[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:40

Liiesjjj schreef:
Sow, dat is inderdaad een heel dieet! Maar als hij het er goed op doet, prima toch. Ik ga even de dingen die jij nu geeft opzoeken en kijken of dat ook wat voor ons kan zijn.

Het is best veel inderdaad, de supplementen zijn eigenlijk meegekomen van mijn vorige paard die met artrose stond en het hiermee het beste deed. Maar ze hadden duidelijk zo'n zichtbaar effect dat ik het nu blijf voeren. En heel eerlijk? De paarden van mij en m'n moeder glanzen het meest van stal en hebben nooit hoefproblemen :o Goed voer doet een hoop...

Dat hooi in die auto :') :') :')

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:05

Wat een goed idee om haar alvast aan nieuw hooi te laten wennen. Hoe gaat het nu met je trainingen?

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 00:13

Momenteel ben ik de trainingen wat aan het afwisselen. De huidige staleigenaresse heeft aangegeven dat ze het niet meer wilt hebben dat paarden los in de bak worden gelaten. Dit vanwege het maken van kuilen als ze even een paar dolle momenten hebben. Ik denk er het mijne van, maar ga er voor de week dat ik er sta ook niet meer moeilijk over doen.

Dus voor nu ben ik aan het oefenen met leiden en longeren. Mascha is rechts wat stijf en stroef. Ze wil die kant ook niet graag op met longeren. Dus ben rustig daarmee aan het oefenen. Vandaag hebben we ook weer aan de longe gewerkt en hier een video van gemaakt. Niet veel spannends, maar vandaag voor het eerste geoefend met het van hand veranderen vanuit stap en na twee keer snapte ze het al. Ze is zo slim.

https://youtu.be/8fbGLCPHB3c


Ze staat nu dan sinds vrijdag om het nieuwe hooi en ik merk echt al veel verschil. Haar buik is niet meer zo opgeblazen, haar vacht glimt meer, er zit niet meer zo’n vies wit laagje op en ze begint weer wat brutaler en energieker te worden. Ben echt heel blij dat ik de keuze hebt gemaakt van stal te wisselen.

Morgen komt de osteopaat voor haar. Ben benieuwd wat daaruit komt.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:56

Fijn dat ze het zo goed doet op het hooi! Dat beloofd een mooie toekomst op jullie nieuwe stal :o
Ben ook benieuwd wat er uit de osteopaat komt! Kan zo waardevol zijn.

Ook je filmpje ziet er heel fijn uit, ze lijkt me echt een heel fijn paard om mee te werken :j
Maar het is natuurlijk ook nog een gigantische slungel :+ Je ziet ook duidelijk dat haar dat echt nog beperkt met het longeren, lekker plat door de bochten gaan en met haar hoofd schudden. Dat is natuurlijk ook een kwestie van tijd en kracht/balans opbouwen.
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen om haar wat meer te ondersteunen is om in de stap mee te lopen net iets achter de schouder (ook meteen een goede oefening voor ooit het sturen onder het zadel ;) ) en haar verticaal in balans brengen en haar netjes laten buiten om jouw heen. En met draf en galop zou je wat meer mee kunnen lopen om haar een grotere volte aan te bieden, hoewel er natuurlijk tijdens jouw filmpje ook iemand anders in de bak bezig was.

Verder wel echt super hoe je met haar bezig bent <3

_Mir
Berichten: 1375
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:24

Zo herkenbaar.

Ik had nooit zo'n voorkeur, maar wilde nooit een fries. Waar werd ik verliefd op... een kruising fries. :')

Mooi paard heb je hoor!
Geniet ervan

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 11:31

Ja, ze is echt nog lekker slungelig en heeft 0 balans :Y) maar ze pakt de dingen wel heel goed op. Ik wil haar voor nu ook niet forceren om in te buigen of een nette ronde te lopen, ze vindt het gewoon nog heel lastig. Natuurlijk moet die juiste buiging e.d wel komen. Ik denk dat jouw tips daar goed bij zullen helpen! Zal het de volgende keer in de training meenemen.

