Een eerste eigen paard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 22:03

Ik heb twee Shires, ben zelf 182 cm lang. Je bent van harte welkom om eens bij mij op stal, in de buurt van Deventer, te komen buurten en kennis maken. Ik ken een aantal goede fokkers en wil je best op weg helpen.
€6000 is niet een heel ruim budget, maar wel te doen. Ik heb mijn beide Shires voor iets minder dan dat bedrag gekocht, een toen jaarling merrie met super mooi papier en bewegingen. En een 5 jarige hengst die net onder het zadel was, maar verder niet bijzonder uitblinkte (zie mij mijn eigen paard even afkraken dan :+ ) beiden heb ik volledig laten keuren voor aankoop op eigen kosten.
Mijn jaarling merrie is nu 3 jaar en mijn Shire hengst is nu een 7 jarige ruin, die onwijs leuk is om lekker recreatief mee te rijden en wat te dressuren.
In mijn onderschrift staat wel een link naar mijn Instagram, met foto’s.

Dus ik zou de droom voor een leuke Shire of Clyde (heel vergelijkbaar in formaat, karakter, zorg en behoefte) zeker niet laten schieten. Maar voor een goed doorgereden Shire, met papieren, die klinisch ook helemaal in orde is, 6 tot 10 jaar betaal je doorgaans wel wat meer dan €6000. Veel liefhebbers van de rassen beginnen daarom ook met een jonger dier, of halen ze uit de UK, want daar zijn ze wat goedkoper. (Al weet ik niet hoe makkelijk dat nog is na de Brexit) Ook een wat oudere Shire is te overwegen met een kleiner budget.

We hebben hier op Bokt een leuk topic met de eigenaren/verzorgers van Shires en Clydes. Van alles over onze dikbillen, dus kom gezellig meekletsen en wie weet wordt de droom ooit werkelijkheid!

[BKR] [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 06-07-20 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie
Berichten: 4339
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 22:37

Welkom op Bokt TS. Wat leuk dat je voor een eigen paard wilt kijken. Ik begrijp dat je nu nog bij je ouders woont, binnen hoeveel jaar denk je op jezelf te gaan? En denk je dat je dan alles rond een paard nog kan bekostiggen?

Bestaat manege Heemskerk nog? := Of hebben ze andere eigenaren? Ik zou wel even vragen hoe vaak en hoe lang ze op de weide mogen. Ik weet niet of het veranderd is, maar de manege Heemskerk die ik ken hebben erg kleine stallen. Daar past geen reus als een shire in...

Daarnaast zie ik op ehorses.nl wel andere zwarte paarden die aan je eisen voldoen voor jouw budget. Maar geen idee of dat een betrouwbare site is, ik ken het niet.

Verder idd goed om je instructrice om raad te vragen en mee te nemen wanneer je gaat kijken.

Ik wens je alvast veel voorpret!

herr_balou
Berichten: 1479
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:53

Zwart... je maakt het jezelf daarmee wel lastig.

Irish Hunter? Irish Draught? Nonius? Kladruber? Boulonnais? Poitevin? Al de Duitse (zware) warmbloed rassen bekeken? Međimurje?

Veel succes.

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:09

TS neem lekker de tijd om je te oriënteren. Ga genieten van je zoektocht! Ga kijken bij de rassen die je leuk vind. Bel rasverenigingen, fokkers, liefhebbers etc. Ga kijken, praten, proberen. Zo krijgt wat je wil en wat je kan steeds meer vorm. Dan weet je hoe het ras is, waar je op moet letten, de pluspunten, maar zeker ook de minpunten. Pas dan weet je wat wel of niet realistisch is, ook wat budget betreft. Misschien wil je toch echt een zwarte Clydesdale, dan moet je daar voor gaan. Misschien moet je dan wat langer sparen maar heb je dat er dan voor over. Neem gewoon lekker de tijd.

En wat betreft wensen over kleur en ras. Mijn paarden zijn het ras wat ik wilde, de maat, de kleur, de tint en zelfs de aftekeningen. En uiteraard ook nog eens gezond en super lief!

Veel succes en plezier met je zoektocht!

boemel

Berichten: 8586
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:37

Mijn vriend van 187cm past prima op onze Friezen van 165cm/166cm. En we hebben niet eens echt stevige Friezen. Omdat ze wat rondgeribt zijn en best veel front, vind ik t prima kunnen.

