Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:00

Skippy01 schreef:
Maar dat geldt voor 99% van ons toch ook voor onszelf?
Ik help geregeld mensen mee zoeken naar een paard. Papieren en kleur zeggen mij dan niets. Maar hoe vaak je dan terug krijgt 'ownee, maar ik wil geen schimmel hoor', 'ownee, maar deze heeft geen dressuurpapieren'. Goh,en ik maar denken dat je een fijn, braaf, gezond paard wilde, om wat basissport mee te doen... Die schimmel kan ook een b/l/m proefje lopen hoor, en dat paard met springbloed ook...

Off topic, maar ik krijg ook wel eens van "heb je die ook in het zwart?" bij mensen die een Lusitanos zoeken en als ik dan een schimmel voorstel.
Alsof ze uit de fabriek komen ofzo.
Overigens komt bijna niemand thuis met het paard dat voldoet aan wat ze op hun verlangljstje hadden. Uiteindelijk speelt de klik bij de echte paardenliefhebber de grootste rol.

En ja, je zou toch denken dat het gaat om een BRUIKBAAR paard en niet om stamboom, uiterlijk en spectaculaire gangen.
Er staat nergens in de reglementen dat paarden buitengewone gangen moeten tonen of "opwaarts gebouwd" moet zijn. Dressuur is er juist om paarden te verbeteren gedurende de opleiding. Maar men wil tegenwoordig daar weinig voor doen, het moet er allemaal al in zitten, de ruiter wordt soms een simpele bestuurder van "zijn atleet" . Wat je nu af en toe rond ziet gaan in de ring en dan met name in de hogere dressuurklasses, is tenenkrommend. En wat men soms nodig heeft (of denkt te hebben) om een springpaard soms in bedwang te houden ook. Maar dat is een andere discussie.

Met een gewoon braaf, bruikbaar paard moet je in principes gewoon in alle disciplines moeten kunnen starten zonder speciale uitrusting of zweethanden van angst.
Het gespeciliseerde fokken heeft zeer nadelige effecten en daar zijn ze nu pas achter. Ook dat is een andere discussie, maar het heeft wel te maken met het feit dat het zoeken naar een bomproef paard tegenwoordig een lastiger taak is.

Pocca_Locca

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:03

Wouw serieus?! Wat zei je, Lusitana? “ hij kan eventueel zwart overgespoten worden verderop bij de garage”

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:08

Lusitana schreef:
Off topic, maar ik krijg ook wel eens van "heb je die ook in het zwart?" bij mensen die een Lusitanos zoeken en als ik dan een schimmel voorstel.

Mijn schimmel is meestal zwart hoor. Die geruststelling kan je ze wel meegeven :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:10

anjali schreef:
Toch heb ik het idee dat er vroeger meer van die rustige paarden waren. Tegenwoordig wordt in principe voor de sport gefokt want daar zit het grote geld. Volgens Ethelate worden ze vervelend door te veel op stal gehouden te worden, maar in mijn jeugd waren er enorm veel paarden die zelfs helemaal nooit weidegang kregen (ja,heel slecht inderdaad) maar toch braaf en rustig hun werk deden,ook met beginnende ruiters.

Zo heb ik in aansluiting het idee dat er vroeger meer met de paarden werd gedaan. Tegenwoordig hebben de paarden meer vrij dan dat er met ze gewerkt wordt.

Mijn vos heeft ook vaak moddertinten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:11

Ethelate schreef:
Lusitana schreef:

Mijn schimmel is meestal zwart hoor. Die geruststelling kan je ze wel meegeven :+

Ik kan dit bevestigen, die van mij hoort spierwit te zijn. Hij denkt daar zelf anders over :')

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:13

Ethelate schreef:
Lusitana schreef:

_O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:18

Pipodipo schreef:
anjali schreef:
Toch heb ik het idee dat er vroeger meer van die rustige paarden waren. Tegenwoordig wordt in principe voor de sport gefokt want daar zit het grote geld. Volgens Ethelate worden ze vervelend door te veel op stal gehouden te worden, maar in mijn jeugd waren er enorm veel paarden die zelfs helemaal nooit weidegang kregen (ja,heel slecht inderdaad) maar toch braaf en rustig hun werk deden,ook met beginnende ruiters.

