bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:04

marina schreef:
Ik betaal niets. IK mag alles met hem doen. Ben ook de enige die er op rijd. Ik mest wel de stal uit, omdat ik dat zelf perse wilde!
Als ik op les zou willen zou ik het zelf moeten betalen.
Ik vind het echt belachelijk als er mensen zij die er geld voor vragen. Het is hun keus om een paard aan te schaffen, dus moeten ze ook de kosten kunnen dragen!

ja, en jij profiteert daarvan omdat je geen manegelessen hoeft te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:11

Ff melden dat ik niet alles gelezen heb, geef gewoon zo mijn mening wel Lachen

Als je als ruiter zelf een bijrijder wilt hebben omdat je graag vrij wilt zijn voor een paar dagen, vind ik dat de bijrijder niet bij hoeft te betalen, omdat je zelf uit de brand geholpen bent door die bijrijder.

Rijd er iemand op je paard, omdat die het zelf gevraagd hebt, maar jij het eigenlijk niet perse nodig vind, maar het ook wel weer leuk voor de bijrijder vind, dan vind ik het normaal dat de bijder weer betaald.

Maar helpt de bijrijder met alle voorkomende werkzaamheden, dan vind ik eigenlijk weer dat de bijrijder al in natura betaald, dus niet nog eens extra moet betalen.
Uiteraard moet je dan wel een bijrijder hebben, waar je van op aan kunt en er ook is als er eens wat gedaan moet worden.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:19

Lielle"]
[quote="marina schreef:
Ik betaal niets. IK mag alles met hem doen. Ben ook de enige die er op rijd. Ik mest wel de stal uit, omdat ik dat zelf perse wilde!
Ik vind het echt belachelijk als er mensen zij die er geld voor vragen. Het is hun keus om een paard aan te schaffen, dus moeten ze ook de kosten kunnen dragen!

[/quote]
Hoe bedoel je, ik snap je niet.. Bloos

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:35

Ik heb ook een bijrijdster en zij hoeft ook niets te betalen. Het enigste dat ik vraag is of ze ook wil mesten. Dat lijkt me redelijk toch? Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:35

marina"]
[quote="Lielle"][quote="marina schreef:

[/quote]
Hoe bedoel je, ik snap je niet.. Bloos
[/quote]
het vette bedoel ik dus. Je profiteert van iemand die tijd en geld heeft geïnvesteerd in een eigen paard en jou de mogelijkheid geeft dat paard te rijden. Ik zeg overigens dat iedere eigenaar altijd geld zou moeten vragen als hij/zij een bijrijder heeft maar er mag best iets tegenover staan. Eigenlijk dus wat kawa zegt.
Opnieuw voor mezelf: als ik niet mijn moeder's paarden mocht rijden (waarvan ik dus ook een aanzienlijk deel betaal) maar bij iemand anders een paard zou rijden, zou ik daar in principe best voor betalen. Het hangt er een wel beetje van af, als iemand mij vraagt zijn paard te trainen en wedstrijdklaar te maken (dus uit handelsoverwegingen) dus niet, dan verdient hij ook voldoende aan het meer waard worden van zijn paard. Maar als ik een paard als 'eigen' paard zou kunnen beschouwen en voor langere tijd bij mij zou zijn, evt wel. Nu rijd ik soms wat paarden (een zodat die wat meer springt, en een ander van een lesklantje) en daarvoor word ik betaald (in het tweede geval) of zij betalen de les (1e geval).

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:50

Ja maar mij gaat het erom dat ik niet snap waarvoor mensen perse geld moeten hebben voor het rijden van hun paard. Als je het geld zo hard nodig hebt, hoe willen ze het dan doen met event da kosten? Vaak is het toch dat ze zelf noet alle dagen de tijd hebben en dus daarom iemand zoeken. Allebei de partijen hebben er dan voordeel bij lijkt mij.
Bij mij is het overigens zo dat "mijn" paard al 2 jaar stil stond, omdat de eigenaresse gestopt was met rijden, maar het paard voor geen goud wilde verkopen!
Ik profiteer misschien van haar (doordat ik gratis mag rijden) maar zei ook van mij, doordat haar paard weer veel meer aandacht krijgt!