Dus een Fries van 170cm past jou best en zijn er ook best.

Ik heb altijd KWPN-ers gereden. Nu sinds 2 jaar Friezen. Ik vind de modern gefokte Friezen prachtig! Maar, er zijn best wat heethoofden bij.

Heb zelf ook een enorme heethoofd, maar goudeerlijk is ze wel. Niet bokken, steigeren of er vandoor gaan. Wel helemaal over de kook rondhupsen en alles eng vinden.

De andere Fries is wakker, maar nuchterder.

Ik denk dat als je een zwart paard wilt er nog het makkelijkst aan een Fries te komen is.

Autumnn

Berichten: 8114
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:45

fohadie schreef:
Welkom op Bokt TS. Wat leuk dat je voor een eigen paard wilt kijken. Ik begrijp dat je nu nog bij je ouders woont, binnen hoeveel jaar denk je op jezelf te gaan? En denk je dat je dan alles rond een paard nog kan bekostiggen?

Bestaat manege Heemskerk nog? := Of hebben ze andere eigenaren? Ik zou wel even vragen hoe vaak en hoe lang ze op de weide mogen. Ik weet niet of het veranderd is, maar de manege Heemskerk die ik ken hebben erg kleine stallen. Daar past geen reus als een shire in...

Daarnaast zie ik op ehorses.nl wel andere zwarte paarden die aan je eisen voldoen voor jouw budget. Maar geen idee of dat een betrouwbare site is, ik ken het niet.

Verder idd goed om je instructrice om raad te vragen en mee te nemen wanneer je gaat kijken.

Ik wens je alvast veel voorpret!


Ik kom even binnenvallen. @TS; ik had niet begrepen dat je ‘m op manege Heemskerk wilt stallen. Maar écht, doe het niet. Stallen zijn veel te klein en waar wil je hem op het land zetten? En hoe en waar doe je hem buiten? Zeker in de ochtend met het uitmesten met z’n allen in de buitenbak... denk alsjeblieft aan het welzijn van je paard en doe dat niet!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:23

Misschien een hele andere uitgangsrichting.
Maar heb je wel eens gedacht aan een Groninger of Gelderse?
Sowieso Groningers vindt je wel in het zwart, en ze zijn prima geschikt voor jouw lengte en hebben de looks denk ik ook wel die je zoekt

ZoeZav
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:41

Ik heb nog niet alles gelezen maar wilde toch even een reactie plaatsen. Mijn voorkeur ging uit naar een grote donkerbruine! kwpn'er van +/- 7 jaar en qua lengte rond de 170. Ik wilde voornamelijk recreatief aan de gang en had geen interesse in wedstrijden of springen. Ik ben echt gaan zoeken voor deze paarden, maar mijn budget (4000) was hier helemaal niet naar en meer uitgeven was niet mogenlijk. Ik ben verder gaan kijken naar wat ik dan wel wilde en ben zo van jonge tinker, naar oudere kwpn naar kleine kwpn gegaan. Uiteindelijk uitgekomen bij een 13 jarige Welsh merrie van 155. Totaal niet iets wat bij mij past, maar vanaf de video meteen een goed gevoel. Het zelfde weekend langs gegaan en nu is ze al 3 maanden in mijn bezit. Ik ben bezig met springlessen en dressuurlessen en wil binnenkort starten met wedstrijden. Ik kwam thuis en doe nu alles waar eerst mijn interesse niet lag. Dus mijn tip is: Ga bij van alles langs. Kijk niet naar uiterlijk, want daar heb je niets aan. Kijk waar je interesses liggen en probeer daar wat mee te doen. Wil jij voornamelijk buitenrijden, kijk dan niet naar paarden die dat niet kunnen. Wil je springen, kijk dan niet naar paarden met een blessure. Ga lekker kijken naar wat je leuk vind en ga lekker kijken. alleen op die manier kan je kijken wat het beste bij je past! Heel veel suc6 en voornamelijk plezier in je zoektocht :o :o

x Zoë

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:53

Leuke plannen!

Lees je goed in over de verschillende rassen die je aantrekken. Ieder paardenras heeft zijn eigen eigenaardigheden en gezondheidsrisico's.

De eerder genoemde paarden met sokken (die been-baarden :+ ) hebben vaak aanleg om bijvoorbeeld veel last te krijgen van mok, rasp, CPL en straalkanker. Vooral die laatste 2 zijn geen pretje voor een paard en het in toom houden van de klachten is intensief en duur.

