20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:21

Je zegt dat je de pony al 2,5 jaar least. Ik weet niet wat het leasebedrag is, maar ik zou dat al zeker meenemen in mijn eigen budgettering. Als je al 2000-3000 euro in deze pony gestoken hebt, vind ik het best wel wat om er nog eens dat bedrag tegenaan te gooien. Een schenking of symbolisch bedrag zou ik dan realistischer vinden.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:25

Gini schreef:
Je zegt dat je de pony al 2,5 jaar least. Ik weet niet wat het leasebedrag is, maar ik zou dat al zeker meenemen in mijn eigen budgettering. Als je al 2000-3000 euro in deze pony gestoken hebt, vind ik het best wel wat om er nog eens dat bedrag tegenaan te gooien. Een schenking of symbolisch bedrag zou ik dan realistischer vinden.

Maar de eigenaar misschien wel niet. Als zij nu nog maandelijks een leuk bedrag vangt heeft ze ook nog tijd om een andere koper te zoeken, die wel wil betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:28

Dat kan, en wordt in de paardenwereld hoogst normaal gevonden. Daar moet iedere knol nog grof goud opbrengen en is de vaakst gehoorde leugen 'een goed huisje is belangrijker dan de prijs'. :D

Nynkster

Re: 20 jarige pony overnemen, hoeveel betalen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:31

Prijzen voor ponys zijn momenteel heel goed.
Denk dat je met 3000ruim genoeg moet zitten!
hopelijk iets lager voor je, en dat de eigenaar hem aan jou gunt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:32

20 jaar, niet bijzonder gepresteerd in de wedstrijden, niet geschikt voor de fok.

Verder standaarpaardje eigenlijk, met wat voors en tegens.

20 jaar.
Dat betekent dat de jaren waarin hij steeds mínder kan op rij-gebied en hij steeds méér gaat kosten er nu wel ongeveer zijn of rap aan gaan komen.

Ik zou als eigenaresse dolblij zijn dat ik zelf die kosten niet meer heb, en het paard tóch nog een prettige pensioentijd tegemoet lijkt te gaan.
En daar moet mijns inziens het bedrag dan ook op gebaseerd zijn.

3000 is veel te veel.
Bewaar dat geld maar voor de supplementen en dierenartsen en aangepast voer en dikkere dekens die hij de komende 5 jaar ongetwijfeld nodig gaat hebben...

Ik heb een oudje. Bijna 27. Je gaat gewoon echt steeds vaker tegen dingetjes aanlopen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:32

Gini schreef:
Dat kan, en wordt in de paardenwereld hoogst normaal gevonden. Daar moet iedere knol nog grof goud opbrengen en is de vaakst gehoorde leugen 'een goed huisje is belangrijker dan de prijs'. :D

Dat bedoel ik. Voor een willekeurig paard zou ik niet zoveel betalen, maar het paard waar ik al een band mee had misschien wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:35

Achterstallig onderhoud aan tanden en kiezen kan heel makkelijk heel veel geld gaan kosten. Wij hebben van de zomer een 21 jarige E pony overgenomen. Superlief dier, en heel fit voor zijn leeftijd. Wil je wel per pb doorgeven wat wij betaald hebben. Ik zou met de eigenaar in gesprek gaan. Dan weet je waar je ongeveer aan moet denken. Ik zou zelf 3000 wel echt veel te veel vinden.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 12:42

kwita schreef:
Ik denk maar dat is mijn menig....
Waarom wilt ze er nu plots vanaf, heeft ze geld nodig of is er iets aan de hand?.

Ik zou kijken naar jou toekomst plannen ... wat is jouw doel kan hij dat bereiken, en kan hij dat over pakweg 5 jaar nog. En hoe sta jij er dan financieel voor?

Want je gaf aan dat hij snel ouder word in een paar maanden is dat lichamelijk, uiterlijk of beiden?
Hij is al 20 jaar dus best op leeftijd met 5 jaar is hij oud en pensioen waardig en kun je hem dat bieden?
want een ouder paard is duur en word onbruikbaar wat ga je met hem doen dan?
ben je nog in de groei en hoe zit je met je gewicht?