Zo heb ik in aansluiting het idee dat er vroeger meer met de paarden werd gedaan. Tegenwoordig hebben de paarden meer vrij dan dat er met ze gewerkt wordt.

Mijn vos heeft ook vaak moddertinten.

Ik denk vooral anders mee omgegaan.
Als vroeger iets niet lukte moest je gewoon meer oefenen en geduld was toch wel wat je leerde te hebben. En was er meer zelfreflectie.
Nu is er geen geduld meer. Als het paard niet snel vooruit gaat ligt dat aan die rotknol en er word helemaal niet gekeken naar de tekortkomingen van de ruiter.
Er liggen perfect passende zadels op, anatomische neusriemen en bitten, maar als de ruiter niet leert rijden levert dat niets op.

Daarnaast werd niet alles uit de weg gegaan. Springen deed je ook als je dressuur reed voor de ontwikkeling van ruiter en paard.
Iedereen reed buiten. Langs de ring was het niet muisstil.
Nu creëert men ook bange paarden omdat ze niets meer leren wat dat betreft.
Ik weet niet of er toen geen schrikkerige paarden waren zoals nu, volbloed was ook heel gewoon om mee te fokken. Maar ze werden wel anders gereden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:29

Chasey schreef:
Heb ze gewoon zelf bom proef gemaakt en omgetoverd tot kinderpony ;)
Want dat waren ze beide absoluut niet.
Wel lage prijs klasse.
Heeft wel bloed, zweet en tranen gekost. Maar dan heb je ook wat ;)

Hier benoem jij waarom ik ook vind dat simpelweg 'braaf' best wat mag kosten. Bijna geen enkele pony wordt braaf en alleskunnend geboren. Daar heeft vaak iemand, of meerdere mensen, veel tijd en dus geld in gestopt. Net zoals het tijd en dus geld kost om een sportpaard op te leiden.

SclimpreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:43

Allegra schreef:
Chasey schreef:
Heb ze gewoon zelf bom proef gemaakt en omgetoverd tot kinderpony ;)
Want dat waren ze beide absoluut niet.
Wel lage prijs klasse.
Heeft wel bloed, zweet en tranen gekost. Maar dan heb je ook wat ;)

Hier benoem jij waarom ik ook vind dat simpelweg 'braaf' best wat mag kosten. Bijna geen enkele pony wordt braaf en alleskunnend geboren. Daar heeft vaak iemand, of meerdere mensen, veel tijd en dus geld in gestopt. Net zoals het tijd en dus geld kost om een sportpaard op te leiden.

Maar net zoals bij een sportpaard is 'braaf' geen vaste en onveranderlijke eigenschap, maar hangt het af van degene die met het paard bezig is. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan de uitdrukking 'de knopjes staan erop', net alsof een paard een machine is die door de garagist keurig afgesteld is en waar dan iedereen probleemloos mee aan de slag kan gaan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:02

Wij kwamen vorig jaar terug met een doodgewone donkerbruine 17 jarige merrie van 1.60 hoog.
Broodmager maar blijkbaar braaf.
Ze was een paar 100 euro.
Haar karakter bleek inderdaad goud waard
Gezondheid had wel wat voeten in aarde.
Heel slecht gebit waar we altijd mee bezig zijn.
Maar ik heb het wel voor haar over omdat ze echt super is.
Ik durf er iedereen op weg te sturen.
Dat doe ik ook want ik rijd zelf nauwelijks :+
Verkeersmak, veelzijdig, geen bewegingstopper maar wel wat allround alleskunner.
Door haar fantastische karakter hou ik haar aan.
Want zoiets is zeer zeldzaam ben ik me van bewust.
Ook al is het onderhoud wat duurder dan een gemiddelde.
Ze heeft ook snel last van mok en ik verdenk haar van lichte artrose maar met een goed management zie je niks aan haar.
Ze zou het dubbele of twee dubbele kunnen opbrengen maar ik doe het niet want het is echt een lot uit de loterij!

