Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:40

Ik zie niet zo het verschil tussen een wedstrijdstal en een recreatiestal.
De prijzen van de goede stallen bij ons in de buurt zijn nagenoeg gelijk.

Ik sta nu op een recreatiestal. Past mij prima. Er zijn ook een paar stadgenoten die wedstrijden rijden. Maar de meeste gaan hier het bos in.

Qua paard? Koop wat je leuk vind. Er zijn echt genoeg paarden te vinden waar je en mee op wedstrijd kan en het bos in.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:48

Wil je een allrounder ?.... Ga eens kijken naar een Groninger !

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:59

Ik denk ook dat het prima samen kan gaan. De moeder van mijn merrie (inmiddels overleden) liep Z2 in de sport en was echt bomproof op buitenrit.

Haar dochter is iets minder nuchter misschien, maar nog steeds heel prima te rijden buiten en zou het ook zeker niet slecht doen in de wedstrijdring. Ik heb zelf die ambities niet meer maar probeer haar thuis wel zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen/hebben in de dressuur.

Ik zou dus inderdaad gaan kijken voor een nuchter wedstrijdpaard :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:05

Nu, een volwassen, min of meer getalenteerde PRE met fijne bewegingen en een goeie conformatie, zelfs ongereden... Onder de 5000 euro? Dat denk ik niet dat gaat gebeuren. Je vindt er wel onder die prijs, maar vaak met mankementen (problemen met papieren, slechte conformatie,...). En dat zou ik gewoon niet aanraden.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:21

Ik had precies hetzelfde als jou TS!
Ik zocht een paard. Voor buitenritten en dressuurmatig mee te trainen. Budget rond de 5000 euro.
Ik vond dat dat genoeg is voor een hobby. Er moet ook nog een gezin onderhouden worden.

Ik heb heel veel verschillende paarden bekeken. Begonnen met wat oudere sportpaarden. Maar ja, die worden verkocht met een rede. Meestal omdat er weinig mee gedaan wordt. Ik heb de paarden aan huis. Dus het kan zijn dat ik in de winter 3 weken niet ga rijden. Wil ik dan een sportpaard?
Dus ook recreatieve richting op gegaan.
Haflinger, Fries, tinker, pre, draver. Van alles.
Maar... met mijn budget is braaf en flexibel moeilijk te vinden. Vaak al verkocht voor ik kan komen kijken. En ik koop niet zonder te gaan kijken.
Ik ben ook geen held qua rijden. Dus nuchter karakter heb ik nodig. Ik wil best lessen volgen. Maar moet ook alleen met mijn paard aan de slag kunnen.
Uiteindelijk een nuchtere 4 jarige papierloze merrie gekocht. Met veulen!
Super leuk. Ze staan nu 2 maanden hier. Het gaat allemaal super. Maar ik heb qua rijden nog niets gedaan. Volgende maand komt er een maatje bij en kan ik de merrie en het veulen momenten apart nemen.
Mocht ik qua rijden geen klik hebben dan verkoop ik haar weer.

Mijn advies, ga bij verschillende paarden kijken. Er komt vast wel iets uit. En gaandeweg kom je er achter wat je echt wilt.
Ik heb voor recreatief gekozen vanwege de tijd die in trainingen en lessen gaat zitten. De druk van moeten rijden aanders is het paard te fris heb ik niet. Ik heb gekozen voor een 'slomer' paard omdat dit beter op dit moment bij mijn leven en mij als ruiter past.
Mocht ik mij over een aantal jaar vervelen met een man paard, dan kan ik haar verkopen of nog een veulen fokken.
Mijn vriend zei ' Je moet niet het paard kopen wat je wilt. Maar het paard dat bij je past.'
En helaas, een prachtig voorwaarts elastisch sensibel sporpaard geeft me qua rijden te veel stress. Dus dit is mijn keuze geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:22

De combinatie die je wil kan zeker TS :j

Al eens gedacht om richting een eventer te kijken? Of een springpaard met het betere gangenwerk? Vaak zijn die nuchterder maar kunnen ze even goed wel fijn mee in de dressuursport. En andere disciplines :P mocht je van gedachten veranderen.

