Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:03

_Penotti schreef:
275 stalling all in zoals ik begrijp?
Hoefsmid, elke 8 weken 35, dus 17,5 per maand (alleen bekappen)
3 keer per jaar mestonderzoek 18,50 = 55,5 /12 afgerond 5 euro per maand (Bij nodige kuur hoger)
1 keer per jaar najaar ontworming 30 /12 = 2,5
1x pj tandarts 100,- = 9 (afgerond)
Enten 50,- / 12 = 5 (afgerond)
1x pj zadelcheck 100 = 9
4 x Les, 25 euro per half uur = 100
Dan kom ik al op 423 euro.

Dan heb je geen deken, geen tuig, geen dekje, ook niet als dat vervangen moet worden.
Geen snoepjes oid.
Geen enkele onvoorziene uitgave. En vast ook nog wel wat vergeten :D

Dit klopt niet persé.

Wij hebben ze aan huis dus sowieso hele andere kosten, maar wij laten bv. nooit mestonderzoek doen tenzij er ergens ernstige twijfel over is (wat nog nooit het geval was), gewoon preventief en goed ontwormen. Bij ons vallen die kosten dus al weg.
Daarnaast les ik niet elke week maar om de twee weken, bij mij is dit €30 per keer. Dat scheelt dus ook alweer €40. Dat zadels checken doe ik ook niet standaard elk jaar, alleen bij twijfel, en als ik het wel laat doen dan kost het niks (ik heb CWD zadels waarbij deze service ‘in zit’)

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kosten zijn echt voor iedereen anders. :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:36

Ik doe dat mestonderzoek ook niet, omdat onze dierenarts het niet verplicht.
Helaas doen veel dat wel. En moet je wel, kun je niet eens preventief ontwormen.
Daarnaast aan huis weet je welke paarden er zijn, hoe de wormen belasting is. Op pension zou ik dat risico niet nemen.

les kan inderdaad anders ingedeeld worden, maar voor iemand met een eerste eigen paard is wekelijks een half uurtje echt geen overdreven luxe.
Idem dito met 1 keer per jaar zadel checken. De meeste mensen weten er zelf te weinig van, dus alleen bij twijfel, kan wel eens hele dure dierenarts rekening geven.

Kijk ik bij CDW was mijn beraming zo gek nog niet
https://www.cwsaddles.nl/zadelpasservice/
Die gratis service kan ik niet vinden.

Dit lijstje vind ik echt heel basis.
Nergens luxe en onvoorzien niet eens meegeteld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:38

DaisyDarling schreef:
Als je ná aankoop van het paard en alle spullen nog een start spaarrekening van minimaal €5000 over hebt, dan red je het imo waarschijnlijk wel met €450 per maand.

Het gebruiksdoel van je paard heeft ook flink invloed. Wekelijks op wedstrijd gaan is een stuk meer kostenintensief dan recreatief rijden. Goede instructie kost makkelijk €100 per maand. Een paard met hoefijzers kost veel meer bij de smid. Zo ook als je je paard geschoren wilt hebben en met dekens in de weer gaat.

Waarom vraag je niet eens wat rond aan mensen die op de stal staan waar je naartoe wilt en hetzelfde met hun paard doen als jullie van plan zijn.

tjonge, wij hebben 4 paarden en echt geen 5000 euro op een spaarrekening hoor, wel erg overdreven.

wij hebben wel de paarden in eigen beheer, bekappen zelf (niet om de kosten gedaan, maar scheelt wel enorm in kosten). Wij betalen zelf dus het hooi en stro, dat zit bij TS al in de prijs inbegrepen. Enkel het krachtvoer niet? Aanschaf van tuig is in principe 1 malig. Veel zaken zou je tweedehands kunnen kopen. Als het zaken zijn die 1 malig (zoals aanschaf tuig, borstels, dekens etc) valt dat buiten de maandelijkse 450?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:40

_Penotti schreef:
Ik doe dat mestonderzoek ook niet, omdat onze dierenarts het niet verplicht.
Helaas doen veel dat wel. En moet je wel, kun je niet eens preventief ontwormen.
Daarnaast aan huis weet je welke paarden er zijn, hoe de wormen belasting is. Op pension zou ik dat risico niet nemen.

les kan inderdaad anders ingedeeld worden, maar voor iemand met een eerste eigen paard is wekelijks een half uurtje echt geen overdreven luxe.
Idem dito met 1 keer per jaar zadel checken. De meeste mensen weten er zelf te weinig van, dus alleen bij twijfel, kan wel eens hele dure dierenarts rekening geven.

