Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:31

Jeika schreef:
Er worden meer schapen doodgebeten door honden dan door wolven, dat ziet men toch ook niet als een groot probleem? Ik hoor er bijna niemand over iig. Vroeger leefden we ook samen met de wolf, waarom nu dan niet?

Je hebt helemaal gelijk. Totdat je het aantal doodgebeten schapen gaat afzetten tegen het aantal wolven en tegen het aantal honden. Met die paar wolven die we in Nederland hebben, zien ze kans om een flink percentage van het aantal doodgebeten schapen te vertegenwoordigen. Moet je voorstellen wat er gebeurt als het aantal wolven gaat groeien...

Jeika

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:45

Dan zou afschieten natuurlijk een uitkomst bieden. De wolf kan imo best in nederland, maar gecontroleerd. Als we het houden bij deze 11 wolven die er sowieso nu zijn, zouden er circa 310 schapen per jaar gegrepen worden, ervan uitgaand dat elk jaar zo’n beetje gaat als 2020, waar ze 155 schapen in een half jaar pakten. Uitroeien/verjagen hoeft van mij dus niet. Konden ze de oostvaardersplassen maar op..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 14:48

Horseloverl schreef:
Even over de omheining. Een bekende van mij heeft pas een pilot gedaan bij een schaapskudde. Wolf heeft tegen het raster aangelopen en is er niet in gekomen. Dit zijn netten ( omdat ze elke paar dagen het omzetten) van 120 hoog, grond draad 70 cm buiten de heining en een +- op het net. Er staat 8,5 kv op wat enorm veel is ( normale paardenwei heeft 3,5/4). Stroom heeft zich tot nu toe erg bewezen hier. Heel fijn dat er voor nu een oplossing is maar ik ben bang voor de toekomst als ze echt honger krijgen. In Duitsland al verhalen gehoord dat ze stallen ingaan. Het ergste vind ik nog dat er zo makkelijk over word gedaan. Je zou toch je ogen uit je hoofd huilen als er zo iets gebeurd bij je vee.

Fijn om een positief bericht te lezen, over deze grond draad 70 cm buiten de heining, wat voor draad? ( prikkeldraad of ... en hoe hoog en met of zonder stroom).

Je vergeet Billy die na zijn strooptocht rondom Heusden, Veen naar België is getrokken en daar ook al een kalf uit de stal heeft gehaald.

Jeika, vroeger....200 jaar geleden toen er nog plaats was in Nederland is hij ook verdreven vanwege de grote problemen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 14:50

Jeika, en hoe zie je het voor je met het vermeerdere? Dan zouden ze ieder jaar moeten afschieten wat natuurlijk ook weer heel veel discussie geeft.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:52

Afschieten of steriliseren, er zijn vast genoeg mogelijkheden. Ik las in dit topic iets over chemisch steriliseren, dat zou misschien wat zijn.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 14:59

Laten we in ieder geval hopen dat er genoeg mensen wakker worden om in te zien dat de bescherming die hij nu heeft zoveel problemen gaat geven in de toekomst.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:02

Ik woon op de Veluwe, bij ons woont ergens een wolvin, ik heb wel eens een drol gevonden maar het dier zelf is een geest. Ze laat zich niet zien. Er loopt een grote schaapskudde rond, ik heb nog niet gehoord dat de wolf in de buurt is geweest.
Ik denk dat voor de biodiversiteit, het gedrag van de wilde zwijnen en edelherten het een enorme verrijking is.

Ik rij bijna altijd buiten, mijn paard staat ook dag en nacht buiten. Ik ben echt niet bang om een eenzame wolvin tegen te komen. Die gaat haar eigen gezondheid niet riskeren om mij of mijn paard aan te vallen.

De wolf is een beschermd dier, die mag je niet afschieten en ik hoop dat het zo blijft.
Dus ja ik ben blij dat de wolf een plekje in Nederland vindt.

Ik denk dat er gewoon heel veel meer kloppende informatie moet worden gegeven.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 15:14

En jij vind het niet nodig om naar omringende landen te kijken, wat er gebeurd als de aantallen toenemen?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:34

@jobamara: Ik ben lid van wat FB groepen en heb vanwege de Haflinger erg veel buitenlandse connecties die met deze problemen te maken hebben.
Zelf gaan mijn Haflingerveulens in de opfok in Duitsland (Hessen), maar de vraag is natuurlijk ook daar voor hoelang dat nog veilig kan.

Want niemand wil toch dat zijn/haar dier (al dan niet zelf gefokt) ten prooi valt aan een roofdier?