Qua stalling zou ik geen onderscheid maken: kies gewoon die stal met het beste voor jou én je paard, ongeacht of je nou wedstrijden gaat rijden op topniveau of boshobbelen. Only settle for the best.

Als mijn paard aan het sjouwen is in de bak is hij heerlijk om te zien. Krijg regelmatig ook opmerkingen dat hij er zo leuk uit ziet. En toch kan ik met die knapperd zonder Pardon alleen op buitenrit, is hij zowat bomproof.

Ik heb 'm wel van veulen af aan gehad en ja, veel zal aan opvoeding liggen. En aan mezelf als ruiter, om het nuchtere over te dragen. Maar het merendeel komt toch echt weg bij zijn karakter en ingesteldheid hoor. Je zal misschien even moeten zoeken, maar ze zijn er absoluut wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:29

Ik heb Lusitanos, daar kun je alle kanten mee op. Super fijne paarden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:34

Hier hebben we alle paarden en pony's uit gezocht om wedstrijden mee te rijden, alleen de pony was niet te rijden op buiten rit. Alle paarden juist wel, zelfs degene die veel bloed hadden en voor de prijzen mee konden doen. 1 springpaard, de rest dressuurbleod ( hoewel wel moeders kant vaak springbloed)

Scheren moet ook niet he? Dat ligt maar net aan de vacht van het paard. De pony werd elk jaar geschoren, maar kreeg gewoon een deken op. De paarden stonden allemaal onder dekens en hoefden niet geschoren te worden, omdat de vacht niet zo dik werd. Soms wat langer wachten met dekens wisselen, maar ik scheer alleen als het echt niet anders kan. En dan heb je gewoon outdoor dekens en eventueel een hals als het nodig is.

Daarbij zou ik altijd een goede bak willen, bij elk paard.

Ik heb nu geen geweldige beweger, maar rijd alsnog boven in mee omdat we heel constant zijn. De vorige was een hele goede beweger, maar soms wat kijkerig en dus soms mindere resultaten. Maar beide gewoon fijn op buiten rit, zowel in een groep als alleen. Zelfs braver als e recreatie paarden waar we mee mee gingen haha.

Ik snap het verschil niet helemaal, het staat er wel heel zwart wit. Misschien omdat wij het geluk hebben gehad om altijd het grijze te vinden en dat ik een goede stallin voor beide belangrijk vind. Daar maak ik geen onderscheid tussen recreatie en wedstrijd. Beide moeten buiten komen, goed voer en een bak die goed te rijden is, omdat ze ook beide getraind moeten worden.

Over het in de bak willen rijden voor een wedstrijd, misschien afhankelijk van het paard, maar ik rijd gewoon de hippiade nadat ze al een week in het bos loopt met iemand anders. 1 keer van e voren er zelf op gezeten en in het bos wat oefeningen meegenomen. Heerlijk juist, ik zou bijna standaard naar buiten gaan voor een wedstrijd haha

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:42

Zo ben/was ik ook aan het zoeken naar een leuk paard.
Aantal freibergers bekeken.. Maar vd 3 niks geworden om verschillende redenen.
En ga straks een Friesje bekijken! Ook leuk voor in de sport en leuk voor buiten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:21

neile schreef:
Nu, een volwassen, min of meer getalenteerde PRE met fijne bewegingen en een goeie conformatie, zelfs ongereden... Onder de 5000 euro? Dat denk ik niet dat gaat gebeuren. Je vindt er wel onder die prijs, maar vaak met mankementen (problemen met papieren, slechte conformatie,...). En dat zou ik gewoon niet aanraden.