Kijk ik bij CDW was mijn beraming zo gek nog niet
https://www.cwsaddles.nl/zadelpasservice/
Die gratis service kan ik niet vinden.

Dit lijstje vind ik echt heel basis.
Nergens luxe en onvoorzien niet eens meegeteld.

Het linkje is van CW saddles. Niet CWD :) (https://eu.cwdsellier.com/gb/)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:47

Ik heb de mazzel gehad met meerdere paarden dat ze eigenlijk buiten de vaste lasten van stalgeld-hoefsmid-jaarlijkse enting en gebitscontrole-ontworming nooit echt wat gehad hebben.
Dan kom je wel toe om je spaarpotje te laten groeien, tref je een paard welke wel medicijnen nodig heeft of andere speciale dingen zal het potje niet zo snel groeien.

Vind het goed dat jullie je er zo goed op voorbereiden en ook vooruit kijken/denken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:48

Oh ja :o?

Kijk ik onder de 1500 voor een 2e hands zadel.
Zijn er maar 4 van, 1200 het goedkoopste.
Nieuw 3700 de goedkoopste.
Dat doen al niet veel mensen.

Niet echt een tip vind ik dan.
Ja dan mag er wel een keer een goedkope fitting bij zitten :+
Al zal ik daar vast overheen kijken op de site want zie ook dat niet staan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:52

_Penotti schreef:
Oh ja :o?

Kijk ik onder de 1500 voor een 2e hands zadel.
Zijn er maar 4 van, 1200 het goedkoopste.
Nieuw 3700 de goedkoopste.
Dat doen al niet veel mensen.

Niet echt een tip vind ik dan.
Ja dan mag er wel een keer een goedkope fitting bij zitten :+
Al zal ik daar vast overheen kijken op de site want zie ook dat niet staan.

Genoeg mensen die wel willen investeren in zo een zadel.

Ik heb nog een back-up zadelmaker die ook alle ‘normale’ zadels verkoopt en daar is een check up of zadelconsult ook gewoon gratis. :j

_Penotti

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:58

Oh die mensen zullen er vast zijn, maar ook bij de mensen die nu vragen of ze rond komen van dit bedrag per maand?
Hoe groot hun potje moet zijn?

Jou zadel is al duurder dan bij veel mensen het potje voor onvoorzien :D
Dat bedoel ik niet vervelend, maar ik vind het niet realistisch.
Overigens ik ken in mijn omgeving geen mensen met zo'n zadel.
Maar zal wel soort zoekt soort zijn en dat ik ze daarom niet ken.

Ik heb door de jaren heen diverse zadelmakers gehad, die gratis komt gereden heb ik nog niet gevonden :D
Ja bij aankoop nieuw zadel en de eerste check daarna, later niet meer.

Dus om nu te doen dat ts dat ook wel even gevonden krijgt?
Maar misschien kun je buiten CDW om haar die namen even doorgeven? :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:00

_Penotti schreef:
Oh die mensen zullen er vast zijn, maar ook bij de mensen die nu vragen of ze rond komen van dit bedrag per maand?
Hoe groot hun potje moet zijn?

Jou zadel is al duurder dan bij veel mensen het potje voor onvoorzien :D
Dat bedoel ik niet vervelend, maar ik vind het niet realistisch.
Overigens ik ken in mijn omgeving geen mensen met zo'n zadel.
Maar zal wel soort zoekt soort zijn en dat ik ze daarom niet ken.

