Verzamelde galop ipv draf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 10:12

Fortitude schreef:
Jammer dat je je zo aangevallen lijkt te voelen, dat is niet nodig want zijn allemaal ooit ergens begonnen en ook allemaal geen Olympische amazones. Ik ben het wel eens met een deel van mijn voorgangers in het vermoeden dat dit bij jou ligt. En dat is niet erg! Toen ik lang geleden voor het eerst op een goed opgeleid paard (lichte tour) stapte kon ik niet eens een rechte lijn rijden :+ paard begreep mij voor geen meter. Paardrijden is nog niet zo makkelijk!

Ook de opmerking over je instructrice begrijp ik wel. Als je met drie keer in de week instructie de opmerking krijgt dat zij niet weet hoe ze dit op moet lossen, dat vind ik wel kwalijk. Dit is geen monsterlijk groot probleem, als zij nu al niet meer weet wat ze moet doen om dit te verhelpen dan vraag ik mij wel echt af hoe dat moet als je wel tegen iets lastigers aanloopt.

Overigens les ik zelf graag bij meerdere mensen. Wel mensen die een beetje in hetzelfde straatje vallen qua methode, maar toch. Ze zien allemaal net wat anders. Misschien zou dat je nog kunnen helpen?

Tips geven zonder het gezien te hebben vind ik lastig, gevoelsmatig zou ik er nu niet teveel druk op leggen en lekker met je stem ondersteunen in de overgang. Ik denk dat jullie vooral nog aan elkaar moeten wennen en weet je, niet alles hoef in één keer perfect! :)

Betreffende de kreupelheid: goed dat je dat wel serieus neemt. Persoonlijk rij ik niet door op een onzuiver paard, maar ik heb het niet gezien dus ik ga daar geen conclusies over trekken :)

Ik voel me aangevallen omdat er enkel de nadruk werd gelegd op mijn 'beginnersniveau'. Dat weet ik best wel, maar ik was enkel op zoek naar bruikbare tips. Ivm Instructrice het is niet dat ze het niet weet, maar ze geeft zelf aan dat het probleem complexer is. Ik heb 1 instructrice waar ik het meeste bij les, maar er zijn ook 2 andere instructrices die me geholpen hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:20

Medisch kan ik geen zinnig woord over zeggen, dat kan ik vanaf hier niet zien.
M2/Z1 is een niveau, "goed opgeleid" hoeft dat niet perse te zijn. Je paard kan wel van voor naar achteren gereden zijn. Ook dat kunnen wij hier niet zien.
Het is wel zo dat er paarden zijn die het beter "doen" als ze in het losrijden van stap meteen mogen aangalopperen, dan lekker los galopperen en dan pas draven. Ik zie dat vooral bij oudjes zo zijn.
Mijn tip is; vergeet even de eerste draf. Als hij aangaloppeerd, dan is dat even zo en maak je hem zo losser. Daarna komt het aandraven als volgt. Ga veel schakelen in de stap. Over de hoefslag, tussen de letters steeds een ander tempo. Dus van A naar F langzaam stappen. van F naar B flink doorstappen, van B naar M matig tempo etc. Vergeet woorden als uitstrekken en verzamelen. Het gaat hier in tempo. Hij en jij moeten in tempo en ritme op elkaar afgestemd raken. Na deze oefeningen (op beide handen) pas aandraven met veel ruimte van voren. Mee met de hand en zit in de overgang, behoed je voor "terugrijden." Succes
Laatst bijgewerkt door rien10 op 31-07-20 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:20

Ik zou ook echt, zoals fortitude zegt, bij nog iemand anders er naast lessen. Ik les soms wel bij 4 verschillende personen tegelijk! Dat kan teveel van het goede zijn, maar zo krijg je wel diverse inzichten die je problemen kunnen verhelpen!

Ik zou dus ook zeker niet vasthouden aan 1 instructrice, en vooral niet als je nog 'maar' 2 jaar rijdt! Je hebt dan nog zo veel te leren (alleen maar positief) maar je bent ook voorbij dat punt dat je niet weet wat je moet doen en je zelf conclusies kunt trekken. Ik zou hier dan ook zeker gebruik van maken en naar meerdere inzichten zoeken.

Succes! Met de afstemming komt het uiteindelijk vast goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:23

Probeer maar eens enkel op je zit die overgang stap - draf te maken. Grote kans dat het wel goed gaat.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 10:33

JusticeJ schreef:
Ik zou ook echt, zoals fortitude zegt, bij nog iemand anders er naast lessen. Ik les soms wel bij 4 verschillende personen tegelijk! Dat kan teveel van het goede zijn, maar zo krijg je wel diverse inzichten die je problemen kunnen verhelpen!

