Gemiddelde buffer aankoop paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Gemiddelde buffer aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:41

Ik denk dat je ook even voor je zelf na moet gaan tot hoe ver je WILT gaan.
Ikzelf heb een spaarrekening, en daar staat voldoende op, maar voor mij stopt het voor een dure operatie. (Koliek operatie zou ik sowieso al nooit laten doen). Ik hou heel veel van mijn dieren, maar heb wel een grens. Bij beenblessures heb ik heel veel tijd die ik wil nemen, maar stamceltherapie begin ik niet aan.
qua operaties hangt het er ook echt vanaf wat het zou kosten, en wat de prognose /herstel verwachting is.
Een paar honderd euro ben je zo kwijt bij de dierenarts, maar het is wel handig om voor je zelf te bepalen hoe ver je wilt gaan en je potje daar op aan te passen. Wil jij dus wel een koliekoperatie kunnen bekostigen, dan zul je al gauw 5000-6000 euro in je potje moeten hebben ;-)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:44

Ik heb geen speciale buffer voor de paarden. Ik heb een algemene buffer voor eigenlijk alles in het leven wat financieel tegenzit.
Een buffer voor een slechte maand op zakelijk gebied, een buffer voor een grote investering, een buffer voor dierenartskosten etc.
Dat heb ik gewoon op 1 hoop gegooit en verder fluctueert die buffer nog wel ns.
Nu heb ik net een paard gekocht, dan is de buffer weer iets geslonken. Dus ga ik hem nu als een malle weer aanvullen.
Maar het is niet zo dat ik elke cent wegzet voor de buffer. Ik wil ook nog leven. Stel ik ben morgen dood dan wil ik wel genoten hebben.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:52

Hier ook iemand zonder noemenswaardige buffer. Heb mijn paard al 20 jaar en wel het één en ander meegemaakt. Het grootste was een bloedneus wat alles bij elkaar 5000euro heeft gekost in een maand tijd. De mri en operatie waren duur, maar een hoge slagingskans en korte herstelperiode. Bij de meeste van dd dure operaties is de slagingskans nietzo of lange herstelperiode, dan zou ik niet zo een dure operatie gedaan hebben, maar die keuze is voor iedereen zelf te maken. Ik kon de dierenarts rekeningen betalen,dankzij vakantiegeld en belastingteruggave. Maar anders had ik een betalingsregeling kunnen krijgen.
Dus een grote buffer vind ik niet nodig, maar doe waar jij je goed bij voelt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:55

Er worden hier grote bedragen genoemd die heus niet iedereen ooit meemaakt. Maar, het is wel een eye-opener dat DA kosten gewoon écht heel snel, serieus hoog kunnen oplopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:02

Bij een buffer rekenen wij geen spullen eigenlijk. Alleen medische onverwachte kosten. Spullen, jaarlijks terugkomende dingen (zoals tandarts, entingen, fysio en zadelmaker bijv) zitten bij de maandelijkse kosten. Bij aanschaf houden we er al rekening mee dat je spullen moet aanschaffen of vervangen, dus die komen niet uit de buffer. Pas als we daarna bijvoorbeeld een zadel moeten vervangen, want wij konden helaas geen goedkoop passend zadel vinden :')

Qua buffer, wij verzekeren de paarden en hebben daarnaast nog een algemene buffer. Verzekering ook zodat de behandeling altijd plaats kan vinden, zelfs als de buffer gekrompen is door andere kosten (nieuwe auto, vervangen van spullen in huis of noem maar op). Ook zodat we het aanschafbedrag terug krijgen mocht het paard overlijden of ongeschikt raken om te rijden. Ik heb ook nooit het probleem gehad dat de verzekering ons niet naar een kliniek liet gaan of een behandeling niet mochten laten uitvoeren. Juist zelfs dat zij nog een bepaalde behandeling aanraadden voor paard.

