Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:24

Dat voorrecht had ik ook. Ik wilde dat ze een fijn huis kreeg, maar ze staan aan huis. Dus zoveel meer kost ze niet.
En ze mocht pas gaan bij iemand waar ik een fijn gevoel van kreeg.
Ook mensen die aangeven wat ze zoeken is prettig.
Mensen die alleen reageren met: vraagprijs?
Die heb ik al overgeslagen.
Ik begrijp dat dat een belangrijk onderdeel is. Maar 10 zinnen meer moet ook wel lukken lijkt me. :+
Uiteindelijk ben ik ook ver van mijn prijs afgeweken omdat dit voor mij geen echte rol speelde.
Maar meer het idee van een goede plek.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:28

Hier ook 1ntje te koop. Het paard waarover ik zo lang fantaseerde. Een prachtig jonge ruin die kan bewegen. Ik ben vooral op zijn gangen gevallen. Nu heb ik hem een jaar en merk ik dat hij niet bij me past. Ik ervaar geen plezier meer in het rijden, de progressie blijft uit. Zijn karakter blijft een uitdaging. Hij is best lief en werkwillig, maar ook heel reactief en grensopzoekend. Als hij 4-5x per week gereden wordt gaat het goed, maar ik kom daar nooit aan toe. Ik heb nog een merrie staan waar ik na 2 weken gewoon met lange teugel kan opstappen. Ik geniet daar meer van. Ik ben in ieder geval genezen van jonkies. Ik begin daar niet meer aan. :o

antje_vip

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:47

Ik heb mijn 2 pony's begin dit jaar verkocht wegens verhuizing en ruimte/tijd/geldgebrek. |( Ze stonden aan huis, ik mis ze echt. Ik wilde ze per se tegelijk verkopen omdat anders misschien 1 alleen achter zou blijven en dat wilde ik niet. Ik heb een aantal maneges benaderd en uiteindelijk ook aan een manege verkocht. Ook fijn voor mij dat ik ze nog af en toe op kan zoeken. Die mensen hadden echt feeling met de pony's, gingen er zo goed mee om, en de manege is enorm, en mooi. Ik denk dat ze een mooi plekje hebben gekregen maar het is een groot gemis.
Ik heb ze ver onder de marktprijs verkocht. Gewoon omdat het mij niet om het geld ging, én omdat ze tegelijkertijd weg moesten, én omdat ik het er al moeilijk genoeg mee had wilde ik er niet te lang mee blijven zitten. Dat het ze goed gaat is mij het belangrijkst.

Mag ik het nog één keer zeggen? Het doet pijn en ik mis ze verschrikkelijk |(

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:30

Ja hier ook één te koop. Wel jammer hoor had haar graag gehouden, maar ze is mij gewoon te sensibel onder het zadel. Ik heb haar gekocht eigenlijk op papier, ze heeft echt een goede papier, maar wel al 12 (dit jaar). Ze was al een tijd niet gereden (5 jaar) en daar heb ik mij in vergist, dat viel vies tegen, ik kon er afgelopen jaar mee rijden, maar relaxt in de bak aan een lange teugel is gewoon geen optie er moet iets gebeurd zijn. Buiten is ze dan weer wel braaf, maar erg voorwaarts. Heb toen 6 kopers gehad, 5 zijn er (bijna) vanaf gesodemieterd en 1 (semi prof) reed er fantastisch mee weg, maar vond haar toch te oud. Nu was ik er al 16 jaar uit, 20 kilo zwaarder en mama van 2 jonge kids, ik wil gewoonweg mijn nek niet breken. Dus ben er niet meer opgestapt. Nog wel geprobeerd met een bijrijder, maar de merrie is gewoon te nerveus in de rijbaan. Maar ja wie zet een potentiële koper nu meteen op een paard op buitenrit? Dat is onhandig. Dus heb ik haar geïnsemineerd dit jaar met Ceasar.

