Droom uit laten komen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:50

Tirza_2379 schreef:
Muchacho1 schreef:
Ik heb zelf een shet overgekochf, in slechte staat.

Wat heb je zelf aan bedrag bij elkaar gespaard?
Dat moet minstens 2x het aankoop bedrag zijn wik je zeker zitten. Veder, stalling van 50 euro twijfel ik, ik sta goedkoop, mijne staat dan wel binnen, maar kost mij ook 200 per maand.
50 euro stalling is wss met geen hooi/kuil en anders van niet zulke goede kwaliteit

Ik ben voor mijn Shetlander afgelopen maand 400 kwijt, 300 is voor mij standaard. Kijk of je dit echt kan betalen en je nog minstens 200 overhoud.

1 dierenarts bezoekje kost al gauw 100 euro, je wilt niet dat hij niet naar de dierenarts kan omdat jij te weinig geld hebt, en af laten hangen van je ouders is het slechtste wat je kan doen, hier leer je niks van.

Ik snap je droom heel goed! Maar kijk of het reeel is?
750 voor een paard die alleen kan grasmaaien vind ik veel. Dan nog niet eens gekeken naar hoe oud hij/zij is, of hij/zij ooit blessures heeft gehad, gevoelig is voor hoefbevangenheid etc. Dan nog de keuring ( geloof me ik raad dit zelf voor een shet aan, ik zat ook op een raze wolk met mijn aangekochte Shetlander, ook omdat hij anders naar de slacht zou gaan) maar je bespaard jezelf heel veel kosten door te keuren.

Kijk of je hef kan, of je het wilt! Wik je als je een vriend hebt elke dag moeten zeggen “ik moet nu naar me paard” wil je elke dag door het meest slechte weer erheen? Je gaat heel veel minder tijd over hebben voor je school, vrienden en later eventueel een vriend.
Ook kan je je niet even ziekmelding voor je werk, omdat je een paard moet onderhouden.

Denk er echt goed overna!
Ik zeg, je krijgt hier spijt van.

Bedankt.
Ik heb 500 euro gespaard. En ben binnenkort jarig, en ik krijg vaak aardig wat geld dus dat gaat er ook heen en zet ik opzij.
Stalling is incl ruwvoer en brokjes en slobber en schuilstal en land en paddock en mesten, ik zal 1x in de week moeten helpen met alle paarden mesten, dat zijn er 5. Het is een oude kennis van mijn moeder, vandaar vriendenprijsje. En er is zo veel meer dat ik met haar kan doen dan als grasmaaier...
Ik kan haar misschien over haar angst voor karren heen helpen en ooit mennen, zo niet lekker wandelen en conditie opbouwen. Vrijheidsdressuur, skeeleren, troetelen, en nog meer!
Ik weet het, en ik vaak als ik met vrienden afspreek is dit s avonds en dan zal ik vaak niet meer naar stal gaan. Ik weet waar ik aan toe ben en heb het uitgezocht.
Ik ga er echt geen spijt van krijgen ik heb nog nooit zo graag iets gewild. Nadat ze achter mijn rug om was verkocht heb ik een jaar lang intensief gezocht naar de nieuwe eigenaar en geen moment gedacht aan opgeven ik wilde zo graag weten hoe het met haar ging. Ik miste haar enorm. En daarbij heb ik al 4 jaar daarvoor voor haar gezorgd. En ik weet ook dat ik haar waarschijnlijk het beste ken en begrijp van iedereen want ik heb gewoon mega veel tijd met haar doorgebracht en ik ben ook bang dat anderen haar misschien niet zullen en haar dan weer verkopen en dat levert zo veel stres voor haar op...

Uit je eerste zin kan ik nu al concluderen dat dit de meest domme keuze gaat zijn, sorry voor mijn verwoording maar ik vind dit niet slim. Je moet minstens 1500 euro hebben. Het is natuurlijk een kleine kans, maar wat als je hem net hebt staan en hij krijgt meteen koliek, zo erg dat ie geopereerd moet worden, hoe ga jd dit bekostigen?

Dan hem helpen over zijn angst, ik raad je aan hem weg te brengen en oo nieuw te laten beleren, gaaf je ook veel geld kosten.

