Wat als ze er niet meer is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 09:17

_Penotti schreef:
Citaat:
Ik en mijn partner kiezen heel bewust voor een kinderloos leven, vandaar dat het paardenbeest het kind geworden is :+ :D

Ik maak er nu idd al een drama van, omdat ik weet dat het dat ook zal zijn. Hoe kan het dat niet zijn? Ze is het beste wat ik ook heb gehad. Zonder daar zweverig over te willen doen oid - ze is écht het beste wat ik ooit heb gehad. Ze heeft me wijze levenslessen geleerd, ik ben een geduldiger en kalmer en béter mens door haar. Ze was, toen ik geen andere redenen had, de enige reden waarvoor ik uit mijn bed kwam en ging werken. De rode draad, het gouden randje. Waar ik ook doorheen moest, wie ik gaandeweg ook verloren ben - zij was er altijd, zonder oordelen.

Dit had ik ook kunnen schrijven.
En ondanks dat ik elke dag van hem genoot was ik hier ook zo bang voor.
Hij stond aan huis, dat kon toch niet zonder hem?
En toch is het niet gebeurt dat verschrikkelijke verdriet waar ik niet overheen zou komen.
Dat had ik ook nooit verwacht.
Maar het was ook goed zo. Omdat hij ouder was ben je er ook wel een soort van op voorbereid, zeker omdat je er mee bezig bent.

Ik denk wel dat het heel anders is als je een jong paard plotseling verliest.
Dan krijg je gedachtes als waarom en het is niet eerlijk.
Maar bij een ouder paard is het wat er bij komt kijken en dat gaf mij echt ook rust en vrede omdat het mooi was gegaan.

Achteraf denk ik dat ik vooral bang was dat zijn inslapen rot zou gaan en de ellende die je daarvan wel eens hoort.
Maar hier is alles zo mooi verlopen.

Dat gevoel heb ik ook :j Ik geniet wel degelijk van onze momenten samen, maar dat betekent niet dat ik "de dag" niet tegelijk kan vrezen. Daardoor loop ik niet nu al te huilen, nee, daardoor geniet ik nu nog meer en bewuster.

Ik weet, door de artrose, niet hoeveel tijd ons nog gegund is samen. Echter net daardoor weet ik eens te meer dat onze tijd samen waarschijnlijk beperkt zal worden, waardoor ik me bewuster kan richten op nu te genieten.

Ik denk ook wel dat de klap daardoor hopelijk minder hard zal aankomen. In tegenstelling tot jonge gezonde paarden die plots heel ziek worden of bijvoorbeeld een been breken, ben ik me meer bewust van een beperkte tijd. Het voelt alsof ik daardoor iets meer voorbereid ben. Ik wil haar waardig kunnen laten gaan, als ze ooit pijn zou krijgen zal dat het moment van afscheid inluiden. Dit weet ik nu al 8 jaar - daardoor heb ik die 8 jaar heel intens kunnen beleven. Ondertussen is ze 18 jaar, niet meer de 9-jarige die destijds de diagnose kreeg en nog een zee van tijd had. Nu is ze 18, en ik weet niet of we nog een plasje hebben, of een rivier of een meer of wie nog nog wel een zee!

Natuurlijk hoop ik dat ze lekker oud mag worden, op een pijnloze manier. Ik vind haar nu nog te jong - 18 jaar is jong! Anderzijds weet ik dat ik gezegend ben - mijn nichtje haar paard brak zijn been toen hij los liep in de piste toen hij 4 jaar was. Mijn vriendin gaf haar paard op dezelfde leeftijd af aan koliek. Ik heb mijn Daisy al zo veel langer mogen hebben! Een andere vriendin moest haar 12-jarige paard laten inslapen omdat die te veel pijn had van zijn artrose. Ja, ik ben gezegend.

Maar dat betekent niet dat ik er nu al niet als een berg tegenop zie, om haar ooit te moeten laten gaan. Ik zal niet enkel mijn paard maar ook een stuk van mezelf verliezen dan. Daar kijk ik écht niet naar uit.

De tijd zal moeten uitwijzen hoe ik me juist zal voelen, op dat moment en daarna. Ik denk dat het heel zwaar zal worden. Als dat zo is, wist ik dat op voorhand. Als het meevalt, als ik vrede kan hebben met een mooi leven en een mooie leeftijd, is dat des te beter.