Ik zou dus ook zeker niet vasthouden aan 1 instructrice, en vooral niet als je nog 'maar' 2 jaar rijdt! Je hebt dan nog zo veel te leren (alleen maar positief) maar je bent ook voorbij dat punt dat je niet weet wat je moet doen en je zelf conclusies kunt trekken. Ik zou hier dan ook zeker gebruik van maken en naar meerdere inzichten zoeken.

Succes! Met de afstemming komt het uiteindelijk vast goed.

Ik heb tot nu toe op 2 verschillende stallen gereden omdat ik het juist fijn vind om bij verschillende mensen te lessen en met verschillende paarden te rijden. Met de aankoop van mijn eigen paard is hier natuurlijk wel verandering in gekomen. Momenteel heb ik 3 verschillende instructrices waarvan 1tje mij het meeste les geeft.
Ik ben er ook van overtuigd dat het allemaal wel goed komt.

Anoniem

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:02

Maar volgens mij zei je dat je 2 jaar rijd? Sorry, maar dan ben je nog gewoon een beginnende ruiter.

En zelfs ikzelf noem me geen gevorderde ruiter omdat na 16 jaar nog steeds genoeg te leren valt.

Ga es even bij iemand anders les nemen. Want echt maakt niet uit wie je bent welk niveau je rijd en hoever je bent, met 3x per week privé les moet je gewoon een snelle vooruitgang zien en geen,"terugval". Jij geeft wss een onduidelijke of verkeerde hulp, wat je instructie blijkbaar dus niet ziet. Een paard test niet uit, die doet gewoon wat em gezegd word.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:06

Marije_1997 schreef:
Maar volgens mij zei je dat je 2 jaar rijd? Sorry, maar dan ben je nog gewoon een beginnende ruiter.

En zelfs ikzelf noem me geen gevorderde ruiter omdat na 16 jaar nog steeds genoeg te leren valt.

Ga es even bij iemand anders les nemen. Want echt maakt niet uit wie je bent welk niveau je rijd en hoever je bent, met 3x per week privé les moet je gewoon een snelle vooruitgang zien en geen,"terugval". Jij geeft wss een onduidelijke of verkeerde hulp, wat je instructie blijkbaar dus niet ziet. Een paard test niet uit, die doet gewoon wat em gezegd word.

Niet per se. Als je 2 jaar rijd, 7 dagen per week heb je 730 rij uren in de benen.
Als je 10 jaar rijd, 1 x per week heb je 520 uren onder je bips.

Ik ken mensen die er na 15 nog echt helemaal niks van bakken en ik ken mensen die na 2 jaar een nette L2 proef kunnen laten zien.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:07

Marije_1997 schreef:

Zoals ik al heb aangegeven gaat het hier echt niet over het feit of ik een beginnende ruiter ben of niet. Ik wil enkel tips krijgen om ermee om te gaan. Op vele vlakken is er enorm veel vooruitgang, enkel loop ik sinds kort hier tegenaan. En ja, die hulpen dat kan het zeker zijn maar ik wil eerst uitklaren of hij idd geen pijn heeft.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:11

rien10 schreef:
Marije_1997 schreef:

Niet per se. Als je 2 jaar rijd, 7 dagen per week heb je 730 rij uren in de benen.
Als je 10 jaar rijd, 1 x per week heb je 520 uren onder je bips.

Ik ken mensen die er na 15 nog echt helemaal niks van bakken en ik ken mensen die na 2 jaar een nette L2 proef kunnen laten zien.

^ daar ben ik het mee eens.
De een heeft ook nog eens veel meer aanleg dan de ander. En dan nog is er misschien wel een iets vriendelijkere manier op je mening te uiten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:11

Pijn of niet, dat kunnen wij echt niet beoordelen. Dat zal de DA moeten doen.
Het kan een communicatie fout zijn. Het kan pijn zijn. Alleen door de boel te onderzoeken zal je daar achter komen. Heb je al eens een andere ruiter erop gezet?

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:13

rien10 schreef:
Pijn of niet, dat kunnen wij echt niet beoordelen. Dat zal de DA moeten doen.
Het kan een communicatie fout zijn. Het kan pijn zijn. Alleen door de boel te onderzoeken zal je daar achter komen. Heb je al eens een andere ruiter erop gezet?

Nee idd, dat moeten we uitzoeken. Sinds hij dit doet, heeft er nog niemand anders opgereden maar heb mijn instructrice nu gevraagd of zij dit deze week eens wil doen. Dan kunnen we snel zien waar het probleem ligt. Ondertussen zoek ik zelf naar rij-technische oplossingen, daar leer ik zelf ontzettend veel van bij

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:15

No offence; is dat de instructeur die het probleem niet opgelost krijgt? Zou je er niet iemand anders opzetten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:19

rien10 schreef:
No offence; is dat de instructeur die het probleem niet opgelost krijgt? Zou je er niet iemand anders opzetten?