Naast bovenstaande merrie heb ik nog een afgekeurd sportpaard met sportpredikaat waar ik ook een knap merrieveulen heb gehad vorig jaar welke ik nog heb, ze is nu hoogdrachtig en verwacht ieder moment weer een veulen echter deze is al verkocht. Zij zal weer geïnsemineerd worden. Dan heb ik dus 2 fokmerries staan waar IK niet mee kan rijden en een 33 jaar oude shet die nooit meer weg gaat. Dus dan toch maar één in de verkoop.

Heb ze wel op eigen terrein dus buiten eten om kosten ze mij niets, maar zou graag ook op één van mijn paarden willen rijden. Maar heb geen haast.

Stiekem vind ik de combinatie van mijn merrie met super dressuurpapier en de bonte hengst Ceasar zo interessant dat ik stiekem eigenlijk wel wil afwachten wat eruit komt. :o maar goed als zij verkocht is ga ik weer op zoek naar een fokmerrie dressuur waar ik ook op kan rijden.

Wel fijn is dat mijn jonge kids gewoon kunnen spelen tussen de paarden zo lief zijn ze. Mijn 3 jarige zoontje kan met mijn merrie lopen. De shet is nog de meest lompe van het stel. _-:(

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:54

Mijn merrie gaat ook de verkoop in dit jaar. Ik heb twee jonkies staan waar ik volgend jaar mee wil beginnen. Verkopen eind van de zomer is denk ik gunstiger qua conditie en leeftijd (ze is nu 13), en dan kunnen we nog wat wedstrijdjes meepakken. Ze is springgefokt maar ik dressuur eigenlijk alleen nog maar (M1 nu).

En dan ga ik daarna op zoek naar een dressuur fokmerrie, liefst drachtig, want ik vind dat jonge grut op het erf toch wel erg leuk.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:57

Ik volg dit topic vanaf het begin, en zit met eenzelfde soort dilemma als de meesten hier: fijn en goed paard, maar niet wat nu bij me past.
Echter heb ik hem al 9jr, en is t op de grond echt mn maatje.
Nu heb ik wel iemand die hem rijd, dat gaat gelukkig heel goed maar ik heb een paard niet voor een ander...
Ik ben er nog niet aan uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:16

Vandaag zijn mensen komen kijken bij onze pony, ze kwamen uit de buurt dus super leuk als hij niet te ver weg gaat natuurlijk, hoe dichterbij hoe beter! Iemand die hem bij ons wil rijden is het beste haha! Maar dat is echt zoeken naar een speld in de hooiberg is al gebleken.. Ik heb telefonisch nog heel duidelijk vermeld dat het een voorwaartse pony is dus niet geschikt voor onzekere ruiters, maar ze vonden hem er zo leuk uit zien dat ze toch wilden komen kijken. Prima, als hun denken dat het kind dat kan hebben vind ik het goed. Pony is echt niet gemeen namelijk, wel voorwaarts.
Helaas bleek de pony inderdaad te voorwaarts/ de ruiter te onzeker voor de pony dus geen match..

Vind het wel lastig hoor, nu met Corona ben ik wel extra voorzichtig met mensen uitnodigen en sowieso laat ik liever geen mensen komen als ik vooraf al denk dat het geen match gaat zijn. Pony ziet er inderdaad super leuk uit, maar hij is wel echt voorwaarts en dus niet geschikt voor onzekere ruitertjes.. Ik weet alleen niet vooraf of de ruitertjes onzeker zijn of niet, dat kunnen de ouders toch het beste inschatten..

Zonde van ieders tijd, maar ik vrees dat dit nog wel vaker gaat voorkomen. Hebben jullie tips voor vragen die ik kan stellen om er achter te komen of het een potentiële match kan zijn? Misschien dat ik dan net wat beter kan inschatten of het wel of niet de moeite van een kennismaking waard is..