Het afgeven, het laten gaan, het hoort er inderdaad bij. Dat weet je al wanneer je er nog maar pas aan begint. Maar ik denk niet dat het daarom minder zeer zal doen :) Je bent er misschien meer op voorbereid, door de artrose weet je dat het er van kan komen, maar ik weet niet of dat werkelijk een deel van de pijn zal verzachten. Ik kan me wel voorstellen, en heb met de honden ook ondervonden, dat het gevoelsmatig wel degelijk een verschil uitmaakt. Ik mis de honden allemaal even erg, maar bij de ene heb ik meer vrede met het verlies dan bij de andere. De ene mocht mooi oud worden, de andere gingen te jong. Die hebben het leven naar mijn gevoel niet mogen uitleven, en dat doet extra veel pijn. Als je een dier laat gaan, dat bij jou een vol leven heeft geleefd, een mooi leven, dan kan ik daar meer vrede mee hebben. Het is mooi geweest, ik heb alles kunnen doen en geven wat ik wou. Bij "de jonkies" niet, daar zit je meer met het gevoel dat je iets is afgenomen, ik had nog zoveel te doen en zoveel te geven.

Ik hoop op nog een paar mooie, pijnloze jaren. Ik hoop dat we over de 20 jaar geraken, 25 zou natuurlijk nog beter zijn :+ Wie weet wordt ze wel 37, zoals één van de paarden die bij ons staat. Die staat er dus nog steeds, en elke dag erbij is een geschenk. Ik hoop op nog heel veel geschenkjes :D

Anoniem

Re: Wat als ze er niet meer is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:44

Nou in dat geval zal ik als ik jou was de tijd die je hebt lekker in je paard steken .i.p.v in het schrijven van hele lappen tekst hier op bokt. Daar heeft je paard ook meer aan. ;) Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:19

Heel eerlijk? Ik heb inmiddels 2 paarden verloren, en 1 pony, en vond het vreselijk. Maar ik herken me niet in jouw verhaal. Want het leven gaat door, of je wil of niet. Je kan alleen zelf kiezen hoe je er mee om gaat. Zwelgen in verdriet, of zoeken naar de lichtpuntjes die er echt zijn. Alles wat je aandacht geeft groeit. Ik zou me dus richten op de lichtpuntjes en de mooie dingen in het nu. Dat worden de mooie herinneringen waar je met liefde aan terugdenkt als ze er straks niet meer is. Als je er zo in staat gun je jezelf ook de ruimte om weer plaats te maken voor een nieuwe liefde. Wij hebben beide keren heel snel een ander paard gevonden. Dat zal echt niet voor iedereen het beste werken, maar voor ons tot nog toe wel. Ik zou het een volgende keer ook zo doen, als dat zich voor doet. Maar vooralsnog heb ik met Hocus afgesproken dat hij gewoon heel oud wordt :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:53

Iedereen is verschillend, daarmee ben je nog niet meteen abnormaal!
Fijn dat je jezelf zo goed kent en inmiddels weet hoe je met verlies omgaat. Inderdaad hoge toppen en diepe dalen. Heel normaal maar best wel zwaar... Hoe je voelt heeft veel met je hormoonhuishouding te maken. Uit ervaring kan ik zeggen dat de dalen minder diep worden ! (na de overgang, dus wellicht heb je nog even te gaan :) )

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:07

Niet vooruit lopen op de feiten, want dan maak je jezelf kapot. Leef in het moment. Geniet nu van elkaar! Maak jezelf niet gek, door je gedachten met je op de loop te laten gaan.

