Hoefsmid slaat paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:47

Snoppie schreef:
Mk1978 schreef:
Tja... of het nou nodig was om het 10x te doen... maar moet eerlijk zeggen dat als mijn paard mij omver of opzij duwt, hij ook een duw of tik kan verwachten. Niet op het hoofd, maar ik zou toch echt wel een flinke tik op de schouders ofzo durven geven. Het laatste wat ik wil is omver gelopen worden door 500 kilo. Dus ik snap je smid ergens wel. Gaat om een stukje veiligheid.

Vraag is eerder: waarom staat ze niet stil? Heeft ze sowieso moeite met stil staan? Brengt de smid spanning over? Heeft ze slechte ervaringen met de smid? Ik zou daar een oplossing voor zoeken en niet naar de hoefsmid wijzen

Ze heeft slechte ervaringen met de hoefsmid en is over het algemeen heel gevoelig, vertrouwt eigenlijk alleen mij en wij hebben daardoor dus ook een wederzijds respect voor elkaar.

Dringend eens aan gaan werken dan, het is niet de bedoeling dat je paard enkel jou vertrouwt. Doe je paard een plezier en werk hier aan, een paard moet bij eender wie in de hand kunnen zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:47

Snoppie schreef:
Veel zeggen fout eigenaar en dat snap ik allemaal wel maar hoe kan ik dat dan oplossen. Andere hoefsmid al geprobeerd (vrouw of man maakt niet uit).
Ze reageert gewoon zo heftig op een tik en verliest dan al het respect voor je, ik vermoed een verleden hierin maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.

Zolang jij vindt dat jouw paard het recht heeft op nee zeggen, en je dat niet wilt afleren, gaat het lastig worden denk ik.
Sommige dingen móéten nu eenmaal gebeuren.
Over sommige dingen kan onderhandeld worden.
Over andere dingen niet.
Enting, hoefsmid, uit mijn ruimte blijven, dat staat níet ter discussie en daar is de Nee van het paard bij mij dus ook niet toegestaan.

De smid overlopen of platduwen vind ik persoonlijk ver en vér voorbij de grens van wat een paard mag.

Bij mij zou de smid dus ook geen tik gegeven hebben.
Dat zou hij niet hoeven namelijk, want paardlief had van mij zelf die oplawaai al gehad.

Overigens ben ik door de bank genomen erg vriendelijk tegen mijn dieren, en eerder van beloning dan ban straf.

Maar respect voor mijn ruimte én veiligheid gaat voor op álle liefdoenerij en beloningen...
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 15-07-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:52

Ik denk dat je zelf je paard moet leren bekappen eigenlijk of je paard leren dat nee zeggen best mag maar dat hij dan soms nog steeds moet doen wat heb gezegd wordt. Net als bij kinderen in hun 'ik ben twee en ik zeg nee' fase, ook dan moeten ze nog steeds naar bed en hun groente eten. Grenzen stellen is heel belangrijk!

En vergeet niet dat smeden echt zwaar werk hebben en veelal lang voor hun pensioen moeten stoppen door onopgevoede paarden die hen opzij duwen waardoor ze vallen (en dat kan nare blessures opleveren!) of schoppen en steigeren. Dat kan hun het leven kosten. Volkomen terecht dat ze dan streng zijn naar de paarden toe. Laatst in mijn omgeving nog meegemaakt, jonge vent die maanden uit de running is geweest. |(

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:25

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:10

_bloempje01_ schreef:
Als het vanuit spanning komt zou ik gewoon zorgen dat terwijl hij bezig is, jij haar helpt om te ontspannen. Blijf bij haar hoofd staan, desnoods met een emmer eten voor afleiding. Of vaak helpt een emmer Horselyx ook enorm goed. Na een paar keer een goede ervaring zal ze al een stuk makkelijker worden.

Horselyx moet ze op dat moment niet (dat hadden we namelijk geprobeerd, ik heb die donkerblauwe) emmer eten nog niet wel met snoepjes en op zich werkt dat wel maar niet voor lange duur.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:12

troi schreef:
Ik denk dat je zelf je paard moet leren bekappen eigenlijk of je paard leren dat nee zeggen best mag maar dat hij dan soms nog steeds moet doen wat heb gezegd wordt. Net als bij kinderen in hun 'ik ben twee en ik zeg nee' fase, ook dan moeten ze nog steeds naar bed en hun groente eten. Grenzen stellen is heel belangrijk!

