Pony met gebruiksaanwijzing verkopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Re: Pony met gebruiksaanwijzing verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:31

Lastig TS, ik zou het verhaal kort maar duidelijk neerzetten. “Braaf dier met rijden maar op de wei een eigen karakter” zoiets. Wie weet klikt het niet met het weidemaatje maar wel met een ander. Je stoot veel kopers af als je te eerlijk bent. Ik heb het namelijk laatst als koper gehad. Was een dominante merrie, met karakter, eerder een projectpaard, amper te rijden etc. etc. Ik hou daar van, dus ik ging kijken. Bleek de eigenaresse geen klik met hem te hebben, dier was super braaf alleen erg lui, dan begon ze te draaien en stil staan. Wat de eigenaresse zag als lastig, staken etc. Tot zover het lastige karakter :+

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 10:47

Met de nieuwe pony gaat het idd wel goed. Hij heeft het in het begin wel geprobeerd, maar de nieuwe laat zich niet wegjagen. Hij snauwt ook niet terug, maar blijft gewoon staan waar hij staat en uiteindelijk druipt hij dan af. Hij probeert dan ook niet eens op te jagen, blijkbaar heeft ie wel door dat ie dan wel op zijn falie krijgt. De shet mept hem overigens wel hoor, maar daar is ie niet van onder de indruk.
Het gaat ook alleen mis als er bijgevoerd moet worden. Bij de vorige eigenaar stonden ze ook samen, maar bij ons staan ze veel langer op de wei, bijvoeren hoefde daar niet.
De pony is een C, dus wat er op kan is over het algemeen nog niet heel erg ervaren en ik vermoed dat de meeste ouders ook niet op een project zitten te wachten.
Ik hoop dat het rijtechnisch na de tandartsbehandeling weer beter zal gaan. Daarvoor was hij prima te rijden maar dat sloeg zo ineens om. Zadel lag goed, hebben we laten controleren dus tandarts was de volgende optie en daar was idd wel wat mis.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:49

Volgens mij staat op luchtzuigen iets van 5 of 6 dagen waarbinnen ze het moeten doen om ervoor terug te kunnen naar een particulier.
Het is iets wat heel snel kan ontstaan door stress/ slecht eigen management.
Daarnaast blijft een fei pony die luchtzuigt gewoon waarde behouden, snap niet dat je zegt dat die nu niets meer waard zou zijn.

Ik zou het gedrag van de pony voor verkoop gewoon vermelden zoals je het zelf gemeld zou willen zien. Dan kan je een ieder netjes recht in hun ogen aankijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:03

Voedernijd naar elkaar toe als paarden doe je weinig aan, naar mensen toe kan je er best veel mee doen. Onze fries heeft ook voedernijd, dit als gevolg van verwaarlozing. Hij at zijn eigen mest. Als ik buiten in de paddock of de wei de mest wilde weghalen kwam hij in volle galop op me af, oren plat, tanden bloot. Ik kwam in zijn ogen aan zijn eten. Hoewel ik dit gedrag snapte en kon verklaren heb ik het niet geaccepteerd. De paarden hebben 24 uur per dag bij ons beschikking over eten. Dit kwartje moest natuurlijk ook wel even bij hem vallen. Op het moment dat hij in de aanval kwam kreeg hij de schep van de mestboy op hem afgegooid (kan gelukkig niet mikken) en dat was vaak wel voldoende om hem af te laten druipen. Soms probeerde hij het nog een paar keer, maar na verloop van tijd was het wel over.
Nu kan ik ook bij hem in de stal de mest verwijderen zonder probleemgedrag.
Het enige waar hij nog al enthousiast van wordt is 's ochtends en 's avonds tijdens het voeren, schrapen , stal omploegen, rondjes lopen, tanden langs de tralies. Dit gedrag is ook al een heel stuk minder. Hij krijgt pas zijn eten als hij keurig stil staat. Ook dit snappen ze heel snel, eerst een 3 seconden stil staan en voer geven en steeds verder uitbouwen. Het enige wat hij nog wel wil doen is een rondje draaien door de stal en gaat dan braaf afwachten op zijn eten.

