Ben ik te lang voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:31

Autumnn schreef:
Ik vind je ook echt te groot. Als er echt zoveel animo voor het dier was dat je moet aanbetalen snap ik de verkoper niet. Lijkt me eerder dat de verkoper het dier niet verkocht krijgt. Goed laten keuren!!

Precies mijn gevoel! Ik vertrouw zulke praktijken niet..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:36

Omdat dit topic beter past op PP verplaats ik het.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:40

Minoes schreef:
Autumnn schreef:
Ik vind je ook echt te groot. Als er echt zoveel animo voor het dier was dat je moet aanbetalen snap ik de verkoper niet. Lijkt me eerder dat de verkoper het dier niet verkocht krijgt. Goed laten keuren!!

Precies mijn gevoel! Ik vertrouw zulke praktijken niet..

Ik denk dat het precies andersom is.
Als ik een paard te koop heb waar weinig vraag naar is en iemand vraagt om hem bijvoorbeeld tot het weekend vast te houden, dan zou ik dat wel doen zonder aanbetaling, want er zijn toch geen andere gegadigden.
Maar als er wel veel animo voor is en iemand wil hem 'reserveren', dan gaat dat dus niet zonder aanbetaling, want in de tussentijd moet ik andere klanten afhouden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:42

Ook ik vind je te lang en eigelijk ook te zwaar voor dit paardje. Met 80 kg (en dan reken ik alleen kleren en bp zonder tuig) zit je al ruim over de 15% al je dit paard op 500 kg schat. Niet echt eerlijk naar het dier toe om daar 3x per week op te rijden lijkt me.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:45

Een tip: Belangrijk is om je emotie niet te veel in de koop mee te laten gaan.

Angst aankopen, zijn meestal geen goede aankopen. Een aanbetaling doen omdat je bang bent dat het dier anders weg is, ik vind het nogal wat om iemand zo over het randje te duwen. Een degelijke verkoper had gezegd dat je er even over na moest denken, en dat het hele plaatje moet kloppen zodat je er geen spijt van krijgt. Althans, dat zou ik doen en zo is dat ook bij mij gegaan toen ik mijn paard kocht. Een verkoper die op "angst" inspeelt, daar zou ik bij voorbaat niet mee in zee gaan.
Uiteraard is het wel een feit dat ze niet verplicht is om het paard vast te houden zolang er geen aanbetaling is gedaan. Anderzijds zou ik als verkoper gaan voor een passende match en jou adviseren om verder te kijken. Wat heeft ze te verliezen als er zoveel geïnteresseerden zijn?

Dus mocht de koop niet door gaan, laat je niet gek maken door de verkopers! Zorg dat je zeker bent van je zaak. Is het paard weg, dan kom je echt wel weer een ander paard tegen waar het ook mee klikt.
En qua klik... dat komt vaak later pas. Als je niet meteen vuurwerk voelt, geen zorgen. Zorg ervoor dat je paard op een paardwaardige plek komt te staan, dat je een instructrice hebt die het welzijn van het paard belangrijk vind ( geen getrek en geprik en over grenzen heen gaan) , lekker vanaf de grond beginnen. Dan komt die band er echt wel en binnen no time ben je verliefd.

Sluit me verder aan bij de aanvulling van de andere bokkers:)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:47

Ik ga met vele mee, dat je te groot bent en dit zadel er niet fijn op ligt. Ik zou van de koop afzien, jammer dan van de aanbetaling. ( is het veel? ) als je al veel hebt aan betaalt, misschien gelijk weer verkopen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:53

Cinnepin schreef:
Ik ga met vele mee, dat je te groot bent en dit zadel er niet fijn op ligt. Ik zou van de koop afzien, jammer dan van de aanbetaling. ( is het veel? ) als je al veel hebt aan betaalt, misschien gelijk weer verkopen.

Zou niet voor de laatste optie gaan.
Wie weet hoe lang het duurt voordat het paard verkocht is, je hebt dan de stallingskosten. Inmiddels is het paard gekeurd, is ook niet gratis, zeker niet als je ook foto's laat maken. Wie zegt dat de potentiële kopers hetzelfde bieden als dat jij hebt gedaan, misschien maak je op puur de aankoop prijs 500 verlies (of meer)
En dan nog het risico dat je teveel gaat binden met het paard waardoor je het niet meer weg wil doen en dus met een paard zit waar je niet op past.

Dan maak je meer verlies dan wanneer het enkel de aanbetaling is. Normaal voor een aanbetaling is tussen de 10-20%. Ga er van uit dat er geen bizar hoge prijzen voor dit paardje worden gevraagd. (Maar dat is een aanname)

Avalanche

Re: Ben ik te lang voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:11

Oef....... mijn merrie is 1.63 en je zou er van mij absoluut niet op mogen. Niet qua lengte en niet qua gewicht, want dit gaan onherroepelijk klachten geven bij dit paard. In een zadel wat op het paard zou passen zit jij op de lepel en dus op de laatste ribben. Heel, heel slecht voor de rug.