Waar ik vooral zo blij mee ben is dat ze weer lekker aan het klieren is. Ze was op een gegeven moment net een mak schaap. Deed alles wat ik van haar vroeg. Niet omdat ze zo goed gehoorzaam was/is, maar omdat ze zich gewoon niet lekker voelde. Gister was ze weer helemaal haar jeugdige zelf :')

Ze is echt een geweldig dier om mee te werken. Doet altijd haar best en is echt ontzettend eerlijk, met een tikkeltje brutale humor. Precies het paard wat bij mij past <3

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:36

De dingen waar je uiteindelijk blij van kan worden als eigenaar :')

En rustig aan hoor, mijn tips waren ook vooral bedoelt om zo nu en dan eens een paar rondjes mee te nemen, meer wil je inderdaad echt niet vragen van zn baby. En de rest komt vanzelf als de basis maar goed is :j

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 16:54

Komt goed, ga het gewoon rustig introduceren in de training. De komende week mag ik sowieso niks met haar doen. Links in haar nek zat het vast en rechts bij haar heupen en kont. De osteopaat heeft alles goed losgemaakt en nu moet het weer oké zijn. Dus wel even rust geven.

Ze gaf aan dat het een idee kan zijn om haar magnesium bij te voeren de komende weken. Dit voor het vooruitzicht met de verhuizing en de eerste tijd daar, dat ze wat rustiger blijft. En als ze heel erg gestrest heeft een druppel lavendel op haar neus te doen, dat moet ook kalmerend werken. Iemand van jullie ervaring hiermee? Of tip om de overgang zo fijn mogelijk voor haar te maken?

Zoiets misschien? https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ging-Emmer

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:47

Magnesium werkt fijn. Ik merkte echt wel verschil bij mijn merrie.

Ik heb je filmpje bekeken. Wat glimt ze prachtig. En het einde vind ik grappig. Ze kijkt echt zo om van "eh doe jij nou ff het hek voor me open, ja? ik wil naar stal".

Jammer dat je niet meer los mag grondwerken. Vind ik een vreemd argument, want dat zou ik met mijn paard daar niet onder het zadel kunnen rijden, want als ze schrikt maakt ze ook gaten.

Gelukkig ga je naar een nieuwe stal, hopen dat het daar beter wordt.

Fijn dat het hooi al werkt.

Wat mij opvalt, maar nogmaals ik weet dus niet wat je trainer wil en wat voor soort NH je doet, maar als je met haar loopt op het einde van het filmpje dan loopt ze met haar neus in jouw nek. Bij de 3 NH trainingen die ik gevolgd heb (Voest, Marchal en Tucker) is er afstand tussen jou en het paard gewenst. Als ze nu zou schrikken, springt ze boven op je. Daarnaast loopt ze heel dicht in jouw persoonlijke ruimte. Hoe zou het voor je zijn als zij meer afstand zou houden schuin achter jou? Als ze dan schrikt dan schiet ze langs je en is het niet gevaarlijk, daarbij leert ze op eigen benen te staan ipv op jou te leunen, bijna letterlijk.

En eh, dat Goed zoooo. LOL, ik kan het ook niet afleren en het is logisch dat mijn paard dan stil gaat staan, het lijkt zoveel op ho...

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 19:49

Helemaal mee eens.. Mascha maakt helemaal niet meer gaten dan andere paarden die gelongeerd of gereden worden.. maar goed, ik laat het er gewoon bij want ik heb geen zin om hier ook nog over in discussie te moeten gaan. Nog een paar daagjes. Scheelt dat Mascha deze week toch niks anders mag doen dan stappen omdat ze behandeld is. Komt weer goed uit.

Je hebt gelijk hoor, ik laat haar teveel in mijn ruimte komen en op mij steunen. Fijn dat je het aangeeft want ik was me er niet bewust meer van. Mijn trainer had het ook al aangegeven, maar het was weer wat verwaterd. Oeps :z

De komende dagen mag ik dus alleen met haar stappen dus dan kunnen we dat ook mooi meenemen.

En ja dat goed zo... erg hé. Elke keer als ik het zeg dan moet ik aan jou denken haha! Duurt nog wel even voordat het er helemaal uit is.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:59

Liiesjjj schreef:
Helemaal mee eens.. Mascha maakt helemaal niet meer gaten dan andere paarden die gelongeerd of gereden worden.. maar goed, ik laat het er gewoon bij want ik heb geen zin om hier ook nog over in discussie te moeten gaan. Nog een paar daagjes. Scheelt dat Mascha deze week toch niks anders mag doen dan stappen omdat ze behandeld is. Komt weer goed uit.

