Paarden na je studie houden of weg doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:31

Gydja schreef:
We kregen net een telefoontje, een vrouw (half jaar geleden) die was komen kijken naar de paarden zei dat ze nog interesse had in de paarden en wil ze beiden overnemen. Ze heeft in eerste instantie van de paarden afgezien omdat haar financiële situatie was veranderd. Die is inmiddels stabiel, ze vertelde aan de telefoon dat ze mijn paarden niet uit haar hoofd heeft kunnen zetten en alsnog interesse heeft.

Ik heb afgelopen week juist net besloten, na al jullie berichten, dat ik er voor wil gaan en ik ze wil houden. Dat de periode onzeker kan zijn is begrijpelijk maar zoals ook al aangegeven word je niet oneindig in onzekerheid kan afwachten. Ik zit nu heel erg in dubio.
Ze lijkt me een goed mens en heeft de paarden alles te bieden wat ze nodig hebben. En sowieso, vooral in het begin, meer aandacht voor de paarden heeft dan dat ik ze nu kan geven door het afstuderen.
Ik ben op het moment ook nog aan het kijken of ik nog een jaar kan studeren in het buitenland. Dit staat echter op losse poten en hangt van veel factoren af of het door kan gaan of niet. Dit is ook een obstakel in het houden van de paarden aangezien ik dan een jaar van huis ben. Maar wat is 1 jaar op de 12 jaar dat ik de paarden al heb. En ik heb een aantal privé berichten ontvangen van mensen die ook in het buitenland zijn gaan studeren na hun studie en hun paarden ook hebben gehouden.

Ik zit nu met tranen over mijn wangen in bed tegen elkaar af te wegen wat ik moet doen. Mijn ouders zeggen dat het verstandiger is en beter voor mijn ontwikkeling om de paarden weg te doen. En mijn gevoel die zegt dat ik ze wil houden, er alles aan wil doen om dat voor elkaar te krijgen.

Mijn vriend geeft aan dat het mijn beslissing is en dat hij achter elke beslissing staat. Hij zegt dat het makkelijker is om een plekje te vinden en je eigen ding te doen zonder de paarden maar hij ook begrijpt dat de band die ik met de paarden heb erg belangrijk is.

Ik weet niet goed wat ik hiermee wil bereiken. Misschien mij eigen gedachten op een rij zetten? of jullie meningen en ervaringen lezen om het voor mezelf duidelijker te krijgen?

Ik zou je gevoel volgen...
Ik heb 1,5 jaar in het buitenland gewoond en mijn paarden bleven in Nederland. Het kan allemaal gerust, en je vindt er echt wel een manier voor als je ze besluit te houden!
Sterkte met je beslissing!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:35

Baseer je beslissing niet op wat hier gezegd wordt, dat is een beslissing die alleen jij kan maken!
Je geeft aan dat je het al hebt overwogen ze te verkopen, maar je wilt dat ze goed terecht komen. Daar zou je misschien met de dame af kunnen spreken dat ALS ze ze overneemt, jij eerst moet worden ingelicht in het geval zij ze ooit weg zou moeten doen? En ga eens met haar praten, naar het plekje kijken en kijk wat je gevoel dan zegt.. Heb ik met de verkoop mijn eerste pony ook gedaan en dat heeft toen wel doorslag gegeven in mijn beslissing, al heb ik daar wel erg lang over gedaan.. Afscheid is altijd k*t, maar als jij zo twijfelt is dat misschien omdat je ergens al wel met je ouders eens bent maar het doorhakken van de knoop alles ineens zo definitief maakt..? Of misschien juist de andere kant op: weet je dan zeker dat je ze wilt aanhouden! Sterkte ermee iig! :(:)

Duhelo

Re: Paarden na je studie houden of weg doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:47

Ja zou kunnen opteren om ze met een contract te herplaatsen (je neemt ze terug als ze ooit wegmoeten.)
Andere optie zou kunnen zijn is dat de paarden van jou blijven en jij ze stalt bij die mevrouw, met een overeenkomst (zij mag er alles mee doen als zij kosten betaalt. Of jij houdt alle regie in handen en betaalt stalkosten aan haar voor de verzorging bv.)
In het laatste geval hou jij wel alle regie, maar hebben de paarden meer aandacht?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 15:48

