Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:46

cp112 schreef:
Persoonlijk vind ik dat je als stalhouderij aanwezig dient te zijn of iig controle te kunnen uitvoeren op stal..

Vind het not done dat de eigenaren er niet zijn. Maargoed, er zit dan weinig anders op dan zelf heen gaan.

NAh, ligt er aan of mensen het professioneel doen of niet. Ik vind niet dat je van stalhouders kunt verwachten, zeker de niet professionele, dat ze altijd maar aanwezig zijn. Men staat over het algemeen al 24/7 klaar voor de dieren, mag men ook een sociaal leven hebben daar naast?

Cheminee

Re: Staleigenaresse niet aanwezig tijdens Nieuwjaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:01

Ik zou het al niet eens in mijn hoofd halen om mijn paarden buiten te laten met oud en nieuw. Ik zou ze voor 1 nacht op stal zetten, radio aan en licht aan.

Oké ik had vroeger de luxe om dat dus te kunnen dat mijn pony op stal mocht staan de laatste 2 dagen van het jaar. Nu staat mijn paard altijd in de nacht binnen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:01

Groot gelijk hoor dat je naar stal gaat. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Wat betreft did voerbejrt en routine... Ik lees dat het om een extra voerbeurt gaat alleen met oudejaarsavond. Die hebben wij ook. Maar de andere dagen van het jaar niet, dus dat ze ook nog routine missen valt dan wel mee.

Lief dat die vriendin ook mee gaat TS!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:31

Mindim schreef:
NAh, ligt er aan of mensen het professioneel doen of niet. Ik vind niet dat je van stalhouders kunt verwachten, zeker de niet professionele, dat ze altijd maar aanwezig zijn. Men staat over het algemeen al 24/7 klaar voor de dieren, mag men ook een sociaal leven hebben daar naast?

Niet met je eens, Juist als je professioneel bent zorg je voor toezicht. Of je dat nu zelf bent of niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:38

Ik zou zorgen dat het paard op stal kan staan. Er zouden maar 'n paar gekken rotjes tussen de paarden gaan gooien. Of je manege/stal ligt zodanig afgelegen dat er geen hangjongeren in de buurt te verwachten zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:54

Ik zou zorgen dat ik er zelf was....

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:01

Ik zou van een stalling eerlijk gezegd wel verwachten dat de eigenaars aanwezig zijn op zo'n moment. Zij dragen toch ook mee de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van jouw paard.

Als de eigenaars aanwezig zijn zou ik zelf niet bij mijn paarden gaan checken. Zo niet (zoals dit jaar), ga ik zelf gaan kijken en zorgen dat alles ok is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:11

Katyatje schreef:
Ik zou van een stalling eerlijk gezegd wel verwachten dat de eigenaars aanwezig zijn op zo'n moment. Zij dragen toch ook mee de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van jouw paard.

Maar daarnaast zijn het ook gewoon mensen die ook een eigen leven mogen hebben en dan ruim op voorhand mogen doorgeven aan de paardeneigenaars van "hé, dan en dan zijn we er niet, dus nemen jullie dan even zelf de verantwoordelijkheid? Dank je wel."

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:12

Daarom gaan mijn paarden naar een dichtbijzijnde stal met oud en nieuw. 2 hebben niets van het vuurwerk. Maar neem het risico niet dat ze vuurwerk tegen ze aangeschoten krijgen..ze staan bij mij hele naar buiten alleen met oud en nieuw niet. Ga geen risico nemen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:15

Nala schreef:
Ik heb alleen een fiets tot mijn beschikking en ga niet met een auto van mijn ouders over die hobbelige landweggetjes rijden in het donker. Ik zal waarschijnlijk al een paar uur vantevoren op stal zijn aangezien dat beter te doen is voor degenen die ons bij stal zullen afzetten.

Heb je daar kantine?

Als wij al oppas hebben dan mogen die voor de tv in de woonkamer maar gok dat dat privé is voor de eigenaresse

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:22

Gini schreef:
Katyatje schreef:

Maar daarnaast zijn het ook gewoon mensen die ook een eigen leven mogen hebben en dan ruim op voorhand mogen doorgeven aan de paardeneigenaars van "hé, dan en dan zijn we er niet, dus nemen jullie dan even zelf de verantwoordelijkheid? Dank je wel."

