Fries kopen: wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Re: Fries kopen: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:05

Het is mss ook interessant om eens te gaan lezen over CPL...
Persoonlijk denk ik dat een (te) jong dier toch (nog) niet bij je past, dus je kan het meteen in je achterhoofd houden bij de koop. CPL is verschrikkelijk en zeker bij de friezen is er een enorm stigma op de sokken scheren en nog een doodgezwegen broertje.
Zeker vanaf een jaar of 6 kan je vaak al het begin er van goed in de sokken voelen.

Rustig aan sparen en niet laten opjagen bij een koop, dan is de kans op een miskoop het kleinst :) Succes met je zoektocht! Er zijn hier vast mensen die wat van goede lijnen en bouw etc weten.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:11

Hoppit schreef:
Het is mss ook interessant om eens te gaan lezen over CPL...
Persoonlijk denk ik dat een (te) jong dier toch (nog) niet bij je past, dus je kan het meteen in je achterhoofd houden bij de koop. CPL is verschrikkelijk en zeker bij de friezen is er een enorm stigma op de sokken scheren en nog een doodgezwegen broertje.
Zeker vanaf een jaar of 6 kan je vaak al het begin er van goed in de sokken voelen.

Rustig aan sparen en niet laten opjagen bij een koop, dan is de kans op een miskoop het kleinst :) Succes met je zoektocht! Er zijn hier vast mensen die wat van goede lijnen en bouw etc weten.

Ook dit valt erg mee tegenwoordig. Bijna iedereen van de jongere generaties in de sport scheert de sokken van zn fries in sport coupe ( kootholte en voet scheren en pluk op de kogel laten zitten ).
Op die manier is het makkelijk onderhouden en krijgen ze veel minder mok .
Afbeelding
fries die ik nu heb (9 maanden oud )

Afbeelding De vorige fries die ik reed . Allebij met geschoren voeten .

overigens is cpl niet echt een friezen kwaal ( ik zeg dus niet dat het helemaal niet voorkomt he). omdat de sokken veel minder vol zijn dan bij bijvoorbeeld een tinker of een belg . Gemiddelde fries is ook een tikkie duurder dan een tinker of soortgelijk . Mensen zijn scherper of ze wat mankeren en doordat de genenpoel zo klein is wordt er scherp op gelet of er geen cpl aanwezig is bij de goedgekeurde hengsten . beenwerk moet droog en hard zijn zeker bij de nieuwe hengsten.

Wat wel erg veel voorkomende kwalen zijn :

- Slokdarm verstopping.
- versteend hoefkraakbeen ( op de uitzondering op de regel na) heeft vrijwel elke fries dit in meer of mindere mate vanaf een jaar of drie.
- mijt ( niet de vraag of ze het krijgen maar wanneer ze het krijgen haal dus byemite in huis ) .
- losse knie ( vaak goed op te lossen met de juiste training )
- ongunstige rug ( de ene bloedlijn heeft hier meer last van dan de ander, vooral paarden met "oud" bloed hebben hier last van jorn, anton , jasper, wimer ) .
- Exceem , veel friezen zijn exceem gevoelig.
-korte zware hals waardoor( zie rug kwaal) nog extra versterkt wordt door makkelijk opkrullen .Dit is niet perse erg als je een goede instructrice hebt waardoor je rijtechisch je paard goed lang laag kan trainen .

Kleine greep hengsten die doorgaans Fijn gebouwde paarden fokken zijn en fijne karakters doorgeven zijn Onne , zijn zoon Bartele , Zijn klein zoon Tjebbe , Alwin , Beart , Pier , Haitse ,Omer,Jasper.

Kleine greep hengsten die mooi fokken maar lastig zijn/kunnen fokken door karakter : Norbert , Hette , Gerben , Doaitsen , Matthys , Willem , Reinder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:17

Tegenwoordig zie ik ook wel die Arabofriezen. Ze zien er wel mooi uit maar verliezen ze dan niet hun rustige karakter?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:21

anjali schreef:
Tegenwoordig zie ik ook wel die Arabofriezen. Ze zien er wel mooi uit maar verliezen ze dan niet hun rustige karakter?

Ik zeg altijd dat is voor mensen die geen echte fries kunnen betalen :D Heb daar al menig keer ruzie door gehad uiteraard := _O- _O- _O-

Met andere woorden. Ik ben er geen fan van. Dan kun je nog beter voor een barrock pinto gaan kijken .

