'Mijn paard wordt ongelukkig van op de wei staan'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Re: 'Mijn paard wordt ongelukkig van op de wei staan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:18

Ik geloof er wel zeker wel in. Mijn paard, die ik in november heb moeten laten inslapen, was echt geen weide paard. Toen hij op rust moest is hij de wei op gegaan met zijn vriendjes. Effect... Paard vond het echt wel leuk op de wei, maar werd er echt ongelukkig van dat hij niet aan het werk mocht. Sprong zelfs over het hek uit de wei. Terwijl er geen op stal stond. Toen hij weer mocht opbouwen in training bloeide hij weer op.
Paard had het graag allebei. Weide met aandacht en werken.

Mijn andere paard is totaal het tegenovergestelde. Als ik die nu op de wei zet en ik kom alleen nog maar om eten te brengen is dat voor haar prima. Ik denk dat het per paard scheelt.

Zelf werd ik erg blij van de mentaliteit van mijn ruin. Blij om naar buiten te gaan maar net zo bij om te mogen werken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:57

Leo schreef:
Is dat wel-varen bij werk (mentaal en fysiek) niet vooral een direct gevolg op domesticatie?
In het wild is het paard aan het "overleven", altijd alert op de omgeving. Eigen eten bij elkaar scharrelen, kudde-leven. Bachelors die elkaar en kudde-hengsten uitdagen van jongs af aan. In volle galop met de kudde richting de waterplas "omdat het kan", waardoor andere kuddes in de omgeving ook reageren en aansluiten (dat is althans wat ik Mustangs heb zien doen :)) ).
Die uitdagingen van het leven gelden niet of in mindere mate voor onze paarden. Ze stoeien een paar keer samen, scharrelen op de wei of paddock, kriebelen elkaar, het eten staat op gezette tijden klaar.
Kijken we naar een paard op stal een x aantal uren per dag, neemt het aantal uitdagingen nog wat verder af. Geen kritiek, gewoon objectieve observatie.
Dan wordt een paard vanzelf "blij" om uitdaging van z'n mens te krijgen. En dat kunnen ze gerust oprecht leuk vinden, van nature hebben ze het alleen niet nodig. Die natuurlijke setting hebben we hier in NL echter niet ;)

Dit vind ik wel een eye opener, ik had er inderdaad niet aan gedacht dat we hier in NL maar zeer beperkt zijn wat betreft diversiteit van land/weide. Ook de afwezigheid van roofdieren en concurrentie van andere kuddes/hengsten zal eea aan natuurlijke 'zingeving' beïnvloeden.
Ik kan me voorstellen dat dezelfde saaie hectare zonder verdere stimulans kan gaan vervelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:15

Ik denk vooral dat paarden in het wild bezig zijn met overleven. Die hebben niet zo veel tijd om zich te vervelen. Zijn altijd op zoek naar eten, water, veiligheid. Dat speelt de grootste rol in hun leven en dat is iets waar wij in de basis in voorzien voor onze paarden.

Geen idee wat een paard leuker vind hoor. Als ik kijk naar de Mustangs dan weet ik dat die een groot deel van de zomer op een bepaald stuk staan waar ze genoeg te eten hebben, een grote plas (meer) voor water en wat heel overzichtelijk is voor gevaar van buitenaf. Als ze die 3 levensbehoeften hebben vinden ze het dus ook wel prima om op dezelfde plek te blijven. (al is die plek natuurlijk wel groter dan de gemiddelde NL wei)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:23

Ik zou trouwens echt niet weten hoe we uberhaupt zouden weten of dieren in het wild zich vervelen of slecht voelen of pijn hebben. In het wild is de voornaamste uitkomstmaat het niet doodgaan. En als ze doodgaan weten we vaak niet echt waardoor of hoe. Dus het is nog niet zo eenvoudig te vergelijken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:26

Ik denk dat onze weiden zoals ze op veel plekken zijn, toch voor paarden vaak als saai worden ervaren.
Iedere dag dezelfde postzegel met zeker in de winter op veel plekken geen eten.
Dan denk ik dat een beetje uitdaging in de vorm van rijden zeker niet verkeerd is.
Zeker als je op andere locaties gaat rijden.
Paarden die op grote weiden met begroeien en veel soortgenoten staan en kunnen eten zullen zich niet snel vervelen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:13

Ik denk dat een paard aandacht best oke vind.Als ik op de wei bezig ben komen ze zich ook meestal even moeien en kijken of er iets bij zit wat ze kunnen gebruiken. Maar mijn ervaring is toch dat als ze in een goede groep leven ze liever bij hun kudde blijven dan uit rijden gaan. het is niet voor niks dat paarden ook liever in een groep buiten gaan rijden.
Ik heb bij ons ook nog nooit een paard zich zien vervelen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:22

Maar verder, een dier dat op een fijne wei staat met vriendjes, eten en zijn benen kan strekken.. ik kan me niet voorstellen dat die het rijden zou missen.