Op welke sites adverteren jullie?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:46

Ik meld me ook, hopelijk maar voor even.. :o Ik heb een bloedmooie merrie staan, maar te pittig onder het zadel voor mij. Tenminste, ik haal niet het plezier eruit dat zou moeten. Ze is al jaren lastig in de aanleuning en de eerste kijker die langskwam was er van overtuigd dat er synovitis in de hals zou moeten zitten. We zijn voor een echo geweest en inderdaad, dit klopte :D Ze is ingespoten en op de goede weg, maar ze heeft nog wel een lange weg te gaan.

Sinds kort staat ze ook bij deze eerste kijker op stal, en die heeft vorige week aangegeven haar over te willen nemen om samen met haar het proces in te gaan. Morgen aan het eind van de ochtend is de aankoopkeuring. Ik ben zo nerveus en hoop dat er geen gekke dingen uit komen! Ben daarin echt een doemdenker.. :o

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:14

tengeltje11 schreef:
Hier zal ik moeten afscheid nemen van eentje omdat ik zal moeten beslissen wanneer inslapen.... vreselijk vind ik het.... paard al 15j deel van je leven... nu een klein jaar op de sukkel, komt niet meer beter, wou ze nog een tijd in het volle gras gunnen, want vindt ze heerlijk, maar wanneer zeg je dan echt van ‘nu genoeg’?... sowieso dit jaar, de aankomende maanden waarschijnlijk...
( paard heeft rauwe, dikke benen vol korsten, auto-immuun, enkel elke dag op extreem zware cortisone onderdrukt het minimaal, dus is niet vol te houden... de zon maakt het erger, maar alleen binnen is ze doodongelukkig)

Ik zit in hetzelfde schuitje, maar heb mijn beslissing al gemaakt. Hij is 29 heeft voor zijn doen 2 slechte maanden gehad van de winter met een heel slecht weekend waarin ik hem bijna zou laten gaan als dieptepunt. Gelukkig mocht ie eerder de wei op. Staat nu met pijnstilling, maar ik wil hem niet op pijnstilling "het oudste paard van Nederland" laten worden, dat verdiend ie niet. Helaas wordt mijn andere oudje ook slechter, dus daar ook mijn twijfels over. Zij mist al een oog en d'r zicht in d'r andere oog is ook afgenomen. Als ze blind wordt laat ik d'r sowieso gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:16

Afscheid nemen door de keuze voor inslapen te maken is zo nodig nog moeilijker dan afscheid nemen door de keuze voor verkoop te maken.. Helemaal als je er meerdere tegelijk moet laten gaan.. :(:)

Ketly, wel fijn dat de eerste kijker het probleem herkende en het traject aan wil gaan! Dat geeft toch al een vertrouwder gevoel dat ze daar op de juiste plek zal zijn!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:03

Ketly schreef:
Ik meld me ook, hopelijk maar voor even.. :o Ik heb een bloedmooie merrie staan, maar te pittig onder het zadel voor mij. Tenminste, ik haal niet het plezier eruit dat zou moeten. Ze is al jaren lastig in de aanleuning en de eerste kijker die langskwam was er van overtuigd dat er synovitis in de hals zou moeten zitten. We zijn voor een echo geweest en inderdaad, dit klopte :D Ze is ingespoten en op de goede weg, maar ze heeft nog wel een lange weg te gaan.

Sinds kort staat ze ook bij deze eerste kijker op stal, en die heeft vorige week aangegeven haar over te willen nemen om samen met haar het proces in te gaan. Morgen aan het eind van de ochtend is de aankoopkeuring. Ik ben zo nerveus en hoop dat er geen gekke dingen uit komen! Ben daarin echt een doemdenker.. :o

Spannend, duimen dat het goed komt! Klinkt als een fijne koper.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:19

Het is een hele fijne koper! :D Hoe doen jullie dat, zijn jullie niet ontzettend bang dat er met een keuring wat uit komt?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:13