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:25

Dromen zijn er om waar te maken, dus waarom niet? Schakel een deskundig iemand in die je kan helpen in je zoektocht. Succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:29

Absolem schreef:
anjali schreef:

Ik zeg altijd dat is voor mensen die geen echte fries kunnen betalen :D Heb daar al menig keer ruzie door gehad uiteraard := _O- _O- _O-

Met andere woorden. Ik ben er geen fan van. Dan kun je nog beter voor een barrock pinto gaan kijken .

Maar die zijn vrij zwaar terwijl zo'n Arabofries juist wat luxer is. Het is maar net waar je op valt.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:30

Ik heb een fries. Een hart van goud, in een groep mega verkeersmak. (Nog niet alleen mee weg geweest). En de grootste allermansvriend. Niet te koop ;)

Echter wel gevoelig voor kwaaltjes. Mok, mijt etc. Ook regelmatig de sokken moeten scheren.

Ik denk wel dat dit ras iets voor je is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:34

Is het waar dat ze vaak niet zo oud worden?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:35

IngeVDS schreef:
Bontfire schreef:
Misschien zou een haflinger wat voor je kunnen zijn? Of een kruising van een haflinger en/of Fries. Deze is misschien ook wel leuk voor je:
http://link.marktplaats.nl/m1529558796? ... nt=app_ios

Wat een lieverd idd!!

Even een roze wolk poppen

Hij heeft 2 bemerkingen.. goed doorvragen. En hij is op verschillende data gekeurd. Dat kan ook wat zeggen. Bijvoorbeeld dat ie toch vaker van eigenaar is gewisseld dan je denkt.

Ikzelf vind dit dier wat te zwaar ogen. Zware kaak-nek-schoft verbinding. Tuurlijk alles kan, maar deze gaat het wel moeilijker krijgen in de ring dan een gemiddelde kwpner.

Boscrossen... daar zou ik hem voor gebruiken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:43

Elk ras kan aan je wensenlijstje voldoen. Of totaal niet. Hangt echt van het individu af. En van hoe jij en het paard bij elkaar passen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:48

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:02

Ik heb altijd KWPN-ers gereden. Ook in de sport. Ook veel jonge paarden zadelmak gemaakt.

2 jaar geleden een 4 Jarige Friese merrie gekocht met de bedoeling er recreatief mee te gaan rijden. Ze was net zadelmak. Kon van het rijden niet veel zeggen, behalve dat ze geen rare fratsen vertoonde.

Ik heb nog nooit zo'n sensibel paard gehad! Leert snel, is ijverig en ook waanzinnig snel over de rooie.
Alles moet met veel rust en beleid.

Lomp is ze zeer zeker niet. En een werkmentaliteit die ik nog niet eerder heb gezien bij een paard.

Maar ze is zo heet, dat ik er geen onervaren ruiter op durf te zetten.
Dus ook Friezen zijn heel verschillend

Ik denk dat ik er trouwens eerder de dressuurring mee in kom, dan het bos, ha ha.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:17

anjali schreef:
Is het waar dat ze vaak niet zo oud worden?

Nee, dat is niet waar. Er zijn bij ons veel Friezen boven de 20 geworden. Mijn oude merrie is op het moment 21 jaar oud.

En zo zijn er nog tig fabels over de Friezen die met zo goed gelden voor de andere rassen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:25

De ene fries is de andere niet, vroeger met mijn kwpn-er op een privéstal gestaan met alleen maar friezen. De een was een goede sul en de andere een vreselijke heethoofd.
We hebben er nu zelf 1 die is net 19 geworden en nog in goede gezondheid en goed fit.
Veel zal ook te maken hebben hoe zuinig de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Is het paard altijd goed verzorgt geweest, netjes gereden en niet kapot gejaagd dat zegt heel veel.
Leeftijd zegt lang niet alles, je moet ook wat geluk hebben.
Paar jaar geleden heb ik onze merrie van 23 in moeten laten slapen, zij was nog topfit en liep meerdere keren per week voor de wagen, het is dat ze in een gekke bui haar been brak in de wei en daar was niets meer aan te doen anders was ze er denk ik nog wel geweest.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:01

