goed door kan pakken en weet wat je aan het doen bent. Als jij Vigor in handen zou hebben zou je hem waarschijnlijk binnen 2 maanden inderdaad kuikenmak hebben.

Maar ik ben niet jij, ik ben gewoon niet geschikt voor zo’n groen paard. Dus bekijk het vanuit het oogpunt van een recreatie ruiter. Ik heb eerder een jong paard gehad van 4, maar dat was een draver. Die had de hele wereld tot China en terug al gezien voor hij omgeschoold werd tot rijpaard. Niet te vergelijken. Ik had gewoon niet zo’n jong dier moeten kopen. Betekent echt niet dat hij niet trainbaar is hoor. Of onhandelbaar, of pijn heeft. Hij is nagekeken. Hij is helemaal gezond.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:04

Als ik de adv lees en ik lees sensibel dan heb ik daar ook een andere voorstelling van als de situatie met dit paard. Ik weet dat het vaak zo gaat in adv maar zou het zelf niet zo willen plaatsen. Zelf ook ooit eens een paard met een ander probleem verkocht met het probleem overduidelijk en niet in bedekte termen in de adv. Dan krijg je weinig belangstelling, de enige met belangstelling heeft hem ook gekocht. En konden er ook goed mee overweg. Er was geen twijfel mogelijk over het gedrag en de wil om dat ook in de adv naar voren te laten komen. We hadden iedereen als getuige dat het eerlijke verhaal al in de adv stond.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:06

Achaiah schreef:
Ja Jan, maar jij kijkt naar dit verhaal vanuit jezelf. Je bent zo aan je profiel te zien een hele ervaren paardenman die dat gewoon gewend is die jonkies, en er goed mee om kan gaan/goed door kan pakken en weet wat je aan het doen bent. Als jij Vigor in handen zou hebben zou je hem waarschijnlijk binnen 2 maanden inderdaad kuikenmak hebben.

Maar ik ben niet jij, ik ben gewoon niet geschikt voor zo’n groen paard. Dus bekijk het vanuit het oogpunt van een recreatie ruiter. Ik heb eerder een jong paard gehad van 4, maar dat was een draver. Die had de hele wereld tot China en terug al gezien voor hij omgeschoold werd tot rijpaard. Niet te vergelijken. Ik had gewoon niet zo’n jong dier moeten kopen. Betekent echt niet dat hij niet trainbaar is hoor. Of onhandelbaar, of pijn heeft. Hij is nagekeken. Hij is helemaal gezond.

Is het gekeurd al? Klinisch en rontgen? Dat staat niet bij de adv. Zou ik er ook wel bij zetten dan.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 13:08

Ik had een hele lange advertentie, maar die heb ik ingekort, omdat ik ook niet de nadruk wil leggen op al zijn problemen bij voorbaat al.
Plus, ik verkoop geen gevaarlijk paard. Dat is hier een geheel eigen leven gaan leiden.

Jemig, niks kan ook meer goed _O- wie reageert krijgt gewoon het hele verhaal. Ik vraag goed door en als ze dan nog willen komen kijken kijk ik hoe ze met hem omgaan. Ze komen er echt gauw genoeg achter hoor zodra ze hier zijn. Of denk je dat hij dan ineens magisch zich perfect gedraagt zodra er kijkers zijn?
Laatst bijgewerkt door Achaiah op 10-02-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 13:15

Rizette schreef:
Achaiah schreef:

Is het gekeurd al? Klinisch en rontgen? Dat staat niet bij de adv. Zou ik er ook wel bij zetten dan.