Je hebt gelijk hoor, ik laat haar teveel in mijn ruimte komen en op mij steunen. Fijn dat je het aangeeft want ik was me er niet bewust meer van. Mijn trainer had het ook al aangegeven, maar het was weer wat verwaterd. Oeps :z

De komende dagen mag ik dus alleen met haar stappen dus dan kunnen we dat ook mooi meenemen.

En ja dat goed zo... erg hé. Elke keer als ik het zeg dan moet ik aan jou denken haha! Duurt nog wel even voordat het er helemaal uit is.


Ah gelukkig dat ook jouw trainer op diezelfde lijn staat als veel NH-trainers. Wat moet je aan veel denken, hè? Er is zoveel uitdaging. Als het eenmaal automatisme is, dan heb je er veel profijt van.

En ja Goed ZOOOO dat je veel aan me denkt bij Goed Zooo, hahaha. Ik was ooit buiten ons terrein aan het rijden en in het land liep een van mijn pony's met ons mee. Ik kletste lekker tegen hem en moest mijn merrie enorm drijven. Ik begon haar al te verdenken van verlatingsangst, tot ik me realiseerde dat ze gewoon ontzettend goed naar me luisterde. De pony waartegen ik kletste heette Shadow...

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:36

Ze zal zich vast beter voelen na haar behandeling :)

Zelf voer ik ook standaard magnesium bij, veel Nederlandse paarden hebben daar een te kort aan. En niet alleen helpt het met de stress, maar ook helpt het met het onspannen van de spieren en het herstellen na een training (voor mensen werkt het ook nog eens goed voor de nachtrust :)) )

Over die persoonlijke ruimte, deels ben ik het eens dat een paard ruimte moet houden, maar zelf zie ik het iets genuanceerder. Ik laat het heel erg van de energie afhangen, is het paard meer gespannen of juist hyper liever op een meter afstand, maar is mijn paard helemaal zen mag hij gerust lekker dicht bij mij komen, hij weet dat hij als hij dan alsnog schrikt om mij heen moet schrikken. Natuurlijk moet ik hem ten alle tijden wel weg kunnen sturen mocht ik dat nodig vinden, maar dat is nooit een probleem. En wat is daaraan het voordeel? Ik vind dat het een extra 'diepgang' geeft aan de relatie met je paard, jij laat hem zo toe in jouw ruimte zoals jij ook in zijn ruimte mag/wilt komen.

Overigens snap ik het heel goed om in de begin fase en met sommige typen paarden ervoor te kiezen om wel die afstand te bewaren.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:51

Ik ga ook mee volgen. ik heb sinds 6 weken ook een 2,5 jarige waar ik mee aan de slag ga. Ik geef hem ook alle tijd omdat hij nu al 1.73m is. Een enorme slungel dus. Ik ben ook spelenderwijs met hem aan de slag door wat obstakel training te doen.

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:00

Leuke merrie heb je daar en je bent lekker op weg lees ik :)

Ik denk dat je aan dit topic ook wel wat kunt hebben. Er zitten daar allemaal mensen die hun paard aa get beleren zijn
[PP] Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 13:00

Ik vind het lastig hoor, om alles ‘goed’ te doen. Er wordt zoveel geschreven, zoveel meningen. Wel fijn hoor om die ook te horen, dan blijf je tenminste niet in je eigen bubbel zitten. Over de persoonlijke ruimte: ik denk dat het in het werk goed is als ze afstand houd. Als ze iets spannend vindt mag ze ook best steun komen halen, maar puur als steun en niet om zich te verschuilen. Als het uitgangspunt is: samen lopen we wel naar het enge ding, dan vind ik dat goed. Daarna is het weer op eigen benen lopen. Maar ja, hoe herken je dat verschil.. lastig :7

Bedankt Noisy voor de link! Ik ga het topic eens even doorneuzen.

Leuk dat je ook volgt Monte Cristo! Wat is uiteindelijk jouw plan met hem?

