Van paarden aan huis naar pension

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:58

Ik heb mijn paarden 4 jaar aan huis gehad. Door omstandigheden(scheiding) moest ik op zoek naar een ander plekje. Dat werd dus pension. En ja het is lastig omdat ze daar niet doen hoe je het zelf zou doen.
Inmiddels heb ik de paarden weer verhuisd naar een andere plek. Deze plek past beter bij ons.

Ik zou de paarden op zich wel weer aan huis willen. Maar dan alleen als ik de financiële middelen heb om een stalhulp in te huren. Want ik heb nu gewoon tijd om wat met mijn paarden te doen en lekkere bosritten te maken. Toen ze aan huis stonden moest ik dat echt plannen want er was zoveel werk te doen!
Ze staan nu in een natuurgebied van 7ha met vol pensioen. Maar als ik zin heb dan ga ik lekker mestscheppen bijvoorbeeld. Het moet absoluut niet maar mag wel. En hoef ook geen oppas te zoeken als we op vakantie gaan. En ik ben dol op vakantie gaan. Paarden zijn nu echt een hobby en niet iets wat soms voelt als nóg iets wat je dagelijks moet onderhouden en verzorgen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:00

Ik ben van een woning met paarden aan huis, naar een andere woning/paard in pension gegaan.

Heb de mogelijkheid om een eigen weide te gebruiken maar heb hier bewust niet voor gekozen ivm het werk wat er aan vast zit.

In de tijd dat ik ze thuis had staan was ik altijd druk er mee en kwam er inderdaad weinig van rijden (vooral in de winter). Dit zie ik ook gebeuren op een eigen weide (maar dan niet naast het huis) en dan in meervoud.

Dus daarom voor pension stalling gekozen, zelf mesten en de weide/paddock om toerbeurt met nog 3 anderen. Dus wel dagelijks aanwezig, maar achtervang bij ziekte/vakantie en rust. Geen weides repareren, vlakken, maaien, zaaien, mestafvoer, aanvoer van voer/stro/hooi enz.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:18

XXXX2015 schreef:
Ik denk ook wel dat we niets overhaast moeten doen. Een vriendin van me zei ook al: het is een proces.

@pien_2010 'woon je op het plekje waar je gelukkig van wordt'
Vroeger was dit wel de plek waar ik dat van dacht dat het dé plek was. Nu betwijfel ik dat. Op een (drukke) dijk, met buren waar we toch regelmatig overlast van ervaren, op kleigrond, en een soort never ending story voor wat betreft onderhoud.
Verder zitten we redelijk dicht op het dorp, maar is er tussen ons en het dorp in de jaren dat we hier wonen een randweg aangelegd, die maakt dat ik het echt nog wel een tijd te gevaarlijk zal vinden voor de kinderen om zelf naar het dorp te gaan.

Ja zeer, en dat heeft ook te maken dat het werk niet teveel voor me is (ik heb geen werk meer en ook geen kinderen om mij heen). Iedere ochtend als ik opsta doe ik het eerste mijn paarden. Zodra ik die zwarte koppies over het hek zie (200 meter verderop staan ze nu op de grote weide) dan splijt mijn mond in een zeer brede glimlach.
Dan geef ik ze hooi, kroel met ze, babbel en lach wat met ze en dan ga ik terug zelf ontbijten. In de winter rijd ik op het warmste moment van de dag of doe iets met mijn nieuwe paard en in de zomer zo vroeg mogelijk.
Rond 15.00 in de winter laatste hooi en handje eten en dan is het weer klaar. Los van rijden of wandelen met een of twee, kost me dat nog geen 20 minuten samen. Meestal ga ik voor het donker worden nog eventjes op een afstandje kijken.

