Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:43

Shae schreef:
Enne, dat alles zelf doen lang niet zo leuk is. Vooral als het giet van de regen.

Dat vond ik het ergste. Had jaren op de manege gestaan omdat ik daar ook werkte in weekenden en vakanties. Maar toen ik mijn normale baan kreeg en mijn paard 'n blessure ging ie ergens naar de wei met nachtstal. De hele tijd modderig/zanderig/mega dikke wintervacht. Neh, doe mij maar 'n pensionstal.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:05

Ik had mij graag eerder gerealiseerd dat het investeren (qua tijd en geld) in een gezond paard, goede leefomstandigheden voor het paard, passend tuig, les etc etc geen enkele garantie geeft op gewoon lekker zorgeloos kunnen genieten van je paard. Er is echt altijd wat.

Maar de periodes dat alles wel lijkt te werken kan ik dan ook wel dubbel van genieten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:08

Amy223 schreef:
Dat je paarden helemaal zelf verzorgen echt niet zo leuk is als het lijkt...

Dit! :')

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:09

Nou dat heb ik dus ook tegen mezelf gezegd. Ik heb jarenlang op een stal gestaan waar je alles zelf doet. Spotgoedkoop, maar mijn paard heeft een paar jaar stilgestaan vanwege blessure en dan ga je dus elke dag puur heen voor verzorging, poep scheppen en een knuffel. Dat breekt ook op. Vooral het buitenzetten om 7 uur vond ik ellendig vanwege mijn slaapproblemen.

Die van nu ga ik alleen heen voor de leuke dingen. Knuffelen en wandelen. Als ze een drol neerlegt wanneer ik met d'r aan het poetsen ben dan ruim ik 'm natuurlijk op. Verder betaal ik ze voor álles, mesten, naar buiten, binnen, de voerbeurten, zelfs vasthouden bij de hoefsmid en veearts (voor de onderhoudsdingetjes). Laatst ging ze door het draad en toen ik er was stond ze schoongemaakt te vreten. :')

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:14

Shae schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat ze zoveel en zo snel iets kunnen mankeren. En dat je leegloopt op veeartskosten.

Dit. Na overlijden van de vorige vrij rap een nieuwe gekocht, maar grote kans dat dit de laatste is. Als hier iets mee gebeurt dan hoeft het van mij niet meer, dat overleef ik niet joh. -O-

Enne, dat alles zelf doen lang niet zo leuk is. Vooral als het giet van de regen.

^ dit dus...... beide opmerkingen. Ook inderdaad een nieuw paard gekocht vlak na het overlijden van mijn vorige. Had achteraf liever geen paard gehad nu in mijn studententijd :) maar goed, ben ook hartstikke blij dat ze er wel is hoor. Haal er ondanks de drukte wel ontspanning uit. Paardje is nog maar 11 en ben niet van plan om haar weg te doen, maar een nieuwe moet ik tegen die tijd toch wel even over nadenken.

Verder had ik graag eerder geweten dat een osteopaat en een zadelmaker heel waardevol kunnen zijn :') Had volgens mij, mijn pony's van vroeger heel goed gedaan.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:08

Dat je nooit meer van het paardenvirus afkomt, eenmaal goed besmet. :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:16

Coloured schreef:
Dat je nooit meer van het paardenvirus afkomt, eenmaal goed besmet. :D

Haha, dat is ook een goeie! En helemaal waar!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:49

Dat het bijna onmogelijk is om een pensionstal te vinden die 100% aan je eisen voldoet. En dat je dus bijna altijd concessies moet doen. En dat het dan heel moeilijk is om te bepalen welke factoren zwaarder wegen.

Dat Haflingers niet de rustige koudbloeden zijn waarvan ik dacht dat ze het waren :+

Sakura789

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:25

Dat een pensionstal echt wel z'n voordelen heeft ten opzichte van paarden achter je huis stallen.

Dat het hebben van een eigen paard een waanzinnige droom is, maar ook verschrikkelijk veel stress kan opleveren.

Dat een osteopaat, fysio, zadelmaker en tandarts geen overbodige luxe zijn naast een hoefsmid en goed les krijgen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:29

Sakura789 schreef:
Dat het hebben van een eigen paard een waanzinnige droom is, maar ook verschrikkelijk veel stress kan opleveren.

Dat een osteopaat, fysio, zadelmaker en tandarts geen overbodige luxe zijn naast een hoefsmid en goed les krijgen.

Jep, enorm stressvol 'wat als', 'wat als' en dan ook nog 'owwww sh*t, wat is er nu weer gebeurd'.