Je schrijft dat je er goed overna hebt gedacht maar zo kom je niet op mij over, hoe ga jij een potje voor dierenarts kosten opbouwen?

Ik zelf ben 18, verdien ook vrij weinig en heb het geluk dat ik een aantal grote dingen heb verkocht en een eigen bedrijfje heb. Zonder dat red je het al niet om een goed potje op te bouwen.

Veder je moet al je hobby’s laten gaan, is dat wat je wilt??

Geloof me, ik begrijp je echt geheel! Mijn ouders hadden mij ook gewaarschuwd, was even dom als jou en ik heb de mijne nog maar 3 maanden, en ik heb zeker geen spijt, maar ik merk wel dat het al veel vsn me vraagt, ondanks ik echt boven gemiddeld verdien etc vraagt het me financieel veel, en dan nog niet over tijd te spreken.

Beeld je in dst je examens hebt, je leert hier 9 uur per dag voor en moet ook nog minstens 1,5 uur naar je paard, dan nog je eigen ontspanning, je werkt nog in de avond 4 uurtjes, dan nog met vrienden ook willen kletsen/bellen/afspreken, het gaat je echt heel veel tijd en kosten geven. Spaar door voor een groter paard, later wik je wss toch rijden en ook een groter paard, dat kost je evenveel als een Shetlander!

Je zegt dat je niet wilt dat als ze aan een ander verkocht wordt, weer door verkocht wordt om wat voor redenen dan ook. Al na gedacht dat dat ook bij jou kan gebeuren? Je bent jong, hebt nog heen baan en maar 500 gespaard, je kan haar niet eens kopen laat staan onderhouden de eerste maand.

Ik vind het echt niet verstandig, zoek een andere verzorgpomy/paard maar koop deze alsjeblieft niet!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:57

Whupp schreef:
Mijn tip, overleg vooral goed met je ouders (en ik zag inderdaad ook al grootouders voorbij komen, ook ene goede!) en maak van tevoren een kloppend overzicht met wat er aan geld bij jou in gaat komen en wat je verwacht dat eruit gaat als ze van jou is per maand. Daarnaast ook de eventuele kosten van jouw ouders aan de pony (bijv bijspringen bij de dierenartskosten tot xx bedrag). Leg dat ze voor en vertel erbij dat je liever dat geld uitgeeft aan de pony dan aan uitgaan of dergelijks en dat je het verantwoordelijkheidsgevoel ook aankan.

Daarnaast, deze Shet is 13 en er kan verder ook niet erg veel mee. Heel eerlijk zou ik daarbij dus ook bespreken met jouw ouders waar in jouw ogen de grens ligt qua dierenartskosten. Dit maakt het voor jouw ouders ook duidelijk wat ze kunnen verwachten.

Overigens, de vraagprijs is wel echt heel erg hoog. Eigenaresse even met je ouders laten praten of iemand anders laten bieden. Succes ermee, hoop voor je dat het lukt!

Oh wow bedankt!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:58

De pony zelf betaal ik zelf. En de maandelijkse kosten zoals de stalling en hoefsmid en da etc deels. Accessoires en andere benodigdheden ook zelf.

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:03

Tirza_2379 schreef:
De pony zelf betaal ik zelf. En de maandelijkse kosten zoals de stalling en hoefsmid en da etc deels. Accessoires en andere benodigdheden ook zelf.

Maar nu de grote vraag, HOE dan?

Je hebt al niet eens het aankoop bedrag, dan je stalling, laten we er van uit gaan dat de hoefsmid moet komen, pony geënt moet worden, en ook nog gekeurd.

Accessoires zijn ook duur en koste mij, ik het begin 300 euro voor gwn standaard dingen en ehbo doos etc.