Het kan uiteraard voorvallen dat de eigenaars er eens een dag niet zijn maar ik vind oudejaar een redelijk cruciaal moment.
Op een kleine pensionstalling met maar een hand vol paarden kan je misschien onderling wel afspreken dat iemand gaat checken, maar op een stal met +20 paarden vind ik dat er permanentie moet zijn. Dan moeten ze maar vervanging voorzien of iemand inhuren.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:41

Gini schreef:
Katyatje schreef:

Ik heb ook een pensionstal en met oud en nieuw sta ik bij de paarden en mijn man binnen bij de honden en katten.De paarden geef ik hooi en wortels.Tot nu toe is er nog niet heel dicht bij geknald en is het misschien niet eens nodig,maar je weet het nooit.Dat hoort bij je job vind ik en dan heb ik nog wel een hobbystalling waar ik eigenlijk kiet opdraait.Ik stuur met oud en nieuw altijd even een apje in onze ap groep zodat alle eigenaren gerust zijn. Agenten en dokters en verplegend personeel staan met oud en nieuw ook klaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:43

1 van mijn paarden heeft zich trouwens kreupel gedraaid vorig jaar. Toen was ze net bij ons (net 3 jaar) en wij wonen in de randstad dus om 12 barst het echt los. De ander staat nu met een blessure dus eigenlijk zoek ik wel naar iets rustgevends dat echt effect heeft. Heb ook al gedacht aan een oornetje met watjes in de oren. Maar al zoekend kwam ik dit tegen. Het lijkt me wel wat. Je moet wel iemand hebben die het spulletje een half uur voor het vuurwerk losbarst kan aanbrengen en dan werkt het 2,5 uur lang, maar dat is lang genoeg om het ergste gehad te hebben. Je kan het ook na 2,5 uur herhalen. Het zorgt ervoor dat je paard een goede ervaring overhoudt aan oud en nieuw en dat is winst voor later.
https://www.medpets.nl/Confidence-EQ/?g ... 3REALw_wcB

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:02

Babootje schreef:
Mindim schreef:

Niet met je eens, Juist als je professioneel bent zorg je voor toezicht. Of je dat nu zelf bent of niet.

Precies dat. Je weet met zo'n bedrijf dat oud en nieuw kritiek is en het welzijn van de paarden van je klanten hoort op 1 te staan.
Zo niet, zit je in het verkeerde vak.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 21:47

Babootje schreef:
1 van mijn paarden heeft zich trouwens kreupel gedraaid vorig jaar. Toen was ze net bij ons (net 3 jaar) en wij wonen in de randstad dus om 12 barst het echt los. De ander staat nu met een blessure dus eigenlijk zoek ik wel naar iets rustgevends dat echt effect heeft. Heb ook al gedacht aan een oornetje met watjes in de oren. Maar al zoekend kwam ik dit tegen. Het lijkt me wel wat. Je moet wel iemand hebben die het spulletje een half uur voor het vuurwerk losbarst kan aanbrengen en dan werkt het 2,5 uur lang, maar dat is lang genoeg om het ergste gehad te hebben. Je kan het ook na 2,5 uur herhalen. Het zorgt ervoor dat je paard een goede ervaring overhoudt aan oud en nieuw en dat is winst voor later.
https://www.medpets.nl/Confidence-EQ/?g ... 3REALw_wcB

Ik ben echt nog niet van plan met medicatie aan de gang te gaan. Misschien volgend jaar, maar dan moet ze dit jaar ook echt compleet over de zeik gaan, wat ik niet verwacht.

Bedankt voor alle tips en ervaringen in ieder geval!

Ik heb het met de eigenaresse besproken en ik mag bij haar binnen in huis wachten. We zijn een kleine pensionstal met zo'n 15 paarden waarvan de helft 24/7 buiten staat en de helft 's nachts binnen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:22

Nala schreef:

Ik heb het met de eigenaresse besproken en ik mag bij haar binnen in huis wachten. We zijn een kleine pensionstal met zo'n 15 paarden waarvan de helft 24/7 buiten staat en de helft 's nachts binnen.

Waarom haal je ze niet allemaal naar binnen op oudjaar dan? Of zijn er niet voldoende stallen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:32

Ik ga al jaren ‘s nachts de paarden controleren, voor iedereen op stal. Dat vond iedereen toch altijd een erg fijn idee. Vroeger omdat ik steeds samen vierde met iemand die op stal woonde, dan was het wel zo makkelijk om even naar beneden te gaan iets voor twaalf om hooi te voeren en dan na twaalf effe te checken voor we gingen stappen. Vorig jaar gewoon omdat de eigenaar zelf niet op stal zou zijn (kende niks van paarden die vent en dacht dus nergens over na). Dit jaar ga ik voor het eerst niet controleren omdat ik er alle vertrouwen in heb dat de staleigenaar zelf controle zal doen en de paarden in de gaten houdt.