En inderdaad: 'it takes a village to raise a child' is een bekende voor kids, maar dat geldt zeker ook voor paarden hoor! Pfoe

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:53

Wat veel negatieve kanten zijn hier belicht zeg. Vast realistisch hoor maar er is ook een goede reden waarom we met zn allen tóch paarden houden.

Het geeft een heerlijk gevoel om éen te worden met je paard. Ik vind het moeilijk om in het moment te zijn maar met mijn haflinger lukt dat wel vaak.

Wat ik had willen weten is dat het oke is als je een hele hoop niet weet aan het begin. En dat heel veel zadelpassers niet zo geweldig zijn en vooral commercieel ingesteld.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:57

StillAngel schreef:
Wat veel negatieve kanten zijn hier belicht zeg. Vast realistisch hoor maar er is ook een goede reden waarom we met zn allen tóch paarden houden.

Het geeft een heerlijk gevoel om éen te worden met je paard. Ik vind het moeilijk om in het moment te zijn maar met mijn haflinger lukt dat wel vaak.

Wat ik had willen weten is dat het oke is als je een hele hoop niet weet aan het begin. En dat heel veel zadelpassers niet zo geweldig zijn en vooral commercieel ingesteld.

Is dat heel gek, dat het veel negatief is? We beginnen juist allemaal heel positief, vol dromen en ambities over een band opbouwen en wedstrijden of bosritten. Niemand begint met de dierenartsrekeningen in zijn hoofd ;)
Dus ja, wat je dan eerder had willen weten is juist niet de rozengeur en maneschijn meestal, want dáár had je al van gedroomd, anders was je er waarschijnlijk niet aan begonnen :Y)
Ik hou van mijn paard, heb een fantastische band met haar en het ontbreekt haar aan absoluut niets qua tuig, zorg, sociale contacten. Maar dat betekent wel dat je voor jezelf concessies doet - voor mij betekent het dat althans wel :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:00

Ik begrijp je goed maar dan nog, dit hoeft niet te betekenen dat TS ook maar een dure rekening gaat zien in haar leven. Je weet nooit hoe het loopt, het leven is een groot financieel risico op allerlei vlakken. Sommige hebben pech op het ene vlak en sommige op het ander (medisch bv, minder of niet kunnen werken). Nu heb je er wel een risico bij natuurlijk maar dat hoeft in principe niks te zeggen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:01

Dat stakend gedrag niet automatisch stout is, maar vrijwel altijd een onderliggende oorzaak heeft

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 16:02

StillAngel schreef:
Ik begrijp je goed maar dan nog, dit hoeft niet te betekenen dat TS ook maar een dure rekening gaat zien in haar leven. Je weet nooit hoe het loopt, het leven is een groot financieel risico op allerlei vlakken. Sommige hebben pech op het ene vlak en sommige op het ander (medisch bv, minder of niet kunnen werken). Nu heb je er wel een risico bij natuurlijk maar dat hoeft in principe niks te zeggen.

Oh ik heb genoeg dure rekeningen gezien hoor! Dit topic is om je ei kwijt te kunnen, niet voor mij alleen. ;)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:03

Dat het op elke stal/wei wel vroeg of laat gezeik wordt in welk opzicht dan ook. :+

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:17

Dat het niet alleen een hobby is maar je leven beheerst en dat het net zoveel zorgen, grijze haren en kosten met zich mee brengt als een kind. Maar bovenal, dat het zo ontzettend moeilijk is om het goed te doen op alle vlakken (voor mij in combinatie met sportambities). Dat ik niet alleen te dealen heb met mezelf maar een teamgenoot heb waar ik niet verbaal mee kan communiceren wat het soms nog lastiger maakt. Ik heb er alles voor over om ze gezond en happy te houden, maar soms denk ik had ik het er maar bij 1, (of geen) gehouden. Helaas is geen paard tegenwoordig denk ik geen optie meer omdat ik ongeneeslijk besmet ben zoals hierboven vermeld.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:17

Dat het niet alleen een hobby is maar je leven beheerst en dat het net zoveel zorgen, grijze haren en kosten met zich mee brengt als een kind. Maar bovenal, dat het zo ontzettend moeilijk is om het goed te doen op alle vlakken (voor mij in combinatie met sportambities).

Dat ik niet alleen te dealen heb met mezelf maar een teamgenoot heb waar ik niet verbaal mee kan communiceren wat het soms nog lastiger maakt. Ik heb er alles voor over om ze gezond en happy te houden, maar soms denk ik had ik het er maar bij 1, (of geen) gehouden.

Helaas is geen paard tegenwoordig denk ik geen optie meer omdat ik ongeneeslijk besmet ben zoals hierboven vermeld.