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:57

Vaak is het ook zo dat als je geld vraagt mensen minder makkelijk afzeggen. Ze willen toch graag waar voor hun geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:57

Dat heeft meer met mentaliteit te maken imo Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:33

marina schreef:
Ja maar mij gaat het erom dat ik niet snap waarvoor mensen perse geld moeten hebben voor het rijden van hun paard. Als je het geld zo hard nodig hebt, hoe willen ze het dan doen met event da kosten? Vaak is het toch dat ze zelf noet alle dagen de tijd hebben en dus daarom iemand zoeken. Allebei de partijen hebben er dan voordeel bij lijkt mij.
Bij mij is het overigens zo dat "mijn" paard al 2 jaar stil stond, omdat de eigenaresse gestopt was met rijden, maar het paard voor geen goud wilde verkopen!
Ik profiteer misschien van haar (doordat ik gratis mag rijden) maar zei ook van mij, doordat haar paard weer veel meer aandacht krijgt!

dat vette ben ik helemaal met je eens! Maar op zich vind ik een bijdrage in de kosten niet vreemd. En in jouw situatie hebben jullie er idd beiden baat bij, maar op zich zou ik ook dan een (kleine) bijdrage niet raar hebben gevonden.

iZZiDiZZi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:57

ik heb ook een verzorg paardje..Lisa...van 'ilindra'...enuuh..ik vind dat het ligt aan wat je prcies doet...als je alleen rijdt....en verder niks...vind ik dat jammer...ik bedoel uitmesten is niet alleen om aardig te zijn voor de eigenaar maar ook voor het paard hetzelfde geld voor poetsen van het paard maar ook van het tuigwerk...ik vind dat als je een verzorgpaard hebt...dat je gewoon overal aan moet meehelpen...ookal is het minder leuk...en dat je er geld voor vraagt dat moet je zelf weten...maaruh...ik doe het alleen voor me PLEIZIER... OK dan! ....en waarom geld ervoor vragen??...dan moet je gewoon groom worden Knipoog ....

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:41

Hier zijn volgens mij al heel veel topics over geweest...
Ik betaal niets om op Siki te rijden. Ik ga strax lessen met haar nemen zodat ze haar extra gangen (het is een IJslander) weer onder de knie krijgt. De eigenaar is alleen maar enthousiast dat ik zoveel met haar op wil pakken en eraan wil werken. Ze heeft mij gevraagd voor Siki omdat ze zelf te weinig tijd heeft, dus ik vind het ook raar als ik dan zou moeten betalen. Vooral omdat ik er fanatieker mee ben dan de eigenaar zelf en daar heeft zij ook alleen maar baat bij!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:21

Ik bekijk het ook van 2 kanten. Ik heb wel verzorgers maar laat ze absoluut niet betalen. Zou ik ze wel laten betalen dan vind ik dat ik ze ook meer vrijheid moet geven, en dan ook bv 3 dagen in de week vast laten doen of zo. En dat zou ik dus niet willen. Want dan heb ik zin om te rijden en dan kna het niet omdat iemand anders je paard die dag doet.

Aan de andere kant als je een paard voor het grootste deel voor jezelf hebt als verzorger ben je er ook verantwoordelijk voor en dan vind ik een bijdrage eigenlijk wel normaal, als eigenaar draag je risico op blessures van het paard en slijtage van je tuig en zo. Dan rijdt een ander je paard of zadel aan gort zonder dat daar iets tegenover staat. Ik denk als je er dan geld voor vraagt mensen automatisch wat zuiniger op je paard en spullen is.

O ja ik ben vanwege mijn gezondheid helaas wel afhankelijk van anderen soms voor mijn paard.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:42

karuna schreef:
Ik bekijk het ook van 2 kanten. Ik heb wel verzorgers maar laat ze absoluut niet betalen. Zou ik ze wel laten betalen dan vind ik dat ik ze ook meer vrijheid moet geven, en dan ook bv 3 dagen in de week vast laten doen of zo. En dat zou ik dus niet willen. Want dan heb ik zin om te rijden en dan kna het niet omdat iemand anders je paard die dag doet.