Dus mijn idee is ook, waarom niet gaan kijken. Geen risico nemen en gewoon doen. Voel je jezelf meer op je gemak en kan je ook meteen zien hoe hij is met vuurwerk. Da weet je dat voor volgend jaar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:43

elnienjo schreef:
Nala schreef:

Waarom haal je ze niet allemaal naar binnen op oudjaar dan? Of zijn er niet voldoende stallen?

Da's is het vast niet op gebouwd. Vaak worden ze binnen nog drukker als ze altijd gewend zijn buiten te staan sommige breken alles af.

Wij hebben ook een kleine koppel buiten. Is gewoon zicht op. Gelukkig wonen ver van het vuurwerk af. Alleen carbid schieten was vorig jaar dicht bij

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:45

Het verhaal van TS komt op mij over alsof de staleigenaresse zegt: ik ben er niet, toedeloe!
En dat vind ik niet netjes, als ze zegt: ik heb aanbieding gekregen om ergens oud en nieuw te vieren, wie kan er op de paarden letten en om 12u extra hooi geven?
Dat zou ik heel wat anders vinden.
Wij blijven gewoon thuis met paarden, hond en katten. Paarden gaan al rond 12 u ‘s middags naar binnen, want rond 1 uur is er een hardloop wedstrijd die langs ons land gaat. En dan beginnen ook de eerste flinke carbid knallen al (nu staat ons huis ook minimaal 2x per dag te trillen op z’n voegen). Dus dan gaan ze lekker binnen. Onbeperkt hooi, paar keer extra langs om mest in de hoek te gooien. Radio 3 standjes hoger. Extra lampjes aan. En zo moet het maar...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 22:57

elnienjo schreef:
Nala schreef:

Daar is het inderdaad absoluut niet op gebouwd, we hebben wel een stal over, maar de meeste paarden zijn echt de steun van hun kuddegenoten gewend, dus ik denk dat dat paniek wordt als ze uit elkaar gehaald worden.

jacqdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:21

Mindim schreef:
cp112 schreef:
Persoonlijk vind ik dat je als stalhouderij aanwezig dient te zijn of iig controle te kunnen uitvoeren op stal..

Vind het not done dat de eigenaren er niet zijn. Maargoed, er zit dan weinig anders op dan zelf heen gaan.

Ik ben, als hobbymatige pensionhoudster ,al 12 jaar met oud en nieuw op stal en dat vind ikzelf belangrijk.Mijn gezin en familie /vrienden zijn dus indirect altijd de dupe dat ik zo nodig naar stal wil .vele van mijn vrienden en familie en echtgenoot vinden het dan ook niet zo leuk.... Inmiddels vier ik het noodgedwongen maar niet meer. Het verbaast me nog altijd dat ik er alleen ben ( of met dochter) en dat ik dan vanaf allerlei feesten berichten krijg of het goed gaat, maar ik zie niemand.... (en soms vind ik ook wel dat pensionklanten voor een zo goedkoop mogelijk tarief, 24 uur zorg voor hun schatjes willen hebben en vergeten dat pensioneigenaren ook nog een leven buiten de paarden hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 00:41

Babootje schreef:
MarliesV schreef:
@Babootje, zou jij echt de hulpdiensten van te voren melden op welke locatie er dieren staan?
Waarom, met welk doel?
Want als iedere paardeneigenaar dit doet voor de oud en nieuw, mogen ze bij de hulpdiensten alleen voor die administratie al wel extra mensen inzetten.
(oprechte vraag trouwens!)

Als er dieren staan en er breekt brand uit legt de brandweer zijn prioriteiten anders dan dat er zomaar een schuurtje in brand staat.
Toen wij op stal een BBQ hadden, stond de brandweer er in 5 minuten omdat ze wisten dat daar een stal was. Was maar een klein beetje rook van de BBQ maar toch nemen ze dan blijkbaar geen enkel risico. (Niemand aan gedacht de brandweer te melden dat er een BBQ was :D :D )
Grotere stallen zijn bij de brandweer wel bekend. Maar kleinere stallen die vaak ook onbewaakt zijn niet.
Dat er brand uitbreekt nabij stallen is geen onrealistisch scenario. Een verdwaalde vuurpijl is al genoeg.
Daarom zou ik niet willen dat er geen toezicht is. En melden (aan de brandweer) op welke locatie paarden gestald en hoeveel als het geen manege of pensionstal betreft.

