Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zarynxa

Re: Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 06:42

bedankt voor al jullie reacties. Een bijrijdpaard heb ik een jaar naar gezocht maar het is hier gewoon niet zo gebruikelijk als in Nederland (ik woon dus niet in NL). Een bijrijdpaard kost ongeveer 50 euro per maand voor 1 dag in de week en rijden op de manege ongeveer 30 euro per 50min les. De stal waar ik een paard kan neerzetten kost 80 euro per maand inclusief binnen buiten zetten en voeren. Plan was om paardje te reserveren en eerst spoedcursus rijbewijs te halen zodat ik met de auto op en neer kan iedere dag. Hij gebruikt de auto misschien 1 dag in de maand een ik betaal iedere maand met zoveel voor de auto als hij. Ik ga het er nog eens goed over hebben maar hij vind gewoon dat het te vroeg is voor een paard, hij dacht zelf ergens over 10 jaar ofzo. ik vind dat heel moeilijk nu er zo'n droompaard op mijn pad is gekomen en een stal vrij is gekomen daar...

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 06:55

Ik vind dat ieder zijn eigen hobby mag hebben.
Je hoeft na je werk toch niet heel de avond met elkaar op de bank te zitten.........
En aan huis zou ik niet doen als hij er al zo tegenop kijkt, dan ben je 24 uur per dag 7 per week met je paarden bezig (je moet er dan nog eentje bij kopen, want een paard kun je niet alleen houden), en daar wordt hij helemaal niet blij van denk ik.
Op een pensionstal ga je er naar toe om voor je paard te zorgen en dan ben je ook klaar.
Aan huis is er altijd wel iets te doen.......

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 06:56

zarynxa schreef:
bedankt voor al jullie reacties. Een bijrijdpaard heb ik een jaar naar gezocht maar het is hier gewoon niet zo gebruikelijk als in Nederland (ik woon dus niet in NL). Een bijrijdpaard kost ongeveer 50 euro per maand voor 1 dag in de week en rijden op de manege ongeveer 30 euro per 50min les. De stal waar ik een paard kan neerzetten kost 80 euro per maand inclusief binnen buiten zetten en voeren. Plan was om paardje te reserveren en eerst spoedcursus rijbewijs te halen zodat ik met de auto op en neer kan iedere dag. Hij gebruikt de auto misschien 1 dag in de maand een ik betaal iedere maand met zoveel voor de auto als hij. Ik ga het er nog eens goed over hebben maar hij vind gewoon dat het te vroeg is voor een paard, hij dacht zelf ergens over 10 jaar ofzo. ik vind dat heel moeilijk nu er zo'n droompaard op mijn pad is gekomen en een stal vrij is gekomen daar...

Over 10 jaar? Waarop baseerd hij dat?

Mijn partner heeft niks met paarden. Zij betaald ook helemaal niks en komt alleen mee op wedstrijd voor het frietje stoofvlees.

Ondanks dat ze weet hoeveel centjes erin mijn paarden gaan vind ze het prima. Mijn hobby. Zij gaat wss een wat duurdere motor aanschaffen.
Wij vinden het beide een goed iets dat we ook gewoon voor onszelf op pad gaan. Ik ga 2 avonden in de week en de gehele zaterdag naar stal en op zondag ben ik ook vaak een paar uur weg. Zelf gaat ze meerdere malen een paar uur sporten in de week.

En zelfs dan kunnen we beide nog prima sparen, een studieschuld en hypotheek aflossen zonder dat we beide royaal verdienen.

Dus ik zie niet zo goed in waarom jij 10 jaar moet wachtten. Wat is zijn reden voor 10 jaar?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:05

Die 10 jaar klinkt alsof hij hoopt dat je er overheen groeit eigenlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:07

Toen ik de titel las, was mijn eerste gedachte: vriend heeft zelf geen hobby. Na het lezen van de OP was mijn gevoel dus juist. Hij kan bijvoorbeeld naar een moestuinvereniging gaan. Komt hij ook onder de mensen en kan hij met zijn hobby bezig zijn. Wie zegt dat het binnen nu en 10 jaar wel lukt om kinderen te krijgen? Je werkt er zelf hard genoeg voor en hebt ook je ontspanning nodig. Hij hoeft er niet aan mee te betalen. En als er kinderen komen, dan kun je altijd nog een bijrijder zoeken voor de dagen dat je echt niet kunt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:15

Een stalling van 80 euro pm .?Dat op zich lijkt me bijzonder weinig voor een goede stalling. Maar buiten dat ,vraag eens hoe je vriend Julie toekomst ziet. Ik kan me voorstellen als je samen op een klein appartement woont, een woning kopen prioriteit heeft voor de vriend. Of een rijbewijs hebben en een auto en zo...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:20

Ik vind wel dat voor zo’n grote beslissing als een paard, je er samen achter moet staan. Het slokt een groot deel van je vrije tijd en geld op. Iets waar je echt samen voor moet kiezen omdat het een groot effect heeft op je relatie.