Ja, je kan heel veel geluk hebben en een paard treffen die nooit wat heeft. Je kan ook pech hebben en een paard treffen dat om de haverklap wat heeft. Van iets simpels als wonden die gaan ontsteken, gehecht moeten worden tot koliek en andere heftige dingen. En dan kan het écht snel oplopen. Wij hebben redelijk wat pech gehad en helaas ook altijd de premie ruim uit de verzekering gehaald. 2 paarden die achteraf bij aankoop al niet goed waren, dus veel kosten daaraan. Daarna een paard wat helemaal 100% goed was bij aankoop, maar daarna enorm veel geld heeft gekost omdat hij een ongeluk heeft gehad en uiteindelijk ingeslapen moest worden na jaren van onderzoek en behandelingen. En nu zelfs 1 die echt nooit wat mankeerde *klopt af*, geen wondjes, 1 keer een licht virusje, maar daarna 2 keer achter elkaar zichzelf een peesblessure trapte. Wel het geluk dat zij uit zichzelf goed herstelde waardoor er geen extra behandelingen nodig waren. Twee keer dikke pech achter elkaar dus. Of drie keer als je vorige paard mee telt.

Ik zou in jouw geval vooral bang zijn dat de buffer niet snel aangevuld kan worden als er een keer wel wat gebeurt. Dan moet je hopen dat er in de tussenliggende jaren niks meer gebeurt.

Wij hebben niet echt een max aan het bedrag dat een behandeling mag kosten (ja, geen 10.000 + euro), maar wel een grens aan wat we willen laten doen. Dat is afhankelijk van de herstelkansen en wat er daarna nog mogelijk is voor het paard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:05

Ik heb een paard gekocht terwijl ik nog niet genoeg had gespaard (vz-paard kwam plotseling te koop). Had na de koop nog maar een buffer van 500euro geloof ik. Veel te weinig volgens jullie maar het hangt er maar net vanaf wat je inkomsten zijn. Ik hoef het potje niet snel aan te spreken omdat ik ook nog een buffer heb op mn lopende rekening en mocht er echt een grote ingreep nodig zijn dan heb ik nog ander spaargeld en een partner die ook best wil inspringen.
Na aanschaf kwamen er dierenartskosten (rond de 800 geloof ik, operatie a 4000euro was ook een optie maar gekozen voor langdurig weiderust) en heb een zadel gekocht van 2000 maar toch mn spaarpot ook gewoon kunnen aanvullen.

Zit je krapper bij kas dan wordt een grotere buffer wel belangrijker natuurlijk. En hou er rekening mee dat je even een grote ronde achterstallig onderhoud moet doen als je een paard koopt ;). Hoefsmid, tandarts, osteo/fysio, zadelpasser etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:18

Dierenartskosten kunnen heel snel oplopen. Men noemt al snel de koliek operaties, maar denk ook aan een gemene wond of kreupelheid waarvoor je soms een langdurig en kostbaar traject moet doorlopen.

Het is fijn om wat achter de hand te hebben. Hetzij spaargeld, ouders die bij kunnen springen of natuurlijk een verzekering. Ik had als tiener mijn ouders die garant stonden om de rekening op te kunnen pakken. Vanaf ik werk heb ik altijd gespaard voor onverwachte kosten en inmiddels een dikke spaarrekening. Ik denk dat je als bedrag wel een € 2000,- achter de hand moet hebben.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:25

Over een buffer zou ik me net zo een zorgen maken. Ik zou mezelf eerder de vraag stellen wat als je paard ouderdomskaaltjes krijgt en je steeds minder met je paard kan gaan doen kan die dan blijven als grasmaaier? Je kunt de pech hebben dat je paard op d eleeftijd van 17 al met pensioen moet. En wat dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:27

kitobeer schreef:
Over een buffer zou ik me net zo een zorgen maken. Ik zou mezelf eerder de vraag stellen wat als je paard ouderdomskaaltjes krijgt en je steeds minder met je paard kan gaan doen kan die dan blijven als grasmaaier? Je kunt de pech hebben dat je paard op d eleeftijd van 17 al met pensioen moet. En wat dan ?

Hahhaha, wat heeft dit nu met het onderwerp te maken? Misschien wel ts een 3-jarige, dan zit je hopelijk nog ver van de pensioenleeftijd af. Tenzij je paard wat mankeert, en dan kom je uit bij de hoofdvraag uit dit topic.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:33

Joman schreef:
daffie1986 schreef:
Joman, gaat het? Volgens mij gaf ze aan dat afhankelijk van de prognose ze niet meer dan €2000 uitgeeft. Daarbij, wie ben jij om daar een oordeel over te maken?