En wat waren die andere plannen van haar ouders daar hij dus gestald is, gaan ze verhuizen en dus het erf verkopen?

Eerlijk ik zou er €850,- voor geven en eerst laten keuren dan zit je al aan 1000 euro de max voor Hem!

Nee, de reden dat hij in de verkoop gaat is bij mij bekend.

Ik weet wat ik hem kan bieden en dat hij tot zijn dood een goed huis krijgt bij mij. Voor die 2,5 jaar reed ik hem ook al iedere week 1x en ik weet wat er de afgelopen 5 jaar allemaal met hem is geweest. Ik kan ook net zo goed een ander paard kopen, maar het is idd stukje emotionele waarde. Ik ben al 22, groei niet meer en vrij ielig gebouwd. Ik weet ook dat ik hem niet ontgroei en niet ze zwaar ga worden.

Ik laat weten hoe het af gaat lopen. Bedankt voor de massale adviezen! ik heb nu een goed gevoel qua prijs.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:47

Ikb en benieuwd TS. Zorg er wel voor dat je hem even laat keuren. Want het zou zonde zijn als je toch tegen een hoop medische problemen aan gaat lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:50

Dat keuren zou ik dan niet perse doen bij een 20 jarige, zeker als je hem al zo lang kent.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:06

LiselotZorro schreef:
Bloemetje75 schreef:
Ik betaalde 10jaar terug 1000€ voor een 19 jarige fjordenmerrie. En voor geen 10.000 is ze te koop. Ik word iedere dag blij als ik haar zie. Ook al kunnen we nu niet meer rijden (ze is 29 en draait weg als je met zadel aan komt), aan de hand wandelen en gewoon tutten is ook fijn!

Echt absurd veel geld. 10 jaar terug kocht je daar een jonge, beleerde fjord voor. Gingen er genoeg voor nog minder van de hand.

Prima dat jij het er voor betaald hebt, maar is verder niet echt relevant.

Tuurlijk is het relevant! Want dit paard was dat waard voor mij! Ik word iedere dag blij van haar zien en voor haar zorgen.

Wat is de 20 jarige ruin voor ts waard? Na 2,5 jaar weet je echt wel of je een klik hebt, ken je de eigenaardigheden etc en zie en voel je hoe het met het paard gaat.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:17

siepenteun schreef:
kwita schreef:
Ik denk maar dat is mijn menig....
Waarom wilt ze er nu plots vanaf, heeft ze geld nodig of is er iets aan de hand?.

Ik zou kijken naar jou toekomst plannen ... wat is jouw doel kan hij dat bereiken, en kan hij dat over pakweg 5 jaar nog. En hoe sta jij er dan financieel voor?

Want je gaf aan dat hij snel ouder word in een paar maanden is dat lichamelijk, uiterlijk of beiden?
Hij is al 20 jaar dus best op leeftijd met 5 jaar is hij oud en pensioen waardig en kun je hem dat bieden?
want een ouder paard is duur en word onbruikbaar wat ga je met hem doen dan?
ben je nog in de groei en hoe zit je met je gewicht?

En wat waren die andere plannen van haar ouders daar hij dus gestald is, gaan ze verhuizen en dus het erf verkopen?

Eerlijk ik zou er €850,- voor geven en eerst laten keuren dan zit je al aan 1000 euro de max voor Hem!

Nee, de reden dat hij in de verkoop gaat is bij mij bekend.

Ik weet wat ik hem kan bieden en dat hij tot zijn dood een goed huis krijgt bij mij. Voor die 2,5 jaar reed ik hem ook al iedere week 1x en ik weet wat er de afgelopen 5 jaar allemaal met hem is geweest. Ik kan ook net zo goed een ander paard kopen, maar het is idd stukje emotionele waarde. Ik ben al 22, groei niet meer en vrij ielig gebouwd. Ik weet ook dat ik hem niet ontgroei en niet ze zwaar ga worden.