En vergeet niet dat smeden echt zwaar werk hebben en veelal lang voor hun pensioen moeten stoppen door onopgevoede paarden die hen opzij duwen waardoor ze vallen (en dat kan nare blessures opleveren!) of schoppen en steigeren. Dat kan hun het leven kosten. Volkomen terecht dat ze dan streng zijn naar de paarden toe. Laatst in mijn omgeving nog meegemaakt, jonge vent die maanden uit de running is geweest. |(

Ik ben 16 dus ik weet niet of ik aan zo een cursus mee mag doen, weet jij dat?

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:21

tengeltje11 schreef:
Idd, moeilijk te zeggen en ook in de gevallen waarbij het gaat om een verhaal slechte opvoeding, verdedigen de eigenaren het paard, want nooit hun schuld.

Dat ze uren stil staat bij het poetsen staat toch totaal los van de hoefsmid. Dit doet ze niet uren, op 3 benen staan en iemand die kapot, snijdt en raspt aan de voet. Dat zou ze meer moeten doen.

Dus neem een voet tussen je benen als aan smid en ga bv met een hamertje licht op de voet tikken, wiebel die over en weer,....(en niet voor 10 sec, maar voor 5 minuten).

Zo leden je concreet de smid.

Hoefjes uitkrabben is ook niet hetzelfde, die voet moet dan gewoon omhoog, zit niet tussen benen(dus wat verder van hun lijf).

Mijn hoefsmid neemt de been niet tussen de benen maar alsnog kan ik het wel gaan proberen. Ook al is het om haar te laten wennen aan verschillende handelingen. Dankjewel voor de tip!

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:24

ruitje schreef:
Allereerst: mijn advies zou juist zijn: ga eens weg als de smid er is. Ik ken meerdere paarden die juist braver zijn zonder eigenaar in de buurt :D

Als jij vind dat je paard nee mag zeggen, dan is het niet eerlijk voor het dier als dat tijdens de smid( of elke andere situatie waar iets moet) ineens niet meer mag.

Dat is onduidelijk voor je paard. En ook niet fair voor de behandelaren van je paard.

Als je dit consequent zou volgen moet je tegen je smid zeggen: als zij nee zegt, dan stoppen we( en dan betaal ik jou wel gewoon) . Maar dan moet je daar je verwachtingen in bespreken.

Je verwacht nu dat je paard door de smid gedaan word, de smid doet zijn best aan die verwachting te voldoen.

Wij doen met jonge paarden heel vaak van te voren afstemmen dat we alleen voor doen, of alleen achter. Is duurder, maar principes kosten geld :D

Vind dit ook wel een goede oplossing inderdaad, dankjewel voor de tip! Het weggaan heeft geen nut want dan gaat ze al helemaal niet meewerken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:25

Dovahkiin schreef:
Jouw paard, jouw regels. Maar als een paard een mens omver probeert te duwen is er in de opvoeding iets mis gegaan imo. Dus ik snap de hoefsmid wel.

Precies dit dus. Ik vind de veiligheid van de mens te aller tijde het belangrijkst en vind het eerder not done als de hoefsmid zichzelf in gevaar zou brengen bij elk onopgevoed paard dat hij moet bekappen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:29

Als het paard nee mag zeggen dan mag de smid dat ook.
Als ik namelijk alle "nees" van mijn oude ruin zou moeten respecteren dan staat meneer lekker de hele dag in het land zich vol te vreten zónder ooit maar een mens te zien.
Als jij met haar bezig bent dan moet jij bepalen wat acceptabel is en mag je haar nee respecteren. Als de smid er is (met zijn planning, zijn hele zware beroep en het feit dat we als eigenaar vakwerk verwachten) dan moet het paard maar even voor een keer luisteren.
Ik geef je smid dus gelijk, af en toe een corrigerende tik gaat het paard niet dood aan.

De smid komt (als het goed is) niet elke dag dus ze neemt het maar eens in de paar weken voor lief.
Je kan natuurlijk wel oefenen met langere tijd op 3 benen staan, met een hamertje zachtjes op de hoef tikken etc.