Absolem schreef:
Ook dit valt erg mee tegenwoordig. Bijna iedereen van de jongere generaties in de sport scheert de sokken van zn fries in sport coupe ( kootholte en voet scheren en pluk op de kogel laten zitten ).

overigens is cpl niet echt een friezen kwaal ( ik zeg dus niet dat het helemaal niet voorkomt he). omdat de sokken veel minder vol zijn dan bij bijvoorbeeld een tinker of een belg . Gemiddelde fries is ook een tikkie duurder dan een tinker of soortgelijk . Mensen zijn scherper of ze wat mankeren en doordat de genenpoel zo klein is wordt er scherp op gelet of er geen cpl aanwezig is bij de goedgekeurde hengsten . beenwerk moet droog en hard zijn zeker bij de nieuwe hengsten.

Nou... Daar haal je wel een punt aan dat juist wel de CPL in de hand werkt. 'Jongere generaties in de sport'... Dat is een vrij specifieke niche en ts geeft aan een recreatiepaard te zoeken.
Voor recreatiepaarden kijk je op marktplaats en via via. Wat je daar nog steeds nog veel meer ziet is het papierloze gefok van een 'broave' op 'e schoon peerd' van de boeren die nog graag mennen en een fries voor de kar zien.
Mijn vorige stal fokte zo papierloze friezen. Leuke dieren qua karakter hoor, maar de 6j merrie met duidelijk verergerende CPL had er al 3 veulens op zitten en een vierde die er aan kwam.

Niets tegen die boer, want hij 's erg toegewijd aan zijn dieren en luisterde ook echt wel naar bepaalde dingen. Maar die merrie had elk jaar een veulen want anders zou ze gust worden.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:14

Hoppit schreef:
Absolem schreef:

Nou... Daar haal je wel een punt aan dat juist wel de CPL in de hand werkt. 'Jongere generaties in de sport'... Dat is een vrij specifieke niche en ts geeft aan een recreatiepaard te zoeken.
Voor recreatiepaarden kijk je op marktplaats en via via. Wat je daar nog steeds nog veel meer ziet is het papierloze gefok van een 'broave' op 'e schoon peerd' van de boeren die nog graag mennen en een fries voor de kar zien.
Mijn vorige stal fokte zo papierloze friezen.
Leuke dieren qua karakter hoor, maar de 6j merrie met duidelijk verergerende CPL had er al 3 veulens op zitten en een vierde die er aan kwam.

Niets tegen die boer, want hij 's erg toegewijd aan zijn dieren en luisterde ook echt wel naar bepaalde dingen. Maar die merrie had elk jaar een veulen want anders zou ze gust worden.

Ja precies papierloos . En als er iets is wat je niet moet doen is het wel een papierloze Fries kopen . Dan kan je er donder op zeggen dat ze wat mankeren .

Mensen die fokken met papier ,fokken die dieren met de intentie om er mee naar de keuring te kunnen . Die dieren gaan dus door een heel circus van controles heen op fysiek gebied . En mankeren veel minder dan hun papierloze broeders en zusters .

Dus ts moet mits ze er alles aan wil doen om een gezond dier te kopen . Er gewoon een kopen met papier . Better safe then sorry

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:24

Heb je al wel eens op een fries gereden TS? Dat moet je namelijk maar net liggen, mij ligt het dus niet, het zit niet lekker vind ik :n

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:32

Ik heb 2 maal voor langere periode een Fries gereden. Beide waren best kijkerig en angstig. Dat is een beetje het beeld wat ik van een Fries heb....

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:36

Je kan natuurlijk niet een ras over een kam scheren omdat je twee paarden gereden hebt die kijkerig waren.

Ik rijd op een manege voor gehandicapten, en altijd op dezelfde Fries. Heerlijk dier, liever lui dan moe en schrikt bijna nergens van. Er is vast een fries die bij jou past, ga lekker op je gemak op zoek!

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 21:46

Achterom schreef:
Heb je al wel eens op een fries gereden TS? Dat moet je namelijk maar net liggen, mij ligt het dus niet, het zit niet lekker vind ik :n

Nee die kans heb ik nog niet gehad maar zal er zeker komen als ik ga proefrijden

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:13

IngeVDS schreef:
Achterom schreef:

Nee die kans heb ik nog niet gehad maar zal er zeker komen als ik ga proefrijden

En dan nog voelt elke Fries verschillend..

