Mijn paarden kosten teveel geld ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:25

1 van de 2 verkopen, je kunt er toch maar op 1 tegelijk rijden tenslotte

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:26

suus_toes schreef:
Misschien één (of beide) van de paardjes verleasen voor een x aantal dagen in de week? Ook al zou het een poets/knuffel paard zijn...

Daar ga je toch geen geld voor betalen als je er niet op mag rijden?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:26

Morganlefay schreef:
Cetirizine is een anti antihistaminica en kan je beter in België aanschaffen. Kost daar geen drol ook al betaal je verzendkosten.

In belgie kan je dit bij de apotheek kopen,in nederland is het goedkoper daar kan je het in de supermarkt halen.
Als je toevallig in de buurt van de nl of Duitse grens woont,boodschappen zijn daar ook goedkoper.
Als je niet op je paarden rijd ,zou ik besparen op de chiropraktor en ieder jaar inenten is in principe ook niet nodig,entingen werken langer en ik denk dat als je niet meer rijd ze ook niet meer op wedstrijd gaan.Alle kleine beetjes helpen.
Diesel tanken in NL is ook goedkoper,sowieso kijken waar je tankt ,kan je door het jaar heen goed op besparen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:28

elnienjo schreef:
1 van de 2 verkopen, je kunt er toch maar op 1 tegelijk rijden tenslotte

:') en het gaat natuurlijk alleen om het rijden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:30

En voor zover ik weet is verkopen van zeker een onmogelijk zullen we maar zeggen. :(:) dat is geen richting om naar te kijken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:31

Als ik het goed begrijp heb je 2 pony's met allerlei problemen die handen vol geld kosten en waar je niks mee kunt. Dan is mijn eerste vraag, waarom heb je ze? Heb je er plezier van? hebben de pony's plezier in hun leven. als je blind bent lijkt het me niet. Ik zal wel weer een lompe boer zijn maar de oplossing is Inslapen. Dan kun je ms 1 goede pony kopen waar je wat aan hebt en je hebt nog niet de helft aan kosten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:36

Hm TS eigenlijk heb je dus 2 paarden die niet gezond zijn. Sowieso al 1 paard die blind is, wordt het niet tijd om daar eens kritisch naar te kijken? Paard is blind, waarom heb je nooit besloten dit paard te laten inslapen? Ik persoonlijk vind dat geen paard waardig leven. Bovendien kan jij de kosten ervan ook niet betalen ik denk dat het tijd wordt voor serieuze stappen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 04-10-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:36

Brainless schreef:
wilmatj schreef:
Op paarden kun je vaak veel bezuinigen.
goedkopere stalling, betalende bijrijder, minder voer erin proppen. ( vele paarden doen het prima op enkel hooi )

Goedkopere stalling is geen optie, 1 paard is blind en kent daar de weg.
Betaalde bijrijder is geen optie omdat ze beide niet te berijden zijn.
Minder voer is geen optie omdat het een oud paard betreft.

Wat ik mij afvraag: leest met wel de berichten van TS?

Had dat idd niet gelezen. In dat geval zou ik kiezen voor inslapen/slacht.

Duhelo

Re: Mijn paarden kosten teveel geld ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:43

Ik vind jullie wel een beetje cru betreft het inslapen. TS geeft aan dat de paarden meer geld kosten dan verwacht, maar het is ook niet dat ze erdoor in de problemen komt.

Ik heb zelf drie paarden, Meestal gaat het goed en kan ik een beetje sparen, in sommige periodes (zoals nu :+ ) moet ik fors aan mijn spaarrekening zitten.
Mijn oude paard heeft artrose en staat op pensioen, kost handen geld aan supplementen en extra voer, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ze te verkopen of in te slapen. Ik heb twee verkoopbare paarden staan, maar als ik er nu een verkoop en mijn oude merrie valt te sterven moet ik er alsnog een bijkopen, dan scharrel ik liever nog wat door en hou mijn drie betrouwbare paarden zelf.

Ik denk dat ts er wel rekening mee houdt dat ze bij echte problemen een dergelijke keuze moet maken, maar wil die keuze volgens mij nog niet maken zonder andere dingen te proberen, anders had ze dit topic niet geopend.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:46

Duhelo schreef:
Ik vind jullie wel een beetje cru betreft het inslapen. TS geeft aan dat de paarden meer geld kosten dan verwacht, maar het is ook niet dat ze erdoor in de problemen komt.