Wat ik me wel afvraag. Hoe doe je dit bij de dierenarts? Want die doet ook "niet leuke" dingen in de ogen van het paard.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:35

Citaat:
Ze heeft slechte ervaringen met de hoefsmid en is over het algemeen heel gevoelig, vertrouwt eigenlijk alleen mij en wij hebben daardoor dus ook een wederzijds respect voor elkaar.

Voor mij zit hier het punt waar je nog huiswerk te maken hebt. Geef je paard ook vertrouwen in andere mensen/vreemden, leer haar dat aan. Ze hoeft echt niet meteen iedereen z'n beste vriendin te zijn, maar de wereld van je paard draait om meer mensen dan alleen de jouwe. Daar heb je ook op latere momenten voordeel bij.

Dat je ook nog een weg moet vinden in hoe je paard het fijnst naar de smid gaat is dan stap 2. Dat is voor elk paard net een beetje anders, bijv. bij een ouder dier waar je een voetje tussentijds even neerzet als smid.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:35

Mariett schreef:
Stilstaan bij poetsen is echt iets heel anders dan stilstaan bij bekappen.

Ik bekap zelf, en op een slechte dag kan zelfs mijn brave paardje ontzettend zitten etteren tijdens het bekappen (proberen weg te lopen op drie benen, leunen, mijn bh bandje omhoog trekken en weer laten vallen.. etc.) terwijl ze dan heel stil kan staan bij het poetsen/invlechten. Bekappen is al best wel zwaar en het wordt op dat soort dagen niet makkelijker :+ Dan corrigeer ik ook wel even. Dat is echter bijna nooit nodig, want normaal staat ze gewoon netjes stil.
Mijn paard is trouwens ook een echte merrie, een beetje zoals jij soms beschrijft. Je moet haar netjes om haar voet vragen, dan tilt ze hem zelf op. Als je de hoef zomaar pakt heeft ze er al snel geen zin meer in.

Als ik jou was zou ik mijn paard gewoon af en toe zelf bekappen/bijvijlen. Hier zijn cursussen voor en je kan ook nog een hoefsmid vragen om af en toe te kijken of je het wel goed doet. Al is het alleen maar de haakjes eraf vijlen: je kan wel zelf je paard aanleren dat de hoefsmid helemaal niet eng is. Dit kan je namelijk zelf op jouw tijd doen en zoveel tijd nemen als nodig is. Een hoefsmid heeft nog andere paarden waar hij/zij bij moet zijn, maar jij op dat moment niet. Als ze te overprikkelt raakt kun je ook gewoon stoppen (als de hoeven gelijk zijn ten minste).

Zelf bekappen wil ik ook heel graag op natuurlijke manier, (mijn hoefsmid bekapt ook natuurlijk en dit bevalt me heel goed) ik ben alleen pas 16 dus ik weet niet lf ik aan zo een cursus mee mag doen, weet jij dat toevallig?

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:36

Hilli schreef:
Citaat:

Voor mij zit hier het punt waar je nog huiswerk te maken hebt. Geef je paard ook vertrouwen in andere mensen/vreemden, leer haar dat aan. Ze hoeft echt niet meteen iedereen z'n beste vriendin te zijn, maar de wereld van je paard draait om meer mensen dan alleen de jouwe. Daar heb je ook op latere momenten voordeel bij.

Dat je ook nog een weg moet vinden in hoe je paard het fijnst naar de smid gaat is dan stap 2. Dat is voor elk paard net een beetje anders, bijv. bij een ouder dier waar je een voetje tussentijds even neerzet als smid.

Zijn we inderdaad ook druk mee bezig. Ik heb haar nu pas 6 maanden en ik wist waar ik aan begon toen ik haar kocht, de klik die wij hebben is niet te beschrijven en daardoor kan ik zo veel met haar doen, we zijn druk aan het werk met het vertrouwen bij andere krijgen en bij mijn moeder lukt dit nu aardig. Ik kan nu in ieder geval weglopen en mijn moeder kan haar dan alsnog rustig verder poetsen zonder dat er word geschraapt met haar hoeven over de grond. Ze zal denk ik altijd een paard blijven die zich vastklamt aan één persoon en dat vind ik niet erg maar ze moet zich wel bij andere op haar gemak voelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:37