Blijf eerlijk, vermeld een aantal dingen, laat mensen zelf komen en vragen stellen, merk je dat ze echt interesse hebben kan je meer vermelden.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 25-07-20 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:03

Ik persoonlijk zou wel graag willen weten dat de pony moeilijk doet bij veearts/tandarts, dat is wel een dingetje die voor problemen zou kunnen zorgen waar dus aan gewerkt moet worden. Liever dan er pas achter komen als je zo'n witte jas nodig hebt en niet toevallig al van die gel hebt liggen. :) Is het iets waarom ik een leuk paard zou laten staan? Nee, dat niet.

Verder klinken de gebreken inderdaad niet als iets dat mensen zou weerhouden van een koop, maar dingen die je inderdaad beter gewoon wel kan noemen zodat mensen het dier niet bij een shetje neerzetten of een kind met een bakje voer de wei in laten lopen. Gewoon eerlijk en zonder veel uit te weiden. 'Pony is dominant jegens kleine pony's en heeft wat last van voernijd.' of iets dergelijks is duidelijk zat zonder dat het als een groot "PAS OP!!!" bord overkomt in je advertentie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:04

Joman schreef:
Hahaha jij brengt iedere keer weer een lach op m’n gezicht. Wat sneu dat jij in ieder topic jezelf komt melden met als enige opmerkingen commentaar op mijn manier van reageren. Druk op je foei-knop. Dat heb ik je al vaker gezegd. Of reageer nu eens ergens echt inhoudelijk.
Het topic met titel ‘aanstootgevend’ is jou echt op het lijf geschreven met je achtervolgingswaanzin.

Fijn dat ik een lach op je gezicht breng, een dag niet gelachen een dag niet geleefd toch?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 11:16

cobiie schreef:
Volgens mij staat op luchtzuigen iets van 5 of 6 dagen waarbinnen ze het moeten doen om ervoor terug te kunnen naar een particulier.
Het is iets wat heel snel kan ontstaan door stress/ slecht eigen management.
Daarnaast blijft een fei pony die luchtzuigt gewoon waarde behouden, snap niet dat je zegt dat die nu niets meer waard zou zijn.

Ik zou het gedrag van de pony voor verkoop gewoon vermelden zoals je het zelf gemeld zou willen zien. Dan kan je een ieder netjes recht in hun ogen aankijken.

Wij hebben een contract waarin twee weken staat voor het constateren van stalgebreken. De tandarts heeft ook schade aan zijn gebit gevonden.
Er is mij door een eigenaar van een professionele trainingsstal verteld dat zijn waarde hierdoor drastisch zou verminderen, ik ga er dan vanuit dat hij daar gelijk in heeft. Ik kan niet bogen op eigen ervaring dus leek mij dat hij dat wel zou weten. Hij zou daar een maand in training gaan maar een luchtzuiger willen ze niet op stal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:20

Was Bonfire ook niet een luchtzuiger?
Of haal ik nu wat paarden door de war?

geen luchtzuiger op stal willen is raar.
Het is al lang bewezen dat andere paarden het niet overnemen.
Zijn er wel meer paarden op een stal die daar mee beginnen is het niet omdat ze het overnemen maar omdat er iets vreselijk mis is met de manier waarop ze de paarden huisvesten.

Mijn oude paard heeft een groot deel van zijn leven langs en tegenover luchtzuigers gestaan en tegenover 1 wever en is het nooit gaan doen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 11:33

Dat heb ik ook gehoord ja, maar heel veel mensen willen ze toch niet op stal omdat ze er van overtuigd zijn dat het wel aansteekt.
Zolang hij minimaal 12 uur op de wei staat doet hij het bij ons iig niet of nauwelijks en aangezien de shet vanwege een op slot schietend knietje ook zoveel mogelijk de wei in moet wil dat meestal prima. In de winter met een hoop blubber wordt het lastiger.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:41

_Penotti schreef:
geen luchtzuiger op stal willen is raar.
Het is al lang bewezen dat andere paarden het niet overnemen.

Nee, maar het kan wel gezondheids problemen opleveren voor het paard zelf.