Mascha is na de behandeling trouwens echt een draak geworden, haha! Banjert overal doorheen, wil ALLES bekijken en dan niet dadelijk maar NU. Het lijkt wel alsof ze nieuwe energie heeft gekregen nu haar lijf weer lekker voelt. Lastig om dat in goede banen te leiden want ze mag nu natuurlijk nog niet echt aan het werk. Dus veel wandelen en als ze de grenzen over gaat corrigeren. Na een paar keer snapte ze gelukkig weer wat die grenzen inhielden :')

Vind het echt heerlijk om te zien hoe ze aan het opknappen is. In het begin vond ik haar ook zo verdrietig en eenzaam ogen. Zo teruggetrokken. Nou, ze begint uit haar schulp te kruipen hoor haha! Hoop wel dat de verhuizing voor haar niet te heftig is.

Een stalgenoot op de nieuwe stal houdt zich bezig met gebalanceerde dieetschema’s uitwerken, inclusief kruiden. Maandag gaat ze Mascha uitmeten en kijken wat ze nodig heeft om weer goed in balans te komen. Hopelijk helpt dat haar ook om de stres van de verhuizing beter te managen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:32

Klinkt goed van je toekomstige stalgenootje! Voeding kan zo veel betekenen voor paarden.

Misschien nu even iets minder grappig van de streken, maar betekend wel dat ze zich (fysiek) goed voelt :')

Qua visies is het soms echt heel lastig, 1000 trainers, 1000 meningen. Het belangrijkste is je eigen gevoel volgen, een fijne trainer aan de arm nemen (maar volgens mij heb je dat ook wel), goed naar je paard kijken naar wat zij nodig heeft qua steun en zo nu en dan wat inspiratie halen uit andere mensen/stromingen :o
Met de tijd zal je daar echt wel je weg in vinden, dat is ook echt deel van het elkaar leren kennen

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:32

Edit; dubbel post

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:09

Liiesjjj schreef:
Als ze iets spannend vindt mag ze ook best steun komen halen, maar puur als steun en niet om zich te verschuilen. Als het uitgangspunt is: samen lopen we wel naar het enge ding, dan vind ik dat goed. Daarna is het weer op eigen benen lopen. Maar ja, hoe herken je dat verschil.. lastig :7


Hi Lisa, ik ben het met Cera eens met zoveel trainers zoveel meningen. Bijvoorbeeld wat je hier schrijft: "Als ze iets spannend vindt mag ze ook best steun komen halen" daar ging ik dus enorm de mist mee in. Het troosten wat wij mensen doen, bij een paard dat steun komt halen, is het troosten dat een moeder doet. Er is een enorm verschil in moeder zijn en coachen. Troosten bij iets engs vonden mijn trainers het bevestigen van het enge ding. Troosten is immers een vorm van belonen. Dat heb ik zo ontzettend af moeten leren. Ik ben geen coach of leider van nature, maar wel een verzorger. Dus ik troost veel liever dan dat ik coach. Toch ben ik het met mijn trainers eens dat troosten=een vorm van belonen, en je beloont met troost haar gedrag voor het enge ding, waardoor je dat verkeerde gedrag versterkt. Dat is exact wat met mijn merrie is gebeurd en dat heeft voor heel gevaarlijke situaties en zelfs een aantal ongelukken geleid.
Troost komen zoeken mocht ik niet meer toestaan, het paard moet ik op haar eigen benen laten staan, niet op mij laten leunen (hier in overdrachtelijke zin) en ik moest juist coachen.

Hoop dat je weer wat hebt aan dit inzicht, succes weer, Mo

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:50

Ik denk dat het ook heel erg afhangt van je paard, als ik die van mij tijdens spanning dat vertrouwen niet geef denkt hij 'ik los het zelf wel op', dit uit zich dan in het lostrekken en bokken/stijgeren op de plaats (en dit is bij ons levensgevaarlijk aangezien we langs een 80Km/u weg moeten).
Terwijl als ik hem op zn moment dichter bij me hou, hem kleine opdrachten geef zoals inbuigen, hoofd laag vragen en stukjes terug en hem veel beloon als hij wel even met zn aandacht bij mij is. Voor hem ben ik dan echt een punt van steun wat ik op 1m afstand niet kan zijn.