En vergeet het lichamelijke gevaar voor de smid niet... een paard moet gewoon respect hebben voor de ruimte van ieder mens. Niet er op gaan hangen, duwen. Dat is gewoon een basis.
De "nee accepteren" wat jij nu lijkt te doen, is haar de rol van leider geven, terwijl dat geen goed oogpunt is. Zeker voor een paard met een bepaald verleden. Zo beperk je haar uiteindelijk juist met wat er allemaal kan. Duidelijkheid en respect krijg je vaak betere paarden van dan een beest wat alles maar mag en ook niet hoeft te leren en ervaren dat zaken die ze eng vond, steeds minder eng worden.
Naast de veiligheid voor jou, smid, VA e.d. is dat ook een stukje ontwikkeling die ik een paard gun.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:38

HopeMyDay schreef:
Als het paard nee mag zeggen dan mag de smid dat ook.
Als ik namelijk alle "nees" van mijn oude ruin zou moeten respecteren dan staat meneer lekker de hele dag in het land zich vol te vreten zónder ooit maar een mens te zien.
Als jij met haar bezig bent dan moet jij bepalen wat acceptabel is en mag je haar nee respecteren. Als de smid er is (met zijn planning, zijn hele zware beroep en het feit dat we als eigenaar vakwerk verwachten) dan moet het paard maar even voor een keer luisteren.
Ik geef je smid dus gelijk, af en toe een corrigerende tik gaat het paard niet dood aan.

De smid komt (als het goed is) niet elke dag dus ze neemt het maar eens in de paar weken voor lief.
Je kan natuurlijk wel oefenen met langere tijd op 3 benen staan, met een hamertje zachtjes op de hoef tikken etc.

Wat ik me wel afvraag. Hoe doe je dit bij de dierenarts? Want die doet ook "niet leuke" dingen in de ogen van het paard.

Dierenarts vind ze prima en geen probleem. Tandarts daarin tegen, ze heeft geen goede ervaringen met de tandarts doordat ze maar een paar keer in haar leven is geweest, ook is ze hoofdschuw (ben ik druk mee aan het werk) volgende keer komt er dus een tandarts met verdoving erbij zodat ze niet zoveel stress ervaart.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 12:41

c_alsemgeest schreef:
En vergeet het lichamelijke gevaar voor de smid niet... een paard moet gewoon respect hebben voor de ruimte van ieder mens. Niet er op gaan hangen, duwen. Dat is gewoon een basis.
De "nee accepteren" wat jij nu lijkt te doen, is haar de rol van leider geven, terwijl dat geen goed oogpunt is. Zeker voor een paard met een bepaald verleden. Zo beperk je haar uiteindelijk juist met wat er allemaal kan. Duidelijkheid en respect krijg je vaak betere paarden van dan een beest wat alles maar mag en ook niet hoeft te leren en ervaren dat zaken die ze eng vond, steeds minder eng worden.
Naast de veiligheid voor jou, smid, VA e.d. is dat ook een stukje ontwikkeling die ik een paard gun.

Bij andere vertoont ze dit gedraag niet tenzij je gaaf slaan, het is duidelijk dat ze mij wel respecteert en als leider ziet want tegen mij word bijna nooit “nee” gezegt op iets doordat ik geduld heb en rustig blij, de smid werd duidelijk gefrustreerd door mijn merrie en zo begon de ellende.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:44

Tussen mij en mijn paarden (en tussen mij en mijn kinderen ook trouwens) heerst een beperkte democratie. Er mag veel maar als je moet luisteren, moet je luisteren, daar is geen discussie mogelijk. En dat vinden paarden (en mijn kinderen ook trouwens) lekker duidelijk en helemaal prima. En als mijn drie-jaige Apache daar weleens een dreun bij nodig had, kreeg hij die (ook van zijn weigenoten). En toen hij een keer ongelofelijk stond te klieren bij de hoefsmid, heb ik hem gezegd dat hij hem op het juiste moment een dreun moest geven (als ik dat zou doen had de smid een paar hoeven om zijn oren) . Een flinke dreun ook trouwens, zodat het in een keer duidelijk is. Ik heb namelijk een gouden hoefsmid waar ik zuinig op ben, en ik zit er niet op te wachten dat hij er op een gegeven moment voor bedankt om mijn paarden te beslaan omdat ze niet opgevoed zijn.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:50

Ik weet niet precies wat de signalen waren van jouw merrie naar de hoefsmid voordat de hoefsmid de eerste tik gaf, maar ik weet ook niet wat de signalen waren van jouw smid naar jou toe. Misschien verliest hij zijn geduld inderdaad wel, maar dat zou ook kunnen komen doordat jij zelf niet veel gedaan hebt aan het gedrag van de merrie?