Ik heb door de jaren heen diverse zadelmakers gehad, die gratis komt gereden heb ik nog niet gevonden :D
Ja bij aankoop nieuw zadel en de eerste check daarna, later niet meer.

Dus om nu te doen dat ts dat ook wel even gevonden krijgt?
Maar misschien kun je buiten CDW om haar die namen even doorgeven? :)

Ik raadt ook niet CWD aan hè, ik zeg alleen dat niet iedereen die consult kosten maakt, dat voor iedereen maandelijkse en jaarlijkse kosten verschillen, net zoals met die lessen die niet iedereen iedere week heeft. ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:08

Ja ik begrijp wat je zegt. :j
Maar ik zeg dan als tegenhanger, je kunt een zadel checken wel laten, maar als je je eerste paard hebt, hoe verstandig is dat dan? Je ouders ook niet in de paarden zitten?
Alles kun je laten, maar met wat pech krijgt hij het zo in zijn rug dat de dierenarts kosten hoger worden dan een zadelcheck.
En dan heb ik alleen een check geteld, stel dat het opgevuld moet worden is het nog duurder, dus alsnog heel basic.

Tandarts, er zijn ook mensen die dat laten,
hoefsmid ook 1 keer per 3 maanden.
Dat er dan scheuren in de voeten zitten maakt ze niets uit.
Maar het kan ook zijn dat de smid zegt ijzertje is beter, dat heb ik niet eens geteld.

Lessen, nee niets hoeft, maar het is ts haar eerste eigen paard. Ik heb het over aan half uurtje.
Ik heb het niet over 3 keer in de week een uur.
En stel je zet dat op 1 keer per maand en het lukt allemaal niet, dan valt het behoorlijk tegen als die kosten er bij gaan komen.
Gaat het erg goed en je zet het van 1 keer per week naar om de week is dat een stuk fijner tellen.

Verzekering heb ik er ook niet bij staan, want dat heb ik niet, weet er ook geen prijs van.

Ja op alles kun je beknibbelen en zit je langer in de paarden zul je vast makkelijk zien waarop dat kan.
Maar ts begint net, ik denk dat ik echt met alle recht kan zeggen dat mijn lijstje heel basic is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:16

Ik vind een potje van 5000 euro achter de hand echt zwaar overdreven. Net alsof heel paardenhoudend NL 5K op de spaarrekening heeft voor onvoorziene kosten.

Ik vind een spaarpotje van 1500/2000 echt meer dan genoeg voor een onvoorziene DA rekening.

Verder zijn veel kosten variabel. Mijn haf heeft al jaren een enorm goed gebit, heb altijd weinig kosten bij de TA, soms alleen een korte check, soms alleen even een haakje weghalen. En dat geldt met alles. Ik heb in de eerste 10jr misschien 4x een DA bij mijn paard gehad afgezien van de jaarlijkse enting, en zelfs dan was het iets 'kleins'. Alleen de afgelopen 3jr helaas 3x een peesontsteking en daardoor in 3jr al meer kosten gemaakt dan de 10 jaar ervoor.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:54

Toen ik een paard kocht had ik ook berekend dat ik het van 500 euro per maand kon redden. Stond op een stal met buitenbak a 300 euro per maand. Uiteindelijk heb ik op jaarbasis veel meer uitgegeven (600-700 euro per maand). Dingen gaan toch anders dan je In eerste instantie kan voorzien. Ten eerste was mn paard te dun, meer ruwvoer leverde vervelende discussies me stalhouder op, dus wat doe je dan: investeren in voer wat vergelijkbaar is met ruwvoer. Dit kostte me 70 euro per maand extra. Uiteindelijk naar een andere stal gegaan (290 euro per maand) De stalhouder bedacht daar om de loopstal te vernieuwen en maakte de stal 70 euro duurder. Weggaan was geen optie want paard had t uitstekend daar. Uiteindelijk kreeg mn paard flinke rotstraal liep gevoelig daardoor en moest ie op rondom op ijzers. Smid kosten gingen van 35 euro naar 110 euro. En dan heb ik het nog niet over de onvoorziene dierenarts kosten. Maargoed een paard houden kost geld, heel veel geld. Dat wist ik toen ik eraan begon. Alleen was 500 euro per maand voor mij te optimistisch ingeschat.
Ik kan me goed voorstellen als je een wat soberder en kleiner ras hebt, de kosten lager uit zullen vallen. Als is het alleen maar omdat stalling voor pony’s vaak goedkoper is.