Ik zie hier ook wat opmerkingen terugkomen over honden ie schapen doodbijten.
Dat gebeurt zeker ook weleens, maar schapen overlijden eerder nog doordat honden ze opjagen en ze zich daardoor doodlopen (of in sloot belanden) en honden hebben altijd nog een eigenaar (niet altijd te achterhalen uiteraard). Het aantal incidenten met honden is daardoor zeer beperkt, maar het aantal incidenten met wolven is inmiddels echt dagelijks en zelfs dagelijks op meerdere locaties. En zolang ze beschermd zijn en er geen regulatie plaatsvind, blijven ze toch de grote angst van houders van weidedieren.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:46

justkid schreef:
Ik woon op de Veluwe, bij ons woont ergens een wolvin, ik heb wel eens een drol gevonden maar het dier zelf is een geest. Ze laat zich niet zien. Er loopt een grote schaapskudde rond, ik heb nog niet gehoord dat de wolf in de buurt is geweest.
Ik denk dat voor de biodiversiteit, het gedrag van de wilde zwijnen en edelherten het een enorme verrijking is.

Ik rij bijna altijd buiten, mijn paard staat ook dag en nacht buiten. Ik ben echt niet bang om een eenzame wolvin tegen te komen. Die gaat haar eigen gezondheid niet riskeren om mij of mijn paard aan te vallen.

De wolf is een beschermd dier, die mag je niet afschieten en ik hoop dat het zo blijft.

staat je paard alleen op de wei?

en ben je niet bang dat de wolvin straks een roedel gaat vormen en dan wel een gevaar wordt?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:49

Mirranda schreef:
@jobamara: Ik ben lid van wat FB groepen en heb vanwege de Haflinger erg veel buitenlandse connecties die met deze problemen te maken hebben.
Zelf gaan mijn Haflingerveulens in de opfok in Duitsland (Hessen), maar de vraag is natuurlijk ook daar voor hoelang dat nog veilig kan.

Want niemand wil toch dat zijn/haar dier (al dan niet zelf gefokt) ten prooi valt aan een roofdier?

Ik zie hier ook wat opmerkingen terugkomen over honden ie schapen doodbijten.
Dat gebeurt zeker ook weleens, maar schapen overlijden eerder nog doordat honden ze opjagen en ze zich daardoor doodlopen (of in sloot belanden) en honden hebben altijd nog een eigenaar (niet altijd te achterhalen uiteraard). Het aantal incidenten met honden is daardoor zeer beperkt, maar het aantal incidenten met wolven is inmiddels echt dagelijks en zelfs dagelijks op meerdere locaties. En zolang ze beschermd zijn en er geen regulatie plaatsvind, blijven ze toch de grote angst van houders van weidedieren.

Beperkt is het helaas niet, per jaar gaan er door honden tussen de 4000 en 13.000 schapen dood.
Bron: https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duurzaa ... -1.1506784

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:17

kimwilliam schreef:
justkid schreef:

staat je paard alleen op de wei?

en ben je niet bang dat de wolvin straks een roedel gaat vormen en dan wel een gevaar wordt?

Nee

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:34

Hier wel een roedel en ik ben echt wel bang voor een aanval op mijn paarden. Ook loop ik met de honden niet in het donker achter het huis. Al is het de vraag of voor wel in orde is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:52

Hier in Frankrijk zijn pure, dus 100% wolf, wel beschermd maar kruisingen niet.

De vraag is uiteraard, hoe je dat uit elkaar haalt.
Na een "incident" is het uiteraard makkelijk testen dmv DNA onderzoek. Helaas is de wolf allang verdwenen tegen de tijd dat de uitslag bekend is en kan er dus niets meer gedaan worden.

Als je een wolf gezien hebt, kun je een speciale werkgroep (jagers die bevoegd zijn om de wolf te schieten als blijkt dat het om een kruising gaat) contacten die komt kijken. Helaas mogen die dus alleen schieten als ze zeker weten dat het om een kruising gaat.
Aangezien de wolven vooral actief zijn als het donker is kunnen ze dat niet zo zien. Het protocol zegt dan dat ze met grote lampen moeten kunnen zien of het op het eerste gezicht om een pure of een kruising gaat.

Iedereen kan natuurlijk voorspellen dat die wolf niet gaat zitten wachten tot die jagers in de buurt zijn dus die is dan allang verdwenen en zijn de jagers weer eens voor niets geweest :+

Wat je hier dus steeds meer ziet zijn honden die de kuddes moeten beschermen. Deze honden beschermen beter dan een hekwerk.
Het nadeel is alleen dat ze niet alleen beschermen tegen wolven maar tegen alles wat niet bij de kudde in de buurt hoort te zijn.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 19:08

Mysa, ik betrap mezelf er ook op dat ik 's avonds laat met de laatste voerronde en rondje erf met de hond oplettend ben. Daarom ga ik toch het hele erf, wei 2 ha aanpassen, of het helpt....
Zit nog wel met de oprit, poort in mijn maag deze ligt tussen het huis en een schuur zit aan een oprit verklikker te denken of zoiets.