Aan de andere kant als je een paard voor het grootste deel voor jezelf hebt als verzorger ben je er ook verantwoordelijk voor en dan vind ik een bijdrage eigenlijk wel normaal, als eigenaar draag je risico op blessures van het paard en slijtage van je tuig en zo. Dan rijdt een ander je paard of zadel aan gort zonder dat daar iets tegenover staat. Ik denk als je er dan geld voor vraagt mensen automatisch wat zuiniger op je paard en spullen is.

O ja ik ben vanwege mijn gezondheid helaas wel afhankelijk van anderen soms voor mijn paard.

Ik denk mensen echt niet voorzichtiger zijn met je spullen als je er geld voor vraagt! Ik geloof eigenlijk dat het eerder andersom zal zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:48

Ok, ik heb alleen wel eens anders gezien, iemand vroeg eerst geen geld, toen werd dat beest afgeragd als een speeltje met de instelling als het stuk is dan komt er wel en ander. Toen moest ze er opeens geld coor gaan betalen en sinds die tijd ging ze heel voorzichtig om met allees. Als het paard kreupel was moest ze dan ook betalen terwijl ze in haar ogen dan niks met het paard kon doen. Bij haar hielp het dus wel gelukkig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:20

Een eigen paard kost heel simpel veel geld... Vaak veel meer dan een eerlijk deel van de bijdrage. Je profiteert dus als bijrijder van het feit dat een ander het risico draagt, de vaste kosten draagt, ookj als het paard ziek is, en alle bijkomende kosten (dierenarts, hoefsmid etc.)
Als alleen mensen een paard zouden hebben die full-time tijd aan het paard zouden besteden, of samen zouden doen met anderen, zouden er veel minder paarden beschikbaar zijn en veel werkeloze verzorgsters en bijrijdsters. Die zouden dan echt op een manege moeten gaan rijden of een eigen paard moeten kopen (terwijl zij daar misschien niet de financiën voor hebben en ook de tijd niet)
Eigenlijk is er een luxe probleem in Nederland... Mensen die niet voldoende tijd hebben, kopen toch een paard... En soms hebben zo ook net niet voldoende geld en proberen dat door een bijrijder bij te spijkeren...

Zolang er mensen die te weinig tijd/zin e.d. paarden kopen zal het voorkomen dat er bijrijders kostenarm hun enorm dure hobby kunnen bedrijven, met soms bijna hetzelfde gevoel van een eigen paard...

Er is in mijn ogen een overschot aan paarden of tekort aan goede stallen waarbij het paard dagelijks een aantal uur buiten komt waardoor het minder uit maakt of je paard een dag niets doet...

Dat je niet betaald als je een plusje aan een paard rijd zonder zekerheid (training e.d.) dat vind ik wel weer logisch... Het paard kan immers zo verkocht worden. Maar goed, ik zal verder niet in herhaling vallen. Ik vind het in elk geval vreemd overkomen als je beweert dat het belachelijk is als mensen er geld voor vragen... Voor niets komt de zon op... En paarden leven niet van lucht en zonlicht... En wonen daar ook niet...

EroPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:14

Ik rijd zelf ook op n paardje, waar ik niets voor hoef te betalen. Maar dit is ook wel logisch, want het paard staat bij die mensen thuis, met eigen stallen enz enz. Ik heb voor mijn paard ook een vergoeding gevraagd toen ik niet veel tijd meer had. Dit was omdat ik op een pensionstal stond, dus veel moest betalen en als iemand anders erop rijd, waarvoor zou ik dan alle kosten moeten betalen? Ik vind het dus n ander verhaal als je pony/paard bij je thuis staat of dat je er extra kosten aan hebt.
gr anne

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:39

en een paard vreet geen brok als hij thuis staat Lips are sealed

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:44

EroPrincess schreef:
Ik rijd zelf ook op n paardje, waar ik niets voor hoef te betalen. Maar dit is ook wel logisch, want het paard staat bij die mensen thuis, met eigen stallen enz enz. Ik heb voor mijn paard ook een vergoeding gevraagd toen ik niet veel tijd meer had. Dit was omdat ik op een pensionstal stond, dus veel moest betalen en als iemand anders erop rijd, waarvoor zou ik dan alle kosten moeten betalen? Ik vind het dus n ander verhaal als je pony/paard bij je thuis staat of dat je er extra kosten aan hebt.
gr anne

Argh, daar gaat mijn nekhaar van overeind staan. Boos! Boos!