Ik snap dat mensen zoiets zoeken.
Voor de 1 is lagere prijsklasse iets anders dan een ander...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:10

Lagere prijsklasse is toch niet ‘niets’ hoeven kosten? Als ik op zoek zou zijn naar een leuke kinderpony met verder geen sport- of fokambities verwacht ik toch ook niet in de hoge prijsklasse te komen. Daar verwacht ik dus wel die brave pony met goede papieren die ook fijn is als sportpony.
Gewoon een leuke brave B-pony zonder papieren, mag wat ouder zijn hoeft toch geen 10.000 euro te kosten? (Indien wel, dan vertel ik mijn dochter dat ze het moet doen met mama’s Haflingers. Die overigens ook niet in de hoge prijsklasse vielen maar wel heel lief zijn.... Alleen wat sterk en groot voor een klein meisje)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:19

Ik zie de laatste tijd steeds vaker topics over het aankopen van paarden en het “leed” wat het met zich meebrengt. Dat herken ik zelf helemaal niet. Ik vond de zoektocht naar al mijn paarden juist super leuk.

Maar had wel een heel realistisch beeld over wat mijn droom paard moest kosten. Dat geld had ik ook. Daarmee is de zoektocht wel een stuk leuker en makkelijker.

Als je dat niet hebt dan kun je wachten op een beetje geluk. Of je moet je wensen bijstellen. Als je het geld hebt voor een Fiat kun je meestal geen Ferrari vinden in dezelfde prijsklasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:20

Braaf en met goed papier en fijn als sportpony vind ik best veel voor de lagere prijsklasse.
En dan gaat de lagere prijsklasse tot 3000 bij mij.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:34

Ethelate schreef:
Lusitana schreef:

_O- _O-

Ik kan dat beamen. Hier ook ervaring met schimmels en ze zijn zelden wit. Zwart, bruin, geel, groen en combinaties van genoemde kleuren; allemaal gezien, maar zelden mooi wit.

Overigens valt voor mij onder lage prijsklasse bij paarden tot max 5000 euro. Pony's 2500.
Maar met bv een pony verwacht ik geen gave bloedmooie sportpony natuurlijk.
Maar een papierloze pony met een 13 in dozijn uiterlijk en vlakke gangen moet je toch makkelijk kunnen kopen voor 2500.
Zelfde met paarden; een papierloos dier in een kleinere maat ( ja er zijn ook nog mensen die niet perse een kasteel willen), zonder enige wedstrijdervaring en zonder spectaculaire gangen moet toch ook gewoon te vinden zijn voor 5000.

Wat da betreft worden er soms ook wel fantasieprijzen gevraagd; ruim 10 k voor een 14 jarige die max m loopt op wedstrijd....tja dan vind ik persoonlijk dat je de prijs wel heel erg hoog hebt gezet. M stelt namelijk nog niks voor, das halverwege de basissport.
Een ander voorbeeld die me opviel; een 22 jarige waar nog even bijna 2000 voor werd gevraagd.

En tuurlijk gaat dat ook andersom; een hele waslijst + bomproof en max 10 jaar en dan maar 2000 er voor over hebben is net zo goed idd belachelijk.

En een paard is uiteraard ook bomproof te maken en bij een paard/pony met het juiste karakter hoeft dat nog niet eens noemenswaardig inspanning te kosten. Een paard wat van zichzelf al een koele kikker is die alles maar prima vind alsof die 24/7 een kilo wiet per dag weg rookt, kost weinig inspanning om die bomproof te krijgen ( of te houden for that matter)

Een paard wat van zichzelf juist het tegenovergestelde is, vergt daarin tegen wel heel veel inspanning, maar heel eerlijk zou ik voor een kind ook niet zo'n type paard/pony kopen. Bij de verkeerde ruiter ( onzeker, angstig) willen zulke nog al eens terug vallen in oude gewoontes.

Overigens zou ik van de 2 types die ik benoem voor de eerste meer over hebben dan voor de tweede. Gewoon omdat hun braafheid en bomproofheid net even wat betrouwbaarder is dan van type 2 en gezien ik buitenrijder ben, vind ik dat punt dus het allerbelangrijkste ( nou ja; op gezondheid na dan natuurlijk..die staat op 1).
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-03-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:50

Ineke2 schreef:
Even een voorbeeld advertentie zoals ik ze wel vaker tegenkom:

“Hallo allemaal, wij zijn opzoek naar een wat oudere ruin waar onze dochter van 7 jaar op kan leren paardrijden. Dus mega braaf ! Bomproof en niet schrikachtig. Komt bij ons aan huis te staan met onze andere ijslander. Stal , uitloop en mooie weides. Lagere prijsklasse”

Ik snap de “ lagere prijsklasse” dan nooit zo goed. Sowieso wat is lagere prijsklasse?
Daarnaast zo’n bomproof superbraaf paard / pony zijn dun bezaaid, dan ook nog geschikt voor een jong kind...