Ik zou je sowieso een PRE niet aanraden als je wedstrjiden dressuur wilt gaan rijden. Paarden zijn zoveel minder goed gebouwd dan de gemiddelde KWPN er en scoren op beweging ook duidelijk minder. De meeste PRE's moet je kopen omdat je ze mooi vindt en dan zijn ze in verhouding nog heel erg duur. Bewegingsvorm en lichaamsgebruik is gemiddeld niet best. Misschien kun je ze goedkoper vinden als je zelf daar gaat zoeken. De tussenhandel zal er gerust ook rijk aan willen worden maar ik vraag me ook af hoe ver de fokkerij is met rontgenen en dergelijke of dat er nog helemaal geen gezond fokplan is dus je veel meer kans hebt op aanschaf van problemen omdat er niet geselecteerd wordt door het stamboek op rontgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 12:06

Bedankt voor alle tips! Ik lees echt alles!

Ik ben inderdaad een beetje bekend met de PRE's en ik hou vooral van ze om hun bijzondere karakter. De verdere business vind ik vaak heel erg dodgy en heb gemerkt dat het enorm lastig is om een normale PRE te vinden. Er gebeuren vreemde dingen in de wereld. Ik weet wel dat er fijne paarden zijn die niet mega aan het maaien zijn en totaal uit verhouding zijn, de wat meer onopvallende types, die nog best te betalen zijn. Maar ik ga niet specifiek voor een ras, ik kijk vooral of ik een paardje vind waarmee het goed klikt. De vorige keer zocht ik een mooie zwarte ruin van een jaar of 7 en kwam terug met een bruine merrie die net ingereden was. Beste koop ooit <3

Varekaj: ja, ik ga zeker ook kijken naar spring- en eventingpaarden :j. Ik heb veel springpaarden het super zien doen in de dressuurring en ik vind ze fijn te rijden, ze zijn vaak net iets koeler in het hoofd en een tikje minder dramatisch. Dat zou voor het buitenrijden ook een voordeel kunnen zijn.

Er werd een paar keer (terecht) gevraagd wat voor mij het verschil was tussen een recreatiestal en een wedstrijdstal. En uiteraard moet je paard zich op de stal prettig voelen: dat is het allerbelangrijkste. De prijzen lopen echter nog best wel een beetje uiteen en je kunt zeggen wat je wil maar als het voor het paard even leuk is geef ik liever minder geld uit dan meer :P.
Even als voorbeeldje bij mij in de buurt (niet waar mijn paard zal gaan staan, want daar moet ik de stallen nog bekijken):
- typische recreatiestal: zes paarden bij een boer. Weidegang van 7 uur in de ochtend tot 9 uur in de avond. Inclusief onbeperkt hooi, voeren (voer zelf kopen) en uitmesten. Paarden staan in oude koeienstallen maar mooi ruim. Er is een bak met gewoon zand, waar je alleen niet kan rijden als het hard heeft gevroren. Geen bakletters. 1 lampje voor in de avond. Veel paarden die daar stonden hadden mankementjes/waren opknappertjes/oude paarden. Mensen hadden hele eigen mening over verzorging van paarden maar lieten iedereen zijn eigen ding doen (tenzij het echt te gek werd). Paarden werden matig in de gaten gehouden. 120 euro per maand.

- wedstrijdstal: 10 paarden van mensen die wat serieuzer met hun paard bezig waren en elke dag kwamen. Stallen iets luxer dan bij stal 1. Grote buitenbak met letters en zeer goede drainage zodat je eigenlijk het hele jaar door kon rijden. Goede verlichting. Weidegang van 11u tot 5u. Paarden werden door de staleigenaar zeer goed in de gaten gehouden. Mesten, voer etc zat erbij in. Mogelijkheid tot trailerhuur en we reden vaak met elkaar mee op weg naar een wedstrijd. Binnenbak op 10 minuutjes lopen. 250 euro.