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:22

Dat het best wel een dure hobby is. Maar wel eentje die heel erg fijn is <3

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:26

Dat je met paarden zo heerlijk tegen jezelf aan kan lopen -O-
Ik wist het natuurlijk wel een beetje maar heb het echt onderschat in welke mate...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:32

Ik had graag willen weten wat het voor impact heeft op je leven als je een paard hebt. Ik had al 3 kinderen en allerlei huisdieren, maar toen ik mijn (eerste) paard kreeg heb ik echt nachten wakker gelegen (bijna dan). Dan werd ik smorgens wakker en dan het eerste waar ik aandacht was: ik heb een paard! De verantwoording en de zorg vond en vind ik nog steeds heel heftig. En het verdriet wat het geeft als ze dood gaan. Verschillende dieren, mijn beide ouders zijn overleden, maar dat deed nog niet zoveel pijn als het verlies van mijn oude merrie. het verdriet wat je dan hebt.
Maar ook het plezier wat je samen beleefd met een eigen paard is onvervangbaar.
En dat je niet alleen een dierenarts zo nu en dan nodig hebt, maar ook een zadelmaker, fysio/osteo/enz, tandarts. En dat de rekeningen behoorlijk hoog kunnen uitvallen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:56

cinniz123 schreef:
Dat het op elke stal/wei wel vroeg of laat gezeik wordt in welk opzicht dan ook. :+

inderdaad ja... maar ik heb ook geleerd dat je hier zelf ook van uit de buurt kunt blijven door niet in de verleiding te komen om mee te gaan zeiken tegen of over anderen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:31

Heleennn schreef:
cinniz123 schreef:

inderdaad ja... maar ik heb ook geleerd dat je hier zelf ook van uit de buurt kunt blijven door niet in de verleiding te komen om mee te gaan zeiken tegen of over anderen.

Deels mee eens hoor.
Maar hier gaat het bijv over gezamenlijk hooi kopen en 1 daarvan vertikt het te betalen terwijl ze in een groep buiten lopen met schuilstal.
Dus dan is het of alles niets of andere moeten voor de kosten opdraaien want tegen pony zeggen dat hij niet mag eten werkt niet :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:30

safina schreef:
Zoveel dingen waar we 35 jaar geleden nog geen idee van hadden. Over het belang van tandartsen. Dat je de pezen van je paard juist geen plezier doet met bandages etc. Dat soort dingen...

Tegelijkertijd vond ik de paardensport toen wel veel relaxter en minder hysterisch. Geen 30 soorten bitten in de kast, geen hysterische plank vol met supplementen en niet bij ieder dingetje mensen die roepen dat je er meteen een osteo-, homeo- of weetikwatvoorpaat erbij moest halen.

Sorry hoor, maar ik ben van 1961 en de bezwaren tegen bandages gingen gelijk op met de populariteit ervan, maar men trok er zich niets van aan. Dat is wat anders. En in boeken van voor de oorlog vind je bv al dat stallen 4 x 6 moeten zijn. De 3 x 3 zijn uitgevonden door een nederlander die de prefab daarvan ontwikkelde omdat het economischer is. Ik blijf steeds zijn naam vergeten, maar heb toendertijd het hele verhaal in de Hoefslag gelezen.
Men gebruikte gewoon een lage of hoge neusriem en de martingaal was de enige hulpteugel. En inderdaad was er ook niet zo'n scala aan bitten.
Het belang van tandverzorging vind je ook al in boeken van voor de oorlog. Cavaleristen waren zich echt wel bewust van de paardenmond en eerder in de geschiedenis ook. Het is niet zo dat met de term en het beroep paardentandarts de gebitsverzorging is uitgevonden. Vroeger deed de smid het gewoon, of de dierenarts. Dat achterlijke verdoven bij het vijlen is wel modern en ik ben daar geen voorstander van.
Bitloos is ook al zo oud als de weg naar Rome en boomloos ook, alleen is de boom ontwikkeld om de ruggegraat van het paard te ontzien als het zadel daar zelf geen oplossing voor had ( spaanse zadels zijn altijd boomloos geweest en zijn dat nog bv).
Er zijn zoveel dingen waarvan men denkt dat het nieuw of nieuwe kennis is dat al verschrikkelijk lang bestaat, of bekend is, alleen is het niet meer mainstream omdat.er ineens allerlei hypes kwamen.
Het meeste is ontwikkeld om de grillen van leken te bevredigen en de onbekwame ruiter toch vooral maar het idee te geven dat ze kunnen rijden en om geld uit te sparen of rijk van te worden. Er zijn er maar weinig die echt voor het belang van het paard zijn.

Dit alles even los van persoonlijke ontdekkingen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:37

Dat ze grote levende geldverslindmachines zijn :')