Dus omdat iemand zijn/haar paard aan huis heeft staan, zijn ze superrijk en kunnen ze alles zomaar betalen zonder er naar om te hoeven kijken en vreet dat dier niets en hoeft ook geen entingen, smid, DA, stro/hooi/vlas en spullen te hebben???? Er hoeft ook geen paard afgespoten te worden na het werk en de lampen werken op zonne-energie?????

Anne, dit is nogal een ondoordachte uitspraak, vind ik....

oneilltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:55

Ik heb ook een bijrijdster en die mag twee dagen in de week alles doen met mij paard.
Zij betaald niet maar je kan er best geld voor vragen, want de gene die je paard rijd vind het ook leuk anders doen ze het niet.
En ik vind dat ze dan best is een zakje biks kunnen kopen of mee kunnen betalen aan de hoefijzers als het paard dat heeft

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:47

Lielle"]
[quote="marina schreef:

[/quote]

Maar op een manege betaal je voor een les, daar leer je dus wat. Als jij gewoon op een paard rijd leer je niks. (ja tuurlijk leer je wel wát maar geen nieuwe dingen)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:59

Ik heb veel, maar dan ook veel meer geleerd, in de 5 jaar dat ik een verzorgpaard heb, als in de 3 of 4 jaar dat ik op de manege reed, dus dat gaat niet helmaal op. Ik heb ook veel nieuwe dingen geleerd, voornamelijk uit boeken en door gewoon uit te proberen *LOL*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 01:51

Misser"]

[/quote]

Maar op een manege betaal je voor een les, daar leer je dus wat. Als jij gewoon op een paard rijd leer je niks. (ja tuurlijk leer je wel wát maar geen nieuwe dingen)
[/quote]

nou, geloof me maar dat je heel wat meer leert in een uur op een goed gereden privé paard dan in 10 manegelessen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 10:39

Misser"]

[/quote]

[/quote]

Je betaalt in een manege niet alleen voor een les, maar ook voor de huur en het onderhoud van het paard en de accomodatie. Als je lest met een eigen paard die je naast de les ook nog kan rijden om te oefenen wat je in de les hebt getraind, dan ga je veel sneller vooruit en heb je minder les nodig in verhouding (en meestal is de les goedkoper/beter/of in kleinere groepen voor hetzelfde geld). Mijn instructrice waar ik met Andrew heen ga geeft huiswerk mee. Je lest dan 1x per 2 weken. Op deze manier heb je ook tijd om te oefenen en zie je per les meer resultaat dab dat je alleen 1 keer les rijd en dan precies daar weer verder moet. Leren kost tijd. Je moet oefenen met nieuwe dingen zdat je verder bent dan waar je de vorige les geëindigd bent. En dat lukt niet met manegelessen. Bovendien wordt het paard door zoveel anderen gereden dat de kans groot is dat wat jij erin rijd, de volgende keer weer helemaal afgebroken is en je weer bij het begin punt van de vorige les kunt beginnen i.p.v. waar je geëindigd bent. Kan erg frusterend zijn! Jij leert wel bij, maar omdat het paard blijft hangen kom je toch maar heel langzaam (of niet) verder...
Als je regelmatig op een privépaard rijd, wat verder redelijk netjes of niet eens door anderen gereden wordt, dan ben je alleen afhankelijk van je eigen kwaliteiten, die van het paard en de instructeur (die je meestal ook nog zelf kan kiezen)...

De reden voor mij om op een manege te rijden is omdat je went aan het rijden op verschillende paarden. Daar leer je veel van, maar je leert meer als je op verschillende privé- of handelspaarden kunt rijden. Liefst in combinatie met goede les natuurlijk...