Klein voorbeeldje;
Als een van mijn paardjes moeilijk doet bij de hoefsmid ben ik degene die er meteen korte metten mee maakt. Ik corrigeer voordat de hoefsmid dat HOEFT te doen. Zo voorkom je dat de hoefsmid zelf gaat corrigeren. Fijner voor het paard, de hoefsmid en ook voor jou. Jij bepaalt namelijk hoe je het paard corrigeert. Al moet je dan wel een deel inleveren waarbij je zegt dat een paard ook nee mag zeggen. Een hoefsmid is voor het belang van je paard. Daar bestaat gewoon geen nee en dat zou je paard gewoon moeten leren.

Moeilijke situatie en mijn enige tips zijn degene die ik eerder noemde en heel heel heel veel oefenen met "vreemden" die de benen van jouw paard optillen.

Twiggy2008

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:20

Klinkt als een balansprobleem. Om dan te gaan slaan, vind ik belachelijk. Ik heb een topbekapper. Rustig, geduldig en zo Zen, dat vrijwel elk 'moeilijk' paard na verloop van tijd los staat bij het bekappen. Zo kan het ook. Dat is psychologische kundigheid. Iets wat sommige hoefsmeden helaas niet hebben.

Heb ooit in het verleden ook eens zo'n type weggestuurd. Mijn paard verdiende die dreun niet. Er zat een horzel, kreeg hij ineens een dreun om niets. Zo.... moet je mij erbij hebben. Paard mag zich verweren tegen horzels, hun reactie is zo logisch. Wegwezen dan. Mijn paard, mijn regels, wees gewoon redelijk. Ik vertrouw blindelings op mijn bekapper. Topper en nooit onredelijk naar paarden. Zo hoort het in MIJN ogen.

Paarden pesten je niet, dat is zo'n fabeltje. Ben verbaasd hoeveel mensen dat nog steeds geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:29

Er spelen meerdere factoren mee. Iedereen wil tegenwoordig een goed paard dus hoger in het bloed met als gevolg sensibeler zijn.
Er wordt ook nog eens minder consequent gedrag richting paard toegepast.
Ja is ja en nee is nee.
Dit uit zich ook in de huidige maatschappij.
Ben nog steeds van mening paarden en kinderen opvoeden en niet pappen en nathouden.
Een dreun richting een vlieg deed die van mij na een krijs en een hijs van de baas 10 meter verder staan.
Paard helemaal bleu dat doet de baas nooit. Nee maar ik zat tussen jouw voet en de vlieg.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat inderdaad consequent zijn veel problemen voorkomt maar er wel eens een klein dingetje mis gaat.
Onbalans zorgt voor ongemak en rust is dan ver te zoeken.
Als onze smid paard een dreun verkoopt dan is dat niet zomaar, hij hoeft niet klem te komen zitten tussen muur en paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:38

Snoppie schreef:
Mk1978 schreef:
Rotgewoonte, fout eigenaar... ik vind het allemaal nogal aanvallend. Natuurlijk moet dat paard gewoon stil staan en staat de veiligheid voorop. Maar ik heb ook een paard gehad wat heel zenuwachtig werd van de ene smid, maar bij een andere smid helemaal niet vervelend bleek te zijn en als een engeltje z’n pedicure stond af te wachten.

Ben je er altijd bij als ze bekapt wordt? Dat kan haar misschien wat meer rust geven. In het uiterste geval kan je eens een andere smid proberen, eentje die wat rustiger is.

Veel zeggen fout eigenaar en dat snap ik allemaal wel maar hoe kan ik dat dan oplossen. Andere hoefsmid al geprobeerd (vrouw of man maakt niet uit).
Ze reageert gewoon zo heftig op een tik en verliest dan al het respect voor je, ik vermoed een verleden hierin maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.