En mochten er wel kids komen.. tja dan is het hebben van een eigen paard ook een zware belasting.

Dus ik zou zeggen: praten praten praten en hopelijk komen jullie er met een mooie oplossing uit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:23

Toen ik mijn vriend leerde kennen had ik een paard, ik vond het altijd maar een beetje overdreven als hij wat zei over hoe veel ik weg was etc, ik vond het belangrijk dat ik mijn ontspanning had etc etc, een beetje wat ik (bijna) iedereen in dit topic hoor zeggen.

Tot ik door omstandigheden mijn paard weg deed en nu snap ik pas echt wat hij bedoelde, ik was namelijk écht altijd bezig met de paarden en heel heel heel veel weg.
Ik snap de zorg van je vriend echt wel en ik zou het heel goed bespreken en bv ook duidelijke afspraken maken over hoeveel tijd je met het paard wil doorbrengen.

Ik lees ook dat je nog geen rijbewijs hebt, dat zou ik nu meer prioriteit geven dan een paard.
Een eigen paard is echt niet zaligmakend en mijn ervaring is dat paardenmeisjes echt het paard boven een relatie stellen (wat ik hier eigenijk ook regelmatig lees..)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:25

Mag ik vragen in welk land je woont? :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:29

Lastige situatie TS! Allereerst is het belangrijk om te praten. Wát vindt je vriend perse lastig aan het feit dat je een paard koopt? Dat je 7 dagen in de week weg bent? Afspraken maken samen op welke dagen je dan niet gaat. Dat het veel geld kost? Dat is zo, kan weinig aan veranderd worden, maar leg uit dat je een goedkope stalling hebt, evengoed veel kan sparen. En dat het jou heel gelukkig maakt :) als het goed is, is dat voor hem ook veel waard

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:35

Is je vriend ook Nederlander of zit er ook nog een cultuur verschil tussen jullie?

Ik zou ook eerst heel goed met mijn vriend gaan praten voordat je over gaat tot de aanschaf van een paard.
Kijk of jullie toekomstplannen (en hoe deze tot stand gaan komen) wel bij elkaar passen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:41

troi schreef:
Die 10 jaar klinkt alsof hij hoopt dat je er overheen groeit eigenlijk.

Dat... Maar wat mogelijk ook meespeelt, is dat TS en haar vriend nu in een land wonen waar ze blijkbaar makkelijk kunnen sparen, maar als dat komt doordat ze bijvoorbeeld weinig sociale premies betalen, houdt dat in dat ze minder goede sociale voorzieningen hebben dan in Nederland, en dat kan bij ziekte of uitval door zwangerschap geen inkomsten betekenen, bijvoorbeeld. En als je dan ook nog betaalt aan onderhoud van een paard (en op Bokt weten we allemaal dat een paard minstens 1 soortgenoot erbij hoort te hebben...) Misschien zit er zoiets achter en dat verklaart het willen sparen van die vriend misschien. Of domweg het feit dat de afstanden groter zijn.
Wellicht draait die vriend op voor chauffeur te spelen vanwege TS haar hobby en ziet hij dat scenario al voor zich. (Ik meen gelezen te hebben dat ze geen rijbewijs heeft).

Waarmee ik maar wil zeggen dat er meer kan meespelen in deze situatie.
Inderdaad, praten met elkaar, dat is zo belangrijk!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:46

Wat ik een beetje mis: is dit iets wat je al lang geleden met je vriend besproken hebt? Of komt dit nu echt spontaan op je pad?

Want hoewel ik voorstander ben van allebei nog wel een eigen leven kunnen leiden vind ik ook dat je zoiets groots echt wel samen moet bespreken. Dan hoeft je vriend nog niet zomaar een veto recht te krijgen maar wel veel ruimte voor input en vragen.
Ik vind vragen als: hoeveel, hoe vaak en hoe doen we dat dan met de rest van onze gezamenlijke plannen heel reëel om sámen te beantwoorden.

