Wat was jouw redenering voor een tweede paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:52

Mijn redenering? Paarden zijn zo leuk, daar kun je er nooit genoeg van hebben! :D
Het had er tijd en geld genoeg voor, en kreeg mijn droompaard aangeboden voor een heel aantrekkelijke prijs. De keuze was snel gemaakt. Nooit geen spijt van gehad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:18

Poekkie schreef:
@StalNollie.... mijn shets zijn nu idd niet gezond (gekantelde hoefbenen), juist doordat ze als gezonde pony met zulk soort idees op de weide zijn gegooid...

Als je die pony echt gebruikt en inspant of lesjes laat lopen e.d. zal het vast wel kunnen. Maar gewoon als grasmaaier in een wei (wat je dus nota bene aan ts voorstelt) gaat het toch in meer dan 50% van de gevallen mis. En dan maar inslapen of herplaatsen, triest.
Ben blij voor je dat jou shets niets hebben, maar dat maakt een shet an sich nog niet geschikt.

Waren ze op voorhand al gezond of erin gefokt.

En mijn shetten doen niet veel meer dan alleen gras eten :D

Maar dat terzijde.

Ik zou echt voor eigen gaan geen last van een ander en stichting leuk betaal je een hoop geld voor vaak een niet gezond paard en je hebt er het zeggenschap niet over

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:39

Ik zou in jouw geval absoluut zelf voor een tweede paard gaan. Je hebt nu zelf een plekje helemaal naar je eigen zin gemaakt. Als je dit moet delen zul je je altijd op bepaalde manieren moeten aanpassen, er is altijd wel iets waarbij je het niet met elkaar eens gaat zijn.
En ik schat zo in dat je dat best lastig gaat vinden, en terecht ook wel.
En als je de kosten voor de wei toch al hebt...

Ik zou je eigen zeer waardevolle vrijheid bewaren, en rustig op zoek gaan naar een paardje die qua karakter en qua voerbehoefte goed bij je paard past :)

Ik ben trouwens jaloers op je hooikosten, ik betaal voor 2 paarden gemiddeld €150 per maand :=

BrittS

Re: Wat was jouw redenering voor een tweede paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:40

Ik kreeg mijn paard aan huis en heb voor de verhuizing al een tweede gekocht. Een jonger dier, wat mooi als opvolger kan dienen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 22:29

Ik had bedacht (ook vanwege de weerstand in mijn directe omgeving op het plan om een tweede paard erbij te zoeken) om eerst de vraagprijs te verlagen. Maar dat is dus best een risico als ik dat zo hier lees. Wie belooft mij dat de taken ook gedaan worden? Ik ben er toch elke dag dus ik wil zelf voeren. Maar dat iemand bv 3x per week paddock en weide mest. Stallen wordt nooit in gepoept op een of andere manier.

Ik vind het allemaal een risico. Zeker ook nu om financieel te investeren in een tweede paard. We zitten nogsteeds in de coronacrisis en ik ben ondernemer. Dus wel onzekerheid. Het gaat goed, maar je weet het nooit.
Ik vind het moeilijk maar wil wel wat bedenken. Heb al gekeken voor een leenpony maar we hebben niks in de regio dat even geleend kan worden.
Had bedacht om gewoon een kleine a-pony te doen.. Maar daar kan ik zelf niks mee. Ik vind dat niet leuk zeg maar, dat kleine spul.
Dan heb ik liever iets groters waar mijn partner ook wat mee kan. Of juist een jonkie om de basis weer op te pakken. Ik ben elke dag 1,5-3 uur op stal en samen met mijn partner doe ik de klussen.
Dus opzich wel tijd genoeg, en vooral in het weekend lekker buitenritjes maken zodra de trailer er is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:20

Ja niet rekenen op stalgenoten bij het doen van taken. Mijn ervaring hier is dat ze er zelfs niet in slagen hun stal proper te houden, laat staan iets te doen dat echt belangrijk is (voer, medicijnen, ...). En ook al vind je iemand leuk, dan nog kan haar situatie snel wijzigen. Dus pensionpaarden raad ik alleen aan als jij ook volledig het zeggenschap behoudt en de verzorging doen en de andere eigenaar alleen maar komt om met zijn/haar paard bezig te zijn.