Misschien juist goed dat het deze instructeur is want gaat het dan goed moet ze zoeken wat ze zelf niet goed genoeg uitlegt .

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:19

rien10 schreef:

Als het mijn verkeerde hulpen zijn, zal het probleem zich bij haar niet voor doen. Zij rijdt 10.000 x beter. Ik vind het trouwens ook geen fijn idee om er teveel verschillende ruiters op te zetten. Ik heb overigens ook niet gezegd dat ze het probleem niet opgelost krijgt, we zijn aan het uitzoeken waar het probleem ligt.
Ik heb hier ondertussen van een aantal mensen wel al fijne tips meegekregen waar ik zeker mee aan de slag ga, maar prioriteit is wel om eerst uit te zoeken of hij pijn heeft. Mocht dit zo zijn, heeft het niet veel zin om te blijven klooien dan moet dit eerst opgelost worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:20

Je bent er mee bezig, dat is het belangrijkste. Als je zo doorgaat, komt het probleem/de oplossing vanzelf aan het licht. Succes

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:24

Het zou ook best bij haar voor kunnen komen. Ieder mens rijdt net weer ietsje anders, aan het paard om uit te maken wat er gevraagd wordt. Het gaat niet alleen om goed rijden. Een paard doet het niet opeens goed als iemand goed rijdt. De kans is uiteraard wel groter...maar het gaat toch om de precieze afstemming tussen paard en ruiter. Het is niet een kwestie van goede of verkeerde hulpen, maar zoals het paard ze ooit begrepen heeft.

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:25

josien_m_ schreef:
Het zou ook best bij haar voor kunnen komen. Ieder mens rijdt net weer ietsje anders, aan het paard om uit te maken wat er gevraagd wordt. Het gaat niet alleen om goed rijden. Een paard doet het niet opeens goed als iemand goed rijdt. De kans is uiteraard wel groter...maar het gaat toch om de precieze afstemming tussen paard en ruiter. Het is niet een kwestie van goede of verkeerde hulpen, maar zoals het paard ze ooit begrepen heeft.

Ze heeft er al 2x opgereden en toen ging het prima (net zoals het bij mij de eerste 5 weken ook prima ging). Als hij het nu wel opnieuw zou doen, is er toch wel degelijk iets veranderd?

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:26

Misschien trouwens ook een idee om de vorige eigenaar te vragen naar de precieze hulpen die diegene altijd gaf? Wie weet heeft diegene wel een hulp op een hele eigen manier aangeleerd, je weet maar nooit!

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 11:28

JusticeJ schreef:
Misschien trouwens ook een idee om de vorige eigenaar te vragen naar de precieze hulpen die diegene altijd gaf? Wie weet heeft diegene wel een hulp op een hele eigen manier aangeleerd, je weet maar nooit!

Ik heb van haar en haar trainster al veel tips gekregen. Maar als er kinderen van 12 mee kunnen draven, denk ik niet dat hij het zo heel specifiek heeft aangeleerd. Ik heb bij het proefrijden ook zonder problemen kunnen aandraven en heb toen toch ook geen specifieke instructies gekregen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:29

Ja, het paard heeft bedacht dat jij en misschien ook zij toch iets anders bedoelt met de hulp of iets wat hij als aanwijzing begreep. En als hij galopperen makkelijker of leuker vindt, dan gaat dat voor. Niet omdat je paard gemakzuchtig is (klinkt onaardig) maar omdat een paard geprogrammeerd is om zo min mogelijk energie te verspillen, net als wij of ieder ander levend wezen trouwens. Niet iedereen wil bodybuilder worden....En reken maar dat echt dressuur rijden superzwaar is voor paarden.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:37

ik kan er overheen gelezen hebben maar wat doet het paard aan de longe? hoe zijn de overgangen dan? heb je recent nog een nieuwe manier van hulpen geven geleerd? Ik heb sinds kort ook les van een andere instructrice dan mijn vaste en nu ben ik wat andere manieren van sturen aan het aanleren (nog meer op zit) en daar zijn paard en ik allebei een beetje van in de war, het is weer even afstemmen.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:50

Ik kan me een paar jaar geleden herinneren dat ik een keer op een paard reed dat Z2 had gereden (eigen niveau B geklasseerd, dus zeker geen topruiter :o ). Zolang ik niets vroeg deed hij alles heel braaf (stap, draf, galop, pasje wijken, kon een klein kind op naar buiten bij wijze van). Op gegeven gaf de instructrice aan hem iets meer op te pakken, en iets meer aan het werk te zetten. Nou ik heb het geweten. Waar ik in die eerste fase nog fouten kon maken, en het paard relatief "ongevoelig" was voor subtiele hulpen, kwam dat paard bij het oppakken helemaal in zijn "werkmodus". Ik heb in de SB gezeten, in de travers, aangegaloppeerd bij het wijken ed. En het enige wat ik wou was gewoon een rondje rechtuit rijden, maar ergens zette ik wel dingen in (dmv. gewicht verplaatsing, wat ik vervolgens overcorrigeerde). Anyway het was een mooie ervaring om een keer mee te maken, en ook eens goed om zo gespiegeld te worden door een paard.