Mijn allereerste stal was alsnog het fijnst :) Was bij een boer met een vriendin (enige 2 paarden). Direct aan het bos en doorrijroutes naar de Holterberg, als je de weg overstak was je bij de binnenmanege waar je de sleutel van kon krijgen als je lid was van de rijvereniging en altijd kon rijden. Mis het daar nog steeds <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:29

Je kan ook dressuurpaarden vinden die aardig kunnen springen en cool zijn in het hoofd ;) Het is ook hoe je er zelf mee omgaat en vooral, hoe ze opgeleid zijn. Ken een aantal subtop dressuurpaarden waar de eigenaar/ruiter gewoon vrolijk mee het bos in gaat, die een keer gaan knallen op een galopbaan, weekendje naar zee etc. Net doordat ze die afwisseling krijgen en kennen zijn ze ook veel meer relax in de ring en houden ze de focus beter hij het werk dan spoken op alle kabouters in de bloempotjes en het juryhokje.

Ik heb als recreant (al heb ik wel ambities in wedstrijden en wil ik daar ook gericht op trainen) toch geopteerd voor een sportstal voor komende winter ipv de recreatiestal waar ik al jaren heen ging. Het kost me een hoop meer geld, klopt. Maar ook als recreant vind ik die altijd bruikbare binnen- en buitenbak met super bodem gewoon fijner. Ook als recreant ben ik blij met het extra toezicht en de iets meer luxe, zowel voor mij als voor mijn paarden. Want behalve mijn "wedstrijdpaard" gaat ook mijn boshobbelpony mee. Ook binnen dat segment van stalling zullen er vast zijn waar je naast de kwalitatieve accommodatie hele fijne uitrijmogelijkheden hebt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:35

Wat leuk dat je weer op zoek gaat naar een paard! Jammer dat t niet gelukt is om een bijrijdpaard te vinden. Ga je uit t westen weg met je verhuizing?

Ik denk dat je prima een paard kunt vinden die het allebei kan. Paard wat ik nu rij heeft Z1 gelopen en die is echt fantastisch in het bos. Een groot blij ei en hij vind bijna niks echt eng. MOet dus zeker te combineren zijn!
Kennisje van me heeft een lusitano, daar rijdt ze dressuur mee (iets hoogs, met slipjas, weet niet welk niveau dat is :+ ) en ook veel working equitation en buitenritten. Paard vind alles even leuk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:43

Ibbel schreef:
de dressuurruiters die zich aan een ritje wagen zijn op 1 hand te tellen. Áls ik ze al tegenkom dan is het óf met de slof erom geknupt, of ze zitten bovenin een boom bij iedere tegenligger of inhaler

Ik denk dat dat de spijker op de kop slaat. Die dressuurpaarden kunnen prima leren om bosritjes te maken. Alleen die dressuurrúiters zijn een beetje "sensibel" :+

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:44

Al eens gedacht aan een kruising?
Mijn pony is een friesxhaflinger, lekker nuchter maar kan mooi lopen! Het is dat ik geen wedstrijdambitie heb, maar hij is prima naar her Z te rijden. Alle paarden overigens wel :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:49

Ook ik denk dat wat je zoekt zeker te combineren valt in én een paard én de stalling.

Heb je al eens aan een Iers paard gedacht? Je hebt ze in het zware model (de Irish Draught, het klassieke jachtpaard) maar ook de Irish Sport Horse. Die laatste is vooral in de eventing heel geliefd: groot uithoudingsvermogen en het slankere van de volbloed en het dappere en harde van het jachtpaard. Denk dat je daar nog niet eens zo gek mee zit. Ik heb zelf een ID en ik vind het echt fantastische paarden. Mijn eigen Ier is buiten niet heul dapper maar dendert zonder problemen door een cross, springt met twee vingers in haar neus een springparcours en wil áltijd voor je werken in de bak.

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:50

Hier ook iemand die weer naar zo'n paard op zoek is. Alleen voor mij hoeven ze niet zo snel winstpunten te verzamelen aangezien ik er zelf eerst veel ervaring in op wil doen. Heb nagedacht over een Fries, maar ik wil er ook graag goed mee kunnen springen/basis eventing mee kunnen rijden dus wordt 'm niet. Zelf heb ik gedacht aan een wat ouder paard met wat meer ervaring in alle disciplines en buiten. Ook ga ik waarschijnlijk voor een ruin :+ Is zoiets misschien optie? Soms scheelt dat ook iets in de prijs.