En TS, lees deze stukjes, neem het in je op, denk na of het bij jou en je paard past en vergeet het compleet of neem het deels mee :o
Mijn intentie (en die van de rest vast ook) is absoluut niet om je in verwarring te brengen maar puur onze ervaringen te delen :j

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:38

Cera_D schreef:
Ik denk dat het ook heel erg afhangt van je paard, als ik die van mij tijdens spanning dat vertrouwen niet geef denkt hij 'ik los het zelf wel op', dit uit zich dan in het lostrekken en bokken/stijgeren op de plaats (en dit is bij ons levensgevaarlijk aangezien we langs een 80Km/u weg moeten).
Terwijl als ik hem op zn moment dichter bij me hou, hem kleine opdrachten geef zoals inbuigen, hoofd laag vragen en stukjes terug en hem veel beloon als hij wel even met zn aandacht bij mij is. Voor hem ben ik dan echt een punt van steun wat ik op 1m afstand niet kan zijn.


Hi Cera, jij beschrijft precies wat ik bedoel. Je geeft je paard op dat moment coaching. Je geeft hem opdrachten, leidt zijn aandacht af van het enge tot het bij jou is. Dat is coaching.

Wat mij bijvoorbeeld overkwam, misschien herinner je het nog, dat Callas heel in het begin dat ze bij me was met haar staart in het handvat van de poop-scoop bleef hangen en dat ze op hol sloeg met mij erop en dat de scoop in haar staart bleef hangen en iedere keer op haar hakken kwam en ze iedere keer ernaar sloeg terwijl we in razende vaart op een hek afstierden. Daar zou ze doorheen gegaan zijn ware het niet dat het hek op een talud stond en toen ze het talud op stierde nam de vaart zo af dat ik haar kon omtrekken. Ik stapte toen trillend als een rietje af en callas bleef stompzinnig iedere keer tegen de scoop meppen, ze bleef wel om me heen gelukkig en toen ik met veel rekken en moeite het uit haar staart had gehaald, duwde ze haar hoofd in mijn jas en verstopte zich daar. Dat heb ik toegelaten, ik stond zelf te janken. Ze zocht troost en steun. Ik gaf het haar. Dat is het logischte wat een mens zal doen, maar wat was het fout. Daarna is het bergafwaarts gegaan, want er werden steeds meer dingen eng en ik bleef troosten en haar bevestigen met troosten dat enge dingen inderdaad eng zijn.
Wat ik hád moeten doen met de poop-scoop, was haar niet toestaan in mij weg te kruipen, maar het coachend oplossen, door haar aandacht af te leiden, oefeningetjes te laten doen en haar op een positieve manier weer met de poop-scoop te confronteren, daar en op dat moment. Dat is coachen en dat is goed. Wat ik deed is haar bevestigen in de steun die ze zocht en haar 'belonen' door troosten, waardoor schrikken beloond werd.

Het is niet zo makkelijk uit te leggen, maar ik hoop dat ik met dit voorbeeld en jouw voorbeeld het verschil tussen steun zoeken/troosten en steun zoeken/coachen heb kunnen uitleggen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:30

Ik snap inderdaad heel goed wat je bedoelt, die lijn is natuurlijk ook heel fijn.
Vele mensen zouden wat ik doe ook zien als bemoederen terwijl het voor mijn paard heel veel steun geeft.

En dat moment van Callas herinner ik me nog heel goed, soms reageer je als mens helaas vanuit emotie. Het hebben van een paard blijft een leerschool voor het leven, maar dat maakt het ook zo speciaal

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 19:33

Een beetje verwarring is goed, dat houd je scherp.. haha. Nee maar ik weet dat jullie me niet in verwarring willen brengen maar de dingen belichten vanuit meerdere invalshoeken. En dat vind ik heel waardevol :)

Jeetje wat een gebeurtenis Monique, ik snap dat jullie daar beide goed van geschrokken zijn. Wel fijn dat je weet waar je zelf aan moet werken om jullie onderlinge band weer te versterken. Met dit voorbeeld in gedachte begin ik wat jullie bedoelen beter te begrijpen. Want wanneer is het coachen en wanneer is het troosten?