Blijft toch echt uittesten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:16

Ik heb altijd kwpn’ers nrps’ers dat soort paarden gereden toen ik werd gevraagd een jonge Fries te gaan rijden. Dat heb ik 7 jaar gedaan met veel plezier, maar het was en is altijd een heel sensibel dier gebleven, snel gestresst, enorm werklustig en keihard voor zichzelf....alle kwalen die je wel hoort bij Friezen heeft ie gehad plus nog een hoop extra...hij was niet veelzijdig in de zin dat je er ook relaxt mee naar t bos kon of een sprongetje...in de omgang een schat...De andere Friezen bij mij op stal zijn ook allemaal totaal verschillend in karakter en iig zou ik er geen een geschikt vinden voor een beginner (niet dat jij dat bent TS) Ik denk dat je onder Friezen net zoveel kans hebt een leuk betrouwbaar paard te vinden als tussen andere paarden(rassen) imo zijn ze niet vaker betrouwbaar dan andere rassen...
Ik zou je willen adviseren om vooral duidelijk op een rijtje te krijgen wat je nu mist bij je bijrijdpaard en waar je eigen paard echt aan moet voldoen. Ik wilde bijvoorbeeld wel heel graag een paard waarmee ik relaxt naar buiten kon en eens een sprongetje kon maken, naast dressuurmatig basiswerk....
Als je jouw wensen kunt vinden bij een leuke en gezonde Fries en beseft dat ze wat meer onderhoud vergen dan een ‘normaal’ paard...doen!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:37

Het kan wel maar doe goed je huiswerk, er zijn veel gezondheidsklachten bij de friezen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:52

Fries als eerste paard is leuk. Maar zorg er voor dat je iemand in arm neemt die echt weet wat hij of zij voor zich heeft staan.
Want de ene fries is de andere niet.

Groen op groen zou ik zelf niet doen. Maar da's persoonlijk natuurlijk. Ervaring door omgeving heeft mij daarin beïnvloed met het maken van een mening (conclusie, vaak niet goed gegaan, in verschillende rassen dus niet alleen fries).

Zelf een fries gehad.
Eczeem, ja.
Mok. Nee.
Mijt. Ja
Rasp. Ja

Kei en keihard voor zichzelf en wel zo hard dat er zes maanden overheen ging dat de kom van haar bovenbeen naar heup gescheurd was en later gebroken. Door een trap van een paard.

Heb meerdere Friesen met koliek gezien die alleen achter in een hoekje in zijn stal ging staan.
Je zou bijna zeggen, onder het mom van; pijn is fijn. (Niet te letterlijk nemen)

Ik heb, na drie jaar opstart problemen (mond van beton, angst, moeilijk aan de hulpen, van nul tot correct berijdbaar opgeleid en uiteraard niet zonder consequenties tegenover het lichaam, want fysio moest er toch echt ook bij aan te pas komen) een onwijs leuk paard gehad.
Ril, ja. Voorwaarts, ja. Werklustig, ja.
Maar niet gemeen. Super eerlijk.

Wat mij het meeste raakte was, dat zij onwijs leuk deed met verstandelijk beperkte kinderen en volwassenen.

En toen het vertrouwen er eenmaal was, was het ook echt helemaal klaar. Ik...dat moet ik duidelijk benadrukken, ik kon er alles mee.

Maar eerlijk, dat gepuzzel met voer, ondanks dat het ontzettend leerzaam was en is, en met dekens, en dan hier weer n plekje, en daar weer een wondje. En dan weer die mijten en rasp aan pakken.

Ik ben blij, dat zowel zij als ik daarvan verlost ben.

Ik heb nu een Iers sprekende merrie (geen taalbarrière) waar ik makkelijker mee op buitenrit kan, dan mijn fries.
Dier heeft nooit wat, behalve schaafplekken omdat ze zelf zo lomp is. (Ze eet wel drie x zo veel als de fries...)

Merylpluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 23:17

Ok om even samen te vatten zijn moet ik vooral met volgende zaken rekening houden:
- zwakke rug
- CLP
- mijt
- rasp
- eczeem
- mok

Begrijp ik dan goed dat dit meer voorkomt bij een Fries dan bij een ander ras?
Is de kans groter dat 1 van deze zaken of misschien wel allemaal voorkomen? Of is het gewoon bad luck?