Nog een goede tip: probeer alles tweede hands te kopen! Ik heb op deze manier toch vaak kwalitatief goede spullen kunnen kopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:46

Ineke2 schreef:
Roos_h schreef:
Ik denk dat je het makkelijk zou moeten redden van dat geld hoor! Ik betaal 300 pm aan stalling en er gaan genoeg maanden voorbij dat het daar ook daadwerkelijk bij blijft. Er zijn een aantal (dure) spullen die je echt nodig gaat hebben, maar als je goed voor die spulletjes zorgt en verder niet veel geld uitgeeft aan 'onnodige' spullen, zou je zo moeten rondkomen. Dan hou je ook nog een prima spaarpotje over voor de onvoorziene kosten :)

Heb je dan geen les?

Ik heb ( helaas ) geen paard meer, maar had naast de stalling en hoefsmid toch maandelijks zeker 100 euro aan les kosten.

Ik kwam dus zonder dierenartskosten al aan maandelijks 400 euro zonder rare dingen.

Maar moet je les bijrekenen in een "gaan we het redden"-vraag?

Het redden betekent voor mij dat je alle basisvoorzieningen voor je paard, dus al het nodige, voor elkaar hebt zonder dat je in de knoei raakt.
Lessen, clinics, etc zijn leuk, maar zijn imo een luxe, als in, je kan prima een paard houden en zelfs rijden zonder dat lessen een "noodzaak" zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:49

Ik vind van niet. Lessen zijn noodzakelijk om je paard goed te houden in zijn lijf en als ruiter dat je correct blijft rijden en niet teveel op de automatische piloot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:53

Ineke2 schreef:
Ik vind van niet. Lessen zijn noodzakelijk om je paard goed te houden in zijn lijf en als ruiter dat je correct blijft rijden en niet teveel op de automatische piloot.

Maar rijden is ook geen must :)*

Ale, ik bedoel, een ruiter die enkel maar buiten rijdt en een beetje kennis en handigheid heeft, kan een paard prima in orde houden.

Een ruiter die die kennis of handigheid niet heeft, kan ervoor kiezen om in tijden dat lessen financieel niet lukken, om gewoon niet te rijden.
Dus imo écht geen noodzaak om lesgeld mee te tellen in basis-situatie, want dat lesgeld kan je heel simpel gaan schrappen, wat je bij bv een dierenarts, hoefsmid, etc niet kan.

Natuurlijk moet je wel rekening houden met lesgeld, maar het is geen must om door te rekenen zeg maar.

Ikzelf moet financieel ook behoorlijk opletten, basically komt het erop neer dat ik in de winter amper tot geen lessen neem (oke, in de winter rij ik toch sowieso weinig en als ik rij is het nog vaak buiten.), in de zomer heb ik minder hooikosten, dus dan heb ik ruimte om lessen of lesdagen in te plannen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:55

Ik vind les er zeker ook echt bij horen. En geen luxe.
Niet veel mensen kunnen een paard recht houden, genoeg in evenwicht rijden om hem heel te houden.
Ook niet voor een recreatieve buitenrit. Juist misschien wel niet voor die buitenrit.
Ik heb te vaak paarden met een buitenrit met weggedrukte rug, hoofd omhoog eenzijdig belast zien lopen.
En uiteindelijk gingen al die paarden kreupel.
Was dat 100% te voorkomen met les, vast niet. Maar de kans verminderen zeker wel.

En natuurlijk zal dat anders zijn als je 20 jaar lang rijd en al een hele grote basiskennis hebt van rijden, Dan kom je er vast wel met af en toe een lesje om even weer wat puntjes aan te halen.
Maar dat geldt niet voor een meisje van 16 met een eerste eigen paard. En dat is natuurlijk logisch, is dus niet als afkraken bedoeld.