TS, heel netjes van je. Je hebt 2 opties en dat is 1. De advertentie maken zoals je het hier verteld. 2. Vertellen dat de pony alleen geschikt is voor een ervaren thuis en niet voor beginners door problemen die bij serieuze interesse besproken kunnen worden.

Optie 1 kan je heel veel mensen mee afschrikken, maar de waarheid is dat er ook de verkeerde mensen op af kunnen komen die een pony gaan "heropvoeden".

Optie 2 kan je heel veel tijd kosten om iedereen die niet kan lezen, maar wel reageren, uit te leggen wat het probleem is.

Succes en zoals eerder aangegeven, op elk potje past een deksel. Misschien loopt er wel ergens de perfecte familie rond, maar eerlijkheid duurt het langst. Zorg dat je bij verkoop alle mankementen in een verkoop contract schrijft, hoe klein ook, op die manier kunnen ze nooit zeggen dat ze het niet wisten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:11

Ik lees “ gewoon een pony “ die een eigen wil heeft. Luchtzuigen vindt de een een probleem de ander niet. Voernijd, tja....”gewoon een pony” Geen spuit willen bij de dierenarts “ gewoon een pony “.

Een pony met een eigen wil is niet per difinitie een ondeugdelijke pony. Je zult als eigenaar gewoon wat handiger moeten worden.

Ik heb niets gelezen wat me ernstige zorgen baart. Een paard is nu eenmaal geen robot en hebben allemaal hun eigen “ gebruiksaanwijzing”. Het ene paard een uitgebreidere dan de andere. En de ene mens is bereid deze goed door te lezen en andere misschien niet. Zoek iemand die bereid is de gebruiksaanwijzing goed door te lezen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 12:17

Onze nieuwe pony zuigt lucht, degene die we willen verkopen niet.
Gelukkig lijkt het dus minder ernstig dan ik dacht. Maar als je van mensen die al jaren in de paarden zitten te horen krijgt dat je ‘m zo nooit verkocht krijgt, behalve aan een handelaar, is dat niet zo fijn.
Ik wil natuurlijk wel dat hij goed terecht komt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:17

CharleyT schreef:
Joman schreef:
Hahaha jij brengt iedere keer weer een lach op m’n gezicht. Wat sneu dat jij in ieder topic jezelf komt melden met als enige opmerkingen commentaar op mijn manier van reageren. Druk op je foei-knop. Dat heb ik je al vaker gezegd. Of reageer nu eens ergens echt inhoudelijk.
Het topic met titel ‘aanstootgevend’ is jou echt op het lijf geschreven met je achtervolgingswaanzin.

Fijn dat ik een lach op je gezicht breng, een dag niet gelachen een dag niet geleefd toch?

Dont feed trolls.
:o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:18

_Penotti schreef:
Lukasje schreef:
@ Penotti: ik kan me niet voorstellen dat dat op jou bedoeld is! Ik ken je van meerdere topics en je bent steeds uiterst respectvol.

Dit vind ik heel lief van je dat je dit zegt :j :*

Ik weet namelijk dat ik dingen soms niet handig uitdruk en zeker op bepaalde punten wel een recht door zee mening heb. Maar inderdaad nooit de intentie te kwetsen.
Daarom ook mijn vraag erover, want dan zou ik het anders kunnen formuleren :)

Nah, jij bent lief <3 en je bedoelt het nooit gemeen :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:20

Wow... ga ik hier van blozen. Dank je wel :o

Sorry ts voor dit offtopic in je topic.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:34

Ik heb ooit een paard gekocht met 3 pagina’s uitgetypt wat gebreken zouden zijn en zijn “angsten” pffft...

Laat het los, ik kom er zelf wel achter als mn nieuwe aanwinst minder gecharmeerd van koeien is. Of berkenbomen in het bos

Niet voor beginners of meer geschikt voor ruitertje met begeleiding of ervaring is in mijn ogen voldoende.

Ik denk dat 25procent van de paarden op bokt de dierenarts en tandarts minder gezellig bezoek vinden (denk nog wel meer) maar als ik een paard/pony zoek en er staat een advertentie van 3 bladzijdes dan haak ik af.