En dat heb je bij voorkeur allemaal al besproken vóór je overweegt er ook daadwerkelijk een te kopen. Dat vind ik dan wel zo netjes naar je partner toe.

Het klinkt (misschien onterecht) in mijn oren of je nu een paar spotane kansen ziet en je vriend er een beetje mee overvalt. En hoewel ik me niet snel een stro breed in de weg laat leggen, vind ik dat ook niet netjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:55

Een paard, een (toekomstig) gezin én je werk combineren, is best zwaar. Ik doe dat al 15 jaar. Denk daar goed over na. Mijn huidige partner helpt heel erg mee met de verzorging van mijn paarden, mijn dochter weet dat ik regelmatig op de dag naar de paarden moet (en ze gaat ook wel eens mee). Ze staan op een plekje in eigen beheer, wij doen alles zelf. Lijkt me allemaal heel lastig, als mijn man hier niet achter zou staan. Overigens zijn paarden mijn grote passie en als ik in een relatie zou zitten, waar de ander daar geen begrip voor zou hebben, dan gaat het voor mij écht niet werken in die relatie. Paarden kosten erg veel tijd, veel geld en heel veel liefde. Daar moet je partner wel tegen kunnen. Praten, goed overwegen. Sterkte!! Je zit niet in een makkelijke positie, lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 08-06-20 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:58

Ik heb 10 jaar geleden mn eerste paard gekocht. Situatie vergelijkbaar met die van jullie. Geld genoeg, tijd genoeg alleen mijn man vond het wel prima.

Heel eerlijk? Ik wilde dat ik het 10 jaar later had gedaan. 1,5 jaar na aankoop werd ik zwanger, baan kwijt, geld ging er harder uit dan erin, geen tijd meer..

Dus paard ging de deur weer uit.

Nu heb ik meer tijd, zoon is groter en manlief snapt nou eenmaal meer van kinderen dan van baby's dus die kan meer opvangen. Ik heb weer een baan en langzaam valt alles op zn plaats. Eigenlijk zou ik nu aan een eigen paard beginnen als ik niet een geweldig verzorgpaard had gevonden.

Dus met mijn ervaring snap ik de gedachte wel "over 10 jaar ofzo".

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:02

Maar ze is 25, kinderen lukt nu een jaar niet. Er is echt nog wel tijd voor kinderen. Ze wil een paard als afleiding / ontspanning want dat mist ze. Soms moet je ook gewoon voor jezelf en je eigen geluk kiezen, ook in een relatie. Als een partner echt van je houdt, gunt hij je de glimlach.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:04

Eigen paard is inderdaad niet zaligmakend. Zeker niet zonder auto.
Ik heb twee eigen pony's gehad, maar in de winter een half uur fietsen is geen pretje. Daarnaast kan er echt van alles tegen zitten wat je vooral veel zorgen geeft (is ook hoe je er zelf in staat, ik ben heel perfectionistisch wat betreft zorg van mijn paard :') ). Dan is tijd en geld nog niet eens het probleem.
Ik heb meer ontspanning op de manege dan mijn eigen paard.
En ik zie genoeg mensen om me heen met veel zorgen door paard.
Maar ik snap wel, dat als je nooit een eigen paard hebt gehad, dat je dat wel wilt!
Hoop dat al je dromen uitkomen :*

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:12

Chichika schreef:
ikheb hoog in komen kan 30 paarden betalen maar moet er rekenig met mij vent houden?
dat iis mijn geld dat ik ferarri of ik wil totilas heeft mijn man niks te zeggen

Zo hé! Stoer!! }:0

Maar nu even zonder sarcasme. Het gaat deels om geld, maar ook om een nieuwe leefstijl. Heel simpel met heen en terugrijden ben je minstens 3 uur per dag, 7 dagen in de week bezig met je nieuwe 'hobby'. Stel dat je vent zegt, joh, schat, ik ga wurgslangen fokken, ik koop er eerst 2 van 2000,- per stuk en dan ben ik daar vanaf nu bijna alle vrije tijd mee bezig goed? Hoop dat we nog tegelijk kunnen avond eten... uhm Ho even! :') Wij vergeten in ons paardenenthousiasme wel eens dat onze hobby best duur, eng en tijdrovend is..