Mijn soulmate James is uit mijn leven gerukt. Van één op andere moment dood in de wei.
Ja, het was zwaar. Heel zwaar, maar je komt er uiteindelijk overheen. En zoals er al eerder verteld wordt, het leven gaat inderdaad door.
Heb inmiddels 3 andere lieve paardjes. Absoluut geen vervanging van, maar samen maken we nieuwe herinneringen en denken we met een lach terug aan James.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:24

Wat ik heb geleerd in het leven, is dat niets voor eeuwig is. Alles is tijdelijk. Alles. En ja, dat doet pijn, als ik denk aan wat ik al verloren heb in mijn leven (ben bijna 50 jaar) en wat ik nog ga verliezen. Ik ben heel emotioneel, maar kan ook heel nuchter zijn. Ik heb op een dag besloten in het NU te leven. Net als wat paarden doen. NU leef je. Heb al zoveel verdriet, verlies, veranderingen doorstaan in mijn leven, al begonnen in mijn vroege kindertijd. Maar ja, het leven gaat (gelukkig) inderdaad door.

En ik kan je zeggen, dat je je vaak drukker maakt over alles en dat dat zo zonde is om in angsten te leven. Daardoor geniet je niet genoeg en juist DAT moet je doen in je leven. Genieten van alles wat WEL is. En beseffen dat we allemaal niet het eeuwige leven hebben. Dat je ooit ouder wordt (die fase zit ik nu in), dat mijn dochter groot wordt en de deur uit gaat (ooit), dat je mensen en dieren verliest. Om maar wat voorbeelden te geven. Mijn ruin heb ik inmiddels 14 jaar, hij is nu 16. Net een zware periode met hem gehad, wegens een peesblessure. Maar hij gaat weer goed, we bouwen weer op en hij doet het super. Hij is mijn leerpaard, mijn vriendje, mijn liefde en natuurlijk denk ik wel eens aan zijn dood, ooit. Want het gaat gebeuren. Ooit. Maar niet nu. En ik wil er ook niet aan denken. Ik geniet van hem en hij van mij. We hebben nog zoveel plannen. Ik heb er ruim vijf jaar geleden een Shetlander bij gekocht. Lieve schat van een merrie, zo'n Black Beauty in het klein (al is ze best groot met haar 1,05 m). Dacht dat ze mijn ruin nooit kon evenaren, maar ik ben stapelgek op haar. En ik rij er natuurlijk niet op, maar we hebben haar zo in ons hart gesloten. Ik weet nu dat ik ook van en ander paardje zoveel kan houden. We hebben weer een andere band, zij leert mij weer andere dingen, geweldig. Dit duo maakt me zo gelukkig. Maar nogmaals, leef in het NU. Geniet, maak herinneringen, koester, wees dankbaar en sluit jezelf niet af door angsten. Zo zonde.

Ik ben met een oudere man, inmiddels al wat jaartjes. We zijn echt zielsgelukkig en willen trouwen. Ik hoop dat we nog wat jaren samen hebben, want we zien helaas de een na de ander ernstig ziek worden op oudere leeftijd. Maar wij leven NU en wij zijn zielsgelukkig met elkaar en ons gezin. Toekomstplannen maken doen we nog steeds, maar wel in de realiteit dat wij geen 30 jaar meer hebben samen. En dat is heel anders dan wat mijn vriendinnen doen met hun partners. Word ik bang, als ik er aan denk hem ooit te gaan verliezen? Dat hij waarschijnlijk eerder gaat dan ik? Ja, natuurlijk. Maar wat heb ik er aan? We leven NU en we zijn gezond, happy en maf. We zien dat dan wel weer en ik weet dat ik sterk ben en ik weet ook dat ik liever een paar supergelukkige jaren met iemand ben, dan heel veel jaren ongelukkig met iemand ben. Ik ben gewoon erg dankbaar, elke dag weer. Nogmaals, ik hoop dat je uit je angst kan komen. Ieder mens verdient te genieten van wat wel is. Bij jou is dat nu je lieve Daisy. Geniet van haar, maak er wat van in de tijd dat je samen kunt zijn. Het is zo mooi, de liefde, of dat nou voor mensen of voor dieren is. Ze blijven altijd in je hart, altijd. Sterkte....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:36