De pony kan zelfs bij een nieuwe eigenaar weer heel ander gedrag vertonen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:42

Joh, ik heb een paard gekocht als probleempaard....... en beslist erger dan deze pony, hahaha. Een verandering van omgeving, 24/7 buiten met veel vriendjes en een heel consequente structuur hebben al veel goed gedaan, en ja ik loop soms tegen issues aan, maar niets wat niet op te lossen is.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:42

MairiMacBran schreef:
Hij is heel dominant naar zijn maatje, een shet. Bijvoeren op de wei kan alleen als ik ze apart zet want hij jaagt hem de hele wei door, hoeveel voerplekken ik ook maak. Bij onze nieuwe pony waagt hij dat niet overigens. Voernijd op stal.
Dierenarts is een drama. De tandarts is laatst geweest en is 45 minuten bezig geweest om hem te verdoven. Dat lukte uiteindelijk alleen met pasta. Tandarts is ook dierenarts en staat heel goed bekend, ze was ook ontzettend geduldig en had een assistent meegenomen omdat ik van te voren al gemeld had dat hij lastig kon doen. Volgens haar was het geen kwestie van angst.

Rijtechnisch is hij over het algemeen braaf, maar kan van het een op het andere moment enorm “schrikken” en dan een sprint trekken, hij ziet regelmatig kabouters en daar krijg je hem dan nauwelijks langs. Op vreemd terrein kijkt hij echter nergens van op en hij is zo verkeersmak als maar kan. Vanwege zijn maat kunnen er echter niet al te grote ruiters op, dus zit je ook weer met gebrek aan ervaring meestal.

Dat eerste zou ik nog mee kunnen leven.......
Maar dat hij zo van het ene op andere moment kan "schrikken"en dan een sprint trekt? nee dan vind ik het geen kinderpony meer.

Ik heb zelf een zeer brave en lieve pas 5 jarige pony. Ook met een gebruiksaanwijzing........
Hij vindt het aansingelen echt niet fijn. Als je hem rustig aansingelt dus steeds een gaatje dan MOET hij even 4 a 5 rondjes gelongeerd worden. Ik doe dit meestal ff aan de halve longeerlijnlengte...... Vlakbij waar ik al de pony's opzadel op een stukje gras..... Dan draaft hij rond bokt ook niet en dan kan ik er een 5-jarige mee weg laten rijden en hij doet geen stap verkeerd.

Singel je hem aan en ga je er dan direct op dan geeft hij 2 of 3 bokjes en het is klaar. Kleine kinderen vinden dit erg eng......
Maar heeft hij dat gedaan doet hij helemaal niets meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:40

MairiMacBran schreef:
[quote="Elisa2"
Het siert je dat je eerlijk wilt zijn. :)

Ik vind de gebruiksaanwijzing ook wel meevallen, zou het omschrijven als tov andere pony's kan het een dominante pony zijn. Ohz braaf maar heeft een ervaren ruitertje nodig. Kan soms wat moeilijker zijn bij de DA/ tandarts.

Al is dat laatste maar de vraag of je dat moet vermelden, de meeste paarden zijn niet dol op dierenartsen of tandartsen. De een doet wat lastiger dan de ander, no big deal.

Het lijkt me logisch dat ik eerlijk wil zijn, daar is iedereen bij gebaat. Onze nieuwe pony blijkt lucht te zuigen en toen we dat meldden aan de verkopers kregen we nul op rekest. Ik wil achteraf geen boze mensen of dat er ongelukken gebeuren omdat ik zaken verzwegen heb.
Hij is trouwens wel weer ontzettend braaf bij dierenarts en tandarts en het shetje helemaal. Ik ken verder ook geen paarden die zo tekeer gaan bij de dierenarts dus ik was in de veronderstelling dat dit iets heel extreems was. De dierenarts/tandarts vond hem ook vrij extreem. Niet onbehandelbaar, maar wel een volhardend type en voortaan voor behandeling maar direct dormosedan.

Helaas denkt niet iedereen daar zo over, zoals je ervaren hebt.

Ik vermoedt dat de pony volhardend en dominant is bij de dierenarts, maar echt..dat zijn er wel meer. Je kan het benoemen als er mensen komen kijken, ik zou het niet in de advertentie zetten.