Worst case scenario:

Je hebt paarden op stal x staan, en houdt de boel in de gaten want het is oudjaarsavond. De paarden staan in de box, jij zit rustig aan een drankje en hapje, en plots beland er een vuurpijl in de hooiopslag. Brand...

Dan bel je de brandweer:
'Er is brand op stal!'
De brandweer wordt alvast gestuurd, en de centralist vraagt door.
Dan vragen ze echt wel of er nog mensen en/of dieren aanwezig zijn. En jij antwoord natuurlijk met 'ja, paarden. Ongeveer 10'.

De informatie wordt er niet heel anders van. Wellicht een idee voor onbeheersde locaties, dan hebben ze de info gekoppeld aan een adres. Maar is de vraag nog of de beller de locatie weet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:18

Sanet schreef:
Het verhaal van TS komt op mij over alsof de staleigenaresse zegt: ik ben er niet, toedeloe!
En dat vind ik niet netjes, als ze zegt: ik heb aanbieding gekregen om ergens oud en nieuw te vieren, wie kan er op de paarden letten en om 12u extra hooi geven?

Waarom zo een negatieve kijk op de staleigenares?
Het enige wat in de openingspost staat is "Nu vertelt de staleigenaresse me net dat ze tijdens oudjaarsavond en nacht niet op stal is." De rest is puur eigen invulling.

Ik vind het best wel gek hoeveel mensen maar verwachten van een staleigenaar aanwezig te zijn om naar hun hartendief te kijken terwijl de paardeneigenaars zelf blijkbaar wel met een glaasje cava op een fancy feestje mogen staan.
Uiteraard vind ik het ook fijn als mijn staleigenaar er die nacht is, maar als die mij ruim op tijd laat weten dat ze dit jaar voor 1 keer elders oud en nieuw wil vieren, dan neem ik (en andere stalgenoten) die shift met een grote lach en enorm veel respect van haar over. Zij doet en laat zoveel voor die paarden, ik zou het enorm jammer vinden dat ze dan meteen in een negatief daglicht geplaatst wordt omdat ze 1 nachtje voor haarzelf kiest. En ik denk dat dat bij TS ook is. Iedereen leest eroverheen dat TS zelf gezegd heeft dat zij een super staleigenaar is. Wie weet stond ze laatst wel tot midden in de nacht bij een paard met koliek? Wie weet plooit ze zich wel in duizend bochten om het iedereen naar zijn zin te maken? En dan kiest ze 1 nacht voor zichzelf en dan is ze onprofessioneel bezig en weet ze niet wat staleigenaar zijn inhoudt? Kom op zeg, laten we een beetje lief voor elkaar zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:59

Gaan jullie er nu serieus bij staan als het 12 uur is?
Vaak worden paarden dan juist onrustiger.
Hier staan ze op stal met het licht en radio aan net als elke andere avond (maar dan zonder radio)
Ik doe dan pas een rondje als het ergste herrie voorbij is. Ga er niet bij zitten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 12:42

Gini schreef:
Sanet schreef:

Waarom zo een negatieve kijk op de staleigenares?
Het enige wat in de openingspost staat is "Nu vertelt de staleigenaresse me net dat ze tijdens oudjaarsavond en nacht niet op stal is." De rest is puur eigen invulling.

Ik vind het best wel gek hoeveel mensen maar verwachten van een staleigenaar aanwezig te zijn om naar hun hartendief te kijken terwijl de paardeneigenaars zelf blijkbaar wel met een glaasje cava op een fancy feestje mogen staan.
Uiteraard vind ik het ook fijn als mijn staleigenaar er die nacht is, maar als die mij ruim op tijd laat weten dat ze dit jaar voor 1 keer elders oud en nieuw wil vieren, dan neem ik (en andere stalgenoten) die shift met een grote lach en enorm veel respect van haar over. Zij doet en laat zoveel voor die paarden, ik zou het enorm jammer vinden dat ze dan meteen in een negatief daglicht geplaatst wordt omdat ze 1 nachtje voor haarzelf kiest. En ik denk dat dat bij TS ook is. Iedereen leest eroverheen dat TS zelf gezegd heeft dat zij een super staleigenaar is. Wie weet stond ze laatst wel tot midden in de nacht bij een paard met koliek? Wie weet plooit ze zich wel in duizend bochten om het iedereen naar zijn zin te maken? En dan kiest ze 1 nacht voor zichzelf en dan is ze onprofessioneel bezig en weet ze niet wat staleigenaar zijn inhoudt? Kom op zeg, laten we een beetje lief voor elkaar zijn.

Precies dit inderdaad, dankjewel!