Je maatje moeten verliezen en missen is een groot iets om een plek te gaan geven.
Een aantal jaren terug heb ik in een half jaar tijd 2 paarden en 1 hond moeten laten gaan. Vreselijk tijd. Bij elk verlies zeg ik elke keer weer dit niet meer. Maar toch is het hart voor dierenvrienden altijd weer groot genoeg om een nieuwe vriend toe te laten.
4 weken geleden heb ik totaal onverwachts moeten kiezen om onze hond te laten gaan, binnen 3 uur tijd was het klaar, hij was mijn maatje, ik mis hem nog in alles, het verdriet is groot. Helaas kon onze andere hond niet alleen zijn, hierdoor hebben we weer een nieuwe pup in huis, deze maakt veel goed met zijn gezelligheid en vrolijkheid, maar vervangt de ander niet. Dat kan ook niet want elk dier heeft zijn eigen persoonlijkheid en karakter. Onze oudste hond fleurt weer helemaal op door de pup wat de keuze ook beter maakt. Voor mijzelf hoefde het voor nu even niet maar je moet in dat niet alleen aan jezelf denken.
Bij elke dierenvriend die je moet laten gaan denk je dat er geen ander voor in de plaats kan komen, maar dat hoeft ook niet, ze krijgen na verloop van tijd allemaal hun eigen plek in je hart.
Het grootste nadeel van dieren vind ik dat je ze hebt voor de lengte van hun leven en niet van dat van jou.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 15:05

Hmm blijkbaar kom ik op papier labieler en ongelukkiger over dan ik echt ben :+

Ik probeer het te verduidelijken: ik geniet NU. Van mijn paard, van onze band. En van een heleboel andere dingen ook!
De angst die ik heb om haar te verliezen, overheerst niet. Eenzelfde angst voel ik ook als ik aan mijn ouders, partner, broer denk, bijvoorbeeld. Maar ook die angst overheerst niet - integendeel!

Mijn ex had een heel vreemde theorie - hij is gewoon een vreemd mens :+ Die vond dat je vooral zo weinig mogelijk herinneringen moest maken met familie, zodat het "straks" minder pijn zou doen.
Daar ben ik helemaal niet mee eens - ik weet dat ik me "straks" aan die herinneringen en mooie momenten kan optrekken!
Ik heb meer te verliezen dan hij natuurlijk op die manier, omdat ik meer te missen zal hebben, omdat ik meer herinneringen zal hebben. Maar liever dat, dan NU dingen te moeten missen en "straks" spijt te hebben. Ik probeer alles er uit te halen wat maar mogelijk is. Zowel met mijn familie als met mijn paard als uit het leven in het algemeen.

Ik vrees de angst vooral, denk ik. Ik ben nog nooit iemand heel belangrijk verloren. Dus ik weet niet zo goed wat ik dan kan verwachten.
Ik ben wel honden verloren, en dat deed natuurlijk flink pijn - maar de band die ik met mijn eigen paard heb, gaat dieper dan de band die ik met mijn ouders hun honden heb/had. Dus ik verwacht logischerwijs nog meer pijn dan.

Vorig jaar was een moeilijk jaar - mijn jongere broer had een tumor in zijn keel. Wat is hij een sterke vent! En wat een angst hebben we toen allemaal ervaren...
Anderzijds bevestigt het dat we inderdaad NU moeten genieten. Mijn broer is geopereerd, is mooi hersteld. Hopelijk komt de tumor nooit meer terug. Maar het was wel een eye-opener, het was voor mij de eerste keer dat zo'n zwaar verlies werkelijkheid kon worden.
Ik heb toen niet dagenlang lopen huilen oid. Ik heb stiekem, heel soms, een beetje gehuild. Alleen, of met mijn mama. Nooit met mijn broer. Die stond doodsangsten uit, ook al wilde hij dat niet laten merken. Ik weet dat ik sterk kan zijn, wanneer dat nodig is. Ik heb een rolstoelrace met hem gehouden in het ziekenhuis, zijn kamer versierd met kerstballen, een kaartjesactie hier en op zijn werk op poten gezet, urenlang aan zijn bed gezet, zijn wonde verzorgt - en geen enkele traan in zijn bijzijn gelaten. I kicked ass - ik kan het heus wel :)

Ik vraag me alleen af - hoe sterk moet een mens dan zijn... Ik kan het wel hoor - maar het zal heel veel vergen denk ik zo.