De beste tip die ik je mee wil geven is; zet je verwachtingen opzij en neem altijd een tweede paar ervaren ogen mee als je naar een paard gaat kijken. Laat je een paard door de dierenarts keuren, hou er dan rekening mee dat dit een momentopname en risicoanalyse is voor het door jouw beoogde doel.

Heel veel paardenplezier gewenst! *\o/*

rikvasen

Berichten: 7
Geregistreerd: 14-07-20
Woonplaats: RIEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:12

Very interesting... Nou ben ik ook echt net nieuw op het forum en heb ik echt niet veel ervaring met paarden maar ik wil ook heel graag aan paarden beginnen. Een eigen paard? Je weet maar nooit.. toch altijd wel leuk om even mee te lezen en bij te leren hier over :D plus ik heb geen idee waar ik voor de rest moet beginnen hier op het forum xD

LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:42

Wat leuk TS, deze voorpret :)
Vergeef me als ik eroverheen lees, maar ik geloof dat je nu op een manege rijdt? Ik zie om me heen dat de overgang van manegeles naar een eigen paard enorm groot is. Je vroeg naar hulp en tips en de mijne zou zijn om eerst een 'fulltime' bijrijdpaard te zoeken. Dan heb je een beetje een idee wat het inhoudt om 24/7 verantwoordelijk te zijn voor een paard. Hoeveel tijd het kost, geld het kost, soms stress meebrengt. En natuurlijk superveel plezier!
En dan begin je veel zekerder aan je eerste eigen paard. En wat iemand anders ook al zei: begeleiding! Maar die heb je, las ik :)

mars_mellow
Berichten: 537
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:54

je zou kunnen kijken op ehorses en dan gewoon een beetje rondzoeken en kijken wat je tegenkomt. je kan daar trouwens ook zoeken op kleur en ras

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Re: Een eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:15

Veel mensen zeggen hier dat je voor 5000,- geen prima paard kan vinden, maar ik denk dat dat echt wel mogelijk is. Zeker als je alleen voor recreatief wat zoekt. Het zal dan geen Shire worden, maar een paard wat gewoon gezond en braaf is, zou toch moeten kunnen. Mijn eigen paard was nog wel goedkoper dan dat, en heeft geen gedragsproblemen o.i.d. is verkeersmak, loopt zeer makkelijk de trailer op e.d.
Voor die prijs moet het echt wel kunnen, als je je niet teveel vasthecht aan het ras

Prairy
Berichten: 9246
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:35

Ik heb net je topic gelezen, mooi man is exact hetzelfde als jij, het moet een zwarte zware worden. Beetje irritant :') Ik ben ook van mening dat je een paard moet kopen wat bij je past, niet om de kleur (zegt degene die geen schimmel wil :+)

Ik ben wel benieuwd of je een paard gekocht hebt uiteindelijk, wat het geworden is en wat je er (ongeveer) voor betaald hebt?

rumisgone
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:23

Chibi2 schreef:
Veel mensen zeggen hier dat je voor 5000,- geen prima paard kan vinden, maar ik denk dat dat echt wel mogelijk is. Zeker als je alleen voor recreatief wat zoekt. Het zal dan geen Shire worden, maar een paard wat gewoon gezond en braaf is, zou toch moeten kunnen. Mijn eigen paard was nog wel goedkoper dan dat, en heeft geen gedragsproblemen o.i.d. is verkeersmak, loopt zeer makkelijk de trailer op e.d.
Voor die prijs moet het echt wel kunnen, als je je niet teveel vasthecht aan het ras


Natuurlijk is dit mogelijk, ik heb mijn Arabo Friese ruin 4,5 jaar geleden voor dat bedrag gekocht inclusief menwagen, mentuig, hoofdstel, zadel. Verkeersmak, onder het zadel, voor de menwagen. In deze 4,5 jaar nog nooit gedragsproblemen of andere problemen met hem gehad. Het is maar net waar en hoe je zoekt.

Ik had ook maar 1 doel voor ogen: Een Friese ruin. (al had stond ik ook open voor merries) en dat stukje arabo, dat ziet niemand. ;)

Ik ben wel benieuwd waar je ondertussen voor hebt gekozen @TS. Ik ben zelf bekend met Manege Heemskerk, dus ik ben benieuwd of en wat je de daar gestald hebt. :)