Ik laat weten hoe het af gaat lopen. Bedankt voor de massale adviezen! ik heb nu een goed gevoel qua prijs.

Ik ben heel benieuwd , dus let us know! En als je eigen gevoel er goed bij is, dan is het goed he!
Succes, we zijn benieuwd

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:22

Ik zou met de eigenaresse in gesprek gaan, zij wil duidelijk ook het liefst dat jij de pony overneemt
Jullie komen er samen vast wel uit. Succes

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:28

SusanH schreef:
Dat keuren zou ik dan niet perse doen bij een 20 jarige, zeker als je hem al zo lang kent.

Van een paard die je al 2,5 jaar rijdt weet je toch hoe zijn gezondheidstoestand is.Als dit een normaal te berijden niet-kreupel paard is ,is hij echt nog wel wat waard.Maar goed,dit is tussen ts en de eigenaren.Bij aankoop van een paard wat je helemaal niet kent is de situatie geheel anders.En velen die nu commentaar hebben baseren hun mening op een dergelijke situatie denk ik.Als ik een bijrijder zou hebben die mijn paard na 2,5 jaar gebruik zo weinig zou vertrouwen dat hij\zij een aankoopkeuring zou willen laten doen,dan zou ik toch twijfelen aan de liefde en kennis van deze persoon.Tenzij misschien een absurd bedrag gevraagd zou worden.Het beste hier geopperde idee is dus waarschijnlijk om eerst eens te vragen wat ze voor het diertje willen hebben...en dan verder zien!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:50

Wat een onzin. Ooit een paardje willen kopen, 13 jaar, super braaf echt perfect. Echter bij de buigproef stok kreupel. Eigenaren waren er kapot van. Hebben hem direct uit de verkoop gehaald, bleek forse artrose te hebben maar had dit nooit getoond. Dier hebben ze gelijk laten behandelen en is met pensioen gegaan. Heeft dus niks met vertrouwen te maken, ik zou het juist goed vinden.
Een 20 jarige in de verkoop doen omdat die niet meer in je plaatje past daar vind ik meer wat over te zeggen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:41

Gillbo schreef:
Wat een onzin. Ooit een paardje willen kopen, 13 jaar, super braaf echt perfect. Echter bij de buigproef stok kreupel. Eigenaren waren er kapot van. Hebben hem direct uit de verkoop gehaald, bleek forse artrose te hebben maar had dit nooit getoond. Dier hebben ze gelijk laten behandelen en is met pensioen gegaan. Heeft dus niks met vertrouwen te maken, ik zou het juist goed vinden.
Een 20 jarige in de verkoop doen omdat die niet meer in je plaatje past daar vind ik meer wat over te zeggen

Ja daarom dus, ik zou wel willen weten of ie nog een beetje heel is.

En ja dat ze hem verkopen ga ik niks van vinden, maar goed dat is soms een beetje het 'maatje voor het leven' syndroom. Helaas heeft niet iedereen paarden om alleen maar van te houden, maar hebben mensen ook paarden om van te leven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:00

Een klinische keuring heeft natuurlijk alleen zin als een negatieve uitkomst betekenis heeft, met andere woorden, wanneer dat betekent dat de koop niet doorgaat.
Als je een paard uit emotie wilt overnemen om hem een goede oude dag te bezorgen is dat een andere insteek als je rationeel een paard wilt kopen waar je nog X mee kan bereiken/doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:30

anjali schreef:
SusanH schreef:

Van een paard die je al 2,5 jaar rijdt weet je toch hoe zijn gezondheidstoestand is.Als dit een normaal te berijden niet-kreupel paard is ,is hij echt nog wel wat waard.Maar goed,dit is tussen ts en de eigenaren.Bij aankoop van een paard wat je helemaal niet kent is de situatie geheel anders.En velen die nu commentaar hebben baseren hun mening op een dergelijke situatie denk ik.Als ik een bijrijder zou hebben die mijn paard na 2,5 jaar gebruik zo weinig zou vertrouwen dat hij\zij een aankoopkeuring zou willen laten doen,dan zou ik toch twijfelen aan de liefde en kennis van deze persoon.Tenzij misschien een absurd bedrag gevraagd zou worden.Het beste hier geopperde idee is dus waarschijnlijk om eerst eens te vragen wat ze voor het diertje willen hebben...en dan verder zien!