Alsjebleift, ga werken en doe dit niet

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:18

Helaas eens met de rest.. Ik weet dat ik op jouw leeftijd ook heeeeeeeeeeeeel veel gezeurd heb tegen mijn ouders. En ik wilde het ook niet zien. Maar je moet realistisch zijn, je bent nog jong en daardoor nog niet veel kunnen werken / sparen / verdienen, dus ik snap jouw spaarpot, maar die 500 kan niet voor een paard of shetlandpony. Dan zou ik er nog een nulletje achter zetten. Je wilt ook dat je het diertje naar de veearts kan doen als hij dat nodig heeft. En dat kost geld of zeg je dan tegen de veearts nee laat maar zitten want ik kan het niet betalen. Ondertussen moet je ook bezig zijn met sparen voor later. Straks je hele spaarpot leeg en dan? Je wilt straks ook je rijbewijs halen neem ik aan. Ook voor je pony zodat je voer, medicijnen of andere dingen kunt halen, omdat het bijv. te ver weg is om te fietsen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:37

Ook; het is Corona dus werken in een restaurant lijkt me geen optimale situatie.

Beter kijken of je kan bijrijden oid, of voor een ander verzorgen (dat de shet van een ander is).

Vergeet ook niet dat je straks een vervolg opleiding moet gaan doen. Dat is echt super super zwaar met paard erbij. Als je dan niet elke dag zou hoeven is het nog wel te doen (half) maar niet wanneer je ook nog elke dag moet werken op stal (is wat je nu moet gaan doen als ik het zo lees)

Welcome to life

capopjekop

Re: Droom uit laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:46

Ik denk dat het nu ook nog niet verstandig is, tenzij je ouders er voor de volle 100 procent achter staan en ze bereidt zijn te betalen als het nodig is. Maar dat blijkt nu nog niet uit je verhaal.

Ponys zijn duur, ook een shet kan ziek worden en medicatie nodig hebben. Mijn shet is bijvoorbeeld bevangen geworden en die heeft al met al toch wel een paar duizend euro enkel aan dierenarts, speciaal beslag en medicatie gekost. Dan heb ik alle standaart zaken voor de verzorging en onderhoud niet meegeteld. Dat is voor een jonge meid nog niet op te brengen. Als ik je verhaal lees dan is het onderhoud al kiele kiele. En naast de pony zul je voor andere zaken ook geld nodig hebben, want je leven bestaat hopelijk uit meer dan paarden.

Als je je ouders echt wil overtuigen zorg dan dat je alles goed op papier zet. Dus een realistisch overzicht van alle kosten en houd rekening met een potje onvoorziene (dierenarts)kosten. Maak een planning om te laten zien dat je er genoeg tijd voor hebt en dat je genoeg tijd over houdt voor school en sociale aangelegenheden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:10

Ik vind het geen negativiteit als mensen realistisch reageren op dit topic.
Want TS echt, je bent 16!!
Jou leven moet nog beginnen en ga je dan niet direct ophangen aan een eigen pony.

En ik snap jou echt.......net zoals al die "negatieve bokkers "jou snappen.
En nee, niemand wil jou droom kapotmaken.
Maar wat nu de ultieme droom lijkt kan ineens nachtmerrie veranderen.

Vaak is houden van ook loslaten......en dat is altijd moeilijk maar zeker als je zo jong bent en de pony zo veel voor je betekend.
Maar bedenk dat de pony nu ook wel eens op een heel goed plekje kan terecht komen.
Een forever 5 sterren stalletje.
Het is dan niet bij jou.......maar dat wil niet zeggen dat het voor de pony slechter is.

Jou tijd komt nog wel!!
En als het zo moet zijn ook jou eigen pony of paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:33

TS, voor dat geld kan je wel meer dan 1 Shet kopen. Met deze kan je niets, want is overal bang voor en het is geen kinderpony.

Ik heb nu een half jaar een Shet, nog niks gehad qua ziektes maar ook die kosten geld. Ze worden dan wel dik van lucht, maar ze hebben toch echt normaal voedsel nodig :+.
En je gaat op zoek naar een bijbaantje. Maar je krijgt misschien ook meer uitgaven, zoals kleding, of andere dingen.

Shetlanders kan je ook niet onbeperkt op gras zetten, kunnen geen vet hooi eten, want dan heb je een Rollander.