Dat staat er niet. Er staat dat wanneer de prognose is dat het meer dan 2000€ gaat kosten, zij niet laat behandelen.
Ik vind dat ronduit belachelijk ja. Wie ben ik? Iemand die wel voor der paarden gaat, ook als ze iets mankeren en als ik daarvoor dieper in de buidel moet tasten. Je kunt toch niet een budget vaststellen als een paard een goede kans heeft om weer gezond te worden? Dat vind ik paard, en bovenal dier- onvriendelijk.

Dieronvriendelijk???
Dieronvriendelijk is het pas als je het probleem niet oplost. Dat probleem kun je oplossen door die €2000 te betalen of door minder te betalen voor een spuitje of de slager. Zeggen dat iemand dieronvriendelijk handelt naar aanleiding van een rekening niet te willen betalen is gewoon een aanname.

Ik zie dat je zelf een topic hebt over een paard met mest problemen, wie weet had betreffende bokker er al meer geld aan uitgegeven dan alleen mest, bloed onderzoek, verhuizing en een poedertje hier en daar. En nee, geen persoonlijke aanval maar gewoon even een simpel voorbeeld.

Ts vraagt om bedragen maar er zijn meer wegen die naar Rome gaan. Daarvoor hoeft een ander niet omlaag getrapt te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:42

daffie1986 schreef:
Joman schreef:

Dat staat er niet. Er staat dat wanneer de prognose is dat het meer dan 2000€ gaat kosten, zij niet laat behandelen.
Ik vind dat ronduit belachelijk ja. Wie ben ik? Iemand die wel voor der paarden gaat, ook als ze iets mankeren en als ik daarvoor dieper in de buidel moet tasten. Je kunt toch niet een budget vaststellen als een paard een goede kans heeft om weer gezond te worden? Dat vind ik paard, en bovenal dier- onvriendelijk.

Dieronvriendelijk???
Dieronvriendelijk is het pas als je het probleem niet oplost. Dat probleem kun je oplossen door die €2000 te betalen of door minder te betalen voor een spuitje of de slager. Zeggen dat iemand dieronvriendelijk handelt naar aanleiding van een rekening niet te willen betalen is gewoon een aanname.

Ik zie dat je zelf een topic hebt over een paard met mest problemen, wie weet had betreffende bokker er al meer geld aan uitgegeven dan alleen mest, bloed onderzoek, verhuizing en een poedertje hier en daar. En nee, geen persoonlijke aanval maar gewoon even een simpel voorbeeld.

Ts vraagt om bedragen maar er zijn meer wegen die naar Rome gaan. Daarvoor hoeft een ander niet omlaag getrapt te worden.

Ik geloof dat ik hier beter niet op in kan gaan. Wat een debiele teksten, ongeloofloos. Je weet echt helemaal niet waar je het over hebt. Je leest half, wat een dooddoeners. Triest figuur. Bah. Echt het bloed onder mn nagels. Maargoed, ik zal voor een keer verstandig zijn, een mod tippen en op het kruisje duwen. Succes ermee!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:50

Joman schreef:
Ik geloof dat ik hier beter niet op in kan gaan. Wat een debiele teksten, ongeloofloos. Je weet echt helemaal niet waar je het over hebt. Je leest half, wat een dooddoeners. Triest figuur. Bah. Echt het bloed onder mn nagels. Maargoed, ik zal voor een keer verstandig zijn, een mod tippen en op het kruisje duwen. Succes ermee!

Dat noemen ze ook wel: 'een koekje van eigen deeg' :D :D

Je hebt oordelen over andermans beslissingen en word daarna boos als iemand - heel voorzichtig !!! - zegt dat er in jou case ook andere scenario's bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:54

JeanneV schreef:
Joman schreef:

Je hebt oordelen over andermans beslissingen en word daarna boos als iemand - heel voorzichtig !!! - zegt dat er in jou case ook andere scenario's bestaan.