@DreamGuide: Ik heb veel met (show)tuigers gewerkt en heter ken ik ze eigenlijk niet :P

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:51

En 250 voor een goede wedstrijdstalling, daar zou ik voor tekenen. Hier in het westen betaal je daar zeker 400 voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:55

Hier is elke stal met een binnenbak, ongeacht de kwaliteit van de bak en de rest, bij volpension al sowieso minimaal 350.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:56

Ik zie geen verschil in stalling. Mijne welke Z1 loopt blijft altijd hier staan. Komt de hele dag buiten, onbeperkt hooi en 20x40 Buiten baan. Ik rij bij een vereniging soms m’n proeven door of met les. Hij moet een paardwaardig bestaan hebben, wedstrijdpaard of niet. Er staan nog enkele sport paarden hier verder alles recreatief of geblesseerd.

Kijk gewoon naar de klik die je hebt. Dat is het belangrijkste. En over €2000 extra aanschaf of niet niet twijfelen, als je geluk hebt doe je heeeeeel lang met hem.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 13:06

Wederom bedankt voor de tips!

@Maaike: ik ga niet weg uit het Westen, maar ik ga wel dichter bij mijn werk wonen (in de buurt van Leiden) en heb al wel gezien dat de stallingen daar een heel stuk beter en vel betaalbaarder zijn dan in Amsterdam. Een eigen paard wordt dus wel echt weer een optie en daar ben ik heel blij mee :). Ik heb sinds mijn advertentie in april alweer twee bijrijdpaarden gehad die allebei binnen een maand verkocht werden _O-
Jouw paardje lijkt inderdaad ook wel ideaal, ik zie vaak leuke buitenritfoto's van je en volgens mij kan hij ook echt leuk lopen :) Zoiets zoek ik inderdaad ook!

@Amado: leuk dier, aparte kruising!

@Vulpes: klopt, deze stallingen waren in het oosten. Het was meer om het verschil aan te geven: ik woon nu rond Amsterdam maar heb hier nooit eigen paarden gehad (gewoon niet te betalen).

@Berdien: nee nog niet aan Ierse paarden gedacht, ik ga eens kijken wat dat sporttype is :). Ik hou over het algemeen van de wat rankere, sensibele paarden. En een beetje aan de maat (ja ik weet dat een PRE en een Fries niet aan de maat zijn, haha)

@Varekaj: een binnenbak vind ik niet belangrijk, een buitenbak wel, liefst met een aardige drainage zodat je niet elke keer dat het regent loopt te plodderen door een enorme laag modder. Ik stond ook een tijd op een stal met alleen een buitenbakje en kleigrond, maar die was echt heel vaak niet te berijden (alleen in stap). Die werd ook glad in de regen.

Bedankt voor alle tips, heb er echt wat aan.

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:13

Sheran schreef:
@Vulpes: klopt, deze stallingen waren in het oosten. Het was meer om het verschil aan te geven: ik woon nu rond Amsterdam maar heb hier nooit eigen paarden gehad (gewoon niet te betalen).

Ja precies, daarom gaan wij ook (oa) verhuizen naar het Oosten en pas daar neem ik weer een paard :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:30

Vulpes_96 schreef:
En 250 voor een goede wedstrijdstalling, daar zou ik voor tekenen. Hier in het westen betaal je daar zeker 400 voor.

Nou inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken...
En een fijne bak, en veel buiten, en weidegang...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 13:34

Lang leve het verre oosten *\o/*

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:41

Voor mij kan een wedstrijdpaard net zo goed af en toe een “recreatie” paard zijn.

Al mijn paarden lopen in de sport van M1 t/m Lichte Tour.
Maar ze gaan ook allemaal mee op buitenrit, maken een sprongetje en noem al deze dingen maar op.

Ik zou een combinatie zoeken tussen die 2. Een wedstrijdpaard wat geregeld meegaat op een buitenrit etc, die zijn er vast! <3