Buffer voor je paard - hoeveel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Flo

Re: Buffer voor je paard - hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:32

Toen ik mijn paard kocht had ik wel een grote buffer. Helaas na een paar maanden koliekoperatie+paar maanden later weer koliek en een week op de kliniek. Toen was ik dus meteen 10.000€ lichter |( . Grote dingen worden hier dus niet meer gedaan, en ook peesblessures etc. met weinig mogelijkheid tot beweging en grote kans op koliek is t einde verhaal. Echter heeft paardlief een paar weken geleden een virusinfectie gehad en ook dat kostte alweer 400€. Paarden hebben kan heel duur zijn := .

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:22

Hou er rekening mee dat als je paard een ernstige blessure o.i.d. krijgt dat de mogelijkheid bestaat dat de uitgevoerde behandeling niet succesvol is. Met andere woorden: je bent een smak geld kwijt en hebt nog steeds een onbruikbaar paard (been there done that). Of mogelijk zelfs een paard waarbij het verstandiger is de keuze te maken voor euthanasie.
Hou er ook rekening mee dat het paard al enkele dagen na aanschaf de dierenarts of kliniek nodig heeft en je mogelijk niet maanden (of jaren) de tijd hebt om je buffer op te bouwen (been there done that).

Een realistische buffer kan je een beetje afschatten aan de richtlijn die veel verzekeringen aanhouden voor ziektekosten: per jaar/geval maximaal de verzekerde waarde met een maximum van 5000 euro per jaar/geval. Ofwel: is je paard verzekerd voor 3000 euro, dan vergoeden ze max. 3000 euro, is je paard verzekerd voor 10.000 euro, vergoeden ze max. 5000 euro.

Is het enkel voor ziektekosten en vind je het prima bij eventueel verlies van het paard een poosje paardloos te zijn om weer sparen voor een nieuw paard, dan adviseer ik 0,5-1x de aanschafwaarde.
Moet je buffer groot genoeg zijn om ook weer een nieuw paard te kunnen kopen, dan adviseer ik 1,5 - 2x de aanschafwaarde.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:27

Ben gestopt met paarden verzekeren toen ik uitrekende dat in 8 jaar € 6.000,- aan premie betaald had, paard werd gewoon uit de verzekering gezet op z'n 13e mits de premie verhoogd zou worden en als je DA kosten hebt valt dat vaak net buiten de verzekering, of maar deels vergoed. Het is op lange termijn goedkoper als je de premie zelf in een potje opspaart. Jammer als je pech hebt en hoge kosten maakt, maar als je mazzel hebt bouw je er zelf een potje mee op. Mijn potje is gewoon mn spaarpot, probeer daar alles wat ik maandelijks overhoud in te storten.
En het valt mij op hoe snel er een DA erbij gehaald wordt. Veel kwaaltjes kun je zelf behandelen, verkoudheden en griepjes gaan vaak vanzelf over, mits het niet te lang duurt of ernstig is natuurlijk. In verleden heel veel gedokterd met paarden die niet meer beter werden, ben er totaal op leeggelopen, maar wel veel van geleerd. Als je je management van voer, training, verzorging en materialen op orde hebt houd je je paard het langst gezond, daar bespaar ik zeker niet op. Mocht een van mn paarden iets gaan mankeren dan laat ik dat goed onderzoeken op kliniek, ga niet eerst meer allerlei -peuten af, zodat er meteen de juiste diagnose gesteld kan worden. Vanuit daar kan je dan beslissen wat, maar dure behandelingen en operaties ga ik niet meer laten doen. Bij zulke ernstige dingen wordt het paard meestal sowieso niet meer 100% goed, zou eerder dan meteen met pensioen laten gaan als mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 05-01-21 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:28

Ik had 5000 euro voor mijn merrie en dat is op gegaan. Heb er zelfs nog bij moeten leggen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:31

Wat verstandig is, verschilt natuurlijk per situatie. Kun jij met pijn en moeite 50 euro per maand sparen, dan heb je maar beter een hele flinke pot of een hele goede verzekering. Kun jij zo 5.000 in een maand missen, dan is het allemaal wat minder noodzakelijk.

Ik heb zelf momenteel zo'n 10.000 staan, maar dat is niet enkel voor spoedgeval paard. Ik heb het liefst niet dat dit onder de 3.000 komt. Mocht ik niet toekomen dan heb ik nog beleggingen waar ik redelijk snel vanaf kan en bij ons in de familie wordt ook nooit moeilijk gedaan over (grote sommen) geld lenen, zolang het maar weer redelijk snel terug komt.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:33

Ik ben dit jaar 4000 euro kwijt aan blessure en revalidatie. En ook nog is 1500 aan maagzweer diagnose en behandeling. Ook heeft ze eind van het jaar nog een hoefzweer gehad. Maar daar heb ik nog geen rekening van (da op 2de kerstdag en 1 jan :+ )

In totaal dus 5500 euro dit jaar. Daarnaast voor de maag ook op dure supplementen.

Ik heb dit jaar wel geleerd hoe belangrijk het was dat ik een goed gevuld spaarpotje had.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:49

Een verzekering wanneer je zelf geen grote buffer achter de hand hebt kan lonen, zo ben ik bij mijn eerste paard ook begonnen. En maar goed ook, mijn initiële buffer was beperkt (1000-2000 euro ergens) en weinig ruimte voor te sparen maandelijks, maar mevrouw gaf in de eerste jaren standaard pakweg 3000 euro per jaar uit aan de dierenarts door met name stomme ongelukjes }:0 8)7 %) Heel blij geweest met de verzekering toen.

Inmiddels is er wat meer financiële ruimte en zijn ze allemaal nu niet (meer) verzekerd, maar leg ik de vroegere premie plus nog wat meer per maand wel weg op de spaarrekening in plaats van die verzekering. Vanwege mijn ervaringen met mijn eerste paard heb ik voor mezelf daarbij een minimale aanwezige buffer ingesteld van 10.000 euro. Maar die is ook voor problemen met de auto etc., dat is echt mijn nood-potje. Daarnaast kan ik nog schakelen in een betalingsregeling dmv tijdelijk stopzetten van DUO terugbetaling in opperste nood. Ik wens niet wakker te moeten liggen over geldzorgen wanneer ik al genoeg wakker lig van paard-zorgen wanneer er een wat mankeert :o en ik wil ook absoluut niet moeten lenen, of erger nog: zorg moeten onthouden puur vanwege de financiën.

Wel heb ik paal en perk gesteld aan wat ik zou laten sleutelen per paard met het oog op wat reëel en eerlijk is, mijn oudje van 23 gaat bijvoorbeeld absoluut niet meer voor een koliekoperatie en ook überhaupt kliniekopname zou ik bij haar niet gauw meer doen. Voor mijn jonkie ligt dat weer anders.