Los van het feit dat het heel lastig te combineren is met kinderen (het schijnt te doen te zijn met een hoop kunst en vliegwerk maar dat doe je dus samen) en hoe je het ook wendt of keert, een grote dierenarts uitgave gaat er hoe dan ook een keer aankomen. Daar moet je samen achter staan.

Praat nog een keer rustig met hem, leg uit wat het voor jou zou betekenen, probeer goed te luisteren naar al zijn argumenten. Misschien heeft hij wel grotendeels gelijk maar heb jij oogkleppen op vanwege dat leuke paard wat je hebt gezien.. Hij hoeft het niet leuk te vinden, hij mag zijn mening hebben maar hij moet uiteindelijk wel aan boord zijn anders slaat het een wig tussen jullie die alleen maar groter zal worden...
Laatst bijgewerkt door Mar_jolijn op 08-06-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:13

zarynxa schreef:

Ik denk niet dat hij kan bepalen of het te vroeg is..als het echt het liefste is wat jij wilt.
Het lijkt me wel goed om je wensen allemaal op een rijtje te zetten. Wat is voor jou echt het belangrijkste qua prioriteiten? En dan niet voor je vriend maar voor jou...
Stel dat kinderen krijgen nooit gaat lukken, hoe zie je dan de relatie en toekomst voor je? Hoe denk je paard en kinderen te combineren als het wel lukt? is je vriend bereid om mee te helpen?
Waar wordt je blijer van..van je vriend of van een paard?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:14

Iedereen ervaart het anders, dus dat maakt het extra lastig. Voor mij was mijn paard gewoon een prioriteit en had mijn partner dat niet begrepen dan was hij niet mijn partner. Ik kocht mijn eerste paard toen ik begin 20 was en op minimum loon leefde zonder auto (wel B+ E rijbewijs). Nooit spijt van gehad.
Toen mijn kind kwam had ik een tijd 2 paarden, toen er 1 stierf weer bij 1 gehouden. Ik hoor vaak dat het met 2 kinderen geen doen meer is, maar wij hebben maar 1 kind en dat gaat voor mij echt prima met paard en werk samen op een all-in stal.
Ik neem mijn kind ook nooit tegen haar zin mee naar de paarden, het is mijn hobby, dat leg ik haar zeker niet op. Meestal ga ik savonds.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:17

Tjah, buiten de discussie of je wel of niet NU een paard moet aanschaffen, vind ik het wel het nadenken waard of dit wel écht een harmonieuze relatie is eigenlijk...

Wijze les van mijn moeder: 'leven en laten leven'. En als het financieel mogelijk is, ieder zijn hobby gunnen.
Ik woon alleen, en toen ik alles geregeld had rondom mijn koopappartement 5 jaar geleden, kocht ik een half jaar later mijn paard.
Twee jaar later verhuisd naar een huis met tuin - wat voor de hond natuurlijk een flinke vooruitgang is.
Maar geen enkele vent die gaat zeggen 'dat paard moet eruit' hoor. Wat zou dan het volgende zijn? Hond eruit? Je mag niet meer naar je vrienden? Niet meer naar je familie wanneer jij dat wil? NOT A CHANCE IN HELL. Ik vind dit niet harmonieus klinken, maar best controlerend. Dus even los van de droom van een paard, ga eens héél goed nadenken over hoe harmonieus dit is.
Niks mis met een beetje zekerheid en een buffertje willen hoor, maar ik lees 'al 2 jaar 1000 euro per maand opzij zetten'. Gemiddeld buffertje voor een Nederlands gezin is bij lange na niet dat bedrag. En die hebben wel hobby's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:19

zarynxa schreef:
Hi!

Als je bij mij alles op een rijtje zet heb ik het goed voor elkaar.
Een vaste fulltime baan van maandag-vrijdag, een best aardige spaarrekening en een harmonieuze relatie.

Mijn vriend en ik wonen nu ongeveer twee jaar samen.
Onze vaste lasten zijn erg laag waardoor we veel kunnen sparen.
We betalen allebij evenveel en houden best veel over iedere maand, wat we met ons geld doen moeten we zelf weten. Zelfs al zou ik bij de duurste stal staan en de duurste paardenverzekering nemen, zou ik nog steeds minstens 500 euro kunnen sparen iedere maand.