Zo pak ik het aan als Mascha iets eng vindt: We lopen samen naar het enge ding toe, ik raak het aan, tik er een paar keer op en nodig haar uit om het te gaan onderzoeken. Ik vind het niet erg als ze zich in het begin achter me verstopt maar verwacht wel van haar dat ze zelf even gaat snuffelen. Dan lopen we even een rondje en gaan weer naar het enge ding toe. Dit net zo lang tot het haar niks meer doet.

Valt dan denk ik meer onder coachen?

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:04

Liiesjjj schreef:
Een beetje verwarring is goed, dat houd je scherp.. haha. Nee maar ik weet dat jullie me niet in verwarring willen brengen maar de dingen belichten vanuit meerdere invalshoeken. En dat vind ik heel waardevol :)

Jeetje wat een gebeurtenis Monique, ik snap dat jullie daar beide goed van geschrokken zijn. Wel fijn dat je weet waar je zelf aan moet werken om jullie onderlinge band weer te versterken. Met dit voorbeeld in gedachte begin ik wat jullie bedoelen beter te begrijpen. Want wanneer is het coachen en wanneer is het troosten?

Zo pak ik het aan als Mascha iets eng vindt: We lopen samen naar het enge ding toe, ik raak het aan, tik er een paar keer op en nodig haar uit om het te gaan onderzoeken. Ik vind het niet erg als ze zich in het begin achter me verstopt maar verwacht wel van haar dat ze zelf even gaat snuffelen. Dan lopen we even een rondje en gaan weer naar het enge ding toe. Dit net zo lang tot het haar niks meer doet.

Valt dan denk ik meer onder coachen?


Hi Lisa,

Ja en die gebeurtenis heeft helaas een keten van ellende in gang gezet waar ik nu 5 jaar later nog de naweeën van heb, zowel ikzelf lichamelijk als met de relatie tussen mij en mijn paard en het rijden met haar is nu al bijna een jaar van de baan, ook door andere oorzaken als verhuizen. Maar mijn structurele troosten heeft écht veel fout gedaan.

Nu over jou. Wat je beschrijft is coachen. Dat is geen troosten. Dus dat is goed. Als ze zich achter je verstopt alleen even goed opletten wat je zelf zegt en doet. Bijv als je met een heel lieve stem zegt, 'daar hoef je niet bang voor te zijn, liefie (of whatever koosnaampje je gebruikt) Dan is het troosten, want zij begrijpt niet jou woorden, ze begrijpt wel een intonatie en die is positief. Dat kán ze (hoeft niet) gaan associëren met dat het positief is om achter jou te schuilen. Dus als je dezelfde woorden coachend zegt, denk aan aanmoedigend praten, misschien zelfs richting ietsjes streng (het is zoooo lastig het goed uit te leggen en de grenslijn is best dun wat Cera al zegt) dan ben je niet aan het troosten.

Ik moest van mijn trainer telkens bij mezelf afvragen of ik moeder-praatte of coach-praatte.

Daarom had ik ook een trainer die helemaal niet met zijn paarden praatte, omdat je veel fout kunt doen met praten, maar ja, ik klets ook altijd...

Liiesjjj

Berichten: 1187
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 15:56

Ik klets ook heel wat af :D maar in de training probeer ik het echt te houden bij goed zo, braaf, e.d. Ik ga eens letten op mijn intonatie. Nu ben ik van mezelf al niet zo van de hoge stemmetjes en de koesjoekoesjie taferelen, maar praat ik gewoon ‘normaal’ tegen Massie. Ook als ze iets spannend vind is het vaak in de trant van ja het is heel spannend, maar je kunt dit wel komop. Zoiets. Maar zo lijkt het nu in mijn hoofd te zitten, eens op letten het ook echt zo is :Y)

We zijn net verhuisd. Mascha heeft zich redelijk goed gedragen. Ze heeft alle knopen losgetrokken.. hooinet stond ze met de achterbenen op en de halstertouwen hingen los in de ijzeren hengsels. Dus, ja, ze is heel slim en grijpgraag met haar mond :') moest zo lachen toen ik het trailerdeurtje open maakte.. dat prethoofd wat ze er ook bij trok.. maar goed, we zijn verhuisd!

Afbeelding

Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:25

Fijn dat de verhuizing goed is gegaan, hopelijk kunnen jullie beide lekker snel jullie draai vinden.

En wat een figuur zeg :') Is nog geluk dat het helemaal goed gegaan is