Maargoed mijn vraag naar jou is, is er wat veranderd in jouw rijden? Ben je onverhoopt toch wat meer van het paard gaan vragen gedurende die paar weken? Wat vragen die kinderen van 12 van het paard? Zijn daar verschillen in? Pak je de teugels al wat op voordat je gaat draven, en stel je zou de teugels langer laten, wat gebeurd er dan? ga je hem onbewust toch al wat verzamelen in de stap waardoor het paard ivm. die verzameling eerder aangaloppeerd ipv. aandraaft?

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 12:00

_Cathalijne schreef:
Ik kan me een paar jaar geleden herinneren dat ik een keer op een paard reed dat Z2 had gereden (eigen niveau B geklasseerd, dus zeker geen topruiter :o ). Zolang ik niets vroeg deed hij alles heel braaf (stap, draf, galop, pasje wijken, kon een klein kind op naar buiten bij wijze van). Op gegeven gaf de instructrice aan hem iets meer op te pakken, en iets meer aan het werk te zetten. Nou ik heb het geweten. Waar ik in die eerste fase nog fouten kon maken, en het paard relatief "ongevoelig" was voor subtiele hulpen, kwam dat paard bij het oppakken helemaal in zijn "werkmodus". Ik heb in de SB gezeten, in de travers, aangegaloppeerd bij het wijken ed. En het enige wat ik wou was gewoon een rondje rechtuit rijden, maar ergens zette ik wel dingen in (dmv. gewicht verplaatsing, wat ik vervolgens overcorrigeerde). Anyway het was een mooie ervaring om een keer mee te maken, en ook eens goed om zo gespiegeld te worden door een paard.

Maargoed mijn vraag naar jou is, is er wat veranderd in jouw rijden? Ben je onverhoopt toch wat meer van het paard gaan vragen gedurende die paar weken? Wat vragen die kinderen van 12 van het paard? Zijn daar verschillen in? Pak je de teugels al wat op voordat je gaat draven, en stel je zou de teugels langer laten, wat gebeurd er dan? ga je hem onbewust toch al wat verzamelen in de stap waardoor het paard ivm. die verzameling eerder aangaloppeerd ipv. aandraaft?

Dat moet ik idd allemaal proberen uit te zoeken. We vragen op dit moment echt nog niet teveel van hem, juist omdat we nog aan mekaar moeten wennen. Maar het ligt misschien idd in de subtiele hulpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:16

Merylpluche schreef:
dresjoepie schreef:
De vraag over het gebroken griffelbeentje blijft helaas onbeantwoord hoe lang geleden is dat gebroken geweest? En is dat genezen zonder artrose ?

Heb je een filmpje van het rijden? Met beeld kunnen we je misschien makkelijker helpen en trainings tips geven!

Op de foto was duidelijk te zien dat het al langer geleden was. Het was ook op een plaats waar hij er geen last van heeft. Er was aan de buitenkant ook geen verdikking te zien, hij was er ook niet gevoelig aan. Dit is uitgebreid onderzocht geweest bij de klinische en röntgenologische keuring (en neen er was geen artrose)s. Hij liep zonder ijzers zuiver op het harde bij de keuring. De DA had me wel aangeraden om ijzers te laten zetten omdat hij op de zool loopt en gevoelig was. Dit is ondertussen dan ook gebeurd.

We gaan het allemaal stap voor stap aanpakken. Het hele geheel is veel complexer dan enkel zeggen dat ik te grove hulpen geef en teveel met mijn teugels doe (hoe je dat ook kan zien op basis van de uitleg die ik geef). Aan de longe loopt hij prima en zuiver.
Maar met een ruiter op de rug is het natuurlijk altijd anders. Mijn instructrice gaat er nog een keertje op rijden. Doet hij het wel bij haar, dan is er een fysiek probleem, het lijkt ook steeds of hij ergens pijn heeft. Dan laten we osteopaat en/of DA komen om het na te kijken. Doet hij het niet bij haar, moeten we grondiger gaan werken aan mijn beenligging en hulpen.

Lijkt me een prima volgorde! heel veel succes ermee.

En ik had een dressuurpaard wat liever begon met passageren dan normaal draven bij anderen. :+ Het zit het soms in hele kleine dingetjes. Goed voorwaarts/ neerwaarts laten stappen voor het aandraven bijvoorbeel.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:18

Ik zou zeggen terug naar de basis en helemaal opnieuw opbouwen. Kijken wat er wel bevestigd is en wat niet. En heel veel geduld!