Ik rijd nu drie pony's. Mijn eigen, een pony op stal waar niets mee gedaan werd en nu te koop staat, en een pony van een fokster die ook lessen geeft met haar pony's en paarden. Maar krijg van meerdere kanten te horen hoeveel ik vooruit ben gegaan in mijn rijden sinds ik meerdere (verschillende typen) pony's rijd. Maar dan moet je ook niet vergeten dat ik ook veel geld en tijd stop in het nemen van les.
Ik les meestal 2,5 keer per week... (rijvereniging, half uur privéles met Moenira, en 1x per twee weken uur privéles met Andrew of Aranka als Andrew niet goed is)

Tuurlijk ben ik blij dat ik voor deze twee andere pony's niets hoef te betalen (behalve dat ik privéles heb van de fokster van Moenira) maar zou dat heel redelijk vinden als ik het paard ter beschikking heb voor wedstrijden. Zou best bereid zijn een deel van de kosten van Aranka te betalen als ze dan bijvoorbeel een jaar niet verkocht wordt zodat ik haar kan uitbrengen (op eigen stal dus geen gedoe met reistijd en benzinekosten waardoor je daar best iets voor neer wil leggen omdat het beter te combineren is) Heb gekozen om Moenira uit te brengen omdat het een fijne pony is, maar vooral omdat ze niet halverwege het wedstrijdseizoen in eens verkocht kan zijn. Eigenaresse is heel blij met haar en ze is niet te koop...

Tjonge, wat een verhaal...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:26

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik antwoord gewoon vanuit mijn eigen standpunt:

De enige reden dat ik een bijrijder heb, is voor het delen van het stalgeld.

Ik heb tijd genoeg om 6 dagen per week mijn paard te gaan rijden, maar ik studeer nog, en moet mijn stalling, 280 EUR, helemaal zelf betalen. Mijn bijrijder rijdt nu de helft van de tijd, en betaalt dan ook de helft van het stalgeld.
DA, hoefsmid, Tandarts, spulletjes etc. komen allemaal op MIJN rekening, anders vind ik dat mijn 'macht' (om een heel vuil woord te gebruiken, maar jullie snappen wel wat ik bedoel) als eigenaar dan verlies. Ik wil in alle omstandigheden het laatste woord hebben over mijn paard.

Als Licor weer naar huis komt in de lente, mag mijn bijrijder best nog een keer met hem komen rijden, maar dan hoeft hij dus helemaal niks te betalen Lachen.

imker schreef:
Dus omdat iemand zijn/haar paard aan huis heeft staan, zijn ze superrijk en kunnen ze alles zomaar betalen zonder er naar om te hoeven kijken en vreet dat dier niets en hoeft ook geen entingen, smid, DA, stro/hooi/vlas en spullen te hebben???? Er hoeft ook geen paard afgespoten te worden na het werk en de lampen werken op zonne-energie?????

Qua verzorging is thuis staan natuurlijk hetzelfde, maar je moet wel toegeven dat het een STUK goedkoper is!
Misschien betalen wij in totaal qua voeding en algemene verzorging 1/4 en zelf een stuk minder dan wat ik nu op pesnion betaal...

Dus nee, dan hoeft mijn bijrijder niet te betalen.

eining4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:56

hoi hoi!!!

ik ben dus ook op zoek naar een bijrijdster voor mijn haffie. en dan het liefst 1 die ook een deel van de kosten meebetaald. ik betaal 150 euro stalling p.m. en daar zit alles bij: voer, voeren, kuilgras, stro, weidegang, uitmesten, perfecre buitenbek. dus mijn bijrijdster zal alleen hoeven poetsen en rijden. wat volgens mij best luxe is.
althans zo ervaar ik het zelf na jaren lang alles zelf hebben moeten doen. ze zou mijn haffie zeker 4 tot 5 dagen mogen rijden dus dan heb je het toch bijna over een eigen paard? ze krijgt daarin veeel vrijheid, dus mag ook (mits daar genoeg ervaring voor is) naar buiten, strand, lessen, wedstrijden etc.

ander verhaal vind ik het als je maar 1 tot 2 keer rijd en daarbij een hoop moet doen zoals voerbeurten en uitmesten.

chantal