Ik hoef geen hoofdprijs, en mijn merrie heeft twee chipjes, dat is eruit gekomen toen ik ze liet keuren toen ik haar kocht negen jaar geleden. Ik heb toen niet laten opereren, en ze is er nooit een pas kreupel aan geweest. Dus dat vertel ik er eerlijk bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:26

Als je eerlijk bent in alles dan komen er uit de keuring ook geen onverwachte dingen vaak. Het is altijd een spannend moment natuurlijk, maar ook een moment-opname.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:00

Mijn merrie is verkocht :D Hals en rug helemaal goed, alleen een kleine tegenvaller in de benen maar niet zo spannend dat ze haar niet wilden kopen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:06

Ah, fijn!

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:21

Ik heb dit jaar al afscheid genomen van vier paarden. Één ging er spontaan dood door hoge leeftijd, een ander is ingeslapen wegens een ongeneeslijke aandoening.
Dat mijn oudje doodging was voor mij echt een soort keerpunt in mijn leven. Ik nam me voor de veestapel verder in te krimpen om meer te kunnen genieten van de hobby, in plaats van de slaaf van mijn hobby te zijn. Ik heb er daarop nog twee verkocht. Ik heb geen verkoopadvertenties hoeven zetten. Ik heb gereageerd op 'gezocht' advertenties op Facebook van mensen die mij aanstonden. Beide keren was het een match. Nu hoef ik veel minder met mest en voer te sjouwen en merk ik dat ik langzaam maar zeker het plezier in het hebben van paarden aan het terugkrijgen ben.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:12

Ketly schreef:
Mijn merrie is verkocht :D Hals en rug helemaal goed, alleen een kleine tegenvaller in de benen maar niet zo spannend dat ze haar niet wilden kopen.

Gefeliciteerd Ketly: fijn dat ze een hele fijn thuis krijgt! Op naar een nieuw avontuur!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:05

Dankjewel! Ja voelt erg goed. Mijn (hopelijk) nieuwe avontuur wordt vrijdag gekeurd!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:08

Oh, spannend! Kan je al vertellen wat voor iets?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:17

Ik stuur je een pb :D Als meer mensen nieuwsgierig zijn mogen jullie wel een pb sturen haha, zolang het nog niet officieel is wil ik hem nog niet online laten zien. Het is wel een hele speciale.. :o

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:48

Het is zeker een speciale, kan iedereen aanraden om ff een pb te sturen :P.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:54

Gefeliciteerd kelty met de verkoop.
En spannend voor vrijdag.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:07

Ik ga dit jaar denk ik ook mijn merrie verkopen. Vind het heel naar omdat ze mij door een ontzettend lastige periode heeft geholpen en mij veel vertrouwen in mezelf heeft terug gegeven, maar ze blijft hier (helaas) veels te veel staan waardoor ik de knoop echt een keer door moet hakken. Zij verdient ook gewoon een baasje die echt helemaal blij met haar is.

Maar wel lastig want ze is echt het liefste en braafste paard van stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:53

Gefeliciteerd met de verkoop en aankoop Ketly!

Meerdere paarden in 1 jaar weg Sloffer.. pfff.. zwaar hoor..!

Als particulier is de keuze voor verkoop nooit makkelijk, voor mij voelt het toch als een soort falen altijd, je hoopt natuurlijk de beste stal/ levensplek voor je dier te kunnen aanbieden maar soms weet je dat ze het elders beter kunnen krijgen. Bij mij vooral in de vorm van dat ze elders meer tot hun recht zullen komen/ er meer met ze gedaan wordt. Qua huisvesting hoop ik altijd iets vergelijkbaars te vinden voor ze, dat ze in elk geval niet achteruit gaan wat dat betreft.

Ik heb nu 2 kijkers gepland staan, vind het wel weer spannend hoor! De ene wonen ver weg maar daar zal hij een bosritten kinderpony worden voor eenmeisje die er waarschijnlijk nooit af groeit. De andere is 10 km verderop, en dan zou hij een grondwerkpony worden en in de toekomst kinderpony..