Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Daihyo schreef:Ik weet niet waar je woont, maar je zou ook kunnen denken aan een samenwerking met een stichting die paarden opvangt. Zij de verantwoordelijkheid, jij de locatie en het meewerken met.
Zeker om te starten wel fijn om het met mensen met ervaring te doen.
Denk bijvoorbeeld aan: https://paardenopvangachterhoek.nl/. Zij zoeken een nieuwe locatie.
antje_vip schreef:Even over de stalling: ik heb een container op wielen, daar heb je geen vergunning voor nodig
Negerzoen schreef:Bekenden van mij vangen wel eens tijdelijk paarden (vooral shetlandpony's) op voor de Dierenbescherming totdat ze zover zijn dat ze naar een goed huis kunnen. Misschien zijn daar wel mogelijkheden voor je?
Dinopino schreef:Wat een leuk idee. Dat je een of twee wilt redden. Heel misschien hier kleine hoop dat je er drie neemt. Vanaf drie vind ik kun je pas van een kudde spreken. Laat je niet verontrusten en ga voor je droom. De paarden of ponys die jij vind zullen het goed hebben, daarvan ben ik overtuigd.
tamary schreef:Dinopino schreef:Wat een leuk idee. Dat je een of twee wilt redden. Heel misschien hier kleine hoop dat je er drie neemt. Vanaf drie vind ik kun je pas van een kudde spreken. Laat je niet verontrusten en ga voor je droom. De paarden of ponys die jij vind zullen het goed hebben, daarvan ben ik overtuigd.
3 was hier stuk 3e wiel aan de wagen effect en dat zie je wel vaker. Qua kudde aantallen : 2, 4 , 5, 6, 7, 8. Groter dan 6-8 is voor de kuddeleden zelf minder overzichtelijk en dan valt de groep vaak uit elkaar in meerdere groepjes. In de praktijk zal je veel 2-tallen zien, al wisselen die deels de meesten zijn/worden stelletjes. Door dat wisselen kan een oneven aantal wel, maar dan moeten er genoeg mogelijke wisselingen zijn en dus meer dan 3 dieren.
Maar wat de aantallen ook worden, kans dat er 2 aan elkaar plakken (uitbreken/slopen paniek bij 1 uit zicht) zal je altijd houden, net zo goed dat 2 elkaar zo erg niet mogen dat ze niet samen in 1 weide kunnen zonder DA rekeningen.
Kijk dus goed wat de paarden aangeven, wat op de wei goed gaat, gaat dat op bv kleiner oppervlak misschien niet.
Niet alle paarden spelen even veel of zijn even sociaal vaardig, en niet alle paarden kunnen hetzelfde voer aan zonder hulp.
Laat ook je bodem testen op ph (zuurgraad, voor paarden zeker mag je tussen 6-7 zitten afhankelijk van je grondsoort), mineralen en advies voor bemesting voor paardenwei (koeienwei bemesting is veel rijker, maar dat verbruikt een paard niet waardoor er gezondheidsproblemen ontstaan). Ook opletten ivm uitgereden varkensmest en lawsonia (problemen met darmen in veulens). En loop er eens met een plantenboek/app/oid doorheen en kijk wat er allemaal groeit aan planten die giftig zijn en dus aangepakt moeten worden en andere planten die aangeven wat je ph is en wat er verder goed/slecht is aan je weide nu. Leer daarnaast je land kennen van waar blijft water staan, waar juist niet, enz. Wat voor omheining staat er nu, is het duidelijk wat de grenzen van jouw terrein zijn? Zijn er dingen als recht van overpad waar je rekening mee moet houden, mensen die het als hondenuitlaatplek gebruiken (hondenpoep zit nog wel eens vol met parasieten, etc. die flinke ellende voor andere dieren kunnen opleveren (giardia, maar ook sommige abortusvirussen voor bv koeien), dat kan ook in je hooi aanwezig blijven. En hond die niet onder appel is en je dieren opjaagd.
Kijk dus goed naar je land en of, hoe en waar er nu al iets van hek/poort of omheining nodig is. Hazen en reeen hupsen makkelijk over een sloot, honden buiten houden en vee binnen hoeft niet meteen het wild buiten te sluiten.
dikkedwerg schreef:Zeker! Heb mijn hele jeugd paardgereden en een verzorg pony gehad.
Isapaardje schreef:dikkedwerg schreef:Zeker! Heb mijn hele jeugd paardgereden en een verzorg pony gehad.
Ja dat had ik ook. Vanaf mijn 12 tot mijn 25e heb ik paardgereden, zowel op manege als op verzorgpaarden en die laatste had ik 13 stuks.
Ik meende dat ik dus wel iets van paarden afwist, tot ik mijn eerste eigen pony kreeg, mijn eigen verantwoordelijkheid en al na 5 dagen de zorgen kwamen.
Pony ontsnapte steeds (uiteraard als ik net op mijn werk was), te veel gras laten vreten waardoor ze 's avonds toch koliek had (en daar had ik genoeg over gelezen, maar nog nooit in het echt gezien).
Nu, na 22 jaar pony's houden, kan ik erg lachen om die beginperiode, maar ik kan je dus wel uit ervaring vertellen dat verzorgpaard hebben en paar keer per week paardrijden, zeker niet wil zeggen dat je weet wat paardenhouden is.
Zeker paarden aan eigen huis, komt zoveel meer bij kijken.
Beschutting en opslag voer en tuig zijn 1 ding, maar wat te denken van de mestopslag (oké je hebt meer ruimte dan ik, dus dat moet minder probleem zijn), maar ook wat als je ziek wordt of op vakantie wilt.
En dat gaat dan nog over gezonde paarden.
Paarden met een gebrek vragen nog meer aandacht.
Mijn oudste pony is de laatste jaren echt wel zorgenpony geworden en het woord zegt het al, dat is zorgen. Losse tanden, dus voer weken, slechte hoeven, dus altijd opletten met bodem en nattigheid. Insulineresistentie, dus geen gras, wel vaak hooi voeren, enz. enz.
Ik zou dus zeker niet gaan voor een paard met een gebrek. Problemen krijg je vanzelf, die hoef je niet te kopen zeggen ze altijd.
Maar misschien is het een beter idee om een pensionplek aan te bieden?
Er zijn genoeg mensen met een ouder paard die een plekje zoeken buiten een manege om (omdat daar vaak het stalgeld duur is en ze in verhouding weinig met het paard doen).
Vriendin van mij heeft oude tinker zo in 'bewaring', mede als gezelschap voor haar paard.
Eigenaresse van het oude paard kon nog geen afscheid nemen, daar was hij nog te goed voor, maar niet meer geschikt voor rijden ed. En door tijdgebrek kon zij hem ook niet zelf ergens verzorgen. Ze komt eens per maand eens kijken, rest is het paard eigenlijk van mijn vriendin als het ware die hem dan ook totaal verzorgd (maar wel als er wat is, de kosten voor eigenaar zijn).
Succes met nadenken en keuzes maken.
Wel leuk om die ruimte te hebben.