Mijn paard haat vriendjes bij haar op de wei. Ze wilt ze op de wei naast haar. Eten vind ze wel leuk. Benen strekken, ik vind het altijd een mirakel als ik haar zie bewegen haha.

Ik heb het type paard dat zowat heel de dag op stal staat, naar buiten kijken terwijl ze hooi knabbelt. En het is een inloopstal op de wei, dus ze kan 24/7 naar buiten.

Van werken wordt ze nou ook niet perse blij hoor haha.
Ze staat gewoon graag lekker rustig op stal hooi te eten, en vermits ze de keuze heeft, vind ik dat prima zo.
Poetsen en wandelen vind ze wel leuk.

Het zal van paard tot paard afhangen denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat een paard aandacht wil, en dat een paard bij een gebrek aan die aandacht (poetsen, wandelen, rijden, ...) inderdaad ongelukkig kan zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:09

Twiggy2008 schreef:
Ken een boel paarden, die 'paard zijn' verleerd zijn. Blijkbaar zo verziekt door mensen en opgesloten staan... Tja....

Mijn dieren staan hun hele leven al buiten. De wei vinden ze geweldig. De paddock gelukkig ook, maar dat ligt ook aan de ruimte, de omgeving en de inrichting. Mijn paarden werken ook graag, maar ik ben wel zo realistisch dat ze het echt niet 'moeten' in hun hoofd. Het gebeurt natuurlijk op mijn initiatief. Niets meer, niets minder. Zo nuchter ben ik wel...

Die van mij is stront verwend. Loop je mee of niet? niet dan blijf je maar lekker staan op je track (met heuvels, open vlakte, bebossing en poel) van 2 kilometer. Wel, dan prutsen we samen wat, als in wandelen, grondwerk/spelen. Zodra hij weet dat de wei weer open gaat ziet hij me niet eens meer staan. :') Ruimte vind ik wel heel erg belangrijk want dag in dag uit op een postzegel staan zou ik niet willen voor hem, ik denk dat dat een paard ongelukkig kan maken.

Mars schreef:
Leo schreef:
Is dat wel-varen bij werk (mentaal en fysiek) niet vooral een direct gevolg op domesticatie?
In het wild is het paard aan het "overleven", altijd alert op de omgeving. Eigen eten bij elkaar scharrelen, kudde-leven. Bachelors die elkaar en kudde-hengsten uitdagen van jongs af aan. In volle galop met de kudde richting de waterplas "omdat het kan", waardoor andere kuddes in de omgeving ook reageren en aansluiten (dat is althans wat ik Mustangs heb zien doen :)) ).
Die uitdagingen van het leven gelden niet of in mindere mate voor onze paarden. Ze stoeien een paar keer samen, scharrelen op de wei of paddock, kriebelen elkaar, het eten staat op gezette tijden klaar.
Kijken we naar een paard op stal een x aantal uren per dag, neemt het aantal uitdagingen nog wat verder af. Geen kritiek, gewoon objectieve observatie.
Dan wordt een paard vanzelf "blij" om uitdaging van z'n mens te krijgen. En dat kunnen ze gerust oprecht leuk vinden, van nature hebben ze het alleen niet nodig. Die natuurlijke setting hebben we hier in NL echter niet ;)

Dit vind ik wel een eye opener, ik had er inderdaad niet aan gedacht dat we hier in NL maar zeer beperkt zijn wat betreft diversiteit van land/weide. Ook de afwezigheid van roofdieren en concurrentie van andere kuddes/hengsten zal eea aan natuurlijke 'zingeving' beïnvloeden.
Ik kan me voorstellen dat dezelfde saaie hectare zonder verdere stimulans kan gaan vervelen.

:j

Met een ruime paddock paradise kom je wel een heel eind.