Een zadel wat wel past voor jou ligt bij het paard over de laatste rib heen, en dus lopen we tegen hetzelfde probleem aan. En met jouw lengte heb je zeker een 18 inch nodig, 18,5 is beter nog.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:50

Wat iedereen hier zegt: te groot en te zwaar. Het lijkt mij dat dit paard echt nog wel onder de 500kg zit, gezien maat en breedte.

Neem of je verlies of accepteer dat je zusje een leuke pony heeft gevonden om te rijden, waar jij wellicht lekker mee kan grondwerken of mennen.

En leer hiervan om je nooit onder druk te laten zetten om zo'n belangrijke beslissing te maken. :(:)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:02

Sorry TS, ik vind je ook echt te lang. Ik heb een merrie van 1.59 en ben zelf 1.64. Mijn zus en vriendinnetje van 1.75 mogen er best op als ze willen, maar veel langere mensen ga ik er echt niet opzetten hoor... Dat word te lang.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:58

Hoe is dit afgelopen? :)

Frederik1517

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:53

Beugellengte moet iets langer, maar de grens voor het paard ligt meer bij het gewicht dan de lengte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:03

Ik vind je te groot en te zwaar voor de pony.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:00

Dit gaat wel passen. Paardje eerst maar eens goed voeren en trainen zodat het body gaat krijgen, mager onbespierd ding is het zo op de foto. Je beugel 2 of 3 gaatjes langer en het bit beter op maat gaat vast al een heel ander beeld geven.

Krap is het wel maar snap ook niet dat je gaat kijken bij zo'n klein paardje als je deze lengte hebt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:17

Kijken wat jouw rechten zijn als consument. Volgens mij heb je idd 2 weken bedenktijd.
Dat de verkoopster zei dat je past was voor haar geld in het laadje.
En ik vind je ook te lang.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:25

Gaat het om een sportstal las ik? Dan moet hij de aanbetaling terug geven.
Maar heel eerlijk? Zolang jij niet aankomt vind ik dit prima gaan.
Veel beter dan mening persoon op grotere paarden.
Je zit rot, zadel ligt niet lekker, pony is ook onderbespierd.
Als die lekker aankomt, je haar lekker aan het lopen hebt kan dit echt makkelijk.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 23:45

Ik ben ook benieuwd hoe het afgelopen is.

Verder, misschien lees ik er overheen: hoe oud is het paard? Stalgenootje kocht hier nog eens een paard, een ruin van 3 jaar. Tegen de tijd dat het paard 7 was, was hij nog 6 cm gegroeid en had hij ook meer body gekregen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:49

Cojin schreef:
Caira schreef:
Dit zadel past ook niet, dus niet meenemen. Het probleem is dat jij een 17,5 of zelfs 18 inch nodig hebt en ik ben bang dat dit paard niet voldoende lengte heeft in de rug om dat te kunnen doen.

het past haar wel als ik het zo gezien heb. Natuurlijk heeft de zadelmaker hier het laatste oordeel over, maar mn zusje is echt een paar koppen kleiner, dus voor haar zou het wel moeten kunnen hoop ik.

Een paar reacties hierboven geef je toe dat je nog niet lang in de paarden zit.
Hier beweer je te zien dat het zadel past.

Hoe kan je zelf niet zien dat jij wel degelijk aan de grote kant bent, maar wel zien dat een zadel past?

Tegenstrijdig hoor :)

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:18

Ik heb je begin post gezien met de foto's en ik begrijp ondertussen dat je hem/haar al heb gekocht.
Eerlijk gezegd vind ik het nog wel kunnen alleen je beugels inderdaad langer doen. Mocht je een nieuw zadel aanschaffen ga dan voor een vs zadel en geen dr zadel want dat scheelt al snel een paar cm met je beugels.

Als je voor de rest niet zwaarder word kan het prima en het is niet zo erg als je er wat met je voet onder uit steekt (je kan er alleen op wedstrijd wel iets op afgestraft worden). Ik ben zelf 1.74(64 kilo) en ik rij op een paard(wel rond geribt) van 1.60-1.62 mijn broertje rijd ook op het zelfde paard en hij is ruimschoots 1.90 maar wel heel mager hij steekt er ruimschoots op het vs zadel met zijn voet onderuit, het is misschien niet zo mooi gezicht maar ons paard ondervind er geen hinder van mijn broertje rijd ongeveer maar 1 keer per week en dan maakt hij een rustig buitenritje