_l_amanda_l_ schreef:
Baseer je beslissing niet op wat hier gezegd wordt, dat is een beslissing die alleen jij kan maken!
Je geeft aan dat je het al hebt overwogen ze te verkopen, maar je wilt dat ze goed terecht komen. Daar zou je misschien met de dame af kunnen spreken dat ALS ze ze overneemt, jij eerst moet worden ingelicht in het geval zij ze ooit weg zou moeten doen? En ga eens met haar praten, naar het plekje kijken en kijk wat je gevoel dan zegt.. Heb ik met de verkoop mijn eerste pony ook gedaan en dat heeft toen wel doorslag gegeven in mijn beslissing, al heb ik daar wel erg lang over gedaan.. Afscheid is altijd k*t, maar als jij zo twijfelt is dat misschien omdat je ergens al wel met je ouders eens bent maar het doorhakken van de knoop alles ineens zo definitief maakt..? Of misschien juist de andere kant op: weet je dan zeker dat je ze wilt aanhouden! Sterkte ermee iig! :(:)

Nou ja, ik heb het zelf niet overwogen om ze te verkopen. Ik heb voorheen nooit het gevoel gehad dat ik de optie had om ze te houden. Ik had geen keuze, alleen keuze in de manier waarop ze weg zouden gaan en naar wie. Maar niet de keuze of ze weg zouden gaan. En inmiddels is het besef er gekomen dat ik volwassen genoeg ben om dat eigenlijk wel zelf te bepalen of ik ze wil houden of niet.

En zo voelt het ook, als ik het nu met mijn ouders eens ben is het zo definitief. Ik weet nog niet eens wat ik zelf wil. Ik heb net besloten en bedacht dat ik ze wil houden en opeens wordt het hele plan weer om gegooid.
Praktisch zou het handiger zijn dat de paarden weg gaan. Dan zijn er ook geen zorgen meer om, hoef ik niet opzoek te gaan naar een nieuw weiland en hoef ik me niet druk te maken als ik uit huis ga. Aan de andere kant schreeuwt mijn gevoel dat ik het niet moet doen en dat ik er voor de rest van mijn leven spijt van ga krijgen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 15:50

Duhelo schreef:
Ja zou kunnen opteren om ze met een contract te herplaatsen (je neemt ze terug als ze ooit wegmoeten.)
Andere optie zou kunnen zijn is dat de paarden van jou blijven en jij ze stalt bij die mevrouw, met een overeenkomst (zij mag er alles mee doen als zij kosten betaalt. Of jij houdt alle regie in handen en betaalt stalkosten aan haar voor de verzorging bv.)
In het laatste geval hou jij wel alle regie, maar hebben de paarden meer aandacht?

Daar zat ik ook aan te denken. Dat was in elk geval een plan voor als ik naar het buitenland zou gaan. Maar vraag me af of dat nu überhaupt een optie is. Valt natuurlijk te bespreken maar het voelt onrealistisch

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:01

Dat is wel ineens een onverwachte wending.
Wellicht zou inderdaad een adoptiecontract wat zijn?
Verkopen is sowieso vrij symbolisch met 2 oudjes denk ik, dus zou je ook met gesloten beurs een leenconstructie kunnen doen?
Misschien kun je ook voor een proeftijd gaan, als het na een maand goed voelt dan kunnen ze blijven.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:03

ik heb nu ook paarden aan huis en allerlei meiden die ze dólgraag willen verzorgen. In het begin van de zomer is het nooit zo;n punt om aan verzorgers te komen. De ellende begint pas als t gaat regenen en eerder donker wordt is mijn ervaring. Maar een reis naar t buitenland moet echt wel ergens te regelen zijn. Mijn oude verzorgpaard is op een gegeven moment ingeschaard in een kudde jonge en bejaarde paarden. er werd daar goed op eiwitten etc gelet. als je toch voor lange tijd weg bent maakt locatie niet zoveel uit, en dan is er een heleboel te regelen voor een nette prijs

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:26

Ik was 15 en ging net naar het examenjaar van de middelbare, toen ik mijn eerste pony kreeg. Ik ben geslaagd, MBO studie afgerond en heb een tussenjaar genomen. In mijn tussenjaar heb ik er een tweede pony bij gekocht. In juni 2019 heb ik haar laten dekken en er loopt dus inmiddels sinds 3 weken ook een veulen bij.