Edit: ik ga er ook maar niet inhoudelijk op in. Jullie hebben geen idee waarover jullie praten, met je domme smileys er ook nog achter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:56

kitobeer schreef:
Je kunt de pech hebben dat je paard op d eleeftijd van 17 al met pensioen moet. En wat dan ?

Ik heb hier 2 prachtige paarden van 12 en 16 op volledig pensioen staan.
Te goed om in te slapen, niet meer geschikt om op te zitten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:05

Jeetje joman jij oordeelt hier als eerste. En nee ik heb mijn geld er niet voor over en hebben toch genoeg buffer op de spaarrekening voor wel eens 10 dure behandelingen

En hoeveel ik er ook mee op heb ik blijf realistisch sommige paarden hebben maandenlang geen paard waardig bestaan ik vind dat juist zielig en begin er niet aan.
Kolike operatie begin ik ook niet aan.

Goede blessure met alleen kans op weide maatje sorry maar er zijn genoeg paarden die gezond zijn die een huisje zoeken dus ja zo een laat ik slachten.

Ieder zijn ding toch

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:07

Joman schreef:
JeanneV schreef:

Edit: ik ga er ook maar niet inhoudelijk op in. Jullie hebben geen idee waarover jullie praten, met je domme smileys er ook nog achter.

Je kunt er wel inhoudelijk op ingaan, maar daar gaat het daffie 1986 volgens mij helemaal niet om. :+ :+

Je hebt de grootste ... over andermans beslissingen en vervolgens word je boos als iemand het doortrekt naar je eigen veterinaire problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:08

StalNollie schreef:
Jeetje joman jij oordeelt hier als eerste. En nee ik heb mijn geld er niet voor over en hebben toch genoeg buffer op de spaarrekening voor wel eens 10 dure behandelingen

En hoeveel ik er ook mee op heb ik blijf realistisch sommige paarden hebben maandenlang geen paard waardig bestaan ik vind dat juist zielig en begin er niet aan.
Kolike operatie begin ik ook niet aan.

Goede blessure met alleen kans op weide maatje sorry maar er zijn genoeg paarden die gezond zijn die een huisje zoeken dus ja zo een laat ik slachten.

Ieder zijn ding toch

Ja, ieder zijn ding. Ik vind dat paard-onwaardig, als je een vast budget stelt en daarboven een paard niet wil behandelen ondanks goede prognose. Wat jij daar verder van vindt, moet je zelf weten :)
Daffie wordt ronduit persoonlijk met der poedertje hier en daar terwijl zij totaal niet weet waar ze het over heeft. Beetje treurig en bovendien persoonlijk. Nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:08

JeanneV schreef:
Joman schreef:

Je kunt er wel inhoudelijk op ingaan, maar daar gaat het daffie 1986 volgens mij helemaal niet om. :+ :+

Je hebt de grootste ... over andermans beslissingen en vervolgens word je boos als iemand het doortrekt naar je eigen veterinaire problemen.

Omdat jullie niets afweten van mijn veterinaire problemen en de bedragen die ik daaraan heb uitgegeven.
Of moet ik ook Daffie haar berichten er even op naslaan wat ze allemaal uitspookt? Lijkt me niet de bedoeling toch, en vervolgens ergens een klok horen luiden maar niet weten waar de klepel zit omdat je niet verder leest dan je neus lang is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:10

MariekeS_ schreef:
Ook iets om goed over na te denken, naast het potje ansich, is hoe snel je het potje weer kan aanvullen als er in 1 klap een heel groot deel uit gaat.

Als je met maximaal sparen 500 per jaar bij elkaar kan krijgen dan ik je buffer wat ruimer nemen, dan als je weet dat je in geval van nood zo weer een paar duizend gespaard heb in een jaar.
Ze kunnen helaas ook wat krijgen in de eerste week of maand dat je ze hebt of van het ene pech geval in de volgende vallen.

Uiteindelijk is het ook wel een keuze of je een heel dure operatie wil betalen, los van of je het kan.

Ik vind dit een hele goede opmerking.
Is je 'buffer voor paard' je enige spaargeld of heb je nog extra achter de hand (zelf, of in de vorm van iemand die je wil ondersteunen) als je over de grens van je buffer gaat? Als je potje leeg is, kan je hem dan ook weer aangevuld krijgen? Wat gebeurt er als je dat niet op tijd lukt?