Ik heb zelf drie paarden, Meestal gaat het goed en kan ik een beetje sparen, in sommige periodes (zoals nu :+ ) moet ik fors aan mijn spaarrekening zitten.
Mijn oude paard heeft artrose en staat op pensioen, kost handen geld aan supplementen en extra voer, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om ze te verkopen of in te slapen. Ik heb twee verkoopbare paarden staan, maar als ik er nu een verkoop en mijn oude merrie valt te sterven moet ik er alsnog een bijkopen, dan scharrel ik liever nog wat door en hou mijn drie betrouwbare paarden zelf.

Ik denk dat ts er wel rekening mee houdt dat ze bij echte problemen een dergelijke keuze moet maken, maar wil die keuze volgens mij nog niet maken zonder andere dingen te proberen, anders had ze dit topic niet geopend.

Nouja cru.. Tussen artrose en een blind paard zit natuurlijk een wereld van verschil! Een paard met artrose kan nog een fijn leven lijden met supplementen en wanneer het echt niet meer wil geeft het paard dit aan.

Maar een 100% blind paard, laten wel heel eerlijk zijn dat is gewoon geen paard waardig leven.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:49

wow... wat een harde uitspraken over inslapen/slacht! Het zijn geen auto's die je naar de sloop doet als je ze zat bent. Het zijn dieren waar je een band mee opbouwt, je maatjes.

Ts, ik zou kijken of je kan minderen qua extra bijvoer en kijk vooral kritisch naar je eigen uitgaves. Zijn verzekeringen niet dubbel, kunnen abonnementen goedkoper? En de eerste maanden na een verhuizing zijn in mijn ervaring duurder. Je hebt toch nog even wat nodig en alles moet even in balans komen.
En reken nu niet de kosten per maand die je jaarlijks hebt. een tandarts kan je altijd een keer van je spaarrekening afhalen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:49

Kan je vitalbix niet naar een andere brokje veranderen? Ik dacht dat vitalbix redelijk in de buurt komt met 'je paard gezond en fit' en 'victorious secret 200' kwa vitamine/mineralen. Als je de gehaltes wat je van vitalbix berekend en dan berekend hoeveel je voor +/- dezelfde gehaltes aan Jpgef of vs200 zou moeten geven, kan dat schelen in geld. Heb dat vorig jaar of jaar daarvoor ooit een keer toen allemaal berekend, maar zelf ook verhuisd dus die bestanden heb ik niet meer. :')

Heb even snel gerekend met zink als voorbeeld, dat kan je doen met alle gehaltes.

Met 250 gram vitalbix geef je 382mg zink ongeveer.
Als je Jpgef pakt geef je bv 85 gram voor 371mg zink. Met deze hoeveelheden betaal je per jaar voor vitalbix ongeveer 189 per jaar (zonder verzenden e.d, zak 14 kg 29 euro). En Jpgef betaal je ongeveer 96 euro (zonder verzenden e.d, 77,5 per zak van 25 kg). Toch weer 100 euro per jaar verschil. Al is dat afhankelijk hoeveel je ervan voert per paard.

Misschien maakt dit niet het verschil, maar soms helpen alle kleine beetjes.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:52

Wat is er cru aan een paard laten inslapen? Moet je alles kost wat kost in leven houden? En TS vraagt naar een idee om kosten te besparen. En die heb ik gegeven.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:53

Ja ik val ook wel een beetje over het blinde paard. Mijn paard is blind aan 1 kant, gaat de andere ook fout, dan laat ik haar inslapen. Wat is er voor een paard mooi aan het leven als je niet kan zien waar je gras staat, waar je vrienden zijn, als het altijd donker is..

Maar goed, daar is ieder zelf baas in. Ik vind ook dat je eigen financiële situatie geen reden voor inslapen mag zijn, maar blindheid is het bij mij dus wel.

Goed, het besparen. Ik lees detoxmix, een van mijn paard krijgt ook zoiets en dat meng ik zelf om te besparen. Ik betaalde 27.95 voor 750 gram, en als ik de ingrediënten zelf koop en meng, betaal ik 40 euro voor 3 kilo. Scheelt veel, kost alleen wat meer tijd omdat ik niet alles bij elkaar in gooi, maar per dag met de juiste hoeveelheid meng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:54

De discussie over de blinde wil ik hier liever niet voeren als het niet erg is. Immers kennen jullie hem niet IRL en zouden de mensen die dat wel doen totaal niet snappen waar het vandaan zou komen als ik over inslapen zou beginnen. Wil daar best via pb antwoorden over geven als jullie je dan beter voelen maar het topic gaat over andere dingen.

De rest heb ik even overgeslagen maar kom ik later nog op terug. Wilde dit gewoon even snel zeggen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:55

Petrichor schreef:
Maar een 100% blind paard, laten wel heel eerlijk zijn dat is gewoon geen paard waardig leven.