De veiligheid van je kindje en dat het dier echt past is dan toch belangrijker dan de prijs? Die dieren zijn enorm gewild en automatisch is de prijs dan niet laag. Tenzij ze gezondheidsproblemen hebben, maar dat willen de meeste mensen niet, want dan zit je alsnog met ( soms) hoge kosten.

Als ik dit lees dan denk ik dat er wel oude brave pony's zijn die in een lagere prijsklasse vallen en gezond (genoeg) zijn voor wat deze mensen zoeken.

Maar ik snap wel wat je bedoelt, men is vaak onrealistisch wbt het budget van dat uberbrave en gezonde paard wat ze zoeken. (die de meeste mensen dus zoeken)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:56

Ik vind meer dat de prijzen de pan uit rijzen en dat het nergens meer over gaat. Als ik weer aan een paard zou beginnen zou ik een brave merrie/ruin willen, tussen de 1.40 en de 1.60, gezond, wel echt braaf....
Hoef verder niets bijzonders en afstamming boeit me niet.
Ga daar echt geen €4000 voor neerleggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:57

Vooral poepvlekken, heel veel poepvlekken met een schimmel :') wilde ook nooit een schimmel. Maar vind hem nu wel erg leuk.

Mijn ervaring tot nu toe, lagere prijsklasse betekent of een (verzwegen) gebrek, of heel oud, of (grotendeels) onbeleerd. Maar niet perse superbraaf (of het moet om een hele oude pony/paard gaan). Braaf maken gaat ook tijd in zitten. Dat worden ze doorgaans niet vanzelf. Als ik dan lees 4 jaar, ook braaf bij beginners denk ik, wacht maar tot hij bij een nieuwe eigenaar is en gaat puberen. Er zijn handelsstallen waar alle paarden worden verhandeld als braaf, en ook voor een vrij lage prijs. Imo zou er dan een alarmbelletje moeten gaan rinkelen.

Wij hebben ook bij zo'n pony gekeken vorig jaar. Zou heel braaf zijn, reden al kindjes op in de leeftijd van onze dochter. Zag er op de foto leuk uit. Dus wij er heen om proef te rijden. Dochter er op. Dat ging best ok, maar weinig balans bij de pony. Leek wel groen zoals hij liep. Ik er ook op, maar was niet te rijden. Zo weinig balans, galop was alleen mogelijk na heel hard draven met de kop in de lucht. Draf was of heel langzaam, of keihard. Zweep overpakken was blinde paniek. Mijn man durfde hij niet bij in de buurt te komen. Terwijl de meeste paarden automatisch naar hem toe trekken juist. Zag er ook absoluut niet uit zoals op de foto, dikke grasbuik. Leek ouder dan de in de advertentie genoemde leeftijd. Maar qua rijden juist veel jonger. Leek wel een pas ingereden paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:03

LadyMadonna schreef:
Ik vind meer dat de prijzen de pan uit rijzen en dat het nergens meer over gaat. Als ik weer aan een paard zou beginnen zou ik een brave merrie/ruin willen, tussen de 1.40 en de 1.60, gezond, wel echt braaf....

Dat is ook zo, ik lees met verbazing advertenties van paarden die alleen nog maar geschikt zijn voor grondwerk (omdat ze wat mankeren) en e5000,- moeten kosten.
Een paar jaar geleden was de markt heel anders..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:10

LadyMadonna schreef:

Daar ben ik het mee eens.
Welke paarden behoren wel nog tot de lagere prijsklasse vraag ik me af. Het lijkt wel alsof alles standaard 5000+ moet kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:14

LadyMadonna schreef:

Eens. En niet omdat ze dat niet waard zouden zijn, maar er zit gewoon een max aan vind ik. Je wilt ook niet al je spaargeld uitgeven aan een dier dat bij wijze van spreken morgen dood kan zijn..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:17

Elisa2 schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat is ook zo, ik lees met verbazing advertenties van paarden die alleen nog maar geschikt zijn voor grondwerk (omdat ze wat mankeren) en e5000,- moeten kosten.
Een paar jaar geleden was de markt heel anders..