Wat ik ook duidelijk wil maken, is dat ik méér dan mijn beste vriendin zal verliezen.
Ik weet niet of er na haar ooit nog een ander paard zal komen - dat zal de tijd uitwijzen. Ik zeg niet "nooit" maar ik weet wel dat de manier waarop ik een paard wil houden heel intensief is, dagelijkse arbeid, en dat daar opofferingen voor gemaakt worden. Die kan ik alleen maar maken en blijven maken indien er een bepaalde klik is. De tijd zal leren of die klik meermaals kan voorvallen :) Het is omdat ik hem zelf nog maar 1x ZO duidelijk gevoeld heb, dat ik vrees dat het niet zo zal zijn - maar dat zal de tijd moeten leren :)
Stel dat het niet gebeurt, dat ik die klik niet meer zal meemaken - dan verlies ik imo een deel van mezelf. Dan verlies ik datgene waar ik als persoon het meeste van weet en het beste in ben. En dat is wel eng.

Anderzijds zullen er muzikanten zijn die (ik zeg maar wat) een hand of een paar vingers verliezen. Zangers die hun stem verliezen. Atleten die een been verliezen.
Ik kan nog steeds tussen de paarden leven, als ik dat wil - dat kan ik makkelijker dan dat een atleet op 1 been kan lopen, om het maar even zo te zeggen.

Dus ja, ik snap als jullie zeggen "zeur niet". Het is het einde van de wereld niet.
Vast niet, maar dat weet ik nu dus nog niet. Misschien is het dat wel, even. Misschien ook een beetje langer.

Ik wil alleen maar zeggen: ik leef en geniet NU. Van een heleboel dingen. En tegelijk zijn er ook wel een aantal zaken waar ik nu al als een berg tegenop zie, als ik er nog maar aan denk. Dat kan imo gewoon tegelijk, het één sluit het ander niet uit :)

Mijn partner is bijna 15 jaar ouder dan ik. Zijn ouders zijn dus ook een stuk ouder dan mijn ouders. Logischerwijs, als er geen gekke dingen gebeuren, zullen zijn ouders eerder dan de mijne gaan. Daar kijk ik ook als een berg tegenop - en die mensen zijn fitter dan ik :+

Ik kan met verschillende gevoelens tegelijk leven. Ik wordt er niet gek van, ik loop niet de muren op. Maar soms ben ik er dus wel mee bezig, soms vraag ik me wel af "zal ik het kunnen? Hoe zal het zijn?" Het zal de meest pijnlijke ervaring zijn die ik zal hebben, doordat ik nog nooit iemand belangrijk ben verloren. Ik ben gezegend op die manier - ik ben 31 jaar, en ben "enkel" onze honden verloren. I'm a lucky girl, denk ik dan. Maar dat maakt me op een bepaalde manier ook onervaren op het gebied van verlies - wie weet ben ik 10x sterker dan ik denk te zijn, dat wéét ik dus gewoon niet, bij gebrek aan ervaring :) Daar ben ik dankbaar voor hoor, maar tegelijk is het ook eng want ik weet dus niet hoe dat voelt :) En het zal uiteraard sowieso niet prettig voelen, dat is wel zeker. Ik denk dat de angst daarvan komt. Maar eerlijk waar - hij overheerst dus niét :)

Edit: ik heb een aantal vrienden die 1 of 2 ouders verloren zijn. Mijn moeder is haar vader verloren - dat is dus mijn grootvader, maar die heb ik zelf maar 2x gezien als baby. Die ken ik dus niet, die pijn ervaar ik dus niet zo. Maar als ik zie hoeveel pijn zo'n verlies kan doen, dan vraag ik me af - zal ik het kunnen?

Ik moét hier aan denken, want zoals sommigen hier ook al zeggen: niets is voor eeuwig. Aan alles komt een einde. Om de klap niet kei hard te laten aankomen, moet ik er nu, zo af en toe, al aan denken. Want ik weet niet wanneer de artrose te zwaar zal worden.

Ik weet ook niet of ons oudje, onze tibetaan van bijna 17 jaar, het nog lang kan volhouden. De goede dagen wegen nog op tegen de slechte, maar we voelen dat het einde in zicht is. Ze is als pup bij ons gekomen toen mijn mama en haar ex na bijna 10 jaar uiteen gingen. Hem heb ik nooit gemist, hij was een zak. Maar ons hondje was wel een hele grote houvast voor onze mama. Die gaat dus heel veel pijn ervaren, als het einde er daadwerkelijk is. En ik en mijn broer ook, ook al wonen we beide niet meer thuis en zien we "ons" hondje niet meer dagelijks. Ze was een deel van onze jeugd, de waker die blafte als die mafkees aan de deur kwam.