Kijk, 1000 euro buffer, verder geen spaargeld en dan 500 per jaar max kunnen aanvullen dat zou ik echt weinig vinden. Als je pech hebt met je paard en je wasmachine tegelijk, of als jezelf iets overkomt en je eigen risico is er in 1x door dan gaat het hard ineens.
1000 euro buffer maar nog 3000 overig spaargeld is een heel ander verhaal.

Als potje op betekent dat iemand bijspringt en je even zuinig moet doen dan is het wat anders dan wanneer potje op betekent kiezen tussen je paard laten behandelen en de huur betalen.

Maar goed, dat heb je zelf vast ook wel bedacht :) Je eigen inschatting van 3000 vind ik helemaal niet zo gek, zeker als je kan blijven aanvullen.

Edit; Heb je ook nagedacht over in hoeverre je een chronische aandoening kan betalen? Bijvoorbeeld en jaar lang elke maand 50 aan medicijnen, bovenop je normale kosten?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:13

Joman schreef:
Omdat jullie niets afweten van mijn veterinaire problemen en de bedragen die ik daaraan heb uitgegeven.

Ik hoop niet dat je zelf veterinaire problemen hebt.... >;) >;)

Ik kreeg een PB van je met een lijst aan kosten die je gemaakt hebt. Fijn voor je, maar dat is natuurlijk helemaal niet relevant. Een ieder heeft de vrijheid om dat niet uit te willen geven. Voor de kosten die jij hebt gemaakt kun je een ander paard kopen. En nog een goede ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:15

JeanneV schreef:
Joman schreef:

Ik hoop niet dat je zelf veterinaire problemen hebt.... >;) >;)

Ik kreeg een PB van je met een lijst aan kosten die je gemaakt hebt. Fijn voor je, maar dat is natuurlijk helemaal niet relevant. Een ieder heeft de vrijheid om dat niet uit te willen geven. Voor de kosten die jij hebt gemaakt kun je een ander paard kopen. En nog een goede ook...

Gelukkig heb ik een hele goede :+ Je verwijst zelf naar mijn eigen veterinaire problemen, dus je reactie is nogal bijdehand.
Je presteert het ook nog te zeggen fijn voor je? Dan heb je echt geen enkel gevoel in je donder.

Dames en heren, JeanneV vindt het fijn voor je, als je helaas om je paarden te redden 10.000,-- + moet uitgeven. Chapeau, netjes! :Y)
Ik ga ff temmen op je berichten.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:31

Er bestaan meer opties dan 10k uit te geven aan de dierenarts.... die keuze heb je toch echt zelf gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:32

JeanneV schreef:
Er bestaan meer opties dan 10k uit te geven aan de dierenarts.... die keuze heb je toch echt zelf gemaakt.

:Y) Staat echt helemaal nergens.
Het fijn voor iemand anders noemen, dat staat er wel en is gewoon ronduit onbeschoft.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:42

Joman schreef:
Dames en heren, JeanneV vindt het fijn voor je, als je helaas om je paarden te redden 10.000,-- + moet uitgeven. Chapeau, netjes! :Y)

Staat hier toch echt dat jij 10k hebt moeten uitgeven... en dan heb je ook nog een PB gestuurd met nog meer kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:45

JeanneV schreef:
Joman schreef:

Staat hier toch echt dat jij 10k hebt moeten uitgeven... en dan heb je ook nog een PB gestuurd met nog meer kosten.

Er staat nergens dat iemand die keuze voor mij heeft gemaakt en dat het niet mijn eigen keuze is geweest :+ Hahaha, het is ook lastig om (begrijpend) te lezen.
Uiteraard maak ik deze keuze zelf. Met alle liefde en plezier als mijn dier het nodig heeft en de kansen goed zijn. 100 andere mogelijkheden, 100 andere meningen. Mijn keuze, mijn portemonnee. Niemand anders die die keuze maakt. Dus idd dat staat helemaal nergens.
Maar fijn voor je? Nee, dat heb je gewoon getypt en slaat echt nergens op. Gewoon onbeschoft.