Dacht dat ik de enige was met die gedachte.
Ik heb enkel recreatie paarden gehad en nog steeds en ik ga daar geen 5000 aan uitgeven bijvoorbeeld.
Maar ook geen 3000.
Rond de 2000 kan ik ze prima vinden, iets hoger mag ook maar ik heb nooit problemen gehad in die prijsklasse.
Soms zit er technisch nog wat werk aan of even doorgereden moeten worden maar vaak gouden karakters en heel welwillend.

En het zijn niet altijd simpele ponys maar zo heb ik een 3 jarige bustique gehad die enkel wat kleiner bleef dan gehoopt voor 1100 en een paar hele goede nrpssen een goede doorstart kunnen geven, ook rond die prijs aangekocht.
De eerste staat nu in Amerika en een nrps doet het goed in de sport in nl
Ze zijn er zeker genoeg.
Ik maak daar juist weer een sport van.
Er komt geen duur paard de stal in :D
Niks tegen dure goede paarden verder :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:25

anjali schreef:

Mwoah, toen deden we gewoon een scherper bit erin, en gaf je een paar keer een ruk aan de teugels.
Keek het paard wel lekker uit ...
Toen hadden we geen bitfitters, zadelpassers, anatomische singels en hoofdstellen etc.

SclimpreJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:36

anjali schreef:

Mee eens. Vroeger had je een heleboel landbouw-rijpaarden die gewoon hun werk deden en erg nuchter waren. Land nadat er al geen enkel paard meer in de landbouw gebruikt werd waren die paarden of hun directe nakomelingen er nog. Intussen in de fokkerij volledig op sportpaarden gericht met als gevolg dat het gemiddelde paard van nu toch wel wat moeilijker is dan de paarden van vroeger.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:43

Matheno schreef:
anjali schreef:

Mwoah, toen deden we gewoon een scherper bit erin, en gaf je een paar keer een ruk aan de teugels.
Keek het paard wel lekker uit ...
Toen hadden we geen bitfitters, zadelpassers, anatomische singels en hoofdstellen etc.

Dat is niet helemaal waar. Bovendien deed men in die tijd ook niet zo moeilijk wat betreft slacht. Dus de echt hele lastige werden snel afgevoerd.
Ben het wel met Anjali eens hoor; grootste deel van de paarden in de jaren 80 kon je met gemak een kind opzetten en met lange teugel uit laten stappen....hoefde je er niet eens bij te blijven ( heb ik het over kinderen van een jaar of 10....niet de hele kleintjes, want daar bleef je uiteraard bij) en paard sjokte wel rustig rond. De paarden waar dat niet zomaar bij kon waren idd wel de uitzonderingen ja.
Nu is dat juist andersom en is het bijna opschepwaardig als je op je warmbloed een onervaren kind van 8 rondjes kan laten rondstappen en wat draven.

Ja er waren er idd uiteraard ook mensen die kozen voor een scherper bit, maar ook die waren de uitzonderingen. Martingaal zag je eerder dan een flink scherp bit. Of een zweep die werd gebruikt..helaas de een wat hardhandiger dan de ander.
Zoals ik al zei; de weinige echt lastige werden vrij vlot afgevoerd, want slacht was toen nog niet zielig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:53

Toen ik jong was had je inderdaad wel veel basis paarden. Grote, stevige KWPNers waar je eigenlijk alles mee kon. Op zondag voor de koets en de rest van de week deed je bos crossen, springen en dressuur. Al mijn vriendinnetjes konden er op rijden, ook als ze geen ervaring hadden. Nu is er binnen dat stamboek meer gespecialiseerd in sport, en zelfs in de sport een splitsing gemaakt.

Maar er zijn natuurlijk nog genoeg rassen die wel aan het principe basispaard voldoen en ook kruisingen die heel geschikt kunnen zijn.