Edit op de 2e post van Duhelo
Hoe groot is de kans dat een jonge ruiter een paard stil gaat zetten?
Ik als oude muts vind dat ook prima, maar niet toen ik 16 was :+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:56

Duhelo schreef:
Maar moet je les bijrekenen in een "gaan we het redden"-vraag?

Het redden betekent voor mij dat je alle basisvoorzieningen voor je paard, dus al het nodige, voor elkaar hebt zonder dat je in de knoei raakt.
Lessen, clinics, etc zijn leuk, maar zijn imo een luxe, als in, je kan prima een paard houden en zelfs rijden zonder dat lessen een "noodzaak" zijn.

Ik vind dat het wel iets is om rekening mee te houden bij je "Gaan we het redden" optelling.

Niet iedereen kan zo weg rijden met zijn/haar nieuwe paard. Geregeld moet je even aan elkaar wennen.
En geregeld is het gewoon fijn om even les te nemen en zo je paard en jezelf te helpen ontwikkelen.
Al is het eens in de zoveel tijd dat je les neemt.

Anders kun je ook zeggen dat een Fysio/ Osteopaat/ tandarts niet tot de basisvoorzieningen behoort. Vroeger gebruikte men die namelijk ook niet.

Er zijn een hoop dingen waarvan je bij voorbaat niet weet of je ze nodig hebt of niet.

Kan je paard op blote voeten lopen of moet hij ijzers.
Heeft je nieuwe paard een deken nodig, of kan hij dekenloos.
Dat zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden als je een paard koopt en eventueel geld voor opzij moet zetten.
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 06-10-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:57

Ik vind de tip om samen 500 euro per maand opzij te zetten voor een bepaalde periode, bijv een half jaar of jaar, wel een goede.

Dan weet je dat je die kosten kunt dragen en heb je gelijk een potje voor onvoorziene kosten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:32

Citaat:
Ik vind les er zeker ook echt bij horen. En geen luxe.
Niet veel mensen kunnen een paard recht houden, genoeg in evenwicht rijden om hem heel te houden.
Ook niet voor een recreatieve buitenrit. Juist misschien wel niet voor die buitenrit.
Ik heb te vaak paarden met een buitenrit met weggedrukte rug, hoofd omhoog eenzijdig belast zien lopen.
En uiteindelijk gingen al die paarden kreupel.
Was dat 100% te voorkomen met les, vast niet. Maar de kans verminderen zeker wel.

Dit dus...
Er dan nog bij rekenen dat het een eerste paard betreft en dan ook nog een IJslander = paard met extra gangen en daardoor echt ingewikkelder om correct te rijden. Want je wilt de gangen echt gescheiden houden en dat is minder simpel dan het lijkt.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:51

Als ik dit soort topics lees heb ik altijd het idee dat ik een mislukte ezel heb en geen echt paard.
€450 per maand, wat???
Als ik voor mezelf even snel reken:
Stalgeld €200
Jaarlijkse enting en ontwormingen, laten we zeggen €120 per jaar.
Tandarts en osteopaat: €200 per jaar
Hoefsmid doe ik zelf gezien paard de vorige hoefsmid bijna t licht uit de ogen heeft geslagen.
Dus met €250 kom ik al een heel eind

En natuurlijk heb je dan nog onverwachte kosten en is de aanschaf altijd meer ivm spullen.
Maar wat ik hier lees, mestonderzoek, zadel check etc?

Zo wordt paardrijden wel een elite sport ja.

Moet er wel bij zeggen dat ik geen wedstrijden rij en geluk heb dat mijn paard in 10 jaar tijd mij slechts €500 aan onverwachtse kosten heeft gekost.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:04

Mestonderzoek is verplicht op de meeste stallen, dan valt er weinig te kiezen. En de veeartsen geven geen wormenkuren af zonder mestonderzoek. Alhoewel ik er geen voorstander van ben. Ivm te vaak gehad dat wormbesmetting toch ( behoorlijk) aanwezig was ondanks dat het mestonderzoek ‘ schoon ‘ aangaf.