Afgelopen zomer, in augustus, is het derde paard erbij gekomen. Een beetje het omgekeerde van jouw verhaal: het was de oude eigenaresse van mijn eerste pony, die voor een aantal jaar naar het buitenland vertrok ivm werk van haar vriend. Ze wilde het paard niet verkopen, dus had ze aan mij gevraagd of hij bij mij mocht staan tot dat zij terug kwam. Zij zou alle kosten dekken. Het zou mij alleen de tijd en verzorging kosten. Zo gezegd, zo gedaan. Paard nummer 3 (inmiddels met veulen erbij dus 4) kwam deze kant op.

And guess what? In september begon ik aan mijn HBO studie. Ik heb nu het eerste jaar erop zitten, en ben met 0 onvoldoendes over naar het volgende jaar. Ik zie ook niet in hoe het je toekomst zou belemmeren. Het is hoe je eigen mentaliteit is. Welke prioriteiten je stelt. En mijn ouders staan er ook totaal niet achter, mn moeder was zelfs boos dat ik vlak voor de start van mn studie er nog 1 bij nam. Maar ik heb het tegendeel bewezen. Het gaat me prima af op deze manier. Het is gewoon een kwestie van tijdsplanning.

Lekker houden dus. Je krijgt spijt als je ze weg doet, dat hoor je gelijk. Dan zou je het voor andere doen en niet voor jezelf. Je ouders hebben geen grip op jouw toekomst, die bepaal jezelf. Al zou het wel je toekomst zogenaamd belemmeren, so what? Dat is jouw leven. En ook het studeren in het buitenland zou geen punt moeten zijn. Je bent niet de enige die tijdelijk vertrekt maar de paarden hier laat.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:14

Ik zou dan misschien ook kijken naar een lease/adoptiecontract, dat de vrouw in principe de paarden gratis krijgt maar zijn de onderhoudskosten betaalt, maar dat het altijd wel jouw paarden blijven, jij ze altijd kan gaan bezoeken en ze eventueel ook kunt terugnemen als blijkt dat ze niet goed verzorgd worden, want dat gebeurt ook wel eens.

Ik zou verder echt gewoon je gevoel volgen. Het buitenland hoeft geen rol te spelen, tenzij dan in de kosten, maar je rijdt er toch niet meer fanatiek mee had ik begrepen, dus dat speelt niet echt een factor. Ik ga volgend jaar ook in Amsterdam studeren, ik woon in BE, dus ook niet zo heel ver, maar ga mijn paarden ook gewoon beide houden en zoek een ruiter/halve stal voor een van mijn paarden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 20:26

Gesprek gehad met mijn ouders en opa en oma en het komt er eigenlijk op neer dat ik geen keuze heb... Ze moeten weg. Ik moet binnen 3 ish dagen beslissen wat ik doe maar ze houden is geen optie, vooral niet volgens mijn moeder. Zij vind de lease optie helemaal niks. Ik moet realistisch zijn en ze zijn een belemmering voor mijn ontwikkeling.
Voor mijn gevoel heb ik helemaal geen inspraak meer... Dus ja, verassende update

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:29

O meid, daar heb ik echt even met je te doen hoor, niet eerlijk van je ouders om je bejaarde vriendjes alleen nog maar als materialistische ballast te beschouwen :n

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:52

Jeetje, die laatste update zag ik niet aankomen.

Ik wil je toch even mijn situatie vertellen. Tijdens mijn studie ook m'n paarden gehouden, maar altijd op plekken waar ik niet dagelijks zelf heen hoefde. Dat is niet per se luxe volpension, omdat mijn paarden prima stonden op een plek 24/7 buiten, met hooi en een schuilstal. Ook ben ik in die tijd een half jaar naar het buitenland geweest.