De plek maakt me zeer gelukkig (voor velen is het hier te afgelegen), de paarden maken me gelukkig. Ik heb wel het geluk, zoals gisteren als de tandarts komt, dat mijn man zonder enige mopper mee helpt zodat ik het paard kan vast houden dat behandeld wordt en hij met het andere vlak bij staat om het paard dat behandeld wordt rustig en relaxed te houden. De plek maakt me zelfs zo gelukkig dat het te klein zijn eigenlijk we op de koop toe nemen. Wel zijn we nu een schuur erbij aan het huis aan het bouwen voor alle paardenzooi en tuin gereedschap, en dat zal heel veel schelen.
Onze plek vinden we dus zelfs zo leuk, dat wij heel bewust hier blijven want nergens zullen we meer zo geïntegreerd zijn als hier in dit kleine gehuchtje. Dus we hebben alle + en _ op een rijtje gezet.

Dat is het verschil met jou. HEt is voor jou teveel allemaal. Dat heeft denk ik te maken dat je ook heel veel paarden hebt. Ik denk als ik i n de winter elke dag kak zou moeten rapen (is echt zwaar als het zo nat en modderig is), dat ik het allang niet meer leuk zou vinden. Dus staan ze op een hele grote wei in de winter, waar ik het kan liggen en de boer gaat er later met de maaier over heen en doet alles snoeien etc.
Ik denk dus dat daar nog een hele slag te halen valt.
Wat ook veel zal schelen is, als je kinderen later wat ouder zijn. Misschien is een paard voor jou en een pony voor hen bij je thuis voldoende en leuk genoeg?
Ik vind het goed dat je er goed over na denkt, want alle keuzes zijn OK, als ze maar bij jou passen en bij jouw situatie. Het is zonde als je nu iets doet waar je later spijt van krijgt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:14

Nog een optie om over na te denken: 1. inderdaad eerst minderen met de paarden en dan, als je het kunt betalen, een uitmest/verzorghulp zoeken. Misschien is er best iemand te vinden die tegen betaling (een deel van) het werk wil doen.

superpony

Re: Van paarden aan huis naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:54

Tja, het ligt er een beetje aan. Weer terug als je nu verhuisd kan ook niet 1,2,3, dus dat moet je wel heel goed beseffen.

Wij stonden altijd in pension met meerdere paarden, maar hadden er echt wel veel werk aan. Wij deden alsnog het meeste zelf, dus hadden een heel onregelmatig leven. Ook omdat je rekening houdt met de reisafstand, de openingstijden en de tijden dat een bak bezet of heel druk is bijv.

Ik ben eigenlijk echt nooit gelukkig geweest in pension en wij wilden ze al heel lang aan huis, maar om andere redenen wilde dat nog niet ( mantelzorg )

De laatste jaren hadden we bij mensen aan huis een eigen plekje. Leuk, maar nog steeds echt van anderen. Je moet er nog steeds heen, plannen, hadden wel alle onderhoud en beperkte tijden dat we welkom waren.

Onze paarden zijn 13 tm 27 en we willen er ook controle op. Dus eindelijk een huisje met grond gekocht. Niet veel, maar voldoende voor onze 5 in een pp systeem.
Hier was nog niks, dus al deels veel aangelegd en dus werk eraan gehad. Maar wat goed is, is wel goed.

Voor ons zijn de voordelen dat we nu niet aan tijden gebonden zijn en naar buiten kunnen lopen wanneer het ons uitkomt. We hebben een eigen bak, dus hoeven met niemand en niks rekening te houden.

Als we weg zouden willen is dat op zich mogelijk. Zoveel werk is het niet. Ze staan 24/7 buiten en ze hoeven alleen hooi, voer en gemest. Voor de honden een oplossing vinden vind ik veel lastiger.

Qua verbouwing vind ik een ton voor een aanbouw best een flink bedrag eigenlijk. Geen idee wat je ervoor krijgt, maar wij zijn aan het verbouwen, krijgen een flinke uitbouw en zijn dat echt niet kwijt. In totaal natuurlijk wel, omdat we het gehele huis doen, ook isoleren en alles vernieuwen etc.

Voor de kinderen is afstand tot school en vrienden en bijbehorende zelfstandigheid wel echt fijn. Maar het gaat maar om enkele jaren. Wel belangrijke jaren, maar buitenaf wonen heeft ook voordelen. Onze zoon is 22 en al een flinke tijd zelfstandig.
De vriendjes buitenaf gaven wel leuke feestjes bijv. En toen we hier woonden fietsten hele groepen samen 18km naar de middelbare.
Maar de zelfstandigheid is in het dorp hiervoor wel meer gekomen om alles binnen 1 dorp te hebben.