Een zadel moet goed liggen en een paard veranderd nogal eens qua bespiering en dergelijke dus een check up jaarlijks vind ik wel noodzakelijk ja.
Zeker een zadel met wol gevulde kussens moeten toch regelmatig even bijgevuld worden e.d. dat blijft echt niet jarenlang passend / goed hoor.

Een stal van 200 euro is echt niet realistisch in de randstad. Ja misschien voor een doe het zelf plek zonder bak of verlichting.
In de zomer is dat nog wel te doen, in de herfst en winter echt vreselijk afzien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:06

De frequentie van Lessen is voor iedereen ook weer anders. De een is een talentvollere ruiter dan de ander. Mits je geen wedstrijden rijd dus gericht traint hoef je echt niet elke week les te nemen als je enkel graag de bossen in gaat en je al kunt rijden. Neem aan je geen paard koopt en dan pas gaat leren rijden!?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:09

Als ik zie wat ik hier door de jaren heen aan bijrijders heb gehad zou ik dat zo stellig niet zeggen :+
Links trekken is links, recht trekken is rechts, 2 handen trekken is ho en zagen is aan de teugel.
Maar theoretisch rijden ze met zachte hand :j

Maar je kunt het beter meenemen in de kosten, afschalen als het fijn gaat is altijd fijner in budget dan het niet meetellen en het paard gaat bijvoorbeeld zijn eigen gang en je hebt ineens extra niet van te voren berekende kosten.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:35

Ineke2 schreef:
Mestonderzoek is verplicht op de meeste stallen, dan valt er weinig te kiezen. En de veeartsen geven geen wormenkuren af zonder mestonderzoek. Alhoewel ik er geen voorstander van ben. Ivm te vaak gehad dat wormbesmetting toch ( behoorlijk) aanwezig was ondanks dat het mestonderzoek ‘ schoon ‘ aangaf.

Een zadel moet goed liggen en een paard veranderd nogal eens qua bespiering en dergelijke dus een check up jaarlijks vind ik wel noodzakelijk ja.
Zeker een zadel met wol gevulde kussens moeten toch regelmatig even bijgevuld worden e.d. dat blijft echt niet jarenlang passend / goed hoor.

Een stal van 200 euro is echt niet realistisch in de randstad. Ja misschien voor een doe het zelf plek zonder bak of verlichting.
In de zomer is dat nog wel te doen, in de herfst en winter echt vreselijk afzien.

Er zijn inderdaad veel factoren waar het bedrag afhankelijk van is.
Ik sta full pension met bak (met verlichting ;) ), paddocks en weide, maar niet in de Randstad nee.
Mestonderzoek heb ik nog nooit van gehoord, wormenkuur wordt altijd geregeld door de staleigenaar.
Daarnaast rij ik boomloos ivm moeilijke rug van t paard, zadelpasser is toevallig 2 jaar geleden geweest voor een check maar die had vrijwel geen aanbevelingen.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:34

Ik denk dat ik voor mijn 2 mini shetlanders altijd rond de 130-200 per maand betaalde, afhankelijk of ze op pension stonden of ik zelf alles regelde. Op pension heb ik ongeveer altijd rond de 130euro betaald, als ze een keer naar de smid moesten of ontwormd moesten worden iets meer, maar dat is nog nooit boven die 200euro uitgekomen. :o

Toen ik alles zelf regelde rekende ik altijd op 200 per maand en wat ik over hield, spaarde ik op. De pony's hadden toen 2 verzorgertjes, maar gewoon op basis dat ze af en toe de wei deden mesten. Wintermaanden waren het duurst, omdat ik dan meer hooi moest bijvoeren. In de zomermaanden konden ze vaker op het gras en kregen ze dus ook minder hooi uiteindelijk. Als je alles zelf regelt komen er vaak wel grotere bedragen in een keer, maar vaak is het op den duur toch wel goedkoper...