Nu sta ik op een doe-het-zelf plek, waar verschillende groepjes staan, die het onderling zelf regelen. Ons groepje bestaat uit 4 ijslanders en 2 shetten. Iedereen heeft 1 dag waarop je uitmest en hooi klaarzet. Je hoeft dus in principe maar 1x per week verplicht te komen.
In de zomer strookbegrazing met evt graasmaskers. Per dag 6 uur weidegang (beperkte hoeveelheid dus). Onderling regelen we alles en desnoods helpen mensen van andere groepjes. Iedereen kan dus prima op vakantie of weekenden weg.

Ik wil vooral aangeven dat het niet heel ingewikkeld hóéft te zijn. Ik heb ook nooit iets gelaten omdat ik paarden heb, overal is een mouw aan te passen. En zie ze vooral als een verrijking

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:00

Gydja schreef:
Gesprek gehad met mijn ouders en opa en oma en het komt er eigenlijk op neer dat ik geen keuze heb... Ze moeten weg. Ik moet binnen 3 ish dagen beslissen wat ik doe maar ze houden is geen optie, vooral niet volgens mijn moeder. Zij vind de lease optie helemaal niks. Ik moet realistisch zijn en ze zijn een belemmering voor mijn ontwikkeling.
Voor mijn gevoel heb ik helemaal geen inspraak meer... Dus ja, verassende update

Wat zou het gevolg zijn als je ze niet wegdoet?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 21:09

Duhelo schreef:
Gydja schreef:

Wat zou het gevolg zijn als je ze niet wegdoet?

Mijn ouders stoppen met het helpen supporten van de paarden en de verzorging (mijn vader voert normaal als ik naar mijn vriend ga). Ik moet per direct opzoek naar een ander weiland en alle kosten komen per direct op mij te vallen.
Maar goed, ik heb dus geen keuze blijkbaar... en de paarden zijn officieel niet van mij

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:29

Durf je het aan om per direct een weiland te zoeken en de verzorging op je te nemen tot je een lange termijn plek hebt gevonden ?

Je zou uitstel aan je ouders kunnen vragen dat je nu onmiddellijk op zoek gaat naar een plek waar je ze neer kan zetten maar of ze tot die tijd mogen blijven.Dan laat je in ieder geval zien dat je serieus bent.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 22:51

Eleeke schreef:
Durf je het aan om per direct een weiland te zoeken en de verzorging op je te nemen tot je een lange termijn plek hebt gevonden ?

Je zou uitstel aan je ouders kunnen vragen dat je nu onmiddellijk op zoek gaat naar een plek waar je ze neer kan zetten maar of ze tot die tijd mogen blijven.Dan laat je in ieder geval zien dat je serieus bent.

Ik stuur je even een privé bericht. Vind het niet echt wat om mijn complete persoonlijke situatie op het forum te zetten

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:01

Hier is de boel juist uit de hand gelopen na onze studies.

Wel direct na de studie zelf financieel verantwoordelijk voor de paarden geweest. Voor die tijd betaalde de ouders het grotendeels.

We hadden beide één paard.. Toen eerst een huis gekocht en tijdens de verbouwing kwam nr. 3 en nu 2 jaar verder nummer 4 in de vorm van een veulentje. En hopelijk is nr. 5 onderweg :')

Maar voor iedereen is de situatie weer anders. Wij hebben een goedkoop koophuis kunnen vinden. Voor die prijs per maand kan je geen huurhuis vinden. Daarnaast staan de paarden op het land bij mijn schoonouders. Die ook helpen en het scheelt natuurlijk in de kosten!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:16

Mijn paarden zijn mijn alles, die zouden gewoon blijven en desnoods op een pensioenstal verder weg. Ik had beide paarden voordat ik afstudeerde en ze zijn er nog steeds. Nee, het was niet makkelijk en heel blij dat mijn ouders achterban konden zijn mocht dat nodig zijn. Maar wegdoen had ik echt niet gekund. Het was (en is) niet altijd even makkelijk, maar had het zo weer gedaan. Het houden dan, ik had niet in die tijd weer een paard gekocht. Maar eenmaal eraan begonnen en eraan verknocht zijn, was er voor mij geen weg meer terug

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:16

Gydja schreef:
Duhelo schreef:

Daar zat ik ook aan te denken. Dat was in elk geval een plan voor als ik naar het buitenland zou gaan. Maar vraag me af of dat nu überhaupt een optie is. Valt natuurlijk te bespreken maar het voelt onrealistisch

Weleens gekeken op de Facebookpagina De paardendetective?
Wanhopige berichten om paarden/pony’s terug te vinden nadat ze o.a. opgelicht zijn. Dan heb je ook geen rust..
Succes met je keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:23

Ts, ik denk dat je ze het beste op een pensioen plek kan zetten. Dan is alle zorg uit handen maar blijven ze van jou. Je kan dan in het weekend of vakantie nog eens langs.
Zoals dit: https://dewildtshof.nl/#explainer

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:24

Lastige keuze.