Mijn tip: denk er goed over na!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 22:20

Ik heb de prijs naar 500 incl alle spullen kunnen brengen en 400 zonder de spullen.
De spullen zijn een mentuig, zadel, hoofdstel en dekjes.
Die spullen ga ik waarschijnlijk niet gebruiken, dus ik zou haar kunnen kopen en de spullen kunnen verkopen. Die kan ik denk ik wel verkopen voor in totaal minimaal 200 euro, want mentuig is duur en een zadel ook redelijk. Dus dan heb ik de spullen voor 100 euro en dan heb ik denk ik wel een winst van minimaal 100 want de spullen zien er nog heeeel goed uit. En als ik een winst van van boven de 100 heb, heb ik haar voordeliger kunnen kopen.
Maar goed mijn ouders gaan er over denken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:23

Het ligt er wel heel erg aan van welk merk de spullen zijn en wat de kwaliteit is. Voor merkloosspul is 200 euro ruim ingeschat

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:26

Spullen raak je ontzettend moeilijk kwijt of voor zeer weinig geld.

Ik zou eerst eens op papier en hier in het topic zetten wat jouw inkomsten zijn en wat je uitgaven gaan zijn voor de pony. Dan kun je goed zien of je tekort gaat komen of dat je het wel red.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:26

Verkoop van 2e hands paarden spullen loopt erg slecht. Dan zou ik kiezen voor zonder te kopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:28

DuoPenotti schreef:
Verkoop van 2e hands paarden spullen loopt erg slecht. Dan zou ik kiezen voor zonder te kopen.

Mee eens. Alleen de spullen meekopen die je zelf nodig hebt voor de pony.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:43

Tirza_2379 schreef:
.
De spullen zijn een mentuig, zadel, hoofdstel en dekjes.

Volgens mij kost een goed mentuig al gauw 100,-..

Je schreef eerder dat je haar voor de kar wil herbeleren dan is een tuig wel makkelijk...

Je ideeën zijn wel leuk maar of het realistisch is is een andere vraag..

Waar is de andere shetlander gebleven? Wil je die niet kopen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:52

Goed mentuig, wat is goed?
Merkloos kan het ook zijn. En hoe is het onderhouden? Grote kans ergens neer gehangen en nooit geen vet meer gezien.
Hoofdstel koop je nieuw voor 25 euro dus dat verkoopt niet.
Zadel zal wel iets van een pinokkio zadeltje zijn. Moet je ook blij zijn als je dat kwijt raakt voor een paar tientjes. Nieuwe complete setjes zijn er voor 70 euro.

En herbeleren voor de kar, sorry maar dat is niet haalbaar voor een 16 jarige alleen. Als dat al lukt moet dat met professionele hulp.

En dat is allemaal niet erg als lekker tutten ook goed is.
Maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Maar waarom ga je niet naar de plaatselijk supermarkt nu solliciteren voor vakkenvullen. Dan laat je je ouders zien dat je echt wilt werken. Nu zijn het woorden, geen daden. (Horeca is leuk, maar niet nu.)
En dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom ze het niet zo zien zitten.

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 18:38

Het is geregeld.
Ik mag de pony overkopen en heb afspraken met mijn ouders. Ik had een rondgevraagd hoeveel interesse er is in spullen, ik had allemaal reacties van mensen die het wilden overkopen als ik het te koop zou zetten.
Ik ga 1x per week werken bij mijn tante in de afwas ik krijg dan extra loon omdat ik familie ben.
Verder betalen mijn ouders de stalling, bij de stalling zit het voer in en hooi en stro etc.
Dus de overige kosten zijn voor mij.
De pony moet ik half zelf betalen de andere helft betalen hun voor mijn verjaardag.
Ik heb dan dus aardig wat geld over en dit heb ik op een rekening voor DA en tandarts kosten gezet en een halster en touw en manenborstel, de rest hebben we nog.
Dus het kan allemaal prima! Het is gelukt:))
Bedankt voor de reacties.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:39

Gefeliciteerd!
En veel geluk en plezier met hem :j

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:42

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 18:43

Bedankt! :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:49

Gaaf dat het zo toch is gelukt!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 18:54

Wat leuk! Heel veel plezier met je nieuwe pony!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 20:12

Jaaa, bedankt allemaal! :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:13

Super dat het is gelukt, ben heel benieuwd naar een foto van je aanwinst!

Tirza_2379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 20:29

Afbeelding

Hier een oude foto van toen ik haar nog verzorgde! :)