Hij is klinisch gekeurd. Niet rontgen. Ostheopaat heeft hem nagekeken, ging ook nog best redelijk goed. Als je met 2 man met hem bezig bent gaat het ook een stuk makkelijker dan in je eentje. En dat is ook deel van het probleem. Ik ben altijd alleen met de paarden.
Overkeuren mag ook gewoon. Het is ook geen pijn. Tenminste zo ziet het er niet uit. Het is angst. Maar volgens mij kan ik dat nog wel 35 keer zeggen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:49

DuoPenotti schreef:
Daarom. En jij weet dan even niet wat te doen en daardoor doorbreek je het ook niet.
Is niet als kritiek bedoeld. Alleen maar goed dat je het erkend.
Dan komt hij bij iemand die zonder nadenken intuïtief goed reageert en het gedrag is na een paar weken compleet anders.

Ik ben het daar niet mee eens. Een paard met een sterk en heel ril karakter zal dat gedrag bij anderen ook laten zien (zoals op die trainings-stal). Die zijn karakter verandert niet meer. De scherpe kantjes gaan er waarschijnlijk met de tijd wel afslijten, maar dat zal tijd en kunde nodig hebben.

Ik lees hier meerdere mensen die graag een rillerig paard willen kopen. Ik kwam deze helaas niet tegen toen ik ook zo een rillerig paard verkocht. Ik denk dat voor velen ril een sensibel heet paard is. Voor mij is ril een paard waar je met moeite aan kunt komen, letterlijk staat te rillen bij normale handelingen en die voor ieder bewegend grassprietje op de ren gaat. Daar staan kopers niet voor in de rij.

TS: niemand weet hoe de toekomst voor je paard er uit ziet. Met de kennis die je over hem hebt en de mening van de trainings-stal weet je al dat het voor jou niet het ideale rijpaard gaat zijn. Misschien voor iemand anders wel . Misschien ook niet, maar dan is het ook niet meer jouw probleem. Van je hart een steen maken en hopen dat hij het goed zal doen op zijn nieuwe plek. Ik zou ook niet een heel verhaal erbij doen. Een 3 jaar die een halster kent en 3 goede gangen heeft en een mooi papier, daar is wel markt voor en meer moet hij nu ook niet kunnen. In afwachting zou je grondwerk met hem kunnen doen. Ik heb best veel geleerd van mijn rille ruin die verkocht is. Voornamelijk mijn ruimte strenger bewaken en rustmomenten als beloning inlassen (tristan tucker zijn methode) hadden een goede invloed op hem. Als ik hoor hoe de jouwe in de nek sprong van degenene die hem buiten zette op die trainingsstal vermoed ik dat hij maar weinig respect heeft voor mensen. Daar kun je wel aan werken in afwachting van verkoop. Dit paard kan jou nu iets leren en jij hem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:04

betadine schreef:
Van je hart een steen maken en hopen dat hij het goed zal doen op zijn nieuwe plek.

Als ik hoor hoe de jouwe in de nek sprong van degenene die hem buiten zette op die trainingsstal vermoed ik dat hij maar weinig respect heeft voor mensen. Daar kun je wel aan werken in afwachting van verkoop. Dit paard kan jou nu iets leren en jij hem.

En dus ook voor jezelf bepalen dat iemand hem met harde hand gaat aanpakken en het paard misschien geen fijne toekomst tegemoet gaat.
Je kunt dat feit negeren, maar het gebeurt aan de lopende band. Je moet voor jezelf beslissen of je daarmee kunt leven.

Als ik inderdaad hoor hoe hij zich gedraagt dan is hij waarschijnlijk niet voldoende gesocialiseerd door andere paarden.
Geen betere opvoeders dan andere paarden. De manier van opfokken (en ook nog eens ophokken) werkt wel dit soort gedrag in de hand.

Ik zie dat dan ook meer als de schuld van mensen dan de schuld van het paard. Het systeem van opfok deugt vaak niet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:12

Ninx schreef:
betadine schreef:
Van je hart een steen maken en hopen dat hij het goed zal doen op zijn nieuwe plek.

Als ik hoor hoe de jouwe in de nek sprong van degenene die hem buiten zette op die trainingsstal vermoed ik dat hij maar weinig respect heeft voor mensen. Daar kun je wel aan werken in afwachting van verkoop. Dit paard kan jou nu iets leren en jij hem.