Ik denk dat er ook wel een middenweg te vinden is. 2ha is mooi, maar je kan ook prima wat minder hebben als je wat minder paardjes houdt. En zoals wij wonen buitenaf, maar pal tegen een woonwijk en zitten op hele korte afstand van winkels en scholen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:07

Kijk, als je nu zo zegt dat de kinders toch wel gehecht zijn aan hun leventje met de paarden aan huis, zou ik dat wel zwaar mee laten wegen. Ik vind het persoonlijk enorm veel waard dat die kleine hier een beetje "buiten" op kan groeien.

Heerlijk eindeloos rommelen, rotzooien en baggeren rond het huis, wat wil een kind nog meer :+:

Dat zou ik niet zomaar op willen geven. Maar wat ik bij jou vooral ook lijk te horen, is dat je het huis zelf gewoon echt zat bent, dat het te kneuterige ouwe zooi is en je je tijd en geld daar eigenlijk niet meer in wil stoppen.

Ik denk echt dat je goed doet aan dat plussen en minnen, op papier zetten wat nu en de komende decennia perfect voor jullie allemaal zou zijn, en dat je dan gaat kijken of dat te vinden is.

Als het haalbaar is om op een praktischere plek te gaan wonen in een ruimere, minder bewerkelijke woning, maar je daarvoor wel wat buitenruimte in moet leveren.... wie weet is het wel mogelijk om dan toch nog genoeg buitenruimte over te houden zodat je toch nog een paard en pony aan huis kan houden? Of bij naastgelegen buren zodat je naast je pensionplekje woont?

Op zo'n manier zou je van alles het beste kunnen zoeken :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:39

Het is denk ik ook de manier waarop je je paarden (kan) houd(en). Als ik hier en ook in andere topics lees dat het sommige mensen 20/30 minuten per dag kost aan zorg dan is dat heel anders dan de uren die ik er dagelijks in steek. De manier waarop ik mijn paarden houdt en wil houden is veel bewerkelijker.

Misschien is daar nog winst op te behalen TS?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:51

Hoi allemaal
Ik heb ontzettend veel aan jullie reacties gehad.
We hielden Funda altijd al in de gaten en ineens kwam er het ideale huis voorbij. Twee keer zo groot als we nu hebben, heel dicht op het grootste dorp hier, waar ook de middelbare scholen zijn, en het heeft een halve hectare wei met schuilstal.
We zijn meteen gaan kijken en er was nog een bieder, dus het was nog even spannend. Maar uiteindelijk is het ons gegunt. Het is bizar snel gegaan. Nu heel veel regelen. Financieel en praktisch. Oude huis opruimen en schoonmaken en te koop zetten. Dat laatste voelt best dubbel. Ik ben toch echt aan dit huis, de ruimte en de omgeving gehecht geraakt. Ik hoop er een andere paardenliefhebber mee blij te gaan maken.
Ook moeten er paarden weg, want op een halve hectare ga ik er geen vijf neerzetten. Overigens heb ik elders in de buurt ook nog beschikking over een wei van een bejaarde kennis.

Nogmaals heel erg bedankt allemaal voor de verschillende inzichten.

Nu nog wel even afwachten hoe het corona gebeuren zich ontwikkeld, want het zal het denk ik wel lastiger maken qua verkoop huidige woning.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:26

Oke, dat klinkt goed.

En alles hangt van elkaar af. Wij hebben net geen halve ha en eerst 6, nu 5 paarden lopen. Maar huis staat er voordelig op en kavel is ook fijn qua afmetingen. Veel lang en smal tegengekomen bijv met buren strak er tegenaan en dat hebben we niet.

Maar onze 5 kunnen echt rondrennen. Ze lopen 24/7 rond en staan wel echt veel samen. Ik mest elke dag en het is niet dat je denkt; o wat staat het vol en het ligt vol mest.