Skippy01 schreef:Maar dat geldt voor 99% van ons toch ook voor onszelf?
Ik help geregeld mensen mee zoeken naar een paard. Papieren en kleur zeggen mij dan niets. Maar hoe vaak je dan terug krijgt 'ownee, maar ik wil geen schimmel hoor', 'ownee, maar deze heeft geen dressuurpapieren'. Goh,en ik maar denken dat je een fijn, braaf, gezond paard wilde, om wat basissport mee te doen... Die schimmel kan ook een b/l/m proefje lopen hoor, en dat paard met springbloed ook...
Off topic, maar ik krijg ook wel eens van "heb je die ook in het zwart?" bij mensen die een Lusitanos zoeken en als ik dan een schimmel voorstel.
Alsof ze uit de fabriek komen ofzo.
Overigens komt bijna niemand thuis met het paard dat voldoet aan wat ze op hun verlangljstje hadden. Uiteindelijk speelt de klik bij de echte paardenliefhebber de grootste rol.
En ja, je zou toch denken dat het gaat om een BRUIKBAAR paard en niet om stamboom, uiterlijk en spectaculaire gangen.
Er staat nergens in de reglementen dat paarden buitengewone gangen moeten tonen of "opwaarts gebouwd" moet zijn. Dressuur is er juist om paarden te verbeteren gedurende de opleiding. Maar men wil tegenwoordig daar weinig voor doen, het moet er allemaal al in zitten, de ruiter wordt soms een simpele bestuurder van "zijn atleet" . Wat je nu af en toe rond ziet gaan in de ring en dan met name in de hogere dressuurklasses, is tenenkrommend. En wat men soms nodig heeft (of denkt te hebben) om een springpaard soms in bedwang te houden ook. Maar dat is een andere discussie.
Met een gewoon braaf, bruikbaar paard moet je in principes gewoon in alle disciplines moeten kunnen starten zonder speciale uitrusting of zweethanden van angst.
Het gespeciliseerde fokken heeft zeer nadelige effecten en daar zijn ze nu pas achter. Ook dat is een andere discussie, maar het heeft wel te maken met het feit dat het zoeken naar een bomproef paard tegenwoordig een lastiger taak is.