Het verlies van onze honden kwam in 2 gevallen heel onverwachts, en daardoor eens zo hard aan. Onze 14-jarige, dat wisten we. Daar had ik vrede mee. Echter hebben we onze 6-jarige 2 dagen later geheel onverwachts moeten laten gaan. Ze ging naar de kliniek, "gewoon op onderzoek". Ik heb niet eens afscheid kunnen nemen. Mijn broer ook niet. We dachten dat het niet zooo erg was, dat ze met medicatie weer zou terug komen. De kanker, waarvan we het bestaan niet eens afwisten, zat echter al veel te diep, en de hond had heel veel pijn. Mijn ouders hebben toen de juiste beslissing genomen - maar ik heb geen afscheid kunnen nemen, en had nog zoveel te geven aan haar.
Jaren daarvoor onze andere hond ook op een heel pijnlijke manier moeten laten gaan. Ze voelde zich niet lekker, gaf over. Ze was 2 jaar - je denkt niet aan iets levensbedreigend. De dierenarts vond het niet meteen, we werden doorverwezen naar de kliniek en brachten haar daar vol goede moed heen - een dag later veranderde haar neus van vorm en werd haar tong zwart. Ze heeft gevochten als een leeuw, maar was vergiftigd op de hondenwei. Haar nieren faalden, en ze heeft de strijd verloren.
Misschien dat het daar ook mee te maken heeft. Dat waren vrij zware ervaringen, en het is moeilijk om vrede te vinden met iets dat zo ontzettend oneerlijk en pijnlijk is. Met onze 14-jarige heb ik dat gevoel helemaal niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:28

Weet dat een mens meestal sterker is, dan hij of zij denkt.... En verder merk je het vanzelf wel. Niet te lang over nadenken. Dan word iedereen verdrietig, want het is onvermijdelijk...

Grappig dat jouw partner bijna 15 jaar ouder is. De mijne ruim 16 jaar en ik ben bijna 50. Bij ons staat 'al die ellende' al best dichtbij, al geef je mijn schat die leeftijd totaal niet. We zien wel.... we zijn happy, hebben het goed, doen leuke dingen en verzorgen samen onze paarden. En we gaan ook gewoon nog trouwen (want pas later ontmoet, na onze scheidingen). Waarom niet? Pluk de dag.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:36

Heb je vrienden of vriendinnen ts? :)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:09

Ik herken je verhaal heel erg TS. Zo dacht ik ook altijd over m'n eerste pony. Als zij er niet meer is dan hoeft het van mij niet meer.

Tot ze op een avond in het land lag, 30 maar nog zo fit. Gebroken been. Einde oefening dus. Ik ben er kapot van geweest, het hoefde van mij allemaal niet meer. Ik had toen nog een paard maar had haar nog niet zo lang en weinig klik mee. Ik deed zo min mogelijk met haar toen. Als je mij de kans had gegeven had ze toen op MP gestaan. Ik heb een maand lang gejankt, boos gedaan. Per direct gestopt met werken. Ik was doodop.

MN merrie kon niet alleen blijven, dus op een gegeven moment moest ik wel kiezen, weg of een tweede er bij. Dat werd een tweede er bij.

Het moest groeien, was echt een proces. Ik ging op den duur weer aan het werk, kreeg weer lol in bepaalde dingen.

Het is echt een proces geweest. Ik mis haar nog steeds en bij bepaalde nummers of herinneringen kan ik nog janken. Maar ik ben dankbaar dat ik haar gekend heb, dat ze een goed leven bij mij heeft gehad. En het heeft mij vooral geleerd nog meer te genieten van mijn huidige pony's.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:11

Talietjuh schreef:
Nou in dat geval zal ik als ik jou was de tijd die je hebt lekker in je paard steken .i.p.v in het schrijven van hele lappen tekst hier op bokt. Daar heeft je paard ook meer aan. ;) Succes!