Nu ik een aardige balans in mijn leven heb gevonden en eindelijk toe ben aan het kopen van een paard (ik heb een aantal jaar geleden al een eigen pony gehad) lijkt alles op mijn pad te komen. Ik heb een geweldig paard gevonden die ik volgende week zondag ga uitproberen, precies op dat moment komt er een stal vrij op een hele fijne (ook nog een zeer goedkope) stal op ongeveer een halfuurtje fietsen bij mij vandaan en wil mijn goede vriendin mij graag komen helpen met de verzorging van mijn paard. Perfect toch?

Mijn vriend is erop tegen. Hij ziet er erg tegenop dat ik elke dag naar stal moet en dat het zoveel geld gaat kosten. Hij wil dat we eerst flink gaan sparen (wat ik de afgelopen twee jaar non stop heb gedaan, met iedere maand 1000 euro te sparen) en een gezin stichten. Helaas wil het kinderen krijgen al bijna een jaar niet lukken en ik voel aan mijn lichaam dat ik ontspanning mis. Ontspanning die ik zeker weten bij paarden weer zal krijgen. Eerlijk gezegd ben ik al de teleurstellingen zat en ik wil ik mij graag richten op iets wat mij echt gelukkig maakt.

Hij heeft zelf geen hobbys en werkt kortere dagen dan ik, het enige wat hij met zijn geld doet is sparen. Hij gaat nooit op stap met vrienden en is eigenlijk alleen maar thuis. Het liefst werkt hij in de tuin, maar die hebben we niet in het goedkope appartementje dat we huren. Hij houdt zich verder bezig met voetbal enzo, maar hij wil niet bij een vereniging omdat het geld kost.

Ik kan dus makkelijk een paard betalen en verzorgen, maar ik wordt enorm geremd door de reactie van mijn vriend.

Hoe zouden jullie met zon situatie omgaan?

even door sparen, een huis met een groot stuk grond kopen, hij een tuin en jij de paarden bij huis, denk als je doorzet en je toch een paard koopt - en dus veel weg bent - er andere spanning bij komt

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:22

Er zijn genoeg andere leuke mannen die jou wel wat meer vrijheid gunnen. In mijn geval zal het heel snel :evaw: zijn. Nu rest lees zeg ik heel gauw huh spullen pakken. Hier ga je echt heel ongelukkig van worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:24

Sizzle schreef:
Iedereen ervaart het anders, dus dat maakt het extra lastig. Voor mij was mijn paard gewoon een prioriteit en had mijn partner dat niet begrepen dan was hij niet mijn partner. Ik kocht mijn eerste paard toen ik begin 20 was en op minimum loon leefde zonder auto (wel B+ E rijbewijs). Nooit spijt van gehad.
Toen mijn kind kwam had ik een tijd 2 paarden, toen er 1 stierf weer bij 1 gehouden. Ik hoor vaak dat het met 2 kinderen geen doen meer is, maar wij hebben maar 1 kind en dat gaat voor mij echt prima met paard en werk samen op een all-in stal.
Ik neem mijn kind ook nooit tegen haar zin mee naar de paarden, het is mijn hobby, dat leg ik haar zeker niet op. Meestal ga ik savonds.

Bij mij idem dito, paarden horen bij mij en mijn leven.
Als een partner dat niet begrijpt of me daar niet in wil steunen dan is het niet de persoon voor mij.

Bovendien denk ik dat het gezond is om een hobby te hebben en gun ik mijn partner dat andersom ook. Het is belangrijk om te kijken hoe je dat mogelijk kan maken voor beide zonder dat de relatie er onder lijdt of de financieen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:25

Idd is een paard een grote kostenpost en iets dat veel tijd opslorpt. Ik begrijp dus beide partijen en vind ook dat dat best samen besproken wordt. Een paard kan je niet ontzegd worden, maar je kan wel afspraken maken over de stalling (volpension of elke dag verplichtingen) en samen een previsoire tijdsbesteding voor de doorsnee week maken.

Wat ik hier hoor over 'paard aan huis en dan heb je er minder tijd/werk aan' vind ik kant nog wal raken. Paarden aan huis zijn ongelofelijk veel werk en een dagelijkse verplichting. Paard op volpension daarentegen zou je gemakkelijk maar bvb 2 of 3 dagen kunnen gaan en hem de rest lekker op de wei laten staan, dat is al een veel minder zware druk.