Maar TS, ik zie dat je 24 bent. Dan is het toch normaal dat je ouders niet voor jou paarden willen opdraaien en je deze kosten zelf draagt? Of je dit kan en wil is natuurlijk een ander iets. Ik hoop dat jullie er uit kunnen komen, geen idee wat het beste is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:48

Poekkie schreef:
Lastige keuze.

Maar TS, ik zie dat je 24 bent. Dan is het toch normaal dat je ouders niet voor jou paarden willen opdraaien en je deze kosten zelf draagt? Of je dit kan en wil is natuurlijk een ander iets. Ik hoop dat jullie er uit kunnen komen, geen idee wat het beste is.

Nu is het natuurlijk ook niet netjes als je ouders ooit akkoord zijn gegaan met paarden, om dan van de een op de andere dag te zeggen dat ze haar plan maar moet trekken met de kosten. Ze heeft de paarden al 12 jaar, daar zijn haar ouders toch toen ook akkoord mee gegaan?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:31

Gydja schreef:

Gydja schreef:
Mijn ouders stoppen met het helpen supporten van de paarden en de verzorging (mijn vader voert normaal als ik naar mijn vriend ga). Ik moet per direct opzoek naar een ander weiland en alle kosten komen per direct op mij te vallen.
Maar goed, ik heb dus geen keuze blijkbaar... en de paarden zijn officieel niet van mij

Je schrijft dat je geen keuze hebt maar die heb je wel. Namelijk een ander weiland gaan zoeken en de kosten voor de paarden op je nemen.

Kun je de paarden nu op dit moment betalen als alle kosten op jouw schouders neerkomen? Zo ja, dan moet je nadenken of je ze wilt houden en als je dat wilt in actie komen om de boel te gaan regelen.

Ik vind het wel een opmerkelijke ontwikkeling. Ik vraag me af waarom je (groot)ouders je op deze manier onder druk zetten. Je bent 24 notabene. Dan kun je zelf dit soort beslissingen wel nemen lijkt me. Maar daarin kan ik me vergissen.

Uiteindelijk gaat dit dilemma over veel meer dan alleen besluiten de paarden te houden volgens mij. Als je kiest om de paarden te houden geef je een duidelijk signaal af naar je familie, namelijk dat je op eigen benen kunt staan. Ik ben benieuwd hoe ze met daarmee omgaan.

Ik wens je sterkte en wijsheid toe in dit proces.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 06:27

Ik dacht ook dat ik oud genoeg was om die beslissing te maken. Maar blijkbaar volgends hun niet.

Ik wil niet te veel open op het forum zetten. Je mag een privé bericht sturen. het inmiddels wat complexer is geworden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:38

Gydja schreef:

Ik vind je ouders niet erg realistisch.

Ten eerste je kind op zo'n manier onder druk zetten vind ik niet prettig. Ten tweede tekent het voor je dat je voor ze wil blijven zorgen.
Hoe realistisch is het immers dat een IJslander met blessure en een shetlander echt goed terecht komen op een plek waar ze oud mogen worden? Het pleit niet echt voor je ouders dat ze dat geen bal lijkt te kunnen schelen.

Drenthe is natuurlijk niet de duurste regio om een paar pony's te stallen. Qua budget moet dit aardig in de hand te houden zijn.
Voor vakanties, weekendjes weg, of andere zaken zou ik op zoek gaan naar iemand die (jonge meiden) je betaalt om uit te mesten en hooi klaar te zetten en water vullen. En anders een plek zoeken waar dit voor je gedaan wordt.

Vanwaar deze absurde wending? Ze begrijpen toch zelf ook wel dat dit niet realistisch is?