Wel grappig dat het lijkt alsof je je moet verantwoorden voor het feit dat je lange 'lappen' tekst schrijft. Alsof daar wat mis mee is :) Ik denk dat het feit dat je je gevoelens goed kunt verwoorden, juist iets zegt over je kracht ;) Grappig ook dat een emotioneel persoon blijkbaar in verband wordt gebracht (misschien niet door jou maar ik lees het op de vorige pagina wel terug) met zwakheid. Terwijl daar vaak juist sterke persoonlijkheden achter zitten ;). Emoties goed onder woorden kunnen brengen is helemaal niet makkelijk, veel mensen kiezen ervoor om dit helemaal niet te doen, maar dat komt er op de een of andere manier wel uit. Zoals ik het zie is schrijven ook je uitlaatklep, om je gedachten op een rij te zetten en op jezelf te reflecteren. Als je letterlijk opschrijft wat je soms denkt/voelt dan kun je daar van schrikken inderdaad, het staat dan opeens zwart op wit en kan 'heftig' overkomen, maar dat is dan wel de realiteit van wat er allemaal door je heen gaat. :D En dus zeker wel nuttig!

Inhoudelijk denk ik dat het helemaal niet erg is dat je hier nu over aan het nadenken bent. Wellicht doe je bepaalde inzichten op die je helpen om dit in de toekomst beter/goed te kunnen plaatsen en hier mee om te kunnen gaan. Het kan leerzaam zijn om andere ervaringen te horen over 'verlies' en hoe mensen daar mee om gaan, zeker omdat je zegt dat je dat zelf minder hebt meegemaakt op die manier.

Ik zou voor jezelf in de gaten houden of het je helpt hier over na te denken om juist verder te komen voor jezelf en je wellicht tot een betere acceptatie komt wanneer zo'n moment echt daar is, of dat je merkt dat vooral angst overheersend blijft en je daar steeds moeilijker uitkomt. Dat zou denk ik wel een rode vlag zijn ;) Maar zoals in je laatste post lees is dat nu zeker niet het geval.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:27

Twiggy2008 schreef:
Weet dat een mens meestal sterker is, dan hij of zij denkt.... En verder merk je het vanzelf wel. Niet te lang over nadenken. Dan word iedereen verdrietig, want het is onvermijdelijk...

Grappig dat jouw partner bijna 15 jaar ouder is. De mijne ruim 16 jaar en ik ben bijna 50. Bij ons staat 'al die ellende' al best dichtbij, al geef je mijn schat die leeftijd totaal niet. We zien wel.... we zijn happy, hebben het goed, doen leuke dingen en verzorgen samen onze paarden. En we gaan ook gewoon nog trouwen (want pas later ontmoet, na onze scheidingen). Waarom niet? Pluk de dag.

Mijn vriend lijkt ook echt jonger dan mij, ik kan die kerel niet bijhouden en hij wordt 45 dit jaar, ik ben net 31 geworden :+ We hebben ook nog een heleboel plannen hoor, trouwen hoort daar alleen bij als we het in het buitenland ergens op een strand kunnen doen en daardoor niet voor de Belgische wet getrouwd zijn :+ Wij willen vooral reizen, genieten, mijn vriend zijn ouders bezoeken in Spanje, ... Wij zijn niet zo van huisjeboompje, wel beestje haha. Verder doen we gewoon wat in ons opkomt :D

Het is idd onvermijdelijk he. Ik voel dat ik er rustiger van wordt, als ik er op voorhand over kan nadenken. Alsof ik een beetje voorbereid ben dan. Natuurlijk mag ik dat niet te veel doen, en dat doe ik naar mijn gevoel ook niet hoor. Ik heb het er heel af en toe wel eens over met mijn vriend of mama, maar verder gaat dat ook niet. Verder geniet ik vooral :) Pluk de dag, idd!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:34

Sellyxx schreef:
Talietjuh schreef:

Wel grappig dat het lijkt alsof je je moet verantwoorden voor het feit dat je lange 'lappen' tekst schrijft. Alsof daar wat mis mee is :) Ik denk dat het feit dat je je gevoelens goed kunt verwoorden, juist iets zegt over je kracht ;) Grappig ook dat een emotioneel persoon blijkbaar in verband wordt gebracht (misschien niet door jou maar ik lees het op de vorige pagina wel terug) met zwakheid. Terwijl daar vaak juist sterke persoonlijkheden achter zitten ;). Emoties goed onder woorden kunnen brengen is helemaal niet makkelijk, veel mensen kiezen ervoor om dit helemaal niet te doen, maar dat komt er op de een of andere manier wel uit. Zoals ik het zie is schrijven ook je uitlaatklep, om je gedachten op een rij te zetten en op jezelf te reflecteren. Als je letterlijk opschrijft wat je soms denkt/voelt dan kun je daar van schrikken inderdaad, het staat dan opeens zwart op wit en kan 'heftig' overkomen, maar dat is dan wel de realiteit van wat er allemaal door je heen gaat. :D En dus zeker wel nuttig!

Inhoudelijk denk ik dat het helemaal niet erg is dat je hier nu over aan het nadenken bent. Wellicht doe je bepaalde inzichten op die je helpen om dit in de toekomst beter/goed te kunnen plaatsen en hier mee om te kunnen gaan. Het kan leerzaam zijn om andere ervaringen te horen over 'verlies' en hoe mensen daar mee om gaan, zeker omdat je zegt dat je dat zelf minder hebt meegemaakt op die manier.

Ik zou voor jezelf in de gaten houden of het je helpt hier over na te denken om juist verder te komen voor jezelf en je wellicht tot een betere acceptatie komt wanneer zo'n moment echt daar is, of dat je merkt dat vooral angst overheersend blijft en je daar steeds moeilijker uitkomt. Dat zou denk ik wel een rode vlag zijn ;) Maar zoals in je laatste post lees is dat nu zeker niet het geval.

Ontzettend bedankt voor je berichtje!
Ik kreeg idd het gevoel dat ik me moest verantwoorden voor de gevoelensmens die in mij woont :D Ik heb hoge pieken en diepe dalen - maar die heb ik lang niet elke dag hoor. Ik ben een normaal, empathisch mens, ik heb intens lief als ik liefheb en lijdt erg wanneer iets mij raakt, maar dat vind ik zelf niet erg. Dat vind ik niet zwak. Het voelt niet zwak. Als me ik ergens voor geef, doe ik dat volledig, met hart en ziel. Daarom dat er ook niet heel veel dingen zijn waar ik me helemaal en compleet voor interesseer - ik doe dat zo intens dat te veel te intens kan worden, dat houdt geen mens vol op die manier :+

Schrijven is idd een uitlaadklep. Ik schrijf vaak op mijn laptop. Dingen die ik niet post, dingen die ik aan niemand laat lezen. Gewoon, voor mezelf, om dingen beter en duidelijk te begrijpen en verwerken. Eens ik het van me heb afgeschreven en het kan overlezen, kan ik die dingen beter plaatsen en ook loslaten.

Ik vind het idd leerzaam om te lezen hoe anderen met dit verlies zijn omgegaan, of denken om te gaan later. Het schept zeker ook bepaalde inzichten, invalshoeken waar ik nog niet aan gedacht heb.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 21:42

Sunnda schreef:
Heb je vrienden of vriendinnen ts? :)

Ja hoor!
Ik heb 1 beste vriendin van mezelf, al jaar en dag, en daarbuiten hebben mijn vriend en ik nog een hele fijne vriendengroep waar we regelmatig leuke dingen mee doen. De ene keer met de hele groep, de andere keer met een deel. Dat kan een dagje zijn, een avondje, of echt samen op reis voor een aantal dagen.

Weet je wat het wel is - ik ben een loner :+ Ik heb vrij veel me-time nodig, mijn vriend vind het echt een mirakel dat ik kan samenwonen haha. Ik zie mijn vrienden en vriendinnen erg graag, maar na 5 dagen samen weg te zijn geweest heb ik echt tijd en ruimte voor mezelf nodig :+ Dat momentje van rust vind ik dus ook elke dag bij mijn paard.

Ik ben sociaal genoeg hoor, kan met iedereen een praatje aangaan en plezier maken, maar ik redt me ook prima in mijn eentje. Ik geniet van me-time, heb het nodig om tot rust te komen. Dus ik wissel mijn vrije tijd, tussen mijzelf en mijn vrienden :D