Palousa, bij jullie hebben ze gelukkig beruchtte Billy afgeschoten. En idd het valt niet mee om een 100% wolf te onderscheiden van een hybride. Nu is er bij jullie ook veel meer ruimte om de kudde bewakings honden in te zetten en kan me voorstellen dat het toch wel problemen geeft als er wat in de buurt komt. In welk deel van Frankrijk zit jij?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:16

@Jeika: Een stukje in een dagblad zegt me niet zoveel (wordt vaak gekleurd gebracht)
4000 schapen per jaar houd in dat er dus per dag 11 worden gedood door honden, maar 13000 schapen per jaar komt neer op 35 schapen per dag. Ik ga serieus niet geloven dat die cijfers kloppen. Nu is elk schaap dat gedood wordt door een er een teveel hoor, maar blijkbaar hebben veel mensen dan toch wel sympathie voor de wolf ondanks dat de gevolgen gelijk (en toekomstig nog veel erger) zijn _-:(

Dan is het opeens natuur en moeten we er maar mee leren leven.

En de wolf richt zijn vizier helaas niet enkel op schapen maar ook op groter vee.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 19:16

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:21

In Fr. dus regelmatig kruisingen? Waar komen die dan vandaan?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 19:31

In frankrijk was toch laatst ook door de overstromingen een hele wolvenopvang weggespoeld en een flink aantal ontsnapt.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:37

Op hetschaap.nl, het vakblad voor de schapenhouder, kom je toch echt vooral meldingen van wolven tegen en vrijwel niet van honden. Dit vakblad plaatst alle schapen gerelateerde zaken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:00

Wij zitten in de haute vienne, net iets onder het midden van Frankrijk.
Er gaan hier ook weleens verhalen en foto's rond van wolven die er geweest zouden moeten zijn, zelfs op nog geen 2km afstand. Zelf heb ik nog niets gezien.

Kruisingen komen overal vandaan, zeker uit gebieden waar geen controle is zoals delen van Rusland etc.

Bij de overstromingen in het zuiden is er idd een groep wolven ontsnapt, een deel is inmiddels weer gevangen en volgens mij zelfs naar Nederland gebracht maar voor zover ik weet lopen er nog een stuk of 5 rond.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:47

jobamara schreef:
Horseloverl schreef:
Even over de omheining. Een bekende van mij heeft pas een pilot gedaan bij een schaapskudde. Wolf heeft tegen het raster aangelopen en is er niet in gekomen. Dit zijn netten ( omdat ze elke paar dagen het omzetten) van 120 hoog, grond draad 70 cm buiten de heining en een +- op het net. Er staat 8,5 kv op wat enorm veel is ( normale paardenwei heeft 3,5/4). Stroom heeft zich tot nu toe erg bewezen hier. Heel fijn dat er voor nu een oplossing is maar ik ben bang voor de toekomst als ze echt honger krijgen. In Duitsland al verhalen gehoord dat ze stallen ingaan. Het ergste vind ik nog dat er zo makkelijk over word gedaan. Je zou toch je ogen uit je hoofd huilen als er zo iets gebeurd bij je vee.

Fijn om een positief bericht te lezen, over deze grond draad 70 cm buiten de heining, wat voor draad? ( prikkeldraad of ... en hoe hoog en met of zonder stroom).

Je vergeet Billy die na zijn strooptocht rondom Heusden, Veen naar België is getrokken en daar ook al een kalf uit de stal heeft gehaald.

Jeika, vroeger....200 jaar geleden toen er nog plaats was in Nederland is hij ook verdreven vanwege de grote problemen.

Dat durf ik niet precies te zeggen. Vgm heeft het te maken met geleiding via de grond. Wolf komt over de buitendraad die - of + heeft en dan tegen de geinig met plus en mij draad en krijgt dus een enorme knal omdat hij volledig geaard staat op dat moment. Komt hij alleen tegen het net krijgt hij die ook

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 00:29

Horselover, dat klopt zeker als hij springt heeft hij geen contact met de aarde, dus kan net als een vogel zonder stroom te krijgen de draad raken. Maar voor de bodemdraad zal een extra aarde draad niet zo belangrijk zijn denk ik. Als het je lukt vraag dat is, die draad zal vooral zijn om te voorkomen dat hij eronder door graaft. Maar ik ben dus heel benieuwd hoe laag de 1 zegt max 15 cm de ander nax 20cm, en gebruik je daar prikkeldraad voor of wat anders.

Palousa, is bij jullie genoeg ruimte natuurlijk. Maar 2 km is wel heel dichtbij... Kwam net idd een hybride tegen in de eifel die een chip had uit Belarus. Ooo nee dat meen he niet naar nederland gebracht. Of naar de nederlander Jos de Bruin in Duitsland....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:16

Hier worden ook kruisingen afgeschoten net als bij jou palousa_boy. Er wordt alleen niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven.
Er zijn oplossingen maar die kosten geld. Schapenhouders worden gecompenseerd voor de wolvenschade. Neemt niet weg dat het vreselijk is wanneer er zoveel schapen worden doodgebeten.
Ik volg op insta een schaapherder uit Canada, zij heeft behalve de collies, livestockguardiandogs volgens mij Pyrenese berghonden om de kudde te beschermen tegen beren, wolven en puma's.
Investeren in een beter schapenras dan de bollen wol op pootjes die wij hier hebben zou ook schelen.
We moeten meebewegen met de natuur. We maken als mensen al zoveel kapot.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 14:58

Omgeving Venlo, bij Kooiman schapen aangevallen. Let op in die regio.