P.s. wij hebben zelf pensionpaarden. Moest je dit toch overwegen en een specifieke vraag hebben of ervaring zoeken mag je pb doen. Maar als ik je zo lees gok ik dat je voor een tweede paard zal gaan ;)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:39

Ik denk toch dat je een beetje vast bijt in vooroordelen := Ik ken Arabieren die braver zijn dan de meeste KWPN'ers, en mijn 'oudje' die al wat mankementen heeft is even actief als mijn 3-jarige, die crosst nog steeds in volle toeren met zijn maatje de weide door... En een gewone KWPN'er kan tenslotte ook nog eens heel veel bloed bevatten.

Ik ben voor een tweede paard gegaan toen ik met mijn ander paard gewoon niet meer kon rijden. Echter staan die niet bij elkaar, paarden zijn niet gemaakt om alleen te staan. Ook al lijkt dat soms van wel zo, ik zie vaak paarden langs de weg alleen staan en daar kan ik alleen maar medelijden mee hebben.

Ik merk in je posts dat je er precies ook niet zo voor open staat om iemand gebruik te laten maken van jouw accommodatie en spullen. Als je een pension plekje aanbiedt zou ik sowieso volpension doen, zoals hier al wordt gezegd houden heel veel mensen zich vaak niet aan de afspraken als er ook nog eens dingen worden verwacht terwijl ze er voor betalen. Ik heb zelf ook een tijd half pension gestaan, voor mij geen enkel probleem, maar mijn pensionhouder heeft toch vaak iemand moeten aanspreken op hun vieze stal. Zeker als dit de enige pensionklant gaat zijn zou ik hier niet te moeilijk over gaan doen, dus alles of niks.
Als je besluit om een tweede paard te kopen zou ik ook eerder misschien kijken naar een pony die al wat ouder is of onder adoptie/lease contract zodat je er zelf niet te veel moeite en tijd in hoeft te steken, maar wel gewoon het zeggenschap hebt. Ja het zijn dubbele kosten, maar mijn brokkenpaard is goedkoper dan mijn sportpaard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:46

Ik wilde niet dat mijn paard alleen kwam te staan, en durfde een leen pony niet aan omdat mijn grote niet alrijd lief is. Dus kocht ik een Shetlander. Niet gelijk vol zelfde kosten als een grootte, beestje mocht ik gratis stallen als de kids er wat mee mochten doen en ik wilde dan een merrie met papier want dan kon die weer verkocht worden. Het was een tijdelijke oplossing.

Inmiddels 11 jaar verder en nog steeds bij mij :+

Overigens. Shet erbij 'want dat is niet zo'n gedoe'... Juist het verschil in boer behoeftes was lange tijd lastig en ook m'n pony kost gewoon geld bij de DA, moet naar de Hoefsmod en moet in beweging blijven om gezond te blijven. Ik vind 2 best lastig nog altijd om beiden goed in beweging te kunnen houden tijdtechnisch gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 01:08

Mijn eerste paard Debora was een 18 jarige kwpn merrie van Utrecht, die ik in erbarmelijke omstandigheden aan trof. We hebben haar helemaal opgeknapt, helaas had ze artrose in haar rechterkogel, dus ze kon enkel als knuffelpaard door het leven. Rijden kon niet meer. De dierenarts gaf haar niet langer dan een jaar of 2. Maar ipv 20 is ze 35 jaar geworden, ze is 1 januari 2020 ingeslapen.
Ik heb mijn tinkerruin Flint (feodor van gipsy spirit) gekregen voor mijn verjaardag. We hebben hem uitgezocht in Nijetrijne, hij was een maand oud en ik een maand zwanger. Toen hij 5 maanden was, kwam hij thuis. Hij is opgevoed door Debora en deze maand wordt hij alweer 15 en hij is nog steeds mijn beste vriend!

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 01:12

Puur uit nieuwsgierigheid hoor... Wat bedoel je met arabisch volbloed of te oud paard? Waarom kunnen dat soort paarden niet bij jouw staan?