En dus ook voor jezelf bepalen dat iemand hem met harde hand gaat aanpakken en het paard misschien geen fijne toekomst tegemoet gaat.
Je kunt dat feit negeren, maar het gebeurt aan de lopende band. Je moet voor jezelf beslissen of je daarmee kunt leven.

Als ik inderdaad hoor hoe hij zich gedraagt dan is hij waarschijnlijk niet voldoende gesocialiseerd door andere paarden.
Geen betere opvoeders dan andere paarden. De manier van opfokken (en ook nog eens ophokken) werkt wel dit soort gedrag in de hand.

Ik zie dat dan ook meer als de schuld van mensen dan de schuld van het paard. Het systeem van opfok deugt vaak niet.

TS kan morgen ook geplet worden door het paard en hersenschade oplopen. Als het niet goed voelt moet je verkopen. Je verkoopt het paard en de verantwoordelijkheid ervoor. Je kunt toch moeilijk verantwoordelijk zijn voor een koper die het paard mishandeld. En mishandeld hij jouw ex paard niet dan vast wel een ander. Is dat dan minder erg ?
+ Je kunt nooit voorspellen hoe alles loopt. Een paardenmishandelaar gaat zich zo niet aanmelden. Zelf kinderen kunnen mishandelen. Dus hoe wil je in godsnaam weten of je paard al dan niet mishandeld gaat worden. Moet TS dan nog 25 jaar een paard onderhouden waar ze niets mee kan ? Hoe gek is dat ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:24

betadine schreef:
TS kan morgen ook geplet worden door het paard en hersenschade oplopen. Als het niet goed voelt moet je verkopen. Je verkoopt het paard en de verantwoordelijkheid ervoor. Je kunt toch moeilijk verantwoordelijk zijn voor een koper die het paard mishandeld. En mishandeld hij jouw ex paard niet dan vast wel een ander. Is dat dan minder erg ?
+ Je kunt nooit voorspellen hoe alles loopt. Een paardenmishandelaar gaat zich zo niet aanmelden. Zelf kinderen kunnen mishandelen. Dus hoe wil je in godsnaam weten of je paard al dan niet mishandeld gaat worden. Moet TS dan nog 25 jaar een paard onderhouden waar ze niets mee kan ? Hoe gek is dat ?

Nou ja, ze geeft zelf aan dat ze er eigenlijk best aardig mee uit de voeten kan in het dagelijks gebruik en haar vriend nog beter.

Een paard met een achtergrond die misschien niet vlekkeloos is verlopen in combinatie met bepaalde gevoeligheid gaat met regelmaat mensen tegen komen 'die het wel even zullen oplossen'.
Is dat bewust mishandelen? Het is gewoon hoe veel mensen dit soort dingen aanpakken, en je moet je ervan bewust zijn dat dat kan gebeuren.
Veel mensen houden zichzelf voor de gek en verkopen een lastig paard, een paard met trauma's of een paard met blessures en denken dat ie wel gelukkig zal worden.
Hoe vaak is dat niet het geval? Dan lezen we hier een verdrietig verhaal terug van een paard dat echt vreselijk terecht gekomen is en dan vinden we dat ook nog erg voor degene die hem weg deed.
Dat vind ik bijzonder.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar ik wil wel die andere kant belichten.

Als iemand een jong temperamentvol paard koopt kan diegene natuurlijk bedenken dat er lastiger episoden komen.
Je kunt dat ook zien als een leercurve en soms transformeert je dat ook als mens, dan ga je naar dat paard toe werken in plaats van een paard te dwingen jouw kant op te werken.

Ik vind het zelf vaak juist erg gek dat mensen dieren zo makkelijk weg doen (niet ts, die lijkt wel uit fijn hout gesneden te zijn). Verwachting en realiteit liggen dan niet op 1 lijn en het paard moet weg.
Leer eens zonder zoveel verwachtingen met een paard om te gaan en benadruk steeds wat er WEL is.... mensen focussen altijd op wat er NIET is.