Een keuring is toch juist ook handig om je prijs op te bepalen. Als de dierenarts op zaken stuit die wat gaan kosten om het beter te maken dan zou dat voor mij invloed hebben op de prijs die ik zou willen betalen.

Ik zou ook zeker laten testen op cushing gezien het sneller oud worden wat de ts eerder noemde. Wel of geen cushing scheelt al heel wat aan medicatie op jaarbasis om een voorbeeld te noemen

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:40

€3000,- is echt te veel.

Zou inderdaad niet meer dan €1000,- voor de pony neertellen.

Als ik een pony op die leeftijd had en iemand die er al zo lang goed voor zorgt dan zou ik bijna niet eens geld durven vragen. Ik ben van mening dat een goed en zeker huis dan veel beter is dan hem aan een willekeurig iemand verkopen "voor het geld" en dat het arme dier op die leeftijd nog in de handel komt.

Zo heb ikzelf eens een jongere pony verkocht. Ik had er vast meer voor kunnen krijgen, maar er was iemand die haar al kende, super met haar was en waarvan ik zeker was dat ze niks te kort zou komen aan liefde, knuffels en verzorging. Ik heb haar dan ook goedkoper verkocht omdat ik haar de pony gunde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:48

Gillbo schreef:

Maar ik neem aan dat dit paard voorheen onbekend was aan jou. Iets anders dan het geval van ts die al 2,5 jaar met het dier rijdt. Wel ben ik het eens met degene hier die het heeft over cushing. Als ze dat eenmaal hebben dan vermindert dat de financiele waarde aanzienlijk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:51

LiselotZorro schreef:
Ik zou het redelijk vinden als ze hem gratis aan je mee geven. Of max 500 inclusief alle spullen.

Precies dit!.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:15

TS weet al dat het gebit slecht is. Daar kun je ook aanzienlijke kosten van verwachten. Dus daar zou ik al mede de prijs door laten bepalen. Daar voegen eventuele andere ouderdomskwaaltjes die je zou kunnen verwachten niet veel meer aan toe imo. Als je het paard al langer kent en rijdt, dan kun je zelf ook al wel een goede inschatting maken van de gezondheid van het dier.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:20

slachtprijs zou ik zeggen wellicht nog 100 euro meer maar dan houdt t ook op.
Beestje is 20, ze mag blij zijn dat hij goed terecht komt bij jou en je dat paardje kent. Dat vind ik goud waard.
Als ik de eigenaresse was zou ik hem je schenken of verkopen voor 1 euro

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:53

Ik zou mezelf eerst afvragen of het me waard is een pony te kopen waar je waarschijnlijk met wat geluk nog een paar jaar plezier van te hebben om daarna nog minimaal hetzelfde aantal jaren nog voor te moeten zorgen (en betalen).
Als je dat geen probleem vind dan zou ik het eigenlijk schandalig vinden als verkoopster er nog iets voor wil hebben. Hooguit een paar 100 euro om een zgn. drempel op te werpen dat je er niet te lichtzinnig over denkt om een pony te kopen. Maar aan de andere kant na zo lange periode lease moet ze dat toch wel in kunnen schatten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:54

anjali schreef:
Gillbo schreef:

Maar ik neem aan dat dit paard voorheen onbekend was aan jou. Iets anders dan het geval van ts die al 2,5 jaar met het dier rijdt. Wel ben ik het eens met degene hier die het heeft over cushing. Als ze dat eenmaal hebben dan vermindert dat de financiele waarde aanzienlijk.

Ja klopt maar de eigenaren die hem al jaren hadden waren ook totaal verrast. Ik heb daarna nog langer contact met ze gehad en aangezien ze deze ruin direct op pensioen hebben gezet en allerlei maatregelen hebben genomen geloof ik dat deze verbazing oprecht was