Hee? Er zijn blinde paarden waarvan je eerst nog niet merkt dat ze blind zijn omdat ze gewoon met hun maatje op de wei rondlopen. Als 1 zintuig wegvalt worden andere zintuigen extra gebruikt. Dus of dat paard wel of niet een goed leven heeft kan je echt niet weten zonder het paard zelf te kennen.
Edit : sorry TS, ik had te snel op verzenden gedrukt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:59

Laten we er even vanuit gaan dat ts prima zelf in staat is om de levenskwaliteit van haar paarden in te schatten. Dat is niet een discussie die wij hier moeten voeren en het is hier ook niet de plaats om de gebreken van de paarden te bespreken.
Feit is dat de paarden er zijn en een bepaald bedrag in de maand kosten die hoger uitvalt dan ts gerekend had. Ik ga ervanuit dat als het echt niet anders kan ts een passende oplossing (inslapen of verkopen) zal vinden en de dieren niet zal laten creperen. Als het in tussentijd mogelijk is om ergens een oplossing betreft het geld te vinden dan is dit uiteraard mooi meegenomen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:04

Als je al alles doet om te besparen, heb je gewoon te veel uitgaven of te weinig inkomsten.
Dus ofwel moet je extra inkomsten zien te vinden of snoeien in je uitgaven en dan zijn de paarden natuurlijk een grote kostenpost wat ook niet levensnoodzakelijk is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:06

Als ik mij niet vergis is dit niet je eerste topic met twijfels over je paarden ts?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij afvraag hoe je in vredesnaam erbij gekomen bent de eerste keer alleen de stallingskosten te tellen. Je hebt al jaren paarden toch? Dan weet je toch dat de stallingskosten niets voorstellen, maar juist de extra kosten..

Je paarden verkopen zou ik niet doen. Ze zijn allebei niet helemaal jong en fit meer toch?
Kunnen je ouders misschien tijdelijk bijspringen? Zijn er mogelijkheden om ze op een soort pensioenstal te zetten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:13

Een paar uurtjes schoonmaken op zaterdag? Of iets in de avonduren? Heb ik ook wel eens gedaan hoor, als ik het eens wat minder had en zou ik ook absoluut weer overwegen als het nodig zou zijn.

Verder goedkoop boodschappen doen. Google daar eens naar. Er zijn echt handige tips om met weinig geld boodschappen te doen. Stel jezelf ook steeds de vraag "heb ik dit nu echt nodig?" als je wat koopt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:14

Ik lees wel veel globale antwoorden van ts over de auto, wat voor auto heb je dan? Een zuinige lichte auto kan in de kosten schelen, voor hoeveel haal je boodschappen? Etc.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:16

Vigalbix zit echt al veel in (in de daily complete). Waarom al die extra dingen nog? En doen ze uberhaupt iets?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:17

Is evt thuiswerk nog een optie? Zoiets als enveloppen vouwen oid? Krantenwijk? Vaak aan het eind van de dag boodschappen doen, vaak 35% korting. Je hebt zelfs nu bij de lidl vlees voor 25 cent als het aan de datum is maar als je het invriest kan het prima. Pasta, stampotten ed koken en invriezen. Daar maak je vaak grotere porties van. Verwarming een graadje lager, nachtstroom gebruiken, met de hand afwassen, de wc niet elke x doortrekken als je geplast hebt, Led lampen, niet teveel lampen aan savonds, aardappelen die je teveel hebt gekookt de dag erna opbakken met evt een potje dop en wortelen erbij, bij turkse winkels fruit en groente halen, brood per snee uit de vriezer halen, ovenpatat en ovensnacks ipv 1x pw cafetaria er zit in zo'n zak thuis meer in en kan je er vaker mee doen. Je auto verhuren op dagen dat hij stil staat, elk jaar wisselen van nutsbedrijf ivm kortingen en abbo's van een jaar. Met de hand afwassen scheelt vaatwastabletten en water, koelkast niet mega koud zetten trekt alleen maar extra stroom. Apparaten die je niet gebruikt stekker eruit halen anders blijven ze stroom vragen ed ed Succes!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:18

Even een hele andere richting, maar heb je al eens op het werk gesproken over een loonsverhoging? Is een hele andere kant, maar 1 van de redenen dat vrouwen minder verdienen dan mannen is omdat ze ook gewoon minder goed hun best doen om meer geld los te peuteren. Ik weet niet hoelang je al werkt bij het bedrijf waar je nu werkt, maar wellicht is er daar wel iets mogelijk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:18

Zelf iets erbij gaan doen? Flexi job in de horeca? Ik betaal ook alles van mijn paard vanuit mijn bij beroep. Flexi jobbers zoeken ze veel en moet je amper iets op afgeven! Als je dat elk weekend doet heb je dat geld er gelijk terug uit.