Ik weet niet wat jij onder 'respect' verstaat.
Een paard moet ook respect voor mensen hebben. 'Das Leben ist kein Ponyhof'
Een leunend paard is funest voor de rug van een hoefsmid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:39

Team hoefsmid.
Die man (of vrouw) heeft maar één rug, en veulens kappen plus veel tillen en gebogen staan is genoeg aanslag op die rug zonder dat daar ook nog eens lastige volwassen paarden bijkomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:42

Ligt voor mij wel heel erg aan de situatie. En ook zeker aan de manier waarop. Corrigeren zou ik wel accepteren, maar slaan uit boosheid of frustratie zeker niet. Toen ik nog een hoefsmid had was ik hem altijd voor als er gecorrigeerd moest worden. Dat kan bij mijn paarden gewoon met stem.

Het laatste paard wat mijn hoefsmid bij mij deed kreeg hij ook niet voor elkaar. De is heel wantrouwend wanneer vreemde mensen iets van hem willen. Mijn hoefsmid schatten dat goed in en samen hebben we geprobeerd het op te lossen. Ik was hierdoor zo vaak zelf aan het oefenen met bekappen dat ik het maar weer helemaal zelf heb opgepakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:46

Waar was jij zelf en waar was jij?

Ik berisp mijn paarden zelf als ze 'stout' zijn bij de hoefsmid. Dan kan de hs gewoon z'n ding doen en hoeft hij verder niet op te voeden. En ja, dat betekent ook dat ik al snel 'uh blijf staan' tegen ze zeg. Zo voorkom je een smid die z'n werk niet goed kan doen en zich met je paard moet gaan bemoeien. Het is een half uur stilstaan en dat hebben ze maar te doen. Doordat ik er bij sta kan ik al kleine correcties geven en is een tik niet nodig.

De tip om weg te gaan bij de hs zou ik ook snel niet geven. Blijf er bij, hou je paard vast ipv vast zetten en zorg dat de hs rustig het werk kan doen. Dan kan jij ondertussen je paard rustig houden (desnoods door wat te poetsen??) en al iets te corrigeren voor het een groter ding word. Daarbij kan je dan ook goed zien of het echt moeite hebben is (pijn/ongemak) of angst is bij je paard (en kan je dat bij de hs aangeven en bespreken) of dat hij gewoon klaar is met stilstaan en beetje opstandig wordt omdat het te lang duurt.

Als mijn paard vervelend is waardoor mijn smid wordt belemmerd mag die mijn paard pirma berispen of een tik geven. Als ze maar verdiend zijn en op juiste moment. Maar dat komt eindelijk nooit voor omdat ik het voor ben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:50

Snoppie schreef:
c_alsemgeest schreef:

Bij andere vertoont ze dit gedraag niet tenzij je gaaf slaan, het is duidelijk dat ze mij wel respecteert en als leider ziet want tegen mij word bijna nooit “nee” gezegt op iets doordat ik geduld heb en rustig blij, de smid werd duidelijk gefrustreerd door mijn merrie en zo begon de ellende.

oké, maar als jij wel de persoon bent om te corrigeren/gerust te stellen, waarom doe je dat dan niet op het moment dat je je merrie banger ziet worden?
kijk ik ben ook geen voorstander van meppen hoor... begrijp me niet verkeerd. Maar vaak voelen smeden al vaak veel geleun, getrek en geduw van het paard zonder dat de eigenaar het ziet.
De mijne was in het begin ook een beetje onzeker, zeker met de rook. Die hield ik dan gewoon zelf vast en als het even te veel werd stopte mijn smid ook.
Maar Als hij ging lopen vervelen zette ik hem meestal al op zijn plek of deed mijn smid het.
Als er al iets is waar hij gefrustreerd van raakte, dan heeft je merrie al iets laten zien gok ik? Dan zou ik als eigenaar ingrijpen.
Bij een gefrustreerde, ongeduldige en mepgrage smid ook trouwens... dat laat ik dan ook niet gebeuren. Maar ik heb wel oog voor de veiligheid van de professional en als ze niet wijken voor druk en echt gaan hangen moet het soms iets harder voordat ze het door hebben.
Daarbij is het natuurlijk jouw paard... als je zulke behandeling niet wil, zal je een smid moeten zoeken die wel beslaat zoals jij het graag ziet bij je merrie.
